Tighitsaus ja kemppi lhf

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja .konen, 19.10.2008.

  1. .konen

    .konen 3rd gear

    Tig-kuume vaivaa. Ja sellanenhan se siis olisi hommattava. :eek:
    Tarvetta olis sekä dc että ac:lle. Käyttökohteet lähinnä imu- ja pakosarjat yms. ns. harrastekikkeet.

    Yritin noista wanhoista Kemppiläisistä ettii speksejä.. en löytäny.
    Eli mitä eroa ensinnäkin on lhf3:lla ja lhf4:llä? Noita ku näkyi olevan kaupan. Kannattaako sekaantua?
    Onko näissä HF-sytytys vai raapaisu?

    Uusia Dc-tiggejä tosin sais jo "halvalla", mut oliks se halpa aina hyvä vai mites se meni...?

    Mikä olis pätevä min. 200A ac-muuntaja tohon Alu-hitsaukseen?

    Valtavat kiitokset jo etukäteen!


    Mielipiteitä tästä ac/dc-koneesta: http://www.turun-hitsauskone.com/re...saus&productno=1-015944&sivu=inenglish&group=?
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    No LHF on 70 luvun vaihteen tuote tuolloin tuskin tunnettiin muutakuin raapaisu. Lisäksi noi on lisälaitteita eli tarvit peruskoneen esm Hilark 250
    Loppuun kysymyksiin taitaa olla parasta odottaa asiantuntija lausuntoja. :eek:
     
  3. .konen

    .konen 3rd gear

    yep. eli ei taida sitten lhf sopia tällaselle silkkiperseelle. :lol:

    Siis peruskone = tasasuuntaaja tai invertteri? ..kö?
    Eikös siihen käy vaikka joku puikkokone? :oops:
     
  4. buickleri

    buickleri 1st gear

    Kyllä toi lhf 3 mikä mulla on hilarc 250:sen päällä niin syttyy napista.
    Lopetusvirran pudotusta siinä ei ole niinkuin esim kemppin mastereissa.
     
  5. Camino78

    Camino78 3rd gear

  6. .konen

    .konen 3rd gear

    Ei paha. Kerrotko onko pelkkä dc vaiko ac/dc? Ilmeisesti -90-luvun kone, invertteri?

    Ei olis vipusenkatukaan kaukana.. :wink:
     
  7. Camino78

    Camino78 3rd gear


    En osa sanoa, onko ac/dc vai pelkkä dc.
    Soita ja kysy kauppialta.
    Ainakin 3kk takuu on noissa käytetyissä kempin koneissa.
     
  8. azu

    azu 1st gear

    Katselin tuossa että Walliukselta on tullut uusi TIG, Wameta 180AC/DC, ~1550EUR niiden omassa verkkokaubassa. Tiedoista löytyy että valmistusmaa on Ranska ja speksit sekä tuo etupaneeli näyttää identtisiltä hieman halvemman Gys:in kanssa, samoin IMS:n. Taitaa tulla samasta tehtaasta kaikki?
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    se on aivan sama kone, eri kaapelit yms.. Ims kanssa on binzelin poltin ja tulee viellä kaasunsäädin mukana. (itellä moinen kone) walliuksen pakettiin ei säädin kuulu.
     
  10. kolmekax

    kolmekax 1st gear

    Melko varmasti dc. Hinta pomppaa melkoisesti kun tuohon lisätään ac. Kempin mastertig on todella hyvä kone. Käytän sellaista päivittäin töissä ja melkein päivittäin kotona harrastuksessa. Huono puoli kempin koneissa on korkea hinta. Muita huonoja puolia ei ole. Olen hitsannut tigillä 22 vuotta pääosin kempillä. Myös lhf/tylarc yhdistelmällä ja kaikissa kohdalleni sattuneissa lhf:issä on ollut hf sytytys ( ei tarvi raapaista ). Ostin oman mastertig 160 ac/dc koneen Lahdesta ISK service:stä käytettynä noin 7 vuotta sitten ja olen hitsannut sillä todella paljon. Vikoja ei ole ollut. Koneeni on valovirta laite koska suurempi olisi maksanut minulle liikaa. Tuollakin olen tehnyt kuusi alumiinitakahaarukkaa moottoripyörään ja korjannut viittä mp:een runkoa. Tehot on riittänyt. Kosaanilla olen toki alumiiniin esilämmön antanut isompiin kappaleisiin (en kuitenkaan mp:een runkoon) Valokaari palaa myös alle 10 amppeerin.
     
  11. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia noista halvemman hintaluokan (alle 2000€) AC/DC tigeistä. Ominaisuuksia laitteessa tulisi olla harraste käyttöä silmälläpitäen?
     
  12. DaimlerXJ40

    DaimlerXJ40 1st gear

    Kyselin tuossa...

    Kävin tuossa Valkeakosken Tekniikassa ja tällaista tuli eteen...

    http://www.jomatig.fi/kauppa/mastertig

    Eli Kempin uusi Mastertig 3000

    Ei ole enää paha, kun Kemppikin maksaa 2600eetä... (nyt on kuulemma käynnissä joku kamppis)

    Onhan se oikeasti (taikka mulla on vähän rahaa :lol: ) kallis, mutta eipä tartte sitten vuosikymmeniin vaihtaa konetta. (itselläni tällä hetkellä vain 15v. vanha puikkokone, ja sillä olen peltihommatkin tehnyt.)

    Kertokaa ihmeessä. jos teillä on kokemuksia!! Millä kannattaisi lähteä liikenteeseen???
     
  13. azu

    azu 1st gear

    Re: Kyselin tuossa...

    Oho, paljonkos siitä valovirtamallista (2300) ko. liikkeessä pyydettiin? Viimeksi kun kyselin niin "tunnettujen valmistajien" (kieltämättä juuri Kempistä jäi kysymättä tarjous) valovirtamallit maksoivat yli tai parhaimmillaan vähän alle 4000EUR. Vähän liikaa aloittelijan laitteen hinnaksi.
     
  14. impalt66ja67

    impalt66ja67 1st gear

    Onkohan nyt tullut varmasti verollinen hinta kaikkine varusteineen? Jos näin on, niin kannattaa ostaa ja unohtaa vanhat historiikki koneet!

    Mulla on LHF 3 ja "kivikautinen" LH 350 muuntaja alumiinin hitsaukseen.
    25:sulakkeella kestää ottaa reilu 100 amppeeria

    LHF 3:lle sopivia aikansa virtalähteitä : Marc ac/dc, Tylarc ja Hilarc
    voihan sille antaa virtaa jollain muullakin ja nykyaikaisellakin koneella mutta kaikki koneen ominaisuudet toimii vasta kun on oikea virta lähde ja neljä napainen väli kaapeli.

    Lisäksi on erillinen LP 3 pitkäpulssi kaukosäädin joka myös vaatii neli napaisen väli kaapelin.

    Jos 63 tai edes 35 sulakkeet niin ehdottomia koneita ja pommin varmoja!
     
  15. alternator

    alternator 1st gear

    Re: Kyselin tuossa...

    Taitaa hinta sisältää pelkän koneen? Mastertic 2500ACDC 400V maksoi kaikilla varusteilla(puikkokaapeli, maakaapeli, 8m tic-poltin, virtausmittari, kaukosäädin ja kärry)ohjehinta 7500€ sis. alv.

    Pelkkä 8m:n tic-poltin on jo 600€.
     
  16. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Olisiko kenelläkään kertoa kokemuksia tuosta IMS:n ac/dc tig 180:stä?

    Kone vaikuttaa varsin kilpailukykyisen hintaiselta.
     
  17. rötkö

    rötkö Gearhead

    Re: Kyselin tuossa...

    Just satuin kyselee niin mastertig mls 2300 acdc 3500€ varusteineen ja 3000 acdc mls 4950€..

    Sama havainto et kaikki muut mitä oon kysyny on ollut kalliimpia.
     
  18. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites tuollainen ihan perus valovirtamuuntaja syötämässä vaihtovirtaa lhf:lle? Muistelen että minullakin oli 10 vuotta aikaa Kempak merkkinen valovirtalaite josta taisi irrota n.150A. Onko mitään mahkuja liittää sitä lhf:ään ja antaako se tällöin tehollisesti tuon 150A, joka on jo ihan ok virta alumiiniohutlevytöihin?
     
  19. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Kysytään nyt samaan syssyyn vielä Bilteman tig-koneesta.

    Uudessa luettelossa on 150 ampeerin invertteri, johon saa tig-sarjan lisävarusteena. Itse invertteri on 350e ja tig-sarja 200e.

    Mahtaisiko kone olla tuon 350 euron arvoinen? Bilteman palautus on yleensä kyllä toiminut sen verran hyvin, että voisi vaikka ostaa, kokeilla ja jos ei miellytä, niin palauttaa.

    Onko mitään kokemuksia tästä?
     
  20. DaimlerXJ40

    DaimlerXJ40 1st gear

    HUIHAI

    Joo... tosiaan... mokasin kun katselin tuota ALV 0% hintaa... no ja tosiaankin kun otin asian selville niin siitä puuttui milteinpä kaikki. Eli kyseessä oli pelkkä kone. Kannattaisi lukea tarjous loppuun ennenkuin kirjoittaa mitään... :oops:

    Mutta tosiaankin lopuuhintana oli karvan yli 4200eetä (tarjous työkoneella, en muista eurolleen) Joten ei ihan metsässä hinta ei siltinkään ole.

    Mistä Rötkö kysyit noita koneita???
     

Kerro tästä muillekin!