TH350 perus stall speed

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 18.4.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä on TH350:n tehdas stall speed?
    Voisiko joku selventää, mitä stall speed
    tarkalleen tarkoittaa.
    Tarraamisnopeutta?? eli vaihdot sujuu nopeammin, entäs shift kit??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Stall-speed tarkoittaa sitä kierrosnopeutta, jonka moottori enintään saavuttaa tietyllä turpiinilla vaihde päällä, kytkimien luistamatta ja vetävien pyörien sutimatta. Yleensä vakioturpiinilla 1600-2000 rpm, moottorin väännöstä riippuen.
     
  3. kantti

    kantti Gearhead

    Siis että tuota juu... Piti lukea muuten aika moneen kertaan että meni jakeluun.
    Stall-speed on se moottorin kierrosluku jolla turbiini ottaa kokonaan kiinni ja vääntömomentti voittaa rengasta paikallaan pitävät vastusvoimat. Vastusvoimat ovat esim. auton paino lisättynä muilla mahdollisilla vastuksilla. Esim jos autoa pidetään jarrulla paikallaan.

    Vanha konsti mitata stall-speed on pitää auto jarrulla paikallaan, kaasu pohjaan ja kierrosluku milloin ratas pyörähtää on stall.
    Tosin jos kuvitellaan kaksi täysin samanlaista autoa joista toisessa on heikommat jarrut on sillä tällä tavalla mitattuna alhaisempi stall-speed, koska jarrut eivät jaksa pidätellä autoa paikallaan.
    Käyttökelpoinen konsti kuitenkin.

    _________________
    My car is a notorious 23109

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kantti 2002-04-19 07:18 ]</font>
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja tuostahan jo kävikin ilmi että tehokkaammalla (=vääntävämmällä) moottorilla stall on suurempi kuin heikolla joten tarkkaa arvoa ei pysty antamaan vaan se riippuu muista seikoista.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos selvennyksistä, voisko vielä selventää
    tuota "shift-kit" asiaa.
    Tarkoittaako yksinkertaistettuna sitä, että
    esim. vaihto 1:ltä 2:lle tapahtuu nopeammin?
    Mitä palikoita shift-kit:ssä asennetaan?
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Juuri näin.
    Shift kitissä tulee muutamia jousia ja kuulia jotka vaihdetaan venttiilikoneistoon vakioiden tilalle. Näin ainakin miedommissa kiteissä. Vaihtamista voi myös terävöittää nostamalla hieman laatikon öljynpaineita, impalassa on tehty näin ja loota vaihtaa kivasti.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, siis Stall Speed on se kierrosluku minkä moottori ottaa vaihde päällä ilman, että lootan pääakseli pyörii. Se ei siis ole se kierrosluku jolla pallo pyörii tai auto ryömii, ne on pidon tai jarrujen puutosrundit ne. Stall speed on täysin riippuvainen koneen tuottamasta voimasta. Vuosia sitten yks heppu huomas, että jonkun pikku mitsun lootassa oli samat spporitukset kun Moparin 904:ssä ja kyhäsi mitsun turbiinista itselleen "ralliturbiinin" lisäämällä siihen sopivat kiinnikkeet ja starttikehän. Pikkulohkolla stall speed nousi mitsun vakiosta 1000+:sta yli 5000:n. Stall speed ei oo suinkaan ainoa merkittävä tekijä turbiinissa vaan tärkeitä ovat myös hyötysuhde sekä ominaisuudet stall speedin alapuolella. Mulla esimerkiks on 8" turbiini jonka stall speed kolmosella jarrua vasten nousee 6300:n mutta siviililiikenteessä se luistaa vähemmän kun aiempi tavallinen 10" turbiini.

    Vakio lootassahan pehmeät vaihdot saadaan aikaan sillä, että vaihtohetkellä on tietyn aikaa kaksi vaihdetta "yhtäaikaa" osittain päällä. Shift kitit vähentävät tätä yhtäaikaista aikaa, lisäksi tapauksesta riippuen niillä vaikutetaan vaihtokierroksiin sekä lootan paineisiin. Lootan paineiden lisääminen on helppo tapa lisätä terävyyttä mutta se samalla saattaa lisätä aika radikaalistikin lootan koneelta syömiä tehoja.
     
    mopperi1970 tykkää tästä.
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, tuo paineiden nosto on lähinnä "kikka" eikä mikään oikea muutos, ei ainakaan jos halutaan ajaa isoa kovaa. Itse aion joskus vetää jotain perässä ja siihen tuo on ihan jees.
    Nuo uudet turbiinit on todella fiksuja, vetää kohtuullisesti alhaalta mutta tarpeen tullen stallia löytyy. Ei sullakaan taida olla mikään halpis-tci-limppu?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kovin on epäselvä asia itsellenikin ja edellä olevat pistivät miettimään. Renkaan pidon irtoaminen ei käytännössä voi olla stall speedin kierrosluku. Jos pito ei irtoa ennen stall speedin kierroslukua, niin ei se sitten irtoa ollenkaan. Renkaan ollessa pyörimättä ja koneen kierrosten noustessa toimii turbiini siten, että laatikolle menevä momentti nousee noin kaksinkertaiseksi parhaimmillaan (yleensä hyötysuhde paranee, kun muuntosuhde pienenee, mutta sitten tarvitaan lisää vaihteita). Jos pito ei irtoa, niin jäisikö kierrokset stall speedin kohdalle? Vaan ei niin löysää jenkkiä voi olla, joka ei takapyöriä pyöritä jo paljon ennen.

    Dynamometrin tuloksissa näkyy (pyöriltä mitattaessa) momentti ennen tartunta kierroksia suurempana kuin mitä se on kampiakselilla. Oman auton käyrässä näkyy 2500 kierroksen huitteilla vääntömomenttikäyrässä notkahdus ja heti sen jälkeen moottorin vääntöhuippu. Stall speedi näyttäisi olevan juuri tuossa 2500 kierroksen huitteilla, jollaisia turbiineja GM käyttikin joskus picupeissa. Eli stall speedi ei ole vaihteiston ominaisuus, vaan turbiinin. Sopii oikein hyvin moottorin luonteeseen, pikkulohkossa kun ei tuo alakierrosvääntö ole kovin mahtava. Eli turbiinin luisto ja momentin muunto auttaa juuri koneen suurimman väännön tuntumaan asti ja siitä eteenpäin mennään koneen väännöllä. Momenttikäyrä laskee tasaisesti, jolloin selvitään vähin vaihtein kuin sähkömoottorissa, jossa vääntö on suurimmillaan moottorin ollessa pysähdyksissä ja laskee siitä kierrosten laskiessa.

    Eli näyttäisi siltä, että stall speedi on oikea silloin, kun se on suurimman väännön paikkeilla.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No ei; itse asiassa mulla on lainalimppu tällä hetkellä vielä kiinni. Oma luisti myös stall spedin jälkeen, että tilasin oikeen mittatilaustyönä uuden viime kesänä. Heitin sen kiinni, eikä mikään muuttunut mihinkään. Nyt se olis taas varastossa odottamassa vaihtoa kun käväs välillä ameriikassa säädetävänä. En nyt muista tarkkaan mitä se maksoi, mutta jossain kymppitonnin tienoilla vanhaa rahaa. Eikä siinä oo vielä mitään "herkkuja", kuten teräs staattoria tai trans brake valmiutta.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli sen sähkömoottorin vääntö laskee kun kierrokset nousee.
     
  12. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kyllä mulle on opetettu, että sähkömoottorin vääntö on kaikilla kierroksilla sama. Sähköautoissakin vääntökäyrä on ihan pohjanmaan näköinen.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älä sekoita vääntökäyrää ja tehokäyrää. Sähkömoottori antaa vakiotehon ja ei tarvitse silloin vaihteita.
     
  14. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ei pidä paikkaansa, vaan antaa vakiväännön ja teho kasvaa kierrosten mukaan.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa narahtaa omaan nilkkaan kun kinaa asioista, mitkä on unohtunut jo aikoja sitten.

    Sähkötekniikka ja moottoritekniikka ei taida ihan kohdata joka tilanteessa. Tasavirtamoottorihan pyörii vapaana sitä nopeutta, missä momentti ja vastukset ovat samat. Esimerkiksi akkuporakoneen kierrokset putoavat kun tarvitaan lisää vääntöä. Eli ei käytännössä ole vakiovääntöäkään.

    Meinaa mennä juttu vissiin vähän ohi stall speedistä?

    Onko se kuitenkin eri asia kuin stall speedi kun esim. sillä Mitsun turbiinilla kierrokset nousi niin kovin korkeiksi? Eli mennäänkö silloin jo luiston puolelle kun koneessa on ruutia tarpeeksi, mikä tulee mekaanisellakin kytkimellä jossain vaiheessa eteen?
     
  16. kantti

    kantti Gearhead

    eli siis öljy rupeaisi puristumaan kasaan turbiinin sisällä...
    Kai se luistaa jos laatikon sisukset tuli ulos..?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puristele mitä puristelet. Turbiinin toiminta on kai enemmänkin virtauksista kiinni.
     
  18. OD

    OD 1st gear

    Ihan vaan lisäsotkun aiheuttamiseksi mainitsen, jotta ns. flash-stall (tallataan kaasu pohjaan tyhjäkäynnillä ilman jarrua) on korkeampi kuin jarrulla saatu stall-speed...
     
  19. triniemi

    triniemi Gearhead

    Uudessa hot rodissa oli juttua kisavehkeissä käytettävästä trans brakesta. Kävi ilmi että trans braken kanssa stall voi olla 1000-2000rpm korkeammalla kuin "tavalliset jarrut pohjassa-kaasu pohjaan menetelmällä"
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vähän eksyy yllättäen taas aiheesta, mutta...
    Mulla on Impalassa viritettyyn isolohkoon rakennettu ja vahvistettu TH400:nen paikoillaan mutta olosuhteiden pakosta isolohkokone otettiinkin telakalle remonttiin ja autoon laitettiin huima 305:nen tilalle ainakin toistaiseksi (Isosta Pahasta tulikin Pikku Hukka).
    Lootassa on mm. shift kitit, stall speedit nostettu 2300-2400:aan jne. joten saapas nähdä millainen se on käytössä tuon matkailumoottorin jatkona. Pitäis ainakin kestää!
    Auto on nyt taas putkien rakentamista vaille valmis liikenteeseen. Perjantaina tulee loput osat ja lauantaina olisi yritys tulla sillä Kouvolan Swap&Meetiin. Matka ei ainakaan ole pitkä jos jotain on vielä jäänytkin vähän vaiheeseen.
     

Kerro tästä muillekin!