TIG-hitsaus

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Melukone, 22.3.2008.

  1. Melukone

    Melukone 1st gear

    Millä tulisi puhdistaa epäpuhtaudet TIG:illä hitsatteassa alumiinia??
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    jollain santiksella tai mokkapällilaikalla jossa EI oo rautaa eli ruostuvaa matskua. pölyt ja muut mujut just ennen hitsuuta sinolilla pois. muista että oksidikalvo on hyvä riipiä myös tuollasella laikalla, kalvo tuloo takasin,joten hionta pikkusen ennen hitsuun alotusta.

    öljyset kikkareet pitää tiskata paremmin ku hyvin,jos tahtoo tehä hyvän, joskus tarviaa öljy yms, houkutella huokosista lämmittämällä, muuten skeida tuloo hitsauksen aikana tilanteeseen ja homma mennee vituralleen
     
  3. tnt73

    tnt73 1st gear

    rosterinen käsiharja.
    ainoa oikea.
    ja jos vartin tupakkitauon pidät, niin harjaahan taas, ennenko jatkat.
    voisin tarinoida tuosta enemmänkin, mut nyh ei jaksa.
    nimim. muutamaa alumiinikatamaraania svetsaillut...
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Olenkin etsinyt rosterista teräsharjalaikkaa tohon tarkoitukseen, ei ole löytynyt. Onks kellään vinkkiä mistä sais vai saako ollenkaan?
     
  5. tnt73

    tnt73 1st gear

    Kyllä niitä saapi, jostain isommista työkalulafkoista. Mullakin on jokunen jemmassa, en vaan muista mistä työnjohtaja niitä aikanaan hankki. Mutta jos lentävällä meinaat putsailla, niin painotan puhtautta, paineilmakoneessa ei saa käyttää öljyä, jos ei ole poistoilma johdettu paineletkun myötä pois hiontakohteesta. Sähköräimäkässähän tuota laardiongelmaa ei ole. Tulee meinaan pienestäkin rasvamäärästä näppärästi huokosia.
    Mutta jos hitsattavaa ei ole tolkuttomasti, suosittelisin ihan käsi teräsharjaa (rst...) silläkin pyyhkii melko nopeesti.

    Sutimisiin.
     
  6. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Pyörivä viila paineilmavinkuun on hyvä jos pitää esim seevata. Mielekkyyttä lisää huomattavasti jos hankkii alumiinille terän. Teräkselle tarkoitettu tukkeutuu ärsyttävän nopeasti. Tuosta oksidi kalvosta ei tarvi murehtia koska vaihtovirta valokaari rikkoo sen. Toki tuo harja on paras jos pitää puhdistaa pinta irto liasta. Itse olen käyttänyt messinki harjaa. Nyrkkisääntönä alumiinin hitsauksessa on puhtaus. Hitsattavaan kohtaan ei saa tuoda mitään ylimääräistä. Esim hioma/katkaisu laikasta siirtyy materiaalia hiottavaan/katkaistavaan kohtaan joka näkyy lopputuloksessa. Alumiinia hitsatessa pitää myös muistaa myös että ns. tunkeuma on huono. Tarkoittaa sitä että halkeama korjauksessa täytyy seevata melkein puhki. Jos seevausta ei tehdä ja vedetään makkara halkeaman päälle niin melko varmasti makkarakin halkeaa(hyvin pian). Halkeamalla on pyrkimys edetä jolloin kun halkeama poistetaan niin korjauksen onnistumis prosentti nousee. Tässä tuli nyt vähän ohi kysymyksen mutta toivottavasti on apua.
     
  7. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    kunnon esilämpö alumiinille 100-200 celsius astetta... niin ett noki rupee palamaan pinnalla... ja toi rosteri harja on riittävä.... perus puhistukseen...

    vaihtovirrallahan hitsataa just sen takia ett saadaan okdsiidi rikki... pinnasta ???!!!

    plus sehän nousee sulan pinnalle oksiidi.... ei sitä hirveesti hinkata tarvii jos on niin sanotusti puhtaat alumiini osat....

    siiten jos on köffäää niin rosteri harjalla niin kauan ett on varmasti mattana ja ... hitsaamaan hetin mitten ettei tule uusi oksiidi pintaan...

    isompi virhe on olla lämmittämättä alumiini kappaletta kun kinkata niskalimassa.... mun mielestä...
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead

    juu, lämmitys on hyvä keino ja joskus pakollinenkin. sopivahko lämpötila on sillon kun puutikulla raapaset lämmitetyn alumiinin pintaan ja siihen tuloo musta rantu, eli pinta polttaa puun hetkessä, puu tuntuu ihan sulavan.

    alumiinipeltejä hitsattaessa, muista sillottaa tiheään ja ympäriinsä, jos esim. pää jää ns.auki, pellit elää liikaa ja homma kusee.
     

Kerro tästä muillekin!