Tikkurilan Temacoat RM40

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Geronimo, 20.4.2011.

  1. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Onkos joku käyttänyt tota Temacoattia auton pintapelleissä myös? Jos on niin voiko päälle maalata normi automaaleilla? Entä pysyykö kitti tämän epoksin päällä?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kaikkea voi tehdä, kunhan RM40 on täysin kuivunut. Normitalliolosuhteissa +4vk. Aina hionta päälle. Uunilla vähemmän.
     
  3. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Teollisuuspuolen pohjamaaleista paras tähän asti on ollut Teknodur primer 5, saa kuivumaan nopeasti ja todella helppo hiottava. Myös Nor-maali(JOTUN) Epocoat 21 Primer on ihan siedettävää hiottavaa vaikka on epoksipohjamaali. Kuivuu todella nopeasti ja peittää hyvin. Kitit pysyy molempien päällä ja molempien päälle voi maalata mitä vain.
     
  4. Hapotetun 31 Oldsin korin tervasin tummanharmaaksi sävytetyllä RM40_llä , hyvä tuli ja kesti säätä. Sopivan himmeä mattapintakin.
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^ tarkotatkos että ensin "happomaalit " vai ?
     
  6. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Täältä ääni kans Epocoatille. Riittävästi ohennettuna (30-40%) saa suht hyvän ja tasasen pohjan. Lisäksi on halpaa kuin maksalaatikko :wink: Tosin ei saa kuin 20l pytyissä, eli yhden auton pohjamaaliksi vähän turhan iso purkki...
    Itse käytän nykyään lähes pelkästään Teknoksen maaleja, epokseista Teknoplast primer 3 tuntuis olevan hyvin samankaltaista kamaa kuin tuo Jotunin Epocoat 21:kin.
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    uskaltaisko vetää moottoriin TM-40 pohjalle, ja sitten
    akryyli väriä päälle, mitens kestää epokspohjanen moottorin lämpöjä ?
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mää luin kerran jostaki et avaruussukkuloire keulas olevat keraamiset lämpösuojapanssarit ols liimattu epoxil kiine. :D
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    jaaaa, sit luulis pysyvän. epoksi siitten toimii, niin maalla, merellä kuin avaruudessa. Siin eliin lohkossa on nyt "Jotain" mustaa maalia,
    ei hajua mitä, pitää varmaan ne somppulaikalla ottaa pois ensin.
    Yks "by-pass" vesiletku liitin pitäis kohta saapuman, sen asennan imusarjaan, sitten pulttaan imusarjan kiinni, ja alan maalaamaan mottia.
    About oikena värisellä keltaisella... kukaan ei tiedä tarkaan mitä keltaista väri oli 58 edseleitten FE motissa. 58 edselitten motit oli kyllä mustia, jos ne
    oli canadassa kasatuissa autoissa, mutta avo mallia ei kasattu canadassa, tää elli on tehty kalivoornaissa san josessa 27th Dec 1957.
     
  10. Hapotuksella tarkoitin että kori oli sitruunahapolla hapotettu ruostevapaaksi , jonka jälkeen painepesurilla huuhdeltu ,kuivatettu ja siihen puhtaaseen metallipintaa suoraan tuo maali.

    Ei ole ottanut ruostetta.

    tuossa hapotettuna:

    [​IMG]

    Tuossa jo vähän käytettynä:

    [​IMG]

    Sisustakin oli samaa sävyä ovien ja kylkien osalta:

    [​IMG]
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ei noita kahta voi verrata, Jotun vie voiton, se peittää ihan erilailla.
     
  12. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Tarkotatteko tota Epocoat Primeriä vai Epocoat HB paksukalvomaalia?

    (juu hyvin luin, primeristä oli puhe näköjään)
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Toi HB on se huipputuote(helvetin hyvä sellainen), kun maalataan korkeapaineruiskulla. Tästä HB tuotteesta ei ole kokemusta jos kannuruiskun läpi lasketaan ja sitä vikaa pintaa haetaan. Luulisin olevan parempi. Jotenkin vaan on tullut viiden vuoden aikana käsitys että Jotun tekee maalit teollisuuteen ja muut on tekevinään.
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Onk sul korin mentävä amme vai osinako olet hapottanu? Piräis tehr isohko amme kans et sais ovii ja loksui yms hapottaa.
     
  15. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Onko tuossa kamina konsolin virkaa tekemässä? :eek:
     
  16. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Oletteko käyttäny epocoat primerin kanssa tinneriä ohenteena vai sen omaa ohenninta. Onko mitään merkitystä. Luulis tinnerin pelaavan, mut varmistetaan nyt.
     
  17. Gerball

    Gerball Gearhead

    Tulipa eilen ekaa kertaa kokeiltua auton maalausta. Maalina tuo otsikon Temacoat RM.
    Vituiks meni.
    Pinta on kuin hiekkapaperia, pahempaa kuin appelsiinipinta.
    Kokeilin erilaisia säätöjä ruiskuun, mielestäni toimivan löysinkin, mutta lopputulos oli mikä oli, pinta on tasalaatuisesti röpölinen.
    Ruiskuna Biltsun sininen yläpuolisella säiliöllä, 2 mm. suutin, letkupaine siinä 3 bar. lämpötila n. 20.
    Tämä kuuluisi ehkä tuonne "ekaa kertaa autoa maalamassa" topiikkiin, mut kysytäänpä nyt täältäkin et missäköhän meni pieleen?
    Temacoat on aika paksua, samoin epoksikovete. Olisikohan vaatinut enemmän ohennusta kuin sen 10% mitä pistin?
    Koekappaleena oli konepelti, suurta vahinkoa ei siis tullut. Tuon vetää uudelleen pellille hyvinkin hätäisesti jos tarve..
     
  18. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    sama homma, juuri tulin tallista maalasin elli edslein oik takaloksun ja takapään.. ihan päin hevlettiä meni.. 3 erillä ruiskulla kokeilin, vanhimmalla bilteeman ca 20v sitten räksisin maalit. kun kuivuu, hiomista riitää..

    taas oli homma minkä oli pitäny ammatilaiseten hoitaa...
    alan säästää ammatilaista varten PERKELE !
     
  19. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Todennäkösesti olis tarvinnut enemmän ohennusta. Sekotitko varmasti myös hyvin? Ite en epokseja käsin jaksa sekotella ollenkaan, kun saa vatkata ikuisuuden että menee sekasin. Aina porakone ja maalinsekotin siinä kiinni. Ensin maalipurkki sekasin ja sit vielä se maali/ohenne/kovete-seos. Oli lopputuloksessa aika iso ero verrattuna käsin riittämättömästi sekotettuun.

    Itse vetelen epoksit sudilla. Viimeks ohensin sillonkin 20% ja ei jäänyt ollenkaan sudin jälkiä kun kuivui eikä ollu silti minkäänlaisia valumisongelmia. Aika iso ohennus on juu, mut kun kaks kerrosta vetelee niin kyl siinä alkaa riittävästi suojaa olla.
     
  20. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Noita teknoksen maaleja tulee työn puolesta kymmeniä litroja roiskittua, niin jotain osaan kertoa. Tuo rm40 on erittäin hyvä maali, kun vaan muistaa sekoittaa purkin hyvin ennen maalin tekoa. Muuten kaikki ruostesuoja pigmentit jää purkin pohjalle.
    Korkkarilla ei hirveästi kannata ohennella, meinaa olla herkkä valumaan. 4:1:1 olen ite käyttänyt. Kannulla sit oon pikkasen enemmän laittanut, lähinnä kyllä ihan mutulla. Kannulla sitä maalia tulee kuitenkin niin vähän, että valumia ei pahemmin tarvi pelätä.

    Gerball, letkun pituudesta riippuen sulla on ollu pikkasen liian kovat paineet. 2,5bar 5m letkulla on ihan ok. Ja pikkasen liian paksuakin ollut.
    Mutta noitten pohjamaalien kanssahan ei oo vielä mikään maailmanloppu jos jää korppupinta. Hioahan se pitää jokatapauksessa ennen hiomavärin vetämistä, joten siinähän se siliää samalla.
     

Kerro tästä muillekin!