TBI kävi tolkuttoman rikkaalla -vielä tyhjäkäyntiongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SK, 25.2.2006.

  1. SK

    SK Gearhead

    No niin, nyt on vaihdettu taas nippu osia (jakajan kansi, pyörijä ja tulpan johdot, TBI:n tiivisteet ja regun kalvo), ja auto tuntuu toimivan aiempaa paremmin.

    Kun tuo rikkausongelma on ilmeisesti pois päiväjärjestyksestä (bensan rikkauskartan arvot heiluivat closed-loop tilassa kaasutellessa jossain 110 ja 128 välillä, mikä on ymmärtääkseni ok, samoin lambda tikkaa nätisti 0.01-0.9:n väliä), niin taitaa mennä jo säätöhommiksi. Ongelmana on nimittäin vielä se, että auto sammuu lämmettyään (closed loop) paikallaan pyöriteltässä (vaihde päällä).

    winALDLn mukaan IAC-venttiilin (uusi osa) arvot laskevat vaihde päällä paikallaan + ohjausta käännellessä tasaisesti n. 60:sta arvoon 0:lla. Vaikuttaa siltä että IAC-mokkula ei pääse peliin mukaan (ko. arvon pitäisi ilmeisesti pysähtyä johonkin 20-25:n tienoille).

    Onko vinkkejä ongelman korjaamiseksi? Tyhjäkäynnin perussäätöä on jo tullut kokeiltua (joku oli räplännyt jo aiemmin, ei ollut sinettejä tallella...) www.handen.us -sivuilla olevien ohjeiden mukaisesti, mutta säätö ei ongelmaa poistanut (tilanne ehkä hieman parani kuitenkin). Seuravaksi ko. sivuilla kehotetaan säätämään TPS-anturi 0.48 V tyhjäkäynnillä. Se on minulla nyt noin 0.55 V. Tuskin noin pieni heitto voi tappaa koko IAC:n toimintaa?

    Edit: Lähes samaa aihetta on näemmä käsitelty jo aiemmin http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 527#588527.

    Edit2: Jostain kumman syystä toimii OK, kun sytytyksen säätöjohto on irti eli tietokone ei pääse korjaamaan ennakkoa. Tällöin tuon IAC:n arvot pysähtyvät ennen nollaa ja auto pysyy käynnissä; ohjausta käännetäessä IAC:n arvo nousee eli toimii niin kuin pitää. Mutta sytkän säätöpiuha kiinni => sammuu. Ennako säädetty arvoon 0.
     

Kerro tästä muillekin!