TH350 luistaa pahasti

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mprono, 25.5.2019.

  1. mprono

    mprono 1st gear

    Olisikohan kokeneemmilla jenkki harrastajilla vinkkejä.

    Viime kesälle tuli rempattua Buickin kone, ja siinä yhteydessä oli TH350 irti.
    Laatikko toimi ainakin riittävästi, joten sille ei tehty mitään. Tämä on ensimmäinen jenkki, joten vaikea sanoa toimiko kunnolla, mutta ainakin se liikkui eteen ja taakse, ja käytti kaikkia vaihteita.

    Kun kone ja laatikko laitettiin takaisin paikalleen, tuli ainakin tehtyä se virhe että turbiini pultattiin ensin kiinni vauhtipyörään, sitten laatikko perään ja pulteilla vedettiin laatikko paikalleen. Tämä tuntui jo tehdessä vähän huonolta idealta, mutta tulipa tehtyä silti.

    Melko nopeasti oireena oli D:llä ykkösen luistaminen aivan tolkuttomasti. Pienten ylämäkien päälle pääseminen alkoi olla aivan mahdotonta. Kun kaasuun ei koske yhtään, auto vielä liikkuu. Mutta kun kaasua erehtyy painamaan, nousee kierrokset sut ripeästi, mutta kulkeminen loppuu.

    Laatikko on jo irti, joten nyt pitää vähän muistella mitä muita oireita oli.
    Ulkomuistista sanoisin, että pakki toimi. Mutta on hyvin mahdollista, ettei sitä vaan tullut kokeiltua kuin tyhjäkäynnillä.
    Kunnolla polkaisemalla jossain välissä taisi vaihtaa kakkoselle, joka muistaakseni piti vähän paremmin, mutta toki vaihto kuulosti aika raa'alta.


    Mitähän noista yleensä hajoaa kun pulteilla vedetään paikalleen ?
    Ja kuulostaako nuo oireet mätsäävän siihen ?

    -Mikko-
     
  2. rodhot

    rodhot 3rd gear

    Aikamoinen tuuri jos turbiini osuu laatikon kaikille booreille "heittämällä".
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Juu öölipumppu hajoaa takuuvarmasti tolla tavalla.
     
    Diktaattori, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. mprono

    mprono 1st gear

    Pitäisikö siellä näkyä jotain selvästi hajonnutta, tai jotenkin tietää testata eri osien kuntoa?

    Ne kaksi isompaa hammasta, jotka pumpussa ja turbiinissa on, tuntui pikkuisen kuluneilta. Pumpun päässä vaikuttaisi kulmat kuluneen ja turbiinin puolella tuntui pieni kynsi ilmestyneen hahloon.

    Mahdolliset muut vahingot lienee näkee, kun irtoittaa pumpun laatikosta?

    Onkohan turbiinin kunnon testaamiseen jotain mäppärää tapaa?

    Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen
     
  5. mprono

    mprono 1st gear

    [​IMG]

    Päivitetäänpäs tämän statusta.
    Ehdin avaamaan laatikkoa sen verran, että otin oljypumpun pois, ja siitä ensimmäisen kytkin satsin.

    Mielenkiintoisia löytöjä.
    Katsotaan toimiko kuvien liittäminen tähän, mutta linkit ainakin pitäisi toimia.

    Pumppu itsessään näyttää mekaanisesti ihan ehjältä.

    Heti ensimmäinen metallirengas pumpun alla oli poikki (pala irti)
    Samalla pisti silmään kopan kyljessä oikealla oleva melko rosoinen reikä, josta näkyy öljypohjaan.

    Kytkinpakka pois, ja sen alla oleva noin sentin paksuinen metallirengas on poikki.
    Se pois, ja paljastuu vielä isompia reikiä kopassa. Niin rosoisilla reunoilla, että eihän nuo voi olla tehtaalta lähtöisin. (eihän?)

    Kiristyspannassa näyttää myös olevan epäilyttävän iso väli päiden välissä.
    Toivottavasti normaali, mutta alkoi epäilyttämään.


    [​IMG]
    https://drive.google.com/open?id=1RK5wNLLg28bd3Gy6mH4OLSep1vS-hHMR

    https://drive.google.com/open?id=1MIeIhfJq3wpDGYaxeYKNFGVS2Ev-XYCJ

    https://drive.google.com/open?id=1xdEa9kTBRjYqsQRmcGJgmVwwjipkPLVp

    [​IMG]
    https://drive.google.com/open?id=1ymWEaLU9S250K0HFC4pTR5u0qeK_aIDC

    [​IMG]
     
  6. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Se on rikki..mutta yhtä en ymmärrä. Miks piti lähteä ajelee jos huomas että jotain pielessä? Lähtisin etsimään toista laatikkoa. Ja linkit toimii mutta kuvat ei näy tässä.
     
  7. lauri.v

    lauri.v 1st gear

    Eikö nuo reijät kuulu olla tuolla? Mulla ianakin oli samanlaiset lievästi sanottuna karkeat ja kuvissa mitä olen noista löytänyt oli myös samoissa paikoissa saman tyyliset reijät.
     
  8. mprono

    mprono 1st gear

    Samanlaisia reikiä näyttää tosiaan olevan kuvissa, mitä googlella löytyy.

    Näyttäisi olevan "pressure plate" ja "cushon plate" (144 ja 852) tuosta räjäytyskuvasta, jotka on poikki.
    https://www.transpartsonline.com/TRANS_PARTS_FILE/tpcat.php?TransPartsOnline=350&TransPartsType=350
     
  9. lauri.v

    lauri.v 1st gear

    Kävin vielä katsomassa omista kuorista ja kyllä nuo reiät ovat valu reunalla eli ei murretulla. Eli vaikka näyttävät hurjilta niin kyllä ne ilmeisesti sinne kuuluvat.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Kuoressa kuuluu olla nuo karkean näköiset reiät, itse ihmettelin kyllä joskus samaa. Oletko pumppua halkaissut? Potentiaaliset viat on pumpun sisäpuolella.

    Mielestäni nuo kakkosen pakasta löydetyt viat ei selitä ykkösen luistamista, tuo pakka ei ole silloin edes käytössä. Jotkut raceukot jättää sieltä tuon aaltomaisen rinkulan (852) kokonaan poiskin että saa terävemmät vaihdot.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tuskin jättää, ilman tota "synkka"jousta kakkosen spragi ei ole pitkäikäinen.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    ...vai vaihtaako tilalle jonku "jäykän" renkaan, en muista, mutta kyllä tää jostain kirjasta tai amerikan Jannejen nettisivulta oli luettu. Kakkosen vakiosprägin olen kerran hajoittanut, "wave plate" paikallaan.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ilman sitä se olisi lauennut paljon aikaisemmin. Se toimii oikeasti tossa kohtaa synkkana kun sallii rullien ottaa löysät pois "pehmeästi" .
     
    Petri R. tykkää tästä.
  14. mprono

    mprono 1st gear

    En ehtinyt vielä siihen asti. Täytyy avata kun taas kerkeää projektin ääreen.

    Luisto tosiaan oli heti ykkösellä todella paha. Koeajolenkiltä tullessa tallin kynnyksen yli pääseminen vaati ihan kunnolla kierroksia.

    -Mikko-
     

Kerro tästä muillekin!