tee se itse - akun ylläpitolataus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.1.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin paukkupakkasten keskellä olen miettinyt Camarooni jonkinlaista ylläpitolataus-systeemiä, joka olisi kytköksissä lohkolämmpäri/sisälämmitin -yhdistelmään.

    Defan integroitava laturi/ajastinyhdistelmä on turkasen kallis (> 200 e), mikä on laittanut pohtimaan muita vaihtoehtoja.

    Yksi ajatus olisi sisälämmitinpistokkeeseen liitettävä erillinen akkulaturi (jossa siis ylläpitotoiminto), joka tuuppaisi sähköä tupakansytytinliitännän kautta akulle.

    Voisiko tuollainen toimia? Onko kokemuksia? Muita ratkaisumalleja, joita olette kokeillet?

    Jouska
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ovh. 177€ Hävytön hinta kieltämättä, tolla ostaa jo monta akkua.
    Onneksi omassa käyttökinnerissäni on jo tollanen laturi. :grin:
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    mulla oli joskus vanissa sellanen defan parikiloinen möykky, joka työnsi 4 ampeeria aina kun lohkolämppärin johto oli kiinni. mutikasta lähti akulle virta- ja maa-johdot, ja siihen tuli tavallinen sähköpistoke. ei näyttäny kyllä 200 euron osalta. se oli ilmeisesti laitettu autoon uutena vuonna 1993, joten luulis noita löytyvän käytettynäkin
     
  4. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Just tällainen systeemi mulla on käytössä vanissani. Laturina on jokin varaosaliikkeen halpisversio joka antaa jotain max. neljää ampeeria ja ymmärtää akun varauksen päälle sen verran ettei ainakaan vielä ole yliladannut.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hanxi 2003-01-15 16:22 ]</font>
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Voisko joku sähköä ymmärtävä selittää miten se sähkö menee siitä tupakansytkäreiästä akulle? Hmm, piuhahan ei tule avaimen takaa, eli se tulee akulta suoraan? Ja sitten plussaan menee sitä sähköä niinkuin normaalilaturin pluspiuhalla ja tupakansytkän maahan menee sitten laturin miinus ?? Onko sähkö muka noin helppoa?
     
  6. suburber

    suburber 1st gear

    Näin yksinkertaista se on sähkö! :smile: Homma kyllä toimii näin, MUTTA onko kellään tietoa, miten käy jos pirssi ottaa ja palaa, ja tällainen "eihyväksytty" viritys löytyy, ja on jopa aiheuttanut palon? Saako maksaa ihan itse koko lystin?
    Itse olen laittanut etusäleikköön DEFAn pistokkeen viereen yksivaiheisen rasian (vrt. tupakansytkäri) johon tökkään laturin, johon taas olen vaihtanut ko. pistokkeen. Silloinhan laturi on auton ulkopuolella...
    Saa siitä kätevästi myös magneettijalalliselle työvalolle virtaa, varoitusvilkulle jne.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse hommasin alkutalvesta suburbaniin muistaakseni CD-Cardigin tekemän elektronisen akun ylläpitolaturin joka kytketään sisätilapistorasiaan, plussajohto akulle ja miinus runkoon. Tarkoitettu juuri tähän käyttöön. Pieni ja toimiva, tulee autoon sisälle eikä lataa liikkaa. Hinta oli 69 euroa. Minä olen ainakin ollut siihen tyytyväinen.
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Normaali automaattilaturi ajaa saman asian.Pitää akun hyvin hereillä.Eikä maksa kuin 30-40 ekua.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Normaali akkulaturi ei ole hyvä ratkaisu, koska siinä ei ole mitään jännitevalvontaa ja se kiehuttaa akkua vain turhasti.

    Hyvänä ratkaisuna pitäisin jotain 20€ 4A laturia, johon loihdittaisiin 5€ maksava regulointi ja sopivat liitännät. Kun auto laitettaisiin lämmitykseen, laturi työntäisi esim. 3A virtaa siten ettei akun jännite nousisi koskaan yli 13.5V (tai miten sen haluaakaan rajata). Akku ei kiehu ja akun tullessa täyteen lataus loppuisi. Jos auto on 4h tolpassa, kerkeää tuo ladata 12Ah virtaa akkuun. Mikä parasta, akku olisi hieman virkeämpi startatessa. On käynyt tällainen viritys itselläkin mielessä, lyhyttä matkaa kun ajan.

    terv, Hazard
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Etkö tiedä miten automaattilaturi toimii,kun yrität viritellä toimintaa mikä on automaattilaturissa valmiina.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiedän, mutta en ole valmis maksamaan huimasti ylimääräistä. Paremmin soveltuvan laturin saa tehtyä itse pienellä vaivalla, jossa ripple, jännitteen tarkkuus ja suojaukset ovat vähintään samalla tasolla kaupallisten tuotteiden kanssa. Nämä tietysti murto-osalla kaupallisten tuotteiden hinnasta. Eikös se ole koko harrastuksen ydin - tehdä jotain itse pelkästä mielenkiinnosta?

    Hazard
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Hei nimetön!Kaupassa myytävä automaattilaturi maksaa vain 35 ekua.Et varmasti saa tavallisesta laturista rakentamalla yhtä halpaa.Se automaattilaturin kytkentä on ihan yhtä hyvä kuin regulla tehty ja todennäköisesti jopa parempi.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä? Mistä niitä noin halvalla saa?

    Hazard
     

Kerro tästä muillekin!