Tehokas pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu kyllä täytyy olla paska akkumopo ja huolimaton käyttäjä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onkohan nää niitä mitä ei saa tien päällä auki vaikka pomppis tasajalkaa sen mutteriavaimen päällä.
    Sillon tekee aina mieli etsiä se kiristäjä ja syöttää se mopo sille.
     
    Nikuzai ja Pertti K tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse ostin viime syksynä tollasen Milwaukeen M18 1/2" olikohan just jostain 1200-1300nm vääntö. Ja onhan mukava aukoa vetarinpultteja yms mihin ennen piti ettiä parin metrin jatkoja yms että sai auki.
    Jostain pitäs löytää vielä edullinen tuumanen konehylsysarja. Hirvittää aukoa perus kiinan Bahcolla pultteja :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    momenttivarret sai ainakin joskus pasksi kun aukas niitten kanssa. Sitte just kiristyksen lopputulemana oli kaikkea mitä sattuu.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei kiinalaisetkaan oikeen vakuuta. Rälläkkä hajos harrastekäytössä pari vuotta ostohetken jälkeen. Pyöri nätisti tyhjää mutta sammutti koneen heti kun laikka koski metalliin. Tämä meni takuuseen ja joku tyyppi kävi vaihtamassa jonkun osan sinne.

    Putlttipyssytä on hajonnut samalla aikajänteellä niitä ledivaloja mitkä kertoo sen kuinka paljon voimaa on käytössä.

    Muuten ei valittamista ja akkurälläkkäkin on ihme tapaus akkurälläköiden maailmassa kun sillä jopa tekee jotain.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  7. valpas

    valpas Gearhead

    Silloinkn varmaan olivaanjääny hiekkaa navan, ja vanteen väliin?
    Kun sitä napaa ei putsata, niin pitää määrätä se jälkikiristys......
     
    urho3 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Se voi tuntua tiukalta jos ei oo voimaa aukaista. Transporter peltivanteilla oli semmoinen joka veti pultit tiukkaan,kaverin chevyssä taas sai olla tiukkaamassa alkuun vähänväliä. Omissa autoissa ei ole ollut koskaan ongelmia pulttien kanssa,voi olla vaan sattunut hyvät yksilöt minulle.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Ne momenttivarret on ajateltu käytettäväksi samaan suuntaan. Tämäkin asia kokeiltiin kun piti välttämättä saada väärän kätiset mutterit momenttiin niin poikki meni.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  10. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Transporterin pyörien momentti on 18kg ohjekirjan mukaan. Ei riitä 10kg momenttivarsi. Todennu sen myös käytännössä pari kertaa.
     
  11. BHN

    BHN 1st gear

    Akkukoneiden ongelma on se ettei sovi ahtaisiin paikkoihin. Nimenomaan autoremontissa.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Riippuu kyllä koosta, sanoisin että eipä oo montaakaan jarrusatulaa Johon ei akkukoneella mahdu mut normi ilmakoneella mahtuisi. Toki on pienempiä malleja saatavana ilmakoneena. Tuossa kun pitkästä aikaa tein iskarin vaihdon ilmakoneella en muistanut että se letku tiputteli pultteja ja muttereita nosturin päältä.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Loppuviimeks sen mitä pulttikonetta tarvii autohommissa niin ei hirveästi ole tilanteita joissa akkukone ei mahtuisi. Toki semmonen lyhytrunkoinen paineilmaversio on pirun hyvä, mahtuu tukivarsien väliin jne. Mutta kuten sanoin niin harvinaista se on että olisi suurtakaan merkitystä koneen koolla. Kuitenkin pääasiassa se oikea työ tehdään räikällä ja siinä sitten paineilmaversio on kyllä soveltuvampi kuin akkuversiot :)
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä yritys.... takaan ettei ole woimasta kiinni. Ainoa kerta kun on ollut ongelmia on se jonkun korjaamon vähä-älyisen rasva-apinan jäljiltä.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Muistan aikanaan edesmennyt kaivinkone mies että nuo pienet alta 50mm pultit ei oo tiukassa ollu. Ehkä sillä oli papua keskimääräistä enemmän ja oikeat työkalut.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Puhe oli tien päällä, torvi, ja mukana siis tyypillisesti vain auton omat työkalut. Korkeintaan isompi mutteriavain ekstrana mukana.

    Kotona ihan sama kuin tiukkaan joku kaltaisesi pässi ne veti, kyl aukee.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin sillä oli yleensä työkalut mukana koneissa,niin on mullakin semmoinen hylsysarja ja t väännin jatkoineen että ihme jos ei lähde. En oikein luota niihin auton omiin vääntimiin. Minun jäljiltä ne aukee ihan helposti,ei oo kukaan valittanut että ei ois voimat riittänyt.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oikeat ammattilaiset käyttävät momenttiavainta loppukiristykseen.
     
    Nikuzai, kapa73 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Ei olis pulttikoneella tehny mitään muuta, kuin katkassu pultin.
    Otin volvosta takapuskurin pois, että saan vetokoukun sillai kiinni, kun kuuluu.
    Lenkillä nitkutellen edes takasin koko matkan toinen (pakoputken kohdalla), ja kunnon vääntiöllä, ja varrella toinen. Tais tunti mennä kahdessa pultissa!
    Voi olla, että pyssyllä olis katkennu sieltä ns. mutterin läheltä, niin silloin olis saanu puskurin pois. Jos katkeis muualta, niin ei irtois. Rasvaa sinne ei saa mistään raosta! Lähti nippa nappa katkeematta, mutta varmasti oli lähellä, oli niin iso jousto ruuvissa kiertäessäni.
    Kyllä semmonen pieni pulttipyssy tulee varmaan joskus hankittua. Niin pieni, kuin mahdollista.
    https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotte...t+12"/273/Mutterinväännin+12"+BGS+3245-1/6420
    Ison saan lainaks, jos oikeesti tarvin.

    Tässä on maailmanpeli! Iskevä akkuräikkäväännin!
    https://webshop.industriacenter.fi/product/4425/akkuraikkavaannin-38-m12-fir38-0-fuel-milwaukee
    Puoltuumasta pääsin kerran käyttämään. Ei jää sormet väliin sillai, kun ilman iskua olevalla.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Jokuhan ne pultit on jälkikiristänyt jonkin ajan päästä esim rengasliikkeen jäljiltä,sieltä se voi löytyä se syyllinen. Ammatilaiset suorittaa jälkikiristyksen,minäkin vaikka olen amatööri.
     

Kerro tästä muillekin!