Tasavirtalaturin korjailua

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja FuzzyDice, 6.8.2014.

  1. FuzzyDice

    FuzzyDice Gearhead

    Cadillacin laturi alkoi osoittaa hiipumisen merkkejä, joten nostinpa sen pois ja purin. Mikäs tuollaisen laitteen toimintakuntoon vaikuttaa? Hiilet olivat kuluneet, mutta ottivat vielä hyvin kontaktia, laakeritkin kohtuukunnossa. Uusin nämä osat nyt kuitenkin joka tapauksessa. Mutta lisäksi kenttäkäämien ympärillä oleva paperieriste on paikoin rapistunut pois, saakohan tätä mistään enää? Vinkkejä otetaan vastaan myös putiikeista jotka vielä tuollaisten päälle ymmärtävät, jos en nyt itse saa siihen tolkkua. Vaihtovirtalaturiinkaan en ainakaan tässä vaiheessa haluaisi siirtyä...
     
  2. ursus2

    ursus2 3rd gear

    kannattaa jännitteensäätäjästä putsata säätäjän ja takavirtareleen kärjet kanssa jos ovat hapettuneet.
     
  3. FuzzyDice

    FuzzyDice Gearhead

    Jännitteensäätäjä on viime syksynä uusittu, ja näytti vieläkin ihan puhtoiselle. Toivoa ainakin sopii ettei se ole uudestaan antautunut. Auton käydessä latausta oli kohtuukierroksillakin alle 12V akun navoilta mitattuna.
     
  4. f34

    f34 Gearhead

    itse tutkin 6v tasavirtalaturin irroittamalla jännitteensäätäjän johdot, mittasin suoraan laturin antaman jännitteen, vaihteli kierrosten mukaan 6,1-9v. Jännitteensäätäjä takaisin kytkettynä, ilman että akku kiinni, jännite vaihteli kierrosten mukaan 6,1-6,7v.
    Akku kytkettynä näytti koko ajan alle 6v.
    Eli akku sökö.
     
  5. FuzzyDice

    FuzzyDice Gearhead

    Kiitos vinkistä, eri akulla ja vanhalla jännitteensäätimellä testailtuna alan olla sitä mieltä että se on kuitenkin tuo vajaan vuoden ikäinen jännitteensäädin mikä oikuttelee. Tilasin jo uudenkin, mutta täytyy nyt vielä koittaa säätää sitä säädintä, josko siihen tolkku palaisi.
     
  6. wizkid

    wizkid 3rd gear

    oliko sulla kaikki piuhat irti säätäjästä? Pitäis ja testata tuo 6v laturi, ku ei anna ku vähän yli 6v akun navoista mitattuna ja uus akkukin on laitettu.
     
  7. z 900

    z 900 3rd gear

    Mulla on 55 fordissa 6v sähköt,shop manualissa oli hyvät neuvot,mitä säätimen liuskaa pitää taivuttaa ja mihin suuntaan että saa lisää voltteja ynms.Hiukan taivuttelin kirjan mukaan ja lataus on nyt ok.Oli erittäin helppo säätää.Tuo shop manual on kyllä ehdoton näissä vanhoissa laitteissa,suosittelen sellaisen hankintaa.[​IMG]
     
  8. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Noi laturit on kakkupala jos sulla hiilet ja puslat ok. Hiilien jousien joskus yöllä keskellä ei mitään. Se kollektori (?) mihkä hiilet osuu on hyvä sorvata, mutta ei kellään ole mukana reissussa niin ne kollektorin urat on hyvä putsata mattoveitsen terällä tai katkaistulla rautasahanterällä, mutta Varovasti? Mun kaikki tasavertareleet on olleet kolme kärkisiä ja säädettiviä. On niitä ruuvattu ja parempia tullut. Virtasalmella 89 kun mulla oli vikaa kesää tasavirta paloi säätimestä jotain ja multa hihat. Vanha isäntä tuli traktorilla kattoo mikä vikana kaukana kaikesta. Se teki säätimeen tulitikkuaskin kannesta jonkun patentin että yhdet kärjistä oli koko ajan kiinni, tai auki. En muista kun en ollut kuskina. Antoi virtaa ja hyvin toimi, paitsi ennen sammutusta se patentti piti ottaa pois, tai laittaa paikoilleen muuten akku tyhjeni xammuttaessa. Hyvin toimi ja päästiin kotiin vaikka eksyttiin.
    Perehdy siihen jännitteen säätäjään. Aika simppeli eikä mikään nykynintendo.
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    oliko sulla kaikki piuhat irti säätäjästä? Pitäis ja testata tuo 6v laturi, ku ei anna ku vähän yli 6v akun navoista mitattuna ja uus akkukin on laitettu.[/quote]

    Joo oli, jos säätäjässä olisi jotain ongelmaa, niin ei sotke laturin antamaa jännitettä.

    Mutta niinkuin joku kirjoittikin, niin kolmihiilisissä latureissa yhden hiilen säädöllä voi säätää jännitettä isommaksi/pienemmäksi.
     
  10. FuzzyDice

    FuzzyDice Gearhead

    Viikonloppuna tuli reissun päällä perehdyttyä, mökin pihalla järkeiltiin sen toimintaa sen verran että siitä löytyi asennot jossa lataa melkein 16V ja ei ollenkaan. Tien päälle oli mukavampi lähteä jälkimmäisellä, ettei akku ratkea liitoksistaan. Vaatii siis vielä jatkotutkimuksia. Uusi osakin on kontissa, mutta olisi kiva saada tuo säätö haltuun.

    Tuolta pdf:stä löytyy muuten hyvä info noiden toimintaperiaatteesta, auttaa varmasti ymmärtämään näiden sielunelämää.

    http://ruiter.ca/mc/info/PDFs/1R-116.pdf

    Ilmeisesti noissa 6V systeemeissä on tuo "two-unit", Käkkylässä näyttää aika tarkasti taas tuolle "three-unit" säätimelle, missä on jännitteen ja virran säätö.
     
  11. K-750

    K-750 1st gear

    Jep eli sulta oli takavirtareleen kärjet tai käämit menneet. Kyseisen releen tarkoitus on irroittaa laturi akusta, kun kierrokset pienet tai moottori sammutettu jolloin ei lataa riittävästi. Muuten tasavirtalaturi toimii sähkömoottorina. Näin voi muuten kokeilla onko laturi noin suurinpiirtein kunnossa, kun ottaa hihnan irti ja antaa akusta virtaa laturille pitäisi laturin pyöriä oikeaan suuntaa. Tosin kannattaa tietää tai katsoa kytkentäkaaviosta miten kytkee ettei karkaa sähköt :mad:
     
  12. käkkylä1960

    käkkylä1960 1st gear

    Tuliko se lataus jo kuntoon cadillacista.Tuli tossa sun tekstissä ilmi että kenttäkäämi oli pikoillu.Sehän jos saa maita siitä laturinkuoresta nii rupee vissiin laataa liikaa...
     
  13. rebel58

    rebel58 Gearhead

    ^^ Hei K750, mun mielestä on sama mihin suuntaan tasavirtalaturi pyörii.(?) Aina lataa, jos on kunnossa. Releiden palaneita käämien eristyksiä pystyy korjaamaan lakalla. Ei tietenkään millä tahansa lakalla, kysy joltain sähkömieheltä mikä lakka sopii tuohon hommaan. Latureitakin lakattiin aikoinaan. Jos 6v akku saa 16v koko ajan niin akku rupee keittämään. Sen haistaa äkkiä ja se on vaarallista autossa oleville. Paljon jos hengittää sitä kaasuhöyryä voi tulla reikiä keuhkoihin! Eikä akkukaan sitä kestä. Ot: Kun siirryin vaihtovirtaan oli alussa (pari vuotta) ongelmia kun latasi täysiä koko ajan. Auto käyntiin niin heti valot, lämppärin motti ja poppikonen päälle niin ei keittänyt. Se piti piuhoittaa uudestaan. Kukaan ei saanut sitä toimimaan vanhan tasavirralle tarkoitetun amppeerimittarin kanssa. GM laturi kaipas idioottivaloa tai/ja volttimittaria. Kunnossa olevalla tasavirralla pärjää josse on kunnossa, mutta esim pitkään cruisingissa (ruuhkassa) ajessa kaiken kulutuksen ollessa päällä näyttää amppeerimittari miinusta. Valot parkeille ja lämppärit ym pois päältä niin pysytään nollassa tai vähän plussan puolella. Se riittää. Tai ei riittänyt Buickille. Lähti heti kuunana käyntiin jos oli sammuttanut. Lämpösenä ei vaan tunti odotusta ja kylmänä starttasi heti. Tämä ei ollut tasavirran vika vaan johtui kaasarista. MR katsastuksessa ovat hyväksyneet vaihtovirtalatureita. Hieno Ford muuten sulla. Onko Tupiksen entinen, vai muuten vain puna/valkoinen? Ei montaa Vickyä täällä. Se vihreä/tumman vihreä lähti jo 10 vuotta sitten Morrise Auton Kimiltä Hollantiin äijälle mikä oli Olavi Virta fani! Ei ollut 100% varma oliko se vihreä mikä oli musta/valkoinen aikoinaan Olavi Virran entinen, vai oliko se Tupiksen Ford? Ruotsissa noita on tosi paljon. Oho, taas meni repelin ooteeks..
     
  14. K-750

    K-750 1st gear

    Joo kyllä lataa aina riippumatta kumpaan suuntaan pyörii, mutta riippuu kenttäkäämin ja hiilien kytkennästä kumpaan suuntaan pyörii kun käyttää tasavirtamoottorina (eli antaa akusta virtaa laturille). Tämä kertoo sen onko laturi + vai - maadotteiseen autoon.

    Tuli itse poltettua yksi elektroninen säädin, kun en tarkistanut uuden laturin sisäistä kytkentää ennen asennusta :poff:. Löin laturin kiinni ja polkemaan käyntiin. Lähti käyntiin, mutta ei lataa. Vanha mekaaninen säädin kiinni, mittarit kylkeen ja käyntiin :eek: sähköt kulkee väärään suuntaan. Laturi auki ja kääntämään kenttäkäämin ja hiilien kytkennän toisinpäin. Nyt lataa ja vanha mekaaninen säädin toimii hyvin tietenkin joutuu silloin tällöin säätämään jousien kireyttä, jotta pysyy lataus kurissa.
    Kulkine K-750 mopo, mutta periaate sama. Kun tehtaalta on tullut vanhempia + mailla ja uudemmat on -. Laturit näyttää samalta, mutta kytkentä voi olla eripäin.

    Terv. Tuomas
     
  15. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Sitä arvelin että vanha BMW prätkä kyseessä. Onko sun säätimessä kärkien säätö ruuvilla, vai joudutko taittamaan niitä niin kuin tuolla ylhäällä Fordissa? AC Delcon säätimessä ne on ruuvilla mikä vähän helpottaa hommaa, joskin niitä joutui usein säätämään. Mulle tuli toinen 58 Buick californiasta ja myyjä vannoi sen lataavan hyvin. Niin Ankkalinnassa, mutta täällä valot ja lämppäri päällä ei lataus riittänyt. Pienellä säädöllä riitti kun sai amppeerimittarin pysymään plussalla. Tuli kokeiltua aikoinaan toista laturia letukasta. Buickissa ja Caddyssä on puoli tuumaa pitempi laturi kuin muissa GM:ssä. Parempiko? En huomannut eroa.
     
  16. FuzzyDice

    FuzzyDice Gearhead

    Ei tullut vielä, tutkimukset on kesken. Tuolle kenttäkäämin eristyksen tärkeydelle juuri hain vastausta, en ollut sitä täysin sisäistänyt. Tuo linkittämäni pdf mainitsee asiasta myös. Alkuperäinen vikahan oli latauksen puute, joka muuttui säädintä räpläämällä ylilataukseksi.

    Koitan vielä saada tuota säädintä asetuksiinsa kunhan ehdin, mutta jos vika ei olekaan säätimen niin edelleen otetaan vinkkejä vastaan pajoista joissa noiden käämien kääriminen voisi onnistua...
     
  17. K-750

    K-750 1st gear

    Rebel58:lle neuvostobemarissa joutuu säätämään jousien pitimiä taivuttamalla ja releen kärjet on hyvä pyyhkäistä hiomapaperilla puhtaaksi, kun kipinöi kuitenkin hieman. Tosin ei ole tarvinnut säädellä kovin usein. Viimeksi säädin joskus keväällä ja kilsoja on tullut kohtuullisesti. Mutta jos ajelee kaupungissa tai taajamassa pienillä kierroksilla ei voi pitää ajovaloa päällä muutoin loppuu akusta virta.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Unohtamatta, et bmw on vaan uralin prototyyppi :wink:
     

Kerro tästä muillekin!