Tee se itse kytkennät/varoittava esimerkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toyopet, 10.5.2005.

  1. Hanxi

    Hanxi Gearhead

  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Wurthin abikopihdit on hyvät!
    Leveetä peltiä, hyvät kahvat, hyvinmuotoillut puristepäät.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa tämä:

    [​IMG]

    PURISTUSPIHDIT

    Sopii kaapelikengille 1,5-16 mm² (ei eristetty). Vapautettava palautusjousi, jonka ansiosta pihdit eivät löysty ennen oikean puristuspaineen saavuttamista. Muovipinnoitetut kahvat.

    Tuotenro
    12674

    22,00 €
     
  4. johu

    johu Gearhead

  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minusta kummatkaan noista kuvissa olevista ei näyttäneet hyviltä (lue oikeilta) kunnon liitokseen aikaansaamiseksi nimenomaan Abikon tai Ampin liittimille, joissa ei ole päällystä. Valitse sellaiset pihdit, joissa liittimelle tarkoitettu kouru pihdeissä vääntää ne liittimessä olevat, piuhan päälle tarkoitetut liuskat sinne johdon sisälle. Silloin tulee kunnollinen, pitävä liitos. Eli sen kourun niissä pihdeissä pitää olla toisessa leuassa puolipyöreä ja toisessa leuassa pitää olla sellainen terävä harjanne siinä kourussa, joka taittaa ne liuskat sinne piuhan sisään.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt mä vasta ymmärrän mitä haettiin takaa, eli tulee semmonen liitos mitä ei ole lytätty vaan että ne liuskat tosiaan taittuu sinne johdon sisään tavallaan jakaa säikeet kahdeksi nipuksi. Silleinhän on tehtaalla aina liittimet laitettu, oon katsellut. Sittenhän tarvitsen toisenlaiset liittimetkin missä on tosiaan liuskat. Miksei biltemassa myydä semmosia, ihme putiikki.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, Bilteman liittimet on kyllä aika surkeita, älä laita semmoisia, jos ajattelit tehdä kunnon liitokset. Käy Motonetissä, siellä ainakin myydään niitä päällyksettömiä liittimiä. Kyllä niitä muissakin varosaliikkeissä on, jollei ole, niin kyllä tilaavat kun vaan kerrot mitä haluat. Jostain syystä niistä päällyksellisistä on tullut paljon suositumpia, kuin noista avonaisista. Ne on kyllä nopeampia käyttää, mutta lopputulos on vähän epävarma.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kerran motonetissä myydään liittimiä varmasti myydään pihtejäkin, taidan suunnata tältä istumalta sinne, kumman vaikeaa tämä elämä :lol:
     
  9. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Katselin oikein uteliaisuudesta Motonetin pihtejä siellä käydessäni ja kyllä ne olivat kaikki sellaisia että en ostaisi kokeilematta. Ihmettelen. Siis ei niissä ollut missään (n. 5 - 6 erilaista ja -hintaista mallia) tuollaista "kouru/terävä harjanne" yhdistelmää kuin omissani. En tiedä sitten toimiiko käytännössä, eli voiko ne abikon siivekkeet taittua yhtä nätisti siihen keskelle noilla "pyöreämmän" muotoisilla sisäkkäin painuvilla leukamalleillakin?

    Omilla pihdeilläni tulee ainakin sellainen pro-näköinen siisti liitos tekijän taidoista huolimatta :)
     
  10. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    En mää ole saanut taittumaan noilla wurthin pihdeilläkään vaikka niissä ois muotonsa puolesta edellytykset sille.
    Toisaalta normi abikoliittimessä on senverta paksua peltiä, että tuskin taipuisi paremmillakaan pihdeillä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    :wink: mitä akkuja teil o jos navat hapettuu?????ei mul oo hapettunu navat............(Boschin akkuja käyttäny jo yli 10v=kyllästyny piiltema/marketti akkuihi no joku kohta haukkuu ton possinkin vaapaa maa ompi tämä suomi)Mää teen niiku MÄÄ haluun muut tekeee niiku kaverit käskee............!!!! :argue: Hyvää kesää kaikille tasapuolisesti siltikin..........
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on exide ja mikäs lie salama-akku se toinen. EI se napa ainakaan noissa hapetu vaan akunkenkä. Oli muuten rasvattukin. No saahan se farkun keulalla suolavesihuuhtelua talvisin.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo niin kävin sitten minäkin siellä pällistelemässä ostin yhdet pihdit missä oli semmonen pyöreä harjanne, oli vain muutaman euron niin pysty ostaan kokeeks, toimii paljon paremmin noilla pilipaliliittimillä kun semmonen joka puristaa tasapaksusti. Nyt pystyn käyttään näitä "huonoja" liittimiä ihan ok. Ehkä joskus vois ostaa sit noi pro liittimet ja pihdit.
     
  14. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllä ajoneuvokäytössä on pisimmän päälle paras kunnollinen puristusliitin. Tinauksen ongelma kun on juurikin se tärinänkesto ajan mittaan.
    AMPin liittimiä ei valitettavasti tahdo löytyä 10mm2 pienemmille johtimille AMP liittimiä YE:n jälleenmyyjiltä
    http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=593

    mutta näihin ja isompiin varmasti yksi parhaimpia ratkaisuja. Ja päälle esim. Raychemin laadukas liimallinen kolmasosaan kutistuva kutiste

    Raychemiä saatavilla esim. http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA3.PDF

    Taas näitä pienempiä holkittomia ei tunnu olevan kuin rengasliittiminä poislukien muutamalta myyjältä löytyvä latta-abiko ilman holkkia.
    Tosin se taas ei ole amp tyyppinen vaan liuskat puristetaan johtimen päälle.

    Puristuspihtejä pienemmille holkittomille:
    http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/57.pdf

    Moninapaliittimet voivat myös joskus olla käyttökelpoisia. Tosin kosteussuoja on aika vaatimaton.
    http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/37.pdf
    tai
    http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA3.PDF

    Jossain olen nähnyt myös varta vasten autokäyttöön suunnitellun moninapaliittimen mutta nyt en löydä linkkiä.

    Sokeripalan ongelma on ruuvien löystyminen ajan mittaan. Tosin voipihan sinne laittaa vaikka lukitetta. Kun johtimien päihin malttaa puristella ne holkit niin ihan toimiva ja hyvä liitos, lähinnä auton sisätiloissa. Kosteudestahan sekään ei tykkää vaan hapettuu. Pääteholkkeja mm YE, partco jne...

    Johdon haaroittaminen olisi hyvä tehdä esimerkiksi jatkoholkilla jolloin alkuperäinen johto katkaistaan ja jatkoholkin toiselle puolelle lisätään tarvittava johdin. Epäsymmetrinen holkki olisi paras mutta niitä harvoin näkee. Toimii tavallisellakin. Ja tähän sitten kunnollinen kutiste päälle.

    Ns. "rosvoliitin" lienee kaikkein huonoijn keksintö autokäyttöön. Varsinkin suuremmilla virroilla tulee ongelmia ajan mittaan jos ei heti alkuunsa.

    Vihjeet toki aina tarpeen täälläkin mistä löytyy mitä ja mihin hintaan...
    Ja parempia menetelmiä jos jollain on tiedossa niin hyvä.
     
  15. Stingray

    Stingray Gearhead

    Muutamat alkuperäiset tinaukset mitä olen omasta '70 Dusteristani löytänyt, ovat olleet niitä ainoita liitoksia, joissa EI ole ollut mitään vikaa. Kaikki muut alkuperäiset ja uudet puriste- jne. liitokset ja littimet ovat kyllä aiheuttaneet harmeja. Eli miksi tinauksella olisi jotenkin huono tärinäkesto?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos se piuhanippu pääsee yhtää heilumaan eri tahtiin kuin muu kori, niin se murtuu. Mutta jos taas tukevasti kiinni, niin pitäisi tinaustenkin kestää.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Teoriassa se johto katkeaa siitä tinauksen ja tinaamattoman johdon rajapinnasta koska siihen kohdistuu lyhyelle matkalle erilaisia rasituksia. Jäykkä tinattu ei jousta yhtä hyvin kuin monisäikeinen kupari.
     
  18. Stingray

    Stingray Gearhead

    No juu, mutta teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö. Kuinka monella on ollut ongelmia tinattujen liitosten kanssa ja kuinka monella puristettujen kanssa? Enkä nyt puhu mistään kylmäjuotoksista vaan kunnon liitoksista. Ja kyllähän ne johdot kuuluu aina niputtaa takaisin yhteen korjausten jälkeen, eikä jättää roikkumaan erikseen...
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ikinä ei oo ollu tinattujen liitoksien kanssa ongelmia, mutta puristettujen on...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Molemmat varmasti toimii jos ne on alunperinkin tehty hyvin. Tinattu liitos ei ole yhtä herkkä hapettumiselle mutta on herkempi tärinälle. Molempiin tapauksiin auttaa kunnollinen kutiste suojaus, tärinään siksi kun jäykistää liitoskohtaa ja mahdollinen taipuminen tapahtuu kutisteen jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!