Tien kallistuksen kompensointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Pertti K, 6.10.2015.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitenkäs pyöränkulmilla pystyy kompensoimaan tien kallistuskulmaa, niin että menisi suoraan kallistetulla tiellä? Wheeler dealersissa mainittiin jonkun auton (olikohan Aston Martin) kohdalla että pyöränkulmien ohjearvot on epäsymmetriset juuri siitä syystä.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oliko englanniksi toi pyöränkulmat vai jonkun suomentajan arvaus?

    Jossain auto ohjelmassa syncrottoman vaihdosta suomennettiin alla olevasti
    "Kytketään vaihde kiihdytetään, sammutetaan, vaihdetaan vaihde ja käynnistetään uudelleen"
    Moinen oli suomennoksena


    Joskus näkee maastureita joissa on laskettu kuskin puolta sen tuuman verran, et kulkee suorassa maan tiellä
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Ojaan päin puoltamista voi kompensoida pienentämällä kuskin puoleista casteria max 0.5'
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    60-luvun Mopareissa on eri arvot vasemmalla kuin oikealla, kompensointia!!
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Ammattikoulun opettaja aikoinaan neuvoi , jotta jos on sellainen värkki joka tykkää puoltaa , niin pannaan se puoltamaan ojaa kohti , se kun mukavampaa kuin puoltaa vastaan tulijoita kohti , en tiedä mitä se käytännössä meinasi , eikö mukavampaa jos ei puolla mihinkään ?
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Tai sitten on asennettu vaan jouset väärinpäin. Maastureissa on joskus epäsymmetriset jouset kun voimansiirto on epäsymmetrisesti autossa.

    Muistaakseni ainakin Range Roverissa on mainittu Driver ja Passanger side etujousissa. Sit tietysti arvuutella että onko se nyt Brittiläinen vai muumaalainen Driver/Passanger kun tarvikkeina tilaa.
     
  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Nyt tulee mutulla kun aloin jo itsekkin epäilemään omaa muistia mutta eikös tuo mene juuri toisinpäin? Eli auto kampeaa aina sinnepuolelle jossa on enemmän casteria? Tai ainakin silloin kun pyörissä on aurausta.

    Eli jos kampeaa ojaan kaltevalla tiellä niin lisätään kuskinpuolelle aavistus casteria. Toki tämän jälkeen auto kampeaa vastustajan kaistalle täysin suoralla tiellä.

    Edit: Väärässä olin näemmä. Eli Pertti Kn alempana olevasta linkistä löyty aika kattavasti eri kulmien vaikutukset. Joten casterin kohdalla kampeaa sinne suuntaan jossa on vähemmän casteria.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei tie ole koskaan täysin suora, aina tehdään keskiviivan kohta korkeammalle kuin ojan penkka, että vesi valuisi pois.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Eikä ne teiden kallistukset ole aina samassa kulmassa. Meilläpäin tiet on jotain kolmannen hoitoluokan teitä, joten ne on aika urilla. Aina löytyy sellainen kohta urista, että auto kulkee suoraan. Periaatteessa meno on niinkuin aallonlaitaa surffatessa...

    Tosin mun autot kulkee suoraan vinollakin tiellä, viimeksi kampesi '88 Transit vuonna 1993, kun vaihdoin kuluneet talvirenkaat etuakselilla puolelta toiselle. Siis väärin, kun kiertosuunta vaihtui. Ratti vinossa 15 astetta. Palautui vaihtamalla takas.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    En muista miten oli suomennettu, mutta asia oli kuten tuossa kerroin. Sen verran tulee kuunneltua alkuperäistä tekstiä että pysyy kärryillä missä mennään, tekstien perusteella se ei aina onnistu.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kyllä ne tiet kaataa mihin sattuu, että laittaa vaan sen auton kulkemaan suoraan. Kehä/moottori teillä (yleensä) se kaato on molempiin reunoihin, eli sit saat nojata kaiteisiin. ja mutkissa/mäissä huomaat että se koko tie saattaa kaataa ihan kumpaan suuntaan tahansa. Nehän yritetään laittaa suoraks mahd pienellä kaadolla reunaan tai keskikaiteeseen, mutta näinhän se ei aina ole. vai oliko tää ns. teoriittinen kysymys?
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Helpompaa varmaan tiputtaa toisen puolen rengaspaineita :D Tosin kuluma vähän muuttuu :)
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oon kans kuullu, et rangeissa on noita puolille tarkoitettuja jousia, mut mulle jäi käsitys, ettei kyseessä ole auton puoli vaan kuljettajan puoli eli kuskin puolella sen 100kg enemmän jouston alkupäähän kantavuutta
    Jossain muistaakseni oli muuten kans jouseen kirjoitettu vaihteistosta jotain, sitä en tiedä kumpi oli painavempi automaatti vai manuaali

    Sit siinä "hirviökoneisessa" dieseli bemussa muistaakseni on erilaiset jouset taka-akselilla toisessa oli muistaakseni enemmän pikkukierteitä, liekkö vaihdettu vaan toinen vai kompensoimaan korin kiertymistä nilkkasuorana lähdettäessä

    Meillä oli yks 3gen pajero ja oli laskettu vääntövarsijousesta kori tielle suoraan, no sehän sit heitoissa korahteli rengas koteloonsa, lopetti kun kirrasin kuskin puolelta samaan kierteen näkyvän osan ja alkoi viikossa seisomaan suorassakin
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tuli käsitys virhe mulla eli luulin, et horisontaalisesti suorassa eli vaaitetulla lattialla seisoon kuskin puolelle kallellaan eikä kuten puheenomainen eli aksiaalisesti suorassa eli kädet irti ratista ja kulkee suoraan kaltevalla pinnalla

    Monessakohan autossa on caster säädettävissä?
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ainakin S-10:n manuaalissa on moinen operaatio neuvottu, että on noita jokunen tuhat. Oli Pyythonissa 4 mm Camberia vanteen halkaisijan matkalla. Saman verran molemmilla puolilla mutta eri suuntaan :oops: Jos nuo nyt säätelis edes samoihin ennenkuin alkaa hifistelemään tien kallistuksia pois. Casteria en vielä edes mitannut.
     
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Onhan noita vaikka kuinka paljon; just viime- tai edellisviikolla säätelin töissä jotain 90-luvun avo-mersua, jossa oli. Ja jopa gm:n "lankkuposkessa" on casterille säätö, samaten vaneissa ja takaveto pick-upeissa, g-bodya unohtamatta ja taitaa f-bodyssakin olla.
    Merssuista sen verran, että useimmissa ei ole tehtaan jäljiltä säätömahdollisuutta, mutta varaosana on saatavana epäkeskopulttisarjaa alatukivarsiin, jolloin sekä camberin että casterin säätö on mahdollista.

    Tien kaltevuuden kompensointi kuitenkin tehdään (jos tehdään) camber-kulman erolla :wink:
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Sori Pertti K, että edellisellä sivulla viisastelin malliin "mun autot on aina kulkenu suoraan", mutta nuo mainitsemasi camberarvot innosti kommentoimaan.

    Kun tuli innostuttua ja asennutettua ruuvattava alusta '05 Mondeoon, se piti tietty säätää. Nelipyöräsuuntaus on se juttu, joka on hyvä tehdä niin vanhoihin kuin uusiinkin. Yksi tuttu ihmetteli upouuden Accordin renkaansyöntiä. Kulmien säädöllä siitä päästiin. Jopa pojan '76 Granadaan teetettiin nelipyöräsuuntaus madalluksen jälkeen. Hienot Marshallit ei ole obskyyristi kuluneet, vaikka camberia on takana joku 5 astetta. Ja auto on ns. daily driver, joku 30000 km noilla säädöillä.

    Tästä päästään ooteeaiheeseen: Ei se camber niitä renkaita pilalle syö, vaan väärä auraus. Mulla on Mondeossa joku 3 astetta camberia takana eikä kolme talvea ajetut kitkat oo vieläkään nahat sisäkanteilta. Niillä on ajettu joku 45000 km.

    Olipa taas ooteeta ja innostumista ilman lupaa. Mutta ensin hyvät "suorat" säädöt alustaan ja sitten hienosäätämään. Yksi hassu juttu on se, että jollain lailla pieleen kuluneet renkaat jatkaa pieleen kulumistaan, vaikka kulmat ois oikein. Olen tuon huomannut syöttämällä asfaltille käytettyjä renkaita mondeossa. Ja pieleenkuluneet renkaat saattaa vaikuttaa tosi oudosti ohjauskäytökseen.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Viisastelua maailmaan mahtuu. Tosiaan aloin pähkäilemään tätä teoreettisella tasolla ennenkuin olin edes kulmia mitannut, ajatuksella että onpanhan sitten säätötyöhän intaannuttuani tieto käytettävissä.

    Yritetään saada nuo kulmat nyt edes tehtaan toleransseihin, mutta jos ei ihan tasan samat satu molemmille puolille, niin mieluummin niinpäin "kallellaan" että kompensoi tuota tien kallistusta.

    Caster on vielä mittaamatta (enkä ehkä mittaakaan muuten kuin että on n. sama molemmilla puolilla). Samoin auraus, mutta silmämääräisesti sihdattuna sitä on jonkin verran. Mutta se taitaa olla viisainta säätää viimeisenä kun nuo muut säädöt vaikuttaa siihen myös.

    Talvirenkaissa on vielä tarrat paikallaan eikä kesärenkaissakaan kovin montaa tuhatta km ole takana (vuosia kyllä on) joten epätasaista kulumista ei voi vielä ollakaan havaittavissa. Suurpiirteisiä ajo-ominaisuuksia kyllä.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Voiskohan noissa vinoksi kuluneissa renkaissa olla se sama kuin erikokoisissa paripyörissä et se kulunut kohta raahautuu sen muun renkaan mukana


    Seatissa on melko reilusti camberia takana en varmaan kauas valehtele, et tuuman verran ylälaidasta sisään päin 15" vanteilla ja tasaisesti kuluu

    Porukoitten ny laatikko vikaisessa volkkarissa on kaikki renkaat johonkin päin kenollaan, mutte tartte vaihdella renkaita, kuin uutta talvea vasten toukokuussa kaikki nastat on jo tielle lennelly


    Mut kun ajatellaan tota casteria, niin paljonko milleissä siirtäminen vaikuttaa kun ainahan ne tolpan reiät aavistuksen isot on

    Jos kokeilis katella kaikki kohdalleen kun etutukivarret vaihtelee ens leimalle
    Motonetistä 45e tukivarsi puslineen sis. alapallon pelkät puslat tais olla 50e :poff:
     

Kerro tästä muillekin!