Tbi ja kylmästumppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.1.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Njuu. Outoo että se öis nyt ruvennut karstaamaan mutta tiedä häntä

    tbissä eri paikassa, tbi astro/pickup ja van jakaa saman egr
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siin ei oo tasan mitään outoo. kökkö ku menee väliin, niin se ei kato hetkee.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut siinä on, että vika on liian kaavamainen ollakseen noin mekaaninen?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Arvailuahan tää kaikki on. Mutta yritin jo sijoittaa sitä tähän yhtetyteen. Kun vähän lämmettyään iac alkaa tiputtaan kierroksia, niin egr:n kautta tuleva "ohivuoto" muuttuu merkittävämmäksi. Ja saattaa sotkea annostelukarttaa just noin. Mutta ihan vaan arvaus/teoria. Ei voi tietää.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    https://www.gmsquarebody.com/threads/exhaust-gas-recirculation-egr-system-1989-tbi.6902/
    Lontooks löytyy moista

    RESULTS OF INCORRECT OPERATION

    With too much EGR flow at idle, cruise, or cold operation, any of the following conditions may occur:

    Engine stops after cold start.
    • Engine stops at idle after deceleration.
    • Vehicle surges during cruise.
    • Rough idle.

    If the EGR valve should stay open all of the time, the engine may not idle. Too little or no EGR flow allows combustion temperatures to get too high during acceleration and load conditions. This could cause:
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos sen egrrän tulppaa ja kattoo miten toimii, siis ottaa koko venan pois ja laittaa jonkun latikan siihen? Onko mahdollista käyttää teebeeiitä ilman egr?
     
  7. atobee

    atobee Gearhead

    Mielenkiintoista että kysyt apua ja et halua ymmärtää ottaa sitä vastaan? Kokeile ja testaa, kerro sitten auttaako. Turha tästä tehdä renkaan-irroitus viestiketjua.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toki mahdollista, mutta ei se toimi sillon oikein.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mielenkiintoista, että on tullut roiskittua jo termarista mappiin ynnä muut ja tuloksetta.


    Kyllä mä sen egrrän katon, ulkona taas -20 joten ykkösprioriteetti se ei ole.


    Olen kiitollinen avusta ja kaikista vinkeistä mitä tässäkin topicisaa olen saanut. Kai silti saa kyseenalaistaa?
     
    atobee tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai se riittää, että otan sen irti ja katon että onko kalvo ehjä ja miten tappi liikkuu? Jos normaalisti se ei tyhjäkäynnillä aukea, niin jos sen kiinniolevana laitan takaisin paikalleen niin ei sen ainakaan aueta itsekseen tyhjäkäynnillä pitäis?
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ei sitä välttämättä irrallaan näe edes et oliskaan auki, ei ainaskaan noi Astran EGRt ollu irrallaan auki yhtään mutta silti ne jostain syystä aukes/jumi sit ku oli autossa paikallaan.

    Eli voi olla kiinni mutta jumia silti sit ku saat auton tulille.

    Ei vaikuta mihinkään se EGR tulppaus, parempi vaan tulpattuna.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En ymmärrä miten se aukeis jos alipaine ei ohjaa sitä tyhjäkäynnillä aukeemaan?

    Ei tbi egrrän tulppausta purematta niele se on kokeiltu.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei se varmaan itsestään aukeakaan, vaan jos on karstanen, saattaa jäädä hieman auki. Lämpösellä koneella snadi ohivuoto ei haittaa, mut kylmällä sit haittaa.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo tällä haen just sitä, että jos se on irrotettaessa kiinni ja tarkastuksen/putsauksen jälkeen kiinni niin voi sulkea sen pois jos vielä stumppaa.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Luulis..... tykkääköhän se kyttyrää sitruunahappo kylvystä? Tai siis irrottaessahan se voi olla kiinni, kun se sulla vaihtelee muutenkin....
     
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Uunin puhdistus spray on hyvä noihin.
    Yhdessä chevy nubirassa(opel kone) ja diesel mersussa egr ongelman sain pois puhdistamalla karan seeti pinnan, ne oli hioutuneet niin toisiinsa että jotenkin jumiintuvat kiinni, liekkö liittyi lämpölaajenemiseen.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Ei voi sulkea pois, mä putsasin ja puunasin sen Astran EGRn kans ekan kerra ja kiinni se oli täysin mutta ei se vaan pelittäny paikallaan sit, siinähän sw aiheutti helvetin rikkaan käynnin taas tyhjäkäynnillä kun imusarjan paineen perusteella annetaan soppaa.
     
  18. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    [​IMG]
    ps. etkö pälli jo tajua tuosta lambda-arvosta, että voi olla ilmavuotoa hä?
    pps. vaivaiduitko jo vaihtamaan tulpat? ethän kuitenkaan missään tapauksessa erehtynyt vertailemaan vanhojen tulppien elektrodeja keskenään...
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pälli! Vanhalla lambdalla lukema oli lähellä 0.500 siksi ihmetyttääkin uus, joka hissas alussa.



    En oo tulppia vielä vaihtanut koska ramadan
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uuden lambdan vaihdoin koska sellasia hyllyssä ja starttia vaihtaessa melkein löin pääni vanhaan. Lämpöanturi iskostui jussin jatkuvasta painostuksesta + termostaatin vaihdon ohessa tulleesta "jahaa"-ilmiöstä
     

Kerro tästä muillekin!