Tehostin 70 chargeriin? Hydroboosteri hankittu! Vinkkejä??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja rötkö, 13.11.2015.

  1. rötkö

    rötkö Gearhead

    Moi.

    Tässä pitäs valinta tehdä että mitä aikoo. Eli jarrut hieman liian tehottomat, takana liaan vähä jarruvoimaa. Autossa 4x levyt. Mutta taitaa olla tehostin ja pääsylinteri vaan etu levyille ja taka rummuille tarkoitettu.

    Mietinkin että uusi 8" tupla alipainetehostin 4xlevyt pääsylinterillä Vai hydroboosteri suosiolla?

    Jos vielä mittaisi alipaineen niin paljonko pitäisi olla että saa kunnon jarrut? esim tyhjäkäynnillä.

    T:Toni
     
  2. devilman

    devilman 3rd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Ettei olisi liian pieni mäntä pääsylinterissä?
     
  3. SBM

    SBM 2nd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Samaa mieltä devilmanin kanssa. Eli vain vääränlainen pääsylinteri??
     
  4. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Kiitos vastauksista. Voisihan siitä aloittaa. Ei menisi hukkaan vaikkei vielä auttaisikaan.
     
  5. SBM

    SBM 2nd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Ja pienenä tarkennuksena tuohon omaan ympäripyöreään arvaukseen, eli ensin selvittää se minkälaisen pääsylinterin (männänhalkaisijan/iskun) toi sun levyjen valmistaja on tuohon kokoonpanoon suunnitellut, ja sen jälkeen minkä kokoinen sulla siellä nyt on.
     
  6. 300

    300 2nd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Tehostin vain keventää jarrupolkimelle tarvittavaa voimaa, mutta se ei lisää painetta järjestelmässä. Eli ihan sama lisäätkö tehokkaamman tehostimen, muutat polkimen välitystä tai käyt salilla, niin ei se sen paremmin pysähdy. Edellyttäen että voimaa löytyy painaa poljin melkein pohjaan.
    Kuten yllä sanottu, pääsylinteri tarkasteluun ja meneekö putket/letkut minkään näköisen painesäätimen läpi? Jos on levyt takana ja alkuperänen levy/rumpupainesäädin, niin ei tule toimimaan. Tilalle vaikka säädettävä manuaalinen paineensäädin takajarruille.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Lisäys edelliseen hyvään kirjoitukseen.

    Kyllä polin välityksen muutos monesti auttaa. Toki siihen on olemassa ohjearvot tehostetulle ja tehostamattomalle.

    Pääjarrusylinterin ominaisuudet, männän koko ja isku vaikuttaa paljon.

    Hydroboost on diesel vanin juttu. Ruma, iso ja tunnoton.
     
  8. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Juu elikkäs siellä todennäköisesti on semmonen levy/rumpu paineensäädin jonka meinaan vaihtaa myös. Etu satulat näyttävät että voisivat olla ihan chargerin omat, takana näyttää moderneilta mutta ei isot kuitenkaan. jarru poljinta on kyllä saanut painaa aika kovaa.

    Eli varmaan aika turvallista lähteä vaikka tätä kokeilemaan.
    https://www.performanceonline.com/CHROM ... VALVE-KIT/ Tuosta saa valittua 4x levy mallin.

    Täytyy vielä koittaa kuikuilla että osaisiko tunnistaa poljin välitystä mitenkään. Jos sen joutuisi muuttamaan niin sitten järkevämpi tilata joku kitti missä tulee kaikki niin ainakin sopii yhteen.
     
  9. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Moi.

    tuossa nyt lisä selvennystä kuvien muodossa jos joku osaa tunnistaa ja auttaa kertomalla soveltuvatko nuo alkuunkaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mietin että voisiko auttaa jos hankkisi uuden combination valven tuohon oletetun proportion valven tilalle?. Mutta tuota polkimen vipusuhdetta mietin että onko oikein? Ja se vakuumi pitää vielä mitata.
     
  10. 300

    300 2nd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Pääsylinteri ja venttiili menee vaihtoon. Toi on levy/rumpujen, eli ei tule toimimaan hyvin levyjen kanssa takana. Levyjen satulat vaatii enemmän nestettä, kuin pikkuruiset rumpujen työsylinterit.
    Tilalle vaikka joku tollanen http://www.manciniracing.com/ma1bowimoha.html ja vaikka tollanen http://www.manciniracing.com/knstprva.html Sit tarvii myös 4 pultti -> 2 pultti adapterin. http://www.manciniracing.com/mascylad1.html
    Tankoa voi joutua myös pidentämään sen adapterin verran.
    Joku viisaampi varmaan osaa antaa osviittaa minkäkonen pääsylinterin halkaisja pitäisi olla?
    Polkimen suhdetta en vielä miettisi.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Tähän lisäisin pääsylinterin jakosuhteen etu- ja takapiirien kesken. levyt/rummut tyypillisesti 70/30-75/25 ja levyt/levyt 65/35-60/40 luokkaa riippuen mm. auton painosta ja sen jakautumisesta akseleille.



    Jos etusatuloiden sylinterien ulkopääty neliönmallinen - tai pikemminkin H-mallinen - niin todennäköisesti orkkistyyppiset '70 satulat. Jos taas pyöreät niin ehkä '73 ja uudemmat.

    Jos välttämättä haluaa GM pääsylkän laittaa Mopariin, niin...




    Tehostin on Moparin ja näyttää muodoltaan samalta kuin '70 B-koppasissa.
    - testaa irrottamalla alipaineletku. Jos tehostuksessa ei tapahtunut oleellista muutosta, saattaa tehostin olla rikki.
    - välitangon tehostimelta pääsylinterin männän perään tulee olla oikean mittainen. Liian lyhyt tanko ja mäntien liikkeet jää vaillinaisiksi.

    Jarrupääsylinteri on Moparin mutta vain Hemi malleissa oli lähdöt lokasuojan puolella, muissa moottorin puolelle. Pohjan valunumerot voisi kertoa lisää. Tosin kun kromattu, saattaa olla uustuotantoa. Näyttää kuitenkin olevan korkeaa ja kapeaa mallia eli 60-70 luvun taitteesta (tehty parin vuoden ajan uustuotantona). Säiliöiden koot paljastaa olevan levyt/rummut käyttöön. Kannattaa pitää etenkin pienemmän säiliön nestepintaa silmällä ettei pääse liian vajaaksi takapalojen kuluessa.
    - Moparin valurautaisia pääsylintereitä nelipulttisella kiinnityksellä ei ollut levyt/levyt käytössä kuin Imperialeissa. Mutta esim. Master Power Brakes on käyttänyt '67-68 Chryslerin pääsylinteriä MC36259M (Raybestos MC36259) 4xlevyt Mopar jarrusarjoissa. Niissä mäntien halkaisijat 1-1/8" eli 1,125" samat kuin B koppasissa, mutta iskunpituutta enemmän.

    Yhdistelmäventtiili (combination valve) näyttää tarvikeosalta. Samanlaista myydään levyt/rumpu ja levyt/levyt systeemeihin, mutta levyt/levyt käytössä pitää poistaa osia. Master Power Brakes neuvoo poistamaan etupiirin metering valven. CCP neuvoo poistamaan takapiiristä kumisen männän paine-eroventtiilin (isolation valve) ja proportionaaliventtiilin välistä.

    Vipusysteemi näyttää alkuperäiseltä Moparilta. Tankojen pituuksia on paha mennä arvioimaan.

    Minä tarkastaisin
    - tehostimen: riittävästi alipainetta. Ehjä.

    - välitangon pituus tehostimen ja pääsylinterin välillä

    - yhdistelmäventtiilin soveltuvuuden levyt/levyt käyttöön

    - ettei pääsylinterissä takapiirissä jarruputkilähdössä ole rumpujarruille tarkoitettua jäännöspaineventtiiliä (residual pressure valve). Tosin tällöin levyt jäisi laaahaaamaaan. Irrota jarrunesteputki pääsylinteristä. Kokeile työntämällä messinkisen kartion reiästä esim. poranterän varrella onko kartion takana kumimäntä jousen päässä. Jos on ja haluat poistaa männän, niin kierrä sopiva ruuvi nätisti kartion reikään ja vedä varovasti esim kahdella ruuvarilla ruuvista kampeamalla kartio pois. Poista mäntä ja jousi. Asenna kartio takaisin. Voi sen etujarrupiirinkin tarkastaa, joskus on sielläkin ollut jäännöspaineventtiili vaikka ei pitäisi.

    - jos em. ei auta ja kaikki muu ehjää ja toimivaa (mm. satulat, palat, männät, liu'ut, letkut), niin pääsylkkä auki. Tarvikeosissa on ollut valmistusvirheitä mm. koneistukset ei kohdillaan, kumiosia rikki / väärinpäin, jousia poikki, lastuja tms. roskia jne.

    CCP ohje
    MP Brakes ohje
     
  12. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Kiitos taas kovasti. Hyviä vinkkejä ja linkkejä. Tuota proportion valven modausta täytyy testata. Ainut vaan että olisit laittanut vaan toisen tavan niin en olisi näin hämillään ohjeiden erilaisuudesta :rotfl:

    Ja en usko että olisi jäännöspaine venttiilejä kun jarrut muuten toimineet koko kesän. Auto kyllä pysähtyy mutta kaikki tapahtuu jotenkin todella hitaasti.
     
  13. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    [​IMG]

    Yllättävää kyllä alipainetta tulee noinkin paljon. (13in-hg)

    Eikö tuo olekkin ihan riittävästi tyhjäkäynnillä?
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    En nyt lyödä tehtaan arvoja, mutta monet jarruihin erikoistuneet yritykset kirjoittaa, että pitäisi olla vähintään 16-18 in-Hg.

    Käy muuten imuroimassa tehtaan korjaamokäsikirja täältä
    http://www.mymopar.com/index.php?pid=109
    Siitä löytyy mm. tehostajan tangon pituudesta ym.
     
  15. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Mikä tehostin 70 chargeriin?

    Sen verran on tän keskustelun kautta herännyt pelkoa että tuo alipaine ei vaan riitä. Samaa kirjoitteli Doctordiff.com lafkan jeppe.

    Elikkäs tein ratkaisun ja tilasin ramin remanufactured hydroboosterin ja edelläkin linkitetyn tyylisen 1-1/8 alumiinisen pääsylinterin :odroll:

    En hannonut bolt on sarjaa tilata. Eli nyt saa vähä harrastaa sovituksen kanssa.

    Nyt kysynkin että onko kenelläkään ylimääräisiä tai vinkkiä että löytyykö suomesta tankoa, jousta ja niitä ohjuriprikkoja tehostimen ja pääsylkyn väliin. Linkissä muut paitsi tanko. Tangon voi toki joutua tekemään mittojen mukaan. http://www.tallonhydraulics.com/store/i ... ucts_id=70

    Muutkin vinkit asennukseen ovat tervetulleita.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Re: Tehostin 70 chargeriin? Hydroboosteri hankittu! Vinkkejä

    Miks et samalla sit tilannu sähköistä alipainepumppua? Tai etsinyt purkaamolta..
    Toisekseen oletko varma että sinun vanha Moparin tehostajan pumppu riittää hydro-boostille ja ohjaussimpukalle?
     
  17. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Tehostin 70 chargeriin? Hydroboosteri hankittu! Vinkkejä

    Mulla oli tuossa jo sähköinen pumppu mutta se oli niin pirun epävarma ja oikukas että halusin hylätä sen. Jopa mielummin ajelin heikkotehosilla jarruila kuin ei yllärinä tehostusta ollenkaan. Ensin meni pari relettä ja kun vahdoin järeempää niin alkoi ilmeisesti alipaine anturi oikuttelee ja mystisesti pumppu kävi milloin lystäs.

    Se pumpun riittävyys jää nähtäväksi. Mutta moni bolt on sarjan myyjä väittää ettei tarvitse vaihtaa orkkis pumpusta mihinkään. Saa nähä.
     

Kerro tästä muillekin!