Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    51. "'Papan Anglia"

    Vaikka tuossa aiemmin olin jo päättänyt, että tämä on tässä niin ainahan voi muuttaa mieltään ja kun kaikenlaista on taas tapahtunut LS-moottorien osalta niin laitetaanpas taas tositarinaa ketjun jatkoksi.

    Asiakas oli laittanut sähköpostia parisen viikkoa sitten LS2 Corveten säätämisestä mutta kun en nykyään ehdi juurikaan sähköposteja lukemaan niin asiakas sitten soitti ja kertoi asiansa: "ei mene päästöistä läpi, saatko säädettyä". Vastasin että voin toki yrittää. Asiakas oli hyvin perillä autonsa tekniikasta ja kertoi että hän laittaa kuitenkin ensin uudet high flow -katit autoon ja korjailee mahdolliset pakovuodot. Kerroin että todella hyvä ajatus. Varsinkin kun matkaa maalle (=Seinäjoelle) olisi kuitenkin se reilut 350 kilsaa pääkaupunkiseudulta ja olisihan se harmillista jos auto ei tulisi kuntoon mekaanisen vian takia.

    No, tuli sit se aamu kun asiakkaan piti tulla korjaamolle. Puhelin soi heti kahdeksalta ja en heti tunnistanut äänestä, saatikka numerostakaan, kuka soittaa. Puhelimen toisessa päässä kerrottiin, että olisi vähän ikävämpää asiaa. No, tuotahan yksikään korjaamon omistaja ei haluaisi kuulla, mutta pakkohan se oli kuunnella eli onko nyt tullut tössittyä vai mistä tässä on kyse. Sit tajusin että täähän on se Vette-asiakas ja hän kertoikin että vikavalo oli syttynyt ja jotain muutakin ongelmaa oli ollut edellisenä iltana kun oli ajellut Seinäjoelle, josta oli varannut hotellin yöpymistä varten. No, asiakas jatkoi kertomalla että hän epäilee venttiilinjousen olevan poikki. Moottorihan oli tietty viritetty. Hän kertoi myös, että hänellä on työkaluja mukana ja voisi nyt ensi töikseen ottaa venakopat irti hotellin parkkipaikalla johon totesin, että eiköhän nyt olisi parasta vaan hinauttaa auto tänne meille korjaamolle. Kerroin että yksi asentajista on sairaana ja että kyllä täällä voi ja on tilaa värkätä oman autonsa kanssa.

    Asiakas oli vieläkin sitä mieltä, että jos mää nyt sitten kuitenkin täällä hotellin pihassa...mut sadetta on luvattu iltapäiväksi... Keskeytin ja sanoin että eiköhän nyt ole ihan aikuisten oikeasti paras hinauttaa se auto tänne. Kyllä tänne halliin mahtuu ja tässä on sulle puhelinnumero Hinaus ja Tuuppaukselle.

    Meni vajaa tunti ja Vette oli pihassa. Sanoin asiakkaalle että tuupataanpa se nyt sisään. Näytin mistä löytyisi työkaluja jos autossa mukana olevat eivät riittäisi.

    No, asiakas vetaisi haalarit päälleen ja alkoi hommiin. Jonkun tovin päästä kuskinpuoleinen venakoppa oli irti ja venajouset olivat selvästikin kunnossa. Sit käytiin kaffilla ja asiakas paineli toisen puolen kimppuun. No sieltähän löytyi katkennut Beehive-venajousi.

    Eihän mulla sellaisia ole hyllyssä. Eikä täällä maalla tuskin muillakaan. Mut mullapa oli setti LS6:n venajousia. Hain ne ja toin samalla työkalun jolla saa venajouset vaihdettua sylinterinkantta irroittamatta. Ja vedin paineilmaletkunkin lähelle valmiiksi, että saa tulpanreiän kautta painetta pyttyyn.

    Meni taas tovi ja katkennut venajousi oli asiakkaan kädessä. Harmi vaan, että vakio LS6-venajousi ei sopinut kantta vasten olevan viriventtiilinjousen alalautasen päälle. Virijousessa kun oli isompi halkaisija kuin vakio LS2:ssa.

    Mitäs ny? No pari puhelua ja kävimme naapuripajalla jossa oli sopivasti pari irtonaista LS-moottoria. Otettiin 6-litraisesta alalautanen irti ja takaisin korjaamolle. No ei sekään käynyt. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi muokata virijousen alalautasta. No, seinän takana samassa rakennuksessa on tuttu koneistamo ja vietiin lautanen sinne ja pyydettiin että saisko tuota hieman muokattua. Ja tarttis saada aika nopsasti, jos vaan mahdollista...

    Lähdettiin asiakkaan kanssa lounaalle ja kun tultiin sieltä takaisin niin koneistamo oli jo tuonut muokatun alalautasen korjaamolle.

    Homma jatkui ja tovin kuluttua moottori oli taas kasassa. Koitti totuuden hetki ja eka startti. Kaikki toimi kuten pitikin, joten imaisin autosta säädöt ja lupasin vähän tutkiskella niitä. Tein hieman muutoksia säätöihin mutta ennen niitten siirtoa autoon kävin kuitenkin ajamassa sillä. Venakoneiston säksätys oli aika rapsakkaa joten hain asiakkaan kyytiin ja käytiin ajamassa uudelleen. Asiakas kertoi että tällainen se on aina ollut. Vastasin että tönärit on todennäköisesti väärän mittaiset mutta että kyllähän tälle päästösäädöt saadaan tehtyä.

    Kuten sitten saatiinkin eli päästöt menivät hienosti kikkailematta läpi. Parantelin säädöissä lisäksi alavääntöä paikaltaan lähdettässä ja tehtiin myös pikaiset täyskaasusäädöt. Dynoon ei enää ehditty ja asiakas totesikin, että parasta varmaan käydä yläkerta läpi talven aikana ja hommata vakion LS6-venajousen tilalle uusi virijousi joka settiin kuuluu. Ja että punaraja säädöissä oli muutenkin ollut aiemmin liian korkea. Nyt se jätettiin 6600 rpm:ään.

    Auto tuli siis kuntoon saman päivän aikana ja säädöt sekä päästöt kohdalleen. Olin oikein tyytyväinen siitä mitä oli saatu aikaan ja asiakaskin luonnollisesti aivan yhtä tyytyväinen. Hän oli sentään viettänyt melkein unettoman yön murehtien miten saada rikkinäinen auto jotenkin takaisin etelään.

    Lähdettiin sitten vielä kaffille ja juteltiin asiakkaan kanssa niitä näitä autoharrastuksesta ja omasta historiasta. Ja siinä se sitten tulikin. Asiakas nimittäin kertoi eräästä papasta, joka oli tilannut sähköasennuksen autonosturille. Siis ihan tavalliselle kaksipilarinosturille, joka oli jo aiemmin käyty asentamassa rintamamiestalon autotalliin jonkun toisen firman toimesta. Sähköasennuksia varten tarvitaan tietysti luvat ja asiakkaallani (/hänen firmallaan) luonnollisesti on sellaiset.

    Saapuessaan papan tallille pihassa oli ollut vanha Anglia. No, pilarinosturin sähköasennukset eivät kovin ihmeellisiä olleet, mutta pappa oli kuitenkin seurannut asennustyötä ja jutellut Angliastaan. Että vielä se laitetaan kuntoon, kun on nyt tämä nosturikin. Asentaja oli pannut merkille, että papan liikkuminen oli ollut jo aika vaivalloista ja ajatellut, että saapa nähdä miten projektissa käy. No, asennus oli tullut valmiiksi ja pappa oli pyytänyt että jos saisi vielä käyttöönotto-opastuksen sitten kun sisarenpoikakin on paikalla. Ja näin sovittiin.

    Viikkoa myöhemmin oli käyttöönotto-opastuksen aika ja Angliakin saatiin samalla nosturille. Pappa oli kysynyt että mitäs tämä kaikki nyt maksaa johon asiakkaani oli todennut, että poikkeuksellisesti tämä asennus ei maksa yhtään mitään.

    Kolmea kuukautta myöhemmin papan puoliso soitti ja kertoi että pappa on nyt sitten taivaassa. Ehkäpä se viimeinenkin lupaus oli nyt lunastettu.

    Aatteleppa sitä.

    ******

    May be continued.
     
    macce2, sepi-ukko, dart -66 ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Hyvää tarinaa taas, jatka ihmeessä. Hienoa nähdä, että asiakkaan autot hoidetaan kuntoon omia hyviä kontakteja käyttäen, ylimääräisestä vaivasta huolimatta.
     
    macce2 ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Papan tarinan kaffilla kuultuani piti räpsytellä silmäluomia useampaankin kertaan että piilarit pysyivät paikallaan ja onneksi sen jälkeen olikin jo olevinaan muita kiireitä.

    Seuraavana aamuna ajellessani töihin mietin papan tarinaa uudelleen. Onneksi ketään ei ollut mukana kattomassa niin ei tarvinnut räpsytelläkään enää niin paljoa. Töissä kukaan ei huomannut mitään. Huh.

    Joo saatiin kyllä hämmästyttävästi yksi Korvetti kuntoon vaikka varaosia ei juuri ollutkaan varastossa.
     
    jukka81 tykkää tästä.
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Wanha tarina mutta muistui äsken mieleeni miten ollessani polven kuntoutuksessa loppukesästä 1997 mainitsi silloinen vanhempi fysioterapeuttirouva "tuuttiosastosta".

    Asuin tuolloin Helsingissä. En muista enää minkä sairaalan fysioterapeutti mainitsi, mutta kuitenkin että sairaalassa olisi ollut 1970-luvulla osasto jota yleisesti kutsuttiin "tuuttiosastoksi". Kypärän käyttöhön ei ollut pakollista Suomessa 70-luvun alussa ja kun Hondan 750CB tuli markkinoille niin ilmeisesti siitä osasto sai nimensä.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  6. Jotain niin tuttua..

    [​IMG]
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kansi auki ei saa oikein pidäteltyä tommosta. Saa liikaa ilmaa. Siinäpä vikatyyppi; Sytyttää imusarjassa ja kansi lentää huitsan kuuseen. Ja sitten mennään! No ei välttämättä, koska anturit on siinä vaiheessa ihan sekaisin.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tulee muuten ihan kunnon jysähdys, kun tuollainen muovinen imusarja räjähtää.
     
  9. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    V7??
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Äkkiä vilkaistuna tulee kyllä se harha, mutta 7-sylinterin runneri on piilossa takana...7-suutin juuri ja juuri näkyy 8-sylinterin runnerin suuaukon yläpuolelta kuvan yläreunassa ja kasin suutin pilkottaa kuvan alareunassa.
    [​IMG]
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead

    1. V- moottoreista puheenollen, Hondallahan oli se V5 motti! Ei sen aina tarvii olla parillinen kun hommat osaa! On noi japsit kyllä hirmu innovatiivisia uusia konstruktioita miettien ne toimivaan saaden ja viiteliäitä. Kyllä mää hattua heille nostaisin, kyllä juu!
    2. Semmosta jämäkkää porukkaa mun mielestä japsit on, ähräävät kuin sveitsiläiset alppilaaksoissaan, periksi ei anneta. Ilmankos mielestäni molemmat valtiot jo pitemmän aikaa olleet hienomekaniikan huipulla!:rolleyes:
     
    macce2 tykkää tästä.
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Volkkarilla oli myös V5 moottori, VR5.
     
  13. TMO

    TMO Gearhead

    Tuollainen vastaava imusarja, toki lyhyemmillä runnereilla, on myös cadillacin northstar 32v koneessa, alkupään koneet tunnetuja siitä että imusarja räjähtää, myöhempiin sitten lisäsivät "käkikellon luukun" estämään räjähdyksiä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    LS-moottoreihen tarkoitettua BTR:n Red Hot nokkaa tuli säädettyä tällä viikolla.

    [​IMG]

    BTR RED HOT CAMSHAFT

    221/24X, .619/.617, 113 LSA

    https://briantooleyracing.com/btr-red-hot-camshaft.html

    Reilu 50 heppaa lisää vertailumoottoriin tuossa BTR:n käppyrässä,

    Päästöt jäi mittaamatta mutta muuten aivan asiallinen nokka. Aivan minimaalista nykimistä joissain kohtaa, mutta ei ainakaan itseäni haittaisi ollenkaan, eikä ainakaan automaattivaihteisessa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

    Mistään mää en oikeestaan mitään tiedä, mutta fundeerasin silleen, omassa koneessa lyhyt isku ja pitkä kanki, niin kohtuullisen aikaisessa vaiheessa pakoventtiilin avasin, ja silleen fundeerasin, on hyvä avata pako aikaisessa vaiheessa, huolimatta sylinterin painetta vasten, ja kun mukavan potkun turbolle antaa!:)
    Venttiilikoneisto pikkasen kovilla kyllä juu , mutta sehän selevä kaikille!:cool:
    Semmottis mää tommosta mietin sitten noin aikoinaan ,juu!:rolleyes:
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    52. "1982 Corvette Crossfire, tuutko säätään? Ööh....en....tuun.”

    Asiakas toi viime vuonna 1982-vuosimallisen museokatsastetun Corvettensa korjaamolle tulppien vaihtoon. Auto kuulemma syö tulppia varsin tiheään. Kysyin sitten moottorista lisää ja ilmeni, että se oli Dartin lohkoon tehty stroukattu pikkulohko alkuperäisellä Crossfire-polttoaineensuihkutuksella joka oli muokattu säädettäväksi ja varustettu kahdella isommalla suuttimella.

    Kysyin sitten että millä ohjelmalla se on säädetty johon asiakas sanoi että joku CD tuli auton mukana ja että siellä on jokin ohjelma tai ohjelmat. Sovittiin sitten että palattaisiin asiaan seuraavana kesänä eli nyt vuonna 2023. Ja tuossa noin kuukausi sitten auto tuli korjaamon pihaan ja alettiin tutkimaan kombinaatiota. Sarjaportillinen USB-adapteri löytyi autosta ja tietty myös se CD-levy. Yritin lukea CD:tä useamallakin wanhemmalla korjaamon läppärilla mutta yksikään ei tunnistanut CD-levyä. Totesin että projekti taisi nyt tyssätätä tähän johon asiakas vastasi että on hänellä lisäksi jokin USB-muistitikku jossa pitäisi olla viimeisimmät säädöt.

    Tutkin sitten USB-muistitkun tiedot ja totta tosiaan, siellä oli viimeisimmät säädöt sekä ilmeisesti ohjelma jolla voisi muokata säätöjä ja ottaa lokia. Ohjelman nimi oli ”WhatsUp” enkä ollut koskaan ennen edes kuullut moisesta. Toki Chevyn Crossfire-moottoreita ei tainnut olla kuin vuoden 1982 C3 Corvetessa sekä 1984 C4 Corvetessa.

    Eka haaste oli saada asennettua softa omalle läppärille ja sen jälkeen luettua säädöt autosta. Tunnin verranhan siihen meni, mut lopulta onnistui. TunerPro RT:llä pääsi sitten tutkiskelemaan säätöjä, koska sopiva XDF (= ”säätöparametrien kuvaus”) löytyi muistitikulta.

    Sit vaan kokeilemaan loggausta eli läppäri kiinni autoon ja ajelulle. Ja ei se auto tosiaankaan pelannut kunnolla. Moottori kävi pintakaasun kiihdytyksessä aivan miten sattuu, vaikkakin täyskaasulla oli suht’ ok. Ja valitettavan usein dynosäätöjen jälkeen tämä onkin tilanne, eli juurikin normiajon säädöt jää tekemättä, joko osaamisen puutteen tai kiireen vuoksi. Mutta kun just ne normiajon säädöt on ne tärkeimmät. Tämäkin auto oli vaihtanut omistajaa ja olisi ilmeisesti taas vaihtanut omistajaa, kun ei se pelannut kunnolla.

    Kolme työpäivää siihen meni et sain soittaa asiakkaalle että tuleppas kokeilemaan. Toki suurin osa työpäivistä meni aivan muiden asioiden hoitoon eli itse säätöhomma vei vain osan ajasta. Joskus on itse asiassa ihan hyväkin että säätösessio jää kesken ja on iltaisin aikaa tutkiskella logeja ja tarkistaa että kaikki toimii loogisesti. Tässä tapauksessa osakaasu tuli oikein mainiosti kuntoon, samoin kuin kylmä- ja lämminkäynnistykset, mutta täyskaasulla seossuhde alkoi menemään laihalle säätöparamatrien rajojen tullessa vastaan. Bensanpaineita en päässyt mittaamaan. Sovittiin että jatketaan ensi vuonna säätöjä. Ja niin, asiakas oli aivan täpinöissään siitä miten hienosti auto nyt toimi. Ja onhan se itsellekin mukavaa huomata millainen muutos auton käytökseen oli tullut. Melkein 7-litrainen pikkulohko vastasi kaasunpainallukseen kuin isotehoinen sähköauto konsanaan.

    [​IMG]

    Lisää 1980-lukua tuli viikkoa myöhemmin. Auto taisi olla jotain 1986...1987 Pontiac Fiero, johon oli vaihdettu Pontiacin klassinen ahdettu V6. Itse olen sitä ikäluokkaa että Ponchon 231 kuutiotuuman V6 tarkoittaa aina single turbo V6:sta, mutta tässä tapauksessa moottori oli ahdettu eri tavalla eli moottori oli ilmeisesti alun perin Grand Prix GTP:n supercharged 3800 cc.

    [​IMG]

    Moottorinohjain oli LS-tyyppinen mutta V6:lle tarkoitettu P04, joka oli peräisin vuosimallin 2000 Pontiac Montanosta. Joo, älkää kysykö mikä se on, kun en itsekään tiedä. Auton säätöjen piti olla kohdallaan koska boksi oli jo etukäteen tilattu jenkkilästä. Lisäksi autossa oli jälkiasennettu Flex Fuel –systeemi.

    Siinähän sitä olikin jo haasteita etukäteen. Kaksi boksia säätää seosta samaan aikaan. Nice.

    Dynossa epäilin, että suuttimet loppuu kesken login perusteella. Flex Fuel –systeemi poistettiin ja tein E85-muutoksen suoraan boksiin jolloin muistaakseni jo 3300 rpm kohdalla suutinten käyttöaste oli jo tapissa. Homma oli sen dynosession osalta sit siinä. Sanoin asiakkaalle että poista se Flex Fuel –systeemi ja tilaa isommat suuttimet.

    Jatkettiin parin viikon päästä ja dynossa kaikki menikin nyt hienosti isommilla suuttimilla. Mutta kuten niin usein, päivä alkoi olemaan finaalissa ja katuajon säädöt meinasivat jäädä vähän kesken. Onneksi jotain muutoksia ehdin vielä tehdä ennen päivän päätöstä ja normiajo meni ilmeisesti aika hyväksi. Kylmäkäynnistyksiä ei tietty ehditty tehdä. Ja paria viikkoa myöhemmin asiakas otti yhteyttä ja kysyi saisiko niille tehtyä mitään.

    Auto oli sit paria päivää myöhemmin korjaamon pihassa odottamassa. Olin pyytänyt että tuokaa auto jo edellisenä iltana että pääsen säätämään heti aamusta kylmällä moottorilla. Tein heti pari muutosta ja mielestäni menikin parempaan suuntaan. Pyysin asiakasta käymään ruokatunnilla ja kokeilemaan onko ok. Oli parempi mut ei riittävän hyvä. Onneksi iltapäivästä oli vielä pieni 20 minsan slotti kokeilla lisää ja nyt sitten natsasi todella hyvin kohdalleen. P04 on aika hastava säädettävä kun siellä on nin rajoitettu määrä parametreja mutta E85:lla ottamalla kylmäkäyntirikastus käytännössä kokonaan pois alkoi moottori pelaamaan kylmästartissa kuten pitääkin ja oli siinä myös muita muutoksia. Kaikki ei ehkä ihan loogisia mutta harvallapa näistä on kokemuksia. Ja olihan se mukavaa kun asiakas kertoi viikkoa myöhemmin että nyt pelaa todella hienosti.

    Eli nyt olis 80-luvun laitteita säädelty. Seuraavana olisi sitten 70-luku ja tarkemmin 572 –kuutiotuumainen isolohko F2 Prochagerilla. LS-moottorin tyyppisellä ohjauksella mennään, toki aftermarket mutta kuitenkin. Just mietin miten LS:n puolat saa rottachevyn venakoppien päälle kiinni. Kenelläkään ehdotuksia?

    Aatteleppa sitä.

    ******

    May be continued.
     
    Muokattu: 5.8.2023
    deeäxä, Dataviilaaja, fenix ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Tein joskus ketjun kipunavermeistä. Siellä on jotain ideoita:

    [​IMG]

    Ja kiinalässykkäteline:

    [​IMG]
    Voi siellä olla muutakin..
     
  18. puna niska

    puna niska Gearhead

    Oisko korvetteen lykätty dynamic efin ebl boksi?

    Näytti tutulle.

    Sport truckki varmaan tunnistais paremmin kun itellä pitkä tovi kun moista ihmetellyt.
     
  19. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Buickin tekemiähän nuo ahdetut v6 moottorit on, vaikka niitä muihinkin GM autoihin on laitettu. Mm 89 Trans Amia on tehty pieni erä Buickin turbo V6:lla
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo, helkkari niin tietysti!

    Mielenkiintoista historiaa Wikipediassa:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Buick_V6_engine
     

Kerro tästä muillekin!