Tbi imusarjaan kaasari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.11.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs jos imee imusarjasta kampikammioon päin?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuskin se imusarjan/kannen tiivisteistä niin paljon imee että paljon kierroksia nostaa että kaasarin tukkimalla yhä on korkeilla kierroksilla.
    Oletko varmistanut että kaasarin ensiöläpän menee kiinni saakka kierrossäätöruuvin avaamalla. Ajattelin että jos on vaikka joku rikastimen kierrostennoston säätö päällä. Onko PCV letku liitettty kaasariin ja onko PCV-venttiili oikealla tavalla siinä? Entäpä jarrutehostimen letku?

    Voi siirtää ihan huoletta ilman laatikon kaasuasentovaijeria.
    Sitten kun sitä pääset asentamaan, niin se oikea liikerata kaasarin vivustossa on todella tarkka.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuskin kopasta missä pcv kolossa, menee letku kaasarin perään. Toinen puoli on pelkällä letkulla ilmatilaan kun ei vielä putsari kiinni. Tehostajan letku myös kiinni, kaasarin etupuolella. Muita letkuja en ole vielä kiinnittänyt eli jakajan lähtö tulpattu ja suora alipaine imusarjasta on nyt ollut tulpattuna tai alipainemittarilla.


    Pitää kurkata noi läpät vielä. Kaasarin purin ja kävin läpi ennen asennusta. Pöydällä ryyppykin polkasulla meni päälle (manuaali) mutta nyt ihan toimeton.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Johdot uusiksi niin startti pelaa. Huono maa oli.


    Otin kaasarin pöydälle. Tuo bensaputken puoleinen kylki missä nuo vimpstaakit akselien päässä (ei siis kaasuvaijerin puoli). Siellä tuo ensiöakseli varressa oleva jousi vääntää kaasua kokoajan vähän. Kunhan löydän kuvan ehjästä. Ei tossa taida olla muuta väärin kuin mahd jousi väärinpäin.


    E: ja pcv ja jarrutehostin näköjään väärinperin eli pcv seosruuvien viereen ja jarru taakse.
     
    Muokattu: 15.2.2017
  5. wilburi

    wilburi Gearhead

    Joskus se vaan on pienestä kiinni
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se oli väärässä asennossa tämä kynsi ja siksi jäi vähän kaasua päälle.

    Hiilipöntöstä tulee alipaineletku mikä meni ennen siihen egr hässäkkään. Tulppaanko vai laitanko alipaineeseen?




    Oliko takaiskuventtiili vain egr hässäkkää varten vai myös cruisessa? Alipainepallolta tulee yksi letku mikä kuuluu imusarjaan, voiko cruisen vetää kaasarin jatkuvaan alipaineeseen vai t haaralla imusarjan lähtöön ton pallon letkun kaveriksi?



    Tein korkista tiivisteet kaasarin ja laipan alle. Vähän vetää ohkaseks korokepalan kanssa imusarjaa vasten mutta jos toi olis tiivis.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    A/C kompuran signaali ecmmälle vain kierrosten nostoa varten vai?

    Tässä ylimääräisiä johtoja hävittelen.​
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mietin vastausta oman ajatuksen mukaan cruise kysymykseen, mutta menis kuitenkin pieleen :odroll:


    Hiilipöntöstä monissa euroissa/japseissa tulee venttiilin kautta imariin letku, ja se venttiili on monissa kolmitie eli kierroksilla hiilipönttöön päästetään ilmaa jolloin tankkiin saadaan korvaus ilmaa ja tyhjäkäynnillä imastaan kaasut imariin
    Jos ton haluisi pätevästi toimivaksi ja on mahdollisuus saada vaihteen kytkemisestä signaali laatikolta, niin siihen jo ollut venttiili ja vaihde päällä hiilari->tankki ja vapaalla/P;llä hiilari->imari

    Ite kokeilisin jättää sen ihan vaan olemaan ja vetää letkun putsari koteloon
    Kun saaste aikuisissa autoissa ei ole tankille vapaata huohotusta ja voi meno alkaa hyytymään kun molemmista päistä bensaletkua imetään. Tai jos imu riittää tankki saattaa alkaa pienentymään
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei kiitos eli jätetään se letku heilumaan konetilaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaasari alkais olemaan aika justiinsa. Nyt tyhjäkäyntikin tottelee ruuvia.

    Ajotusta rupesin kattomaan mutta eihän sitä päivällä oikeen ilman merkkiä nähny. Löin maalia merkkiin ja kun starttasin uusiks niin ajotuslamppu kajahti. Itse polttimo ehjä mutta jotain kävi eikä juotoksien ja johtojen läpikäynti auttanut.


    Ois saanu luvan toimia kun lumisateet alko ja pakkaset siinä sivussa.


    0 astettahan oli tbin ennakko. 4-6 ollut puhe kaasarin kanssa. Kaise tossa välissä sitten ois hyvä vai se sama nolla kun ruiskun kanssa?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se tbi:n 0-säätö ei ole vertailukelpoinen alipaine-HEI:n kanssa.
    Vastaaviin olen laittanu tyhjäkäyntiennakon jotain 10 asteen paikkeille, tai ylikin.
    Kokeilemalla löytyy sitten sopiva, pääasia ettei kilistele.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo saman mäkin todennu alipaine-HEI ja 305cid kanssa et 12 astetta tyhjäkäynnillä ja keskipakosäätäjälle tarvinu tehdä mitään ja sit alipaine kellon sääti niin ettei nakuttanu, mulla 14 astetta ja letku jatkuvaan alipaineeseen.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko niksiä miten sais patentoitua th700 kuulapäävaijerin edelin kera? Joku latta tai silmukka siihen pitäs saada että vois pistää kiinni vipuun.


    Ja mikä kierre on delcon laturin takana töpselin vieressä? Eli se mihin tulee laturin tukirauta vanissa. Joko kierteet on korkanneet tai joku hienokierre mitä ei multa löydy sitten millään.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko M5 ruuvikannalla olevan pulttiloisen "hatussa" sama halkaisija kuin rokkiorkussa,muistelen. Sitä kantaa vaan ohentaa senverran että vaijerin pää napsahtaa kiinni.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin että sillä pultilla kiristäs sen vaijerin kiinni kaasuvivun pohjaan?

    Vaijeri jää lyhyeksi joku 3cm jotta jatkon se tarttis mutta tosiaan kun keksis fiksun tavan kytkeä. Epäfiksuja tulee mieleen.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olimpas tyhmä. Kuka kieltää tota telinettä siirtämään/muokkaamaan missä toi kaapeli nyt kiinni. :poff:

    Lähemmäksi siirto auttaa varmasti mukavasti tohon ongelmaan.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noniin. Katoin youtubesta th700 tv säätöohjeet.


    Kuuluuko vaijerin olla löysässä kun kaasua ei paineta vaan pienessä jännityksessä?

    Kuuluuko vaijerin olla kaasu pohjassa ollessa niin tiukalla kun vaijeri antaa myöden vai riittääkö 90% tiukkuus eli niin että on pingottunut mutta varmaan 5mm sais vielä vedettyä.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika lähellä pohjaa se sais olla kaasu pohjassa, mutta vipusuhteen pitää olla alkuperäsen suuruinen ja sellanen että myös kaasu vapautettuna vaijeri on selvästi vedätyksellään.

    Ajossa sitten kyllä huomaat ellei säätö ja vipusuhde ole kohdallaan.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei kiitos eli lisää vetoa kaasu vapaana kohtaan.

    Geometriasta oli videoillakin puhetta.


    Rikkooko väärä geometria laatikon jos täyskaasulla ja "vapaalla" vaijeri on oikein?


    Entiedä sitten tarviiko vaijerin sädettä suurentaa vai ei eli jollain pulikalla mihin se tulee kiinni.


    Muovipää siitä oli valmiiksi jo hajalla eli nyt siihen päähän puristettu lätkä mistä kiinnitys kaasarin vipun alareikään eli ei siihen missä kaasuvaijeri.


    Muovitappi suht ulkona bracketista. Omaa peltisovitetta en saanut tän hetkisellä järjellä parempaan paikkaan joten siksi piti rukata tota tappia ulommas. Kaasarin reunan kohdalla nyt vaijerin kiinnike.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vilkaisin irrallisesta TBI:stä sulle perusmitat:

    -läppäakselin keskeltä tv-vaijerin tappiin n.30mm.
    -lepoasennossa vaijerin tappi n. 20 astetta takaviistossa, toisinsanoen se on pystysuorassa linjassa läppäakselin kanssa kun kaasua on painettu hieman vajaa neljännes koko liikematkasta.

    Geometrian tulee siis olla sellainen joka vetää vaijeria nollasta puoleen kaasuun huomattavasti enemmän kuin puolesta kaasusta täyteen.
     

Kerro tästä muillekin!