Toyota ABS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja artz, 27.12.2015.

  1. artz

    artz Gearhead

    Pitkään jo vaivannut ongelma vanhan -99 Avensiksen kanssa. Kun kääntää oikealle, jarruttaa kevyesti pysähtyäkseen, niin juuri ennen pysähtymistä ABS alkaa hakkaamaan ja auto lipuu helposti tarkoitettua pidemmälle. Tapahtuu vain oikealle käännettäessä, tilanteissa esim. kun kääntyy parkkiruutuun kaupan pihassa. ABS valo ei pala ja muuten toimii täysin normaalisti. Ei ole liukkaudesta kiinni vaan ihan kuivalla asfaltilla ja hitailla nopeuksillakin.

    Ensimmäinen vaivaava asia, eli kummalla puolella autoa (edessä oletettavasti) vika on? Anturit on joka kulmassa erilaiset, niin en halua turhaan ostaa väärälle puolelle ja irti ei varmaan hajottamatta lähde. Vika ei välttämättä ole edes anturissa kun muuten toimii normaalisti. Johdotkin näyttää ehjiltä.

    Missähän vika..
     
  2. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Samantyyppinen vika samanikäisissä Nissaneissa aiheutui katkenneesta abs-kehästä jotka vain prässätty vetonivelen päälle. Eli yksi hammasväli on tupla pituinen. Tarkasta molemmilta puolilta onko poikki.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuo aika yleinen vika. Mut mittaa sit anturit mitä ohmia antavat.

    Joskus ollu anturissaki vika. Oli heittoa ohmeissa mutta ei liikaa ni ei syttyny valo.
     
  4. artz

    artz Gearhead

    Hieman aikaa ketjun aloituksesta mutta edelleen vika päällä. ABS kehät on tarkastettu ja hyvässä kunnossa, sekä molemmat etu ABS anturit on vaihdettu uusiin. Vieläkin sama vika vaivaa ja vieläkään ei minkäänlaista vikavaloa/koodia. Kävi kerran merkkiliikkeessäkin eikä löytäneet vikaa. Onko muita ehdotuksia auton paalaamisen lisäksi?
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mites anturien ilmaväli? Jos ruoste turvottanut pesät ja alkanut jäädä ilmaväli vähän reiluksi niin sekin voi aiheuttaa ko. Ongelmaa?
     
  6. artz

    artz Gearhead

    Pitäisi olla oikealla etäisyydellä. Tietenkin riippuu jos tuo on jostain puolesta millistä kiinni niin on se sitten mahdollista mutta ei mitään isoja heittoja ole ainakaan.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No ei ehken puolesta millistä mutta milli vois hyvinnii jo olla liikaa heittoa. Kannattaa sitä ainakin kokeilla että jos anturit vaan lähtee irti ni hioo kiinnityspinnan ja passaa lähemmäs niitä antureita o_O
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mitään en Tojotasta ymmärrä, mutta jos olis liian iso ilmarako, niin eikös siitä vikakoodi olis?? Kun jos muut anturit antaa signaalia mutta yksi ei, niin siinä olis signaaliero ja vikakoodi sen mukaan...
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mutta kun se luuleekin silloin että pyörä lukkiutuu jolloin alkaa rupsuttamaan absia kuten ko. Tapauksessa on käynyt ;)
     
  10. artz

    artz Gearhead

    Ilmarakoteoriaa vastaan sotii toisaalta se, että ongelma esiintyy vain oikealle kääntäessä, silloin kun pyörät on melkolailla jo linkussa. Ei se anturin/hammaspyörän väli tuossa kyllä pääse mitenkään elämään vrt. pyörät suorassa. (Kai sitä voisi kokeilla anturin nostamista. Laittaa jonkun ison prikan anturin alle että mitä vaikuttaa..)
    Jos johdotuksessa olisi heikko kohta, niin viallinen voisi johdon eläessä antaa erilaisen signaalin. Anturin mukana se johdotuskin tosin tuli uusittua aika pitkälle, joten ei ole siitäkään. Samoin kai tuon voisi aiheuttaa jos hammaspyörä jotenkin siirtyisi sivusuunnassa anturiin nähden kun on renkaat linkussa. Ei tuossa mielestäni kyllä väljääkään ole että noin voisi tapahtua.

    On tämä mysteeri.
     
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Saiskohan oikealle kääntyessä jo toinen erimäärän pulsseja normaalisti + jos nyt esm. jää joku pulssi tulematta vaikka jos se anturi ois kaukana niin boxi luulee että ratasten pyörimisnopeuserot liian isot...

    tuskin on anturin piuhavika kun tarttis tod.näk. välittömästi syttyä vikavalo
     
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Puhallappas pillillä puhtaaks ne kehät ja anturit.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mittaas vielä vastukset kaikista antureista.

    Edestä ja takaa
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eihän nyt laakeri anna periksi käännettäessä? Pitäs olla kompaktilaakeri (välyksetön) mutta osaa nekin antaa sopivasti kuorman alla myöten :confused:
     
  15. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Voi hyvinkin olla pyöränlaakeri kun oireilee abs:iin. Renkaiden pyörimis nopeus on eri ja siksi nopeusanturit (abs) ovat yliaktiiviset ja jurnuttaa hitaassa nopeudessa juuri ennen pysähdystä eikä aina sytytä abs vikavaloa. Tässä hyvä kikka toyotan laakereiden kunnon testaamiseen on pitää sormea kierrejousella kun pyörittää rengasta. Jos jousi värisee tuntuvasti, laakeri on sökö, tä oon kuulu edesmenneelt kaverilta joka tojotien kanssa puuhasteli.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ja samaa konstia tulee käytettyä myös nelivetoisten ja muuten vaan vahkeasti pyörivien vermeiden kanssa kun ei saa pyöritettyä niin kovaa että kuuluisi laakeriäääntä
     
    chevytb02 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!