Titletön auto rekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 26.4.2007.

  1. Karmann

    Karmann 1st gear

    Tällä ei ole mitään merkitystä, sillä päätös olisi toiminut vain ennakkopäätöksenä hallinto-oikeudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaavan seuraavan tapauksen osalta olisi ensin:

    1) pitänyt saada rekisteröintikatsastus aloitettua
    2) tehdä hylätystä rekisteröintikatsastuksesta oikaisuvaatimus AKElle 30pv kuluessa
    3) viedä hylätty oikaisuvaatimuksen päätös hallinto-oikeuteen, jossa se tulee käsittelyyn noin 12kk kuluessa. Tällöin ennakkotapausta olisi sovellettu päätöksessä.

    AKE on voimakkaasti ohjeistanut, että vastaavan ajoneuvon rekisteröintikatsastusta ei saa aloittaa. Ja jos katsastusta ei aloiteta, ei päätöksestäkään voi valittaa, ja auto on - AKEn sanoin - yhtä hyödyllinen kuin käkikello.

    Ehkä muutettavaa olisi jossain muualla, kaikki ymmärtänevät mikä asiassa on perimmäinen ongelma.

    Ruotsissa on vuoden 2008 alusta vaadittu vastaavasti alkuperämman otteet, euroalueelta osat 1 ja 2, ulkopuolelta osa 1 / title riittää.
     
  2. Karmann

    Karmann 1st gear

    Ja vielä lisäyksenä: esim. SA-HK (hallitus & teknisen valiokunnan pj. Dage Groop) ei uskaltanut ottaa kyseiseen asiaan mitään kantaa.

    Saattaako syynä olla pelko museotarkastusbisneksen katoamisesta jos SA-HK alkaa arvostelemaan liikelaitoksen toimintaa?
     
  3. JJ

    JJ Gearhead

    Hiukan tuoretta tietoa AKE:lta kaverin titlettömän auton tiimoilta.

    lainaus:
    AKE:Jos tulli on tuhonnut paperit pitäs onnistua ilman otetta. Soitin myös tullin arkistoon ja vanhimmat paperit oli 1996 vuodelta. Harmitteli kun näin oli käynyt papereille. Antoi kuitenkin sähköpostiosoitteen mistä voi kysellä neuvoja ja jos sais paperin mistä selviäisi että tulli tuhos paperit.
     
  4. niklas_

    niklas_ 1st gear

    onko tietoa onko millainen työmaa yrittää saada auto kilpiin.

    tuotu joskus 2002-2003 part storen toimesta (mennyt konkkaan)

    myyjällä on vain kopio titlestä + kauppakirja autosta jossa lukee että auto on tullattu.

    vaasan tulli, johon luultavasti on mennyt arkistoitavaksi säästävät paperit vain 6v. 2003 puolella ei löytynyt.

    eli jos ei löydy alkuperäiset paperit + tullauspäätös niin saako millään kilpiin?
     
  5. jakehammas

    jakehammas 1st gear

     
  6. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    29.4.2009 alkaen tullut lisäys hyväksymisasetukseen, joka helpottaa ulkomailta käytettynä tuodun ajoneuvon saattamista Suomen rekisteriin. 29.4.2009 alkaen tekstiin tullut lisäys;
    Edellä2.momentista poiketen Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä syystä hyväksyä myös muun luotettavan selvityksen osoituksena oikeudesta rekisteröidä ajoneuvo.
    Aiemminhan vaadittiin ulkomainen rekisteriote. Mitä nämä luotettavat selvitykset sitten ovatkaan, sen tulevaisuus näyttää. Toivottavasti on AKE;ssakin otettu järki käteen ja turhanpäivänen byrokratia poistuu sieltäkin pikkuhiljaa. Tämä muutos todennäköisesti saanut puhtia Mobilisti-lehden keväisestä avovolkkari jutusta, Mobilisti-lehden lobbauksesta ja siitä johtuneesta julkisuudesta. ISO KÄSI Mobilisti-lehdelle ja siellä asiaan vihkiytynelle! :D :D :D
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tästä on tuoreita kokemuksia. Titlehän ei ole varsinaisesti rekisteriote. Katsuri ei hyväksynyt titlettömän auton rekisteriotetta, olisi pitänyt saada "viralinen todistus siitä että auto on ollut rekisterissä". Vanha rekisteriote ei siis ole tällainen. :eek:
    Asia tarkistettiin kuulemma Akesta.

    Onneksi nykyään on valinnanvapaus ja toisella konttorilla meni heittämällä kilpiin.
     
  9. trifive

    trifive Gearhead

    Tuoreita kokemuksia titlettömän auton rekisteröinnistä. Tänään sain kilvet vuonna 1989 Usasta tuotuun autoon. Anoin Akelta erikoislupaa rekisterönitiin ja sieltä tuli parissa viikossa myönteinen päätös. Lyhyesti päätöksessä luki, että valtioneuvoston asetuksen 1244/2009 (muutettuna asetuksella 234/2009) 20 § 3 kohdalla päättänyt, että ko ajoneuvo voidaan rekisteröidä ilman, ettei edellisestä rekisteröinnistä ole esitetty rekisteröintiasioita hoitavan viranomaisen selvitystä. Tämä päätös koskee vain kohda 20§2 vaatimusta edellisestä rekisteröinnistä esitettävästä selvityksestä.

    Ko. päätöksen Dnro tuli erikoisehdoksi rekisteriröintitodistukseen.

    Kaupan päälle onnistuin saamaan vielä lyhyet nelimerkkiset kilvet.
    :D
     
  10. jake-crossbones

    jake-crossbones 1st gear

    samanlainentoimenpide tehty nyt oman autonikin kohdalla,ISO Kiitos Vinkeistä.
    Hintakaan ei päätä huimannut (60€),kun saa vihdoinkin motivaation saattaa prokkis valmiiksi...olis tullut kallis sohva :oops:
     
  11. ajomies

    ajomies Gearhead

  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    meinaat että titlettoman auton rekisteröinti olis, tai sen pitäis olla, samalla tavalla tuuman tuhannesosien tarkkaa? vai mitä kummaa?

    tarkkaa on puuha kyl ollu..
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu ja kamiakseliki on nykyää nokka-akseli. Niin se aika muuttuu.
     
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Johan on sitkeää ainetta kiertokanget kun kestää vääntää korkkiruuviksi.
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Käyköhän registration certificate täällä rekistetointiin bill of salen lisäksi vai saako titlen jostain halvalla new hambshiresta tuotavaan mopediin?
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Camshaft suomennos kamiakseli, noseshaft tuli suomen kieleen myöhemmin...
    Kylläpäs näppärästi menee ihan OT
     

Kerro tästä muillekin!