Three-on-tree ja synteettinen öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Bluestone, 25.4.2017.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Buickin -67 3-speed laatikkoon ajattelin vaihtaa öljyt, kun voi olla melko varmaa ettei niitä ole aikoihin vaihdettu. Jostain (varmaan Mobilistista...?) muistan lukeneeni kehuja, kun oli vanhaan autoon vaihdettu sekä laatikon, että perän öljyt nykyaikaisiin synteettisiin... olisiko tuo hintansa väärtiä? Pitääkö vanhat tiivisteet... huomaisiko käytössä?? :rolleyes:
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...ameriikan foorumilta kopsattua:
    "You should be OK with any 75-W90 or 80-W90 gearlube as long as it has the old GL4 rating, not the newer GL5 or GL4/GL5 ratings. To meet GL5 rating, most petroleum based gearlubes have additives that corrode the brass syncronizers. Many synthetics can meet the GL5 rating without the corrosive additives."
    .. niin pitääkö synteettisten kanssa varoa jotain messinki osien (synkronoinnissa??) korroosion kanssa??? :confused:
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuosta on aikaisemminkin tullut luettua. Tulin itse siihen tulokseen, että GL5 en laita noihin vanhempiin, varmuuden vuoksi.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin gl5 on peräöljyä, gl4 loota öljyä.

    Varmasti saa kaupasta gl4 synteettistäkin mikäli sellaset haluaa.

    Talvella toosa voi olla mukavampi käyttää kun ei ole niin kankea mutta tuskin kesällä huomaa eroa.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    jos purkista löytyy gl4 luokitus niin sitten käy. Eikä se gl5 haittaa vaikka sekin lisänä lukee, jos öljyn lisäaineistus on semmoinen että sykrot ei kestä niin silloin kyseiseen öljyyn ei saa gl4 luokitusta laittaa. Osassa syntteettisiä on saatu hypoidi perän vaatima paineen kesto aikaan ilman sykroja syöviä lisäaineita ja silloin voi löytyä molemmatkin luokat. Mieluusti kuitenkin itse suosin pelkän gl4 tai gl5 luokan öljyä kohteesta riippuen.
     

Kerro tästä muillekin!