Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Ei varmaan saa vain käyttää yleisiä teitä.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    http://tekniikanmaailma.fi/autot/li...aan-palvelutasoon/?shared=733510-8fb820ea-700

    ja seuraava haastattelu:
    Tieväylän käytöstä maksettaisiin hintaa aina sen mukaan, kuka väyläoikeuksia hallinnoi. Valtion väyläyhtiö ei perisi itse maksuja suoraan kuluttajilta, vaan tien käytöstä rahastaisivat palveluntarjoajat, jotka ovat ostaneet tienkäyttöoikeudet tukkuhinnalla.

    HS:n haastattelussa Berner sanoo, että nämä palveluntuottajat perisivät kuluttajilta maksun oman hinnoittelumallinsa mukaan. meno alkaa olla kuin kreikassa ja italiassa,joka koukero kaartuu samaan pussiin kiertoteitä kautta,tälleen se menee kun ahneus on pohjaton.tehdään kaikelle sama,kirjastot ,liikuntapaikat,salit,jne jne,ainoastaan terveyspalvelut hoidetaan julkisesta kassasta,muuten maksetaan siitä mitä käyttää,myös pyöräilijät ja hiihtäjät,samalle viivalle kaikki.
     
    Muokattu: 13.1.2017
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jotain pientä positiivista Arkadianmäen suunnasta...
    http://yle.fi/uutiset/3-9403351

    Jospa edes vähän kuunneltaisi kansan (veronmaksajien) mielipiteitä ja tarpeita, niin tämä hullu hanke ei koskaan menisi läpi edes hallituksessa (saati eduskunnassa).
     
  4. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Oli että vähäpäästöinen auto saa alennusta maksuihin, olisiko Jeepillä saanut halvemmat taksat? Kun lukee ihan otteessa.[​IMG]
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tekniikan maailman jutussa kerrotaan, että joutuu tyytymään alempaan palvelutasoon ilman boxia. Pelkkä aurattu tie riittää. ei tarvi sissi karttapalveluita eikä muutakaan SOME-pa..kaa kesken ajelun...

    Ja jos Persut pitää pintansa ja saa tämän idioottijärjestelmän muuttumaan vain ahneiden poliitikkojen uhkailuksi, saa puolue itselleen uuden äänestäjän tästä tasamaan tallaajasta...
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Aurattu tiehän olisi jo parannusta nykytilanteeseen. Menee välillä neljäkin päivää että auraavat.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  7. stana

    stana 3rd gear

    En kyllä muista milloin olisi tietä meidän kulmilla aurattu, pyörätie pienenkin lumisateen jälkeen kyllä. Alkaa olla urat ja polanne ihan maasturiluokkaa..
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Siihenhän ne vetoaa, että onhan ihmisillä paikannettavat älypuhelimet ja gepsi rannekkeet matkassa koko ajankin

    Minut saa kokeilla paikantaa, kun olen autolla liikkeellä ja puhelin kotona pöydällä tai ei tota c2 nokiaa saa paikannettua muutenkaan, kun ei ole gepsiä, onhan se kolmiomittaus, mutta se kykenee 8km tarkkuuteen liikkuvaan kohteeseen ja katveettomaan paikallaa olevaan kaikki kohdallaan 1km tarkkuuteen
    Tuli aikanaan selvitettyä, ennen gepsiä et tartteeko moista ees ostella, käyttää vaan kolmiopaikannusta, mutta metsässä 3km ei oikeen riitä tarkkuudeksi
     
  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Ainahan sitä saa vedota joo. Mutta kännykän varsinainen itsetarkoitus ei kuitenkaan ole kokoajan kytätä missä mennään. Ja sen voi halutessaan aina jättää kotiin tai vaikka hankkimatta jos siltä tuntuu.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikö toi nyt ole jo aika selvää bisneksen hakua, kun nyt ei olis pakko ottaa boksia? Halutaan vaan myydä tuotteita ja palveluita muka teidenhoidon nimissä.
     
  11. -rautis-

    -rautis- Gearhead

  12. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Berneri lupailee että autoilu keskimääräisesti halpenee.
    Alla oleva Iltasanomista kopsattu juttu taitaa osoittaa hivenen erilaisia suunnitelmia.

    Tähän vielä lisäksi tuo mahdollinen kyttäysvalvonta.

    Ministeriö muistuttaa ettei taloudelliset syyt rajoita perheellisen liikkumista, tainneet taas unohtaa ettei kaikki matkusta veronmaksajien piikkiin virka-auton takapenkillä.


    Iltasanomien artikkeli:

    Liikenne- ja viestintäministeriön strategiapapereista selviää, että autoilua aiotaan vähentää lähivuosina peräti 300 miljoonan henkilöautomatkan verran. Keinovalikoimissa on todennäköisemmin keppi kuin porkkana ja tulilinjalla olevat kansalaisetkin - niin, hekin ovat jo pitkälti selvillä.
    Kokonaisuus selviää hyvin muun muassa vuotta 2020 maalailevasta "Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisesta strategiasta".

    Strategiasta käy ilmi, että valtio aikoo nostaa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuutta koko maassa peräti 20 prosenttia.

    Käytännössä tämä sinänsä hyvältä kuulostava luku tarkoittaa 300 miljoonan henkilöautomatkan muuttamista käveltäväksi, pyöräiltäväksi tai julkisilla kuljettavaksi - joko niin sanotusti hyvällä tai vaihtoehtoisesti erilaisin valtion käytössä olevin voimakeinoin.

    On selvää, että ministeriön kuvailema ja osin jo meneillään oleva muutos on nykytilaan nähden erittäin merkittävä ja vaikuttaa toteutuessaan jollain tavoin lähes kaikkien kansalaisten elämään.

    Strategiadokumentin mukaan "eniten autoilevat ja vähiten jalankulku- ja pyörämatkoja tekevät työikäiset, 18–64-vuotiaat". Tästä joukosta puolestaan 34–54-vuotiaat ovat kaikkein eniten auton käyttöön sitoutuneita ja siten eniten liikkuva ikäryhmä.

    "Jotta strategialinjauksen kulkutapamuutos vuoteen 2020 olisi mahdollinen toivotussa laajuudessa, on suuren osan kävelyn ja pyöräilyn lisäyksestä tapahduttava työikäisen ja paljon autoilevan väestönosan keskuudessa", ministeriö summaa suunnitelmiaan.

    Ainakin erilaisia maksuja lienee työikäisille paljon autoileville tiedossa, sillä ministeriö muistaa mainita, etteivät taloudelliset syyt rajoita 34-54 -vuotiaiden perheellisten liikkuvuutta.

    Suurimpana yksittäisenä lähtökohtana autoilun vähentämispakkoon strategia pitää päästö- ja ympäristönäkökulmia. Myös liikunnan terveysvaikutukset sekä kävelyn ja pyöräilyn halpuus käyttäjälle keräävät plussapisteitä.


    Keppiä tulee ja kovasti, että nuo tavoitteet toteutuvat.

    Ei tässä enää äänestämällä voi vaikuttaa.
    Olipa mikä puolue vain vallassa, niin tavallista perheensä elättävää työläistä lyödään kovaa.
     
    mukko tykkää tästä.
  13. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Älämölö vissiin tehny jonkinlaisen vaikutuksen, kuitenkin joku pakollinen lisärasitemaksu taitaa olla tulossa!

    "Ministeri Berner on kohun noustua vakuuttanut, että hallitus ei tule esittämään autoihin pakollista seurantaa."

    "Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa"

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701142200053774_uu.shtml
     
  14. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Meillä on jo vuosimaksu(ajoneuvovero) jota voidaan pilkkoa käytön mukaan liikennekäytöstä poistolla eikä sekään edellytä mitään seurantaa. Ja päästöpohjaisen/käytön määrään perustuvan osion hoitaa polttoaineen jo olemassa oleva verotus. Sähköautoille saavat kehittää oman erillisen verotusmenettelyn. Ehdoton EI tämmöisille rahastussysteemeille.
     
    mukko, T. ja Buick-T tykkäävät tästä.
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Heikkoja vässykkä idiootteja koko saatanan hallitus.

    Jos oikeasti haluaisivat nostaa Suomen lamasta niin keventäisivät autoilun/ammattiautoilun ja koko liikennekentän kuluja että raha alkaisi kiertää kuluttajien ja yritysten välillä.

    Nykymenolla ostovoima vain heikkenee kokoajan tehtyyn työnmäärään nähden.
     
    Muokattu: 14.1.2017
    mukko, |Lake| ja rampleri tykkäävät tästä.
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Tuli mieleen kuinka paljon energiaa ja voimavaroja tämäkin tie ja motoristi ja vene episodi on tuhlannut.

    Ehdottaa saa mutta rahoitusvaje on mutta onko autoilija sitten se ainoa jolta voi ottaa muut verothan perustuvat ihan omistamisesta rankaisuun.

    Alkoholithan piti halventua ja saatavuus parantua joten kännissä saa pysyä kotona ja soittaa uberin viemään harmaana kylille taitaa vain aika ottaa se pää sieltä peräaukosta pois ja katsoa realismit läpi.

    Suomalainen autoilija on kuin kehitysmaassa liikenne valoissa seisova autoilija käsiä ja palveluita tyrkytetään ympäriltä ja kaikki maksaa ja antavat tarjouksen josta ei voi kieltäytyä.

    Puutuisivat ulkomaiset rekkojen ja muiden toimijoiden touhuihin kun ihan valtiojohtoinenkin yritys ajattaa eteläisestä viinakaupasta kotoisin olevilla ja rekistöröidyillä ajoneuvoilla jakeluajoa ja muutakin reittiä.
     
  17. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juuri olin kirjoittamassa aivan samaa mutta ehdit näemmä ensin.

    Ja jos nykyisellä systeemillä ei saada korvamerkittyä varoja teiden ylläpitoon, en ymmärrä miten tuo uusi järjestelmä auttaisi mitenkään. Jostain taas se olisi pois.

    Jos nyt kerätään summa X verotuloja joista summa Y menee tiestön hoitoon ja summa Z käytetään muuhun. Uudella järjestelmällä pitäisi kerätä vähintään tuo summa Y mutta kaikkien päästä halvemmalla. X = Y + Z. Nostetaanko loppua varten muita veroja, vai onko tulevaisuudessa 5-3=4? Vähintään.
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mites? Verothan maksetaan etukäteen, niin miten toi km-paketti maksettaisiin? Meinaan, stoppaako auto valoihin kun "puheaika" loppuu? Pistää varmaan 2 kertaa miettimään sen boksin repimistä, kun olet jossain iisalmen kohdalla lomilta palaamassa, kun näyttöön tule berberin kuva, joka käskee ajamaan sivuun :rotfl: Tietty näytöttömissä autoissa se ämmä vaan huutais kojelaudan sisältä "pysäytä!"
     
  19. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Eiköhän se pysy ihan hiljaa, ilmoittelee vaan langattomasti virkavallalle jotta joku ajelee nyt verottomalla autolla ja missä. Saadaan sit lyötyä veromätkyä ja sakkoa vielä päälle ja taas saadaan lisää valuuttaa valtion kassaan!
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Nimenomaan, netistä voit omalla tunnuksella sit tarkistaa, paljonko on ajoaikaa jäljellä. Toimii kuin trafin sivut konsanaan. Sillä eihän ne anna siihen boksiin kiinteästi liittyä...
     

Kerro tästä muillekin!