Tbi tietäjät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juhizz_, 23.2.2024.

  1. Juhizz_

    Juhizz_ 3rd gear

    Olis potilas 305:lla missä on tbi systeemi otettu suoraan 350:stä, ongelma on että käy paksulla tai ainakin tulpat samantien mustina. Onko näissä jotain mitä pitää muuttaa kolmenollavitoselle sopivaksi?
     
  2. mikka

    mikka 3rd gear

    Jos seissyt pitkään, kato ensin bensan paineensäädin (fuel pressure regulator).

    Se kun vuotaa niin käy rikkaalla.
     
  3. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Onko 305ssa vakio nokka ja imusarja? Jos esim marinemallin nokka niin se tiputtaa alipainetta senverran että tbi ei ymmärrä enää sitä. Tbi:n edelbrockin "viri"imusarja aiheuttaa samaa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    305:ssa ja 350:ssä taitaa lähtökohtaisesti olla eri suuttimet mutta voisi kuvitella kuitenkin systeemin pystyvän tuon eron säätämään.

    Onko lambda ja moottorin lämpötila-anturit ehjiä?
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Käytännössä joo, suuttimen kokoeron pystyy kompensoimaan sitten kun moottori on riittävän länmmin ja alkaa tottelemaan lambdaohjausta, mutta siihen asti kun käy peruskartalla, etenkin tyhjäkäynnillä käy rikkaalla, 305:n suuttimen on 45 lbs/hr ja 350 55-61 lbs/hr
     
  6. Juhizz_

    Juhizz_ 3rd gear

    Kaikki on vakiota ja lähes suoraan ajosta (marraskuussa purettu) suuttimia ensin myös epäilin mutta totesin että kyllä luulis niitten kuitenkin toimia tossakin koneessa.

    Lambdasta ja lämpötilaanturista ei ole tietoa onko ehjiä?
    Lämpötilaanturi on ilmeisesti siinä imusarjan edessä termarikopan vieressä?
    Lambdan paikka tuskin vaikuttaa kun tuli eri sarjoilla niin joutu laittamaan hieman pidemmälle putkeen mitä vakiossa
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    TBI:n oma äly ei riitä korjaamaan noin suurta moottorin koko eroa.
    Vaihda 305 suuttimet ja PROM boxiin, muuten se käy rikkaalla.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Marketin puolella on uudet 305 suuttimet myynnissä.
     
  9. MRikkinen

    MRikkinen 3rd gear

    Suuttimet pesässään tiivistetty o-renkaalla. Tarkasta ettei bensaa valu tiivisteistä läpi. Ei välttämättä suihkua vaan valuu. PA-pumpun kun laittaa pelkästään päälle niin vuoto pitäisi ilmetä.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kuten nim. Sport Truck sanoi: 305 suuttimet ja 305 prom boksiin.

    Muita vikoja vois olla:
    - lämpöanturi imusarjassa rikki, luulee että on -40 pakkasta
    - bensapaineet liian kovat,
    - suutin väärässä asennossa pesässään tai tiiviste rikki.

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!