Th350 jäähdyttimen putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja manha, 6.3.2017.

  1. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Kuinka helppo siihen on törmätä?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ratakuormureissa käytetään jarruissa vesiruiskutusta ;) Jätin kerran viisaudessani veneen ohjaustehostajan jäähdyttimen pois, ja letkuhan siinä räjähti.
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    ajat suoraan kohti keulaa.
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei olis onnistunu 70 luvulla
     
    palontie tykkää tästä.
  5. north

    north Gearhead

    Vaihtaa ensin Ohjaustehostajan öljyn suodattimen.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kerrotko vielä faktana, että onko se by-pass kanava porattu tuossa avoimeksi?

    Mulla ainakin siinä racemallin 73 vuoden TH400:ssa se oli ollut, se oli poralla raiskattu siten että oli kuula ja jousi oli saatu sieltä pois. Muista lootista sen 65 ilmajäähdytteisen Powergliden lisäksi en ole tuota pohtinut kun ei ole ollut tarvetta sitä jäähykanavien tukkimista pohtia.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sori vaan (mutta vastaan), sinulla se ego-ongelma näkyy kuitenkin jopa tässä omassa kirjoituksessasi. Minä nimittäin kerroin mielipiteeni:

    Minun mielestä automaattikootan jäähylinjojen tulppaamisohje sopii annettavaksi vain niille jotka tietää millaisessa tapauksessa se on ookoo...
    Sinäkö koet olevasi niin suuri herra että minun mielipide ei ole mielestäsi sallittua?

    Tuo mielipiteeni ei edes johda ketään tekemään sellaista mistä voisi aiheuta vahinkoa.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :rotfl:
    En ottanut minkäänlaista kantaa oikeuteesi kertoa mielipiteesi. Keskustelu on aivan mahdotonta tällä tavalla, kun et ymmärrä lukemaasi ollenkaan. Ihmettelin minkälainen kaikkivaltias voi hänen omasta mielestään tietää kenelle näitä neuvoja uskaltaa jakaa. Mistä sait sellaiset kyvyt, ja millä kriteereillä rankkaat kysyjät, ja päättelet heidän osaamistasonsa, ja sitä mukaa annat parhaiten soveltuvat neuvot? Suojeletko tässä heikkoja (osaajia) heiltä itseltään tai jotain muuta pervoa?

    Näistä olis hauska väitellä, mutta se on ihan mahdotonta kun vedät koko homman aivan raiteiltaan. Tajusitko mitä tarkoitin tässä?

    Ja jotenkin sait käännettyä homman niin että minä olen kieltänyt sinulta oikeuden mielipiteeseen, ja olen siten ego-ongelmainen? :rotfl: Tämä on aivan hullua!
     
    Muokattu: 15.3.2017
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Monissa vehkeissä on ollut ohjaustehostajalle viilennystä silleen että putkessa on pari ylimääräistä kieppiä. Fordeja ja sevyjä.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kuvaan nyt oikein lyhyesti että mihin mielipiteeni perustuu (että neuvo on vain niille jotka ymmärtää mistä on kyse):

    Mielestäni automaattilaatikon, myös th350 jäähdytyskierron tulppaaminen altistaa laatikon ylikuumenemiselle. Jos sen tekee henkilö joka ei älyä että silloin ylikuumenemisvaara on olemassa tai jos auto vaikka myydään seuraavana henkilölle joka ei tätä tiedä, niin se vaara on olemassa.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noi kannattaa tulpata.
     
    rb tykkää tästä.
  12. Jusafatti

    Jusafatti 1st gear

    No huhhuh, olipa raskasta kahlata koko viestiketju läpi. Kiinnitin huomiota otsikkoon kun aihe oli itsellekin ajankohtainen. Moottorin vaihdon takia vaihteistokin oli irrotettuna ja vanhat laatikon ja jäähdyttimen väliset lyttääntyneet/vääntyneet/naarmuuntuneet putket korvasin halkaisijaltaan vastaavilla hydrauliletkuilla jotka kiinnittyvät päädyistä putkiin joihin tehty kartiot (laatikon ja jäähdyttimen päihin, juntturit on vanhat) ja "pullistukset" letkuliitosten päihin, kiinnitys näihin on letkuklemmareilla.

    Koekäytöt on nyt tehty ja olisi aika sitoa letkut paikalleen sopivan mittaisina. Kokemuksia klemmariliitoksen riittävyydestä? Kumpi lähtö th350 on paine ja kumpi paluu, entä jäähdyttimen päädyssä onko miten käytännön merkitystä?

    Aikoinaan tein muuten kenttäolosuhteissa kansipahvin vaihdon Volvon vinokoneeseen, syynä rikkoutunut jäähdytin joka korvattiin ilman vaihteiston viilennystä olevalla syylarilla. Harhaoppisesti putket lenkitettiin keulassa bilteman paineilmaletkulla ja klemmareilla, tilapäisesti, kymmenisen vuotta sitten...

    Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    riittää, pyöräytä putkiin putkileikkurilla pari kolme uraa, tia joku spiraali johon letkun "kaivautua", jos vielä herkuttelee pari lemmaria per liitos, niin sittennii noi kestää jo "melkiin mitä vaan", paineilmaletkujakin saanut tolla urituksella pitämään muutoin sileässä putkessa yli 10 barin paineilla, pysyvästi,
    sileessä alkaa jo 6 bar olemaan sellanen että luistaa hissuksiin auki.

    nyt en muista kumpi on "paine"puoli ja kumpi paluu, vastakarvaa se jäähyveden kiertoon nähden kai yleensä laitetaan, jos halutaan suurin mahdollinen lämmön siirto, joskin erotus ei liene ihan mahoton, väärään suuntaan virtaavan kanssa, 10%?

    tonhan saa selville vaikka tarttaamalla jos ei jaksa arpoa netistä, kaveri kattomaan kummasta pletkusta mehu alkaa lentää ku pyörittää startilla.
     
    Muokattu: 15.3.2017
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kaikkihan ton tajuaa sanomattakin :odeek:. Oleellista oli se että kierto lootassa sujuu ja paineet pysyy normaaleina. Tätähän et tiennyt.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lue nyt perkele mitä täällä kirjoitetaan. Kerroin että koneistamatta eli ei ole porattu, pari 400 toosaa oli viimeviikolla auki ja kummassakaan ei ollut KONEISTETTU.
    Ja tosta aiheesta ei ole edes keskusteltu, kukaan ei ole tota kiistänyt mutta silti jänkkäät siitä koko ajan.
    Kyllä tää topiikki todistaa että et joko ymmärrä mistä keskustellaan tai sitten vaan haluat jänkätä aiheen vierestä loputtomiin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos meinaat että kummassa korkeampi paine niin molemmissa on samanverran. Tässä plootassa ööli kulkee alhaalta ulos ja ylhäältä sisään.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Powerstroke, paineista ei ollut kyse, "voitelukierron riittävyyttä jäähdytyskierto tukittuna" en tiennyt ja yhä suhtaudun epäilyksellä siihen. Mutta kuten Mudracer sanoi, jos se putoa hänen arvion mukaan vaikka 0,3 bar ja että se ei haittaa - en väitä vastaan.

    Mielestäni kierron tukkimisneuvon yhteydessä olisi ollut hvvä ainakin mainita että kyse on nimenomaan ko. laatikkomallista, ei kaikista automaattilaatikoista. Samoin mitä silloin kannattaa huomioida.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Koneistamisella ymmärrän että siihen ei ole koneistettu sitä kuulan paikoillaan pitävän ja sulkevan laipan pesää (valuun).

    Voitko ystävällisesi vastata kysmykseeni, onko se ko. kanava porattu auki valussa näissä malleissa niin että öljy pääsee ohittamaan jäähdytyskierron ihan rajoituksetta, tämä on ihan oleellinen tieto jäähdytyskierron tulppaamisen suhteen.
     
  19. fennia

    fennia Gearhead

    [/QUOTE]
    Th-350 mainittiin sekä kysymyksessä, että vastauksessa, ei kai siinä mitään epäselvää ollut? Jäähdytyksen tarpeesta oli jo useassa akaisemmassa viestissä, tuskin tarvii kaikien kuorossa toistaa??
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

    Eikös tohon juuri vastattu?

     
    Muokattu: 16.3.2017

Kerro tästä muillekin!