Toyota crown 2.2 diesel

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 15.6.2019.

  1. manun

    manun 3rd gear

    Tuli tommonen crouni vm-80 hommattua ja automaatilla tietysti..muuten ok mutta tosi laiska.onko enempi ominaisuus vai vika,mietin voisko pumppua rukata jotenkin aikaisemmalla tai edes syöttöä hieman lisätä.autoon tehty kansiremontti 15 vuotta sitten ennen seisomaan laittamista.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. manun

    manun 3rd gear

    Ja jos jollain hienoja vanteita tämmöiseen tarjolla niin kiinnostaa,esim kromi
     
  3. jariha

    jariha Gearhead

    ite veikkaisin että ominaisuus... 2.2 ~70hp ja automaatti vielä päälle ni avot kun on kiihytysauto:D
     
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo. W123 200d oli kans +30s autoja 0-100 siis. Tojossa nyt vähän enempi heppoja, mutta tuskin alle 20s menee
     
  5. f34

    f34 Gearhead

    Komeita pelejähän noi on.
    Opiskelukaverilla oli tuollainen 80-90 lukujen vaihteessa. Tuon aikakauden 88hv diesel ja sen vaatimaton vääntö ei tosiaan lennätä noin isoa koppaa.
     
  6. toyopet

    toyopet Gearhead

    Kyllä se vaan on laiska, syötön lisääminen on kyllä helppoa, syöttöruuvi on siinä pumpun kyljessä mutta se ei juurikaan vaikuta kuin mustan savun määrään.
    Sama moottori löytyy tuosta pihassa olevasta hiluxista. Crownissa taitaa olla vielä harvempi perävälitys ja se automaatti, voin uskoa sen todella olevan laiska.

    Mallisarjan mukainen bensakone keulille... 5M-GE, 170hv tai siihen vedoten vapari- JZ. :)
     
  7. manun

    manun 3rd gear

    Tykkään kyllä niin tuosta diiselistä,pyörii tosi nätisti ja on hiljainen.kestäsköhän tuo jonkun pikku turbon laittaa niin vähä piristys?
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Tutulla oli 80-luvun alun Hilux 2.2 koneella johon oli asennettu muistaakseni volkkarin 1.6td:n turbo. Ajeli sillä pitkään noin yhden barin ahdoilla ja kone toimi ihan hyvin. Ei se siltikään mikään kiituri ollut mutta rivakampi.
     
  9. toyopet

    toyopet Gearhead

    Kyllähän niitä on kai jonkin verran turbotettu. Täällä od:lla on nimimerkki @smuige , jolla oli muistaakseni vanhemmassa crownissa justiin tuo L-moottori turbolla.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla oli tuommoinen vanhempi L lohko carinassa parilla turbolla, suurin dynotettu teho oli muistaakseni 293 hevosta 3.5 bar paineilla, ajoin sillä välillä 4.5bar ahdoillakin, mutta sitten ratkesi lohko. Ei siinä tosin paljoa ollu alkuperäistä, kampi kansi ja kanget oli 2L-T koneesta männät pajerosta, todellinen tilavuuskin oli siis kasvanu 2.339 litraan (eli alle sen 2.446 mitä 2L on)
     
    Powerstroke, 12345678910, toyopet ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Jumalaare, siinä on pikkusen vihanen Hiacen kone.
    Onko tuosta setupista kuvia?
    Joskus taisit olla Kauhajoen lentokentällä ajamassa samaisella Carinalla, silloin siinä vaan tais olla Mersun OM606?
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    ei ollu 606 vaan 605 se tuli sen lohkon ratkeamisen jälkeen kun loppui innostus tuohon maamoottoriin. taiyaa olla jo kaikki kuvat netistä hävinny.

    tuolta se kuukosti kylmä käynnissä vanha perunalla kuvattu video.
     
    4d sedan ja toyopet tykkäävät tästä.
  13. f34

    f34 Gearhead

    Hieno nostalginen video ja hurjan oloinen laite. Paras kohta on tuossa lopussa, kun kuvaaja hortoilee häkämyrkytyksen kourissa.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei dieselistä häkää tule kaikkea muuta myrkkyä sitten vähän enemmän,
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. manun

    manun 3rd gear

    Vois tuohon pikku turbon väsätä,jotenkin jälkeenjäänyt niin en ymmärrä näitä alipaine ohjattuja hukkaportteja mitä kaikissa helposti tarjolla olevissa näkyy olevan,miten sen ohjauksen helpoiten tuommoseen rakentaa?vai oisko mitä muita vaihtoehtoja?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Kannattaa varmaan katella sellainen turbo minkä hukkaporttia ohjataan ahtopaineella, selkeesti yksinkertaisempi kytkentä.

    Tai sitten hommata ulkoinen hukkaportti ja tukkia se ahtimen oma, mikäli siinä sellainen on.
    Sille ulkoiselle sit joutuu tekeen reijän sovitekappleeseen pakosarjan ja turbon välille, sovitekappaleen joutunet kuitenkin tekemään ellet koko pakosarjaa.

    Onhan toki noita alipaineella toimiviakin rakenneltu toimimaan toisinpäin, eli paineella, tapauksesta riippuen siinä on kuitenkin oma vaivansa.

    Turboksi kannattanee valita joku sellainen joka on jossain suurinpiirtein samankokoisessa kammiokoneessa riittänyt sinne mitä aattelit tehoa ottaa.

    En tiedä Toyotan pumpusta, saako sieltä lisää satsia kuinka helposti ja kuinka paljon, sekin kannattaa selvittää ennen ryhtymistä, että tietää senkin mitä polttoainepuolelle on tehtävä.

    Myös intercoolerille kantsii suunnitella paikkaa jo valmiiksi, kun sellasta kantsii aina käyttää.
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Vakio pumppua säätämällä pääsee jonnekin 100-120 väliin tehoissa riippuen kuinka hyvällä hyötysuhteella saa koneen käymään. Koneen läpi virtaa varsin hyvin ilmaa vakionakin joten sillä saa varsin isonkin tubon pyörimään, toisaalta tuntuu olevan tosi herkkä pakopaineelle joten pienellä turbolla ei tehoa meinaa tulla vaikka painetta oliskikin.

    Tuo aiheuttaa ongelmia turbon valinnassa ja omien kokemusten mukaan parhaiten toimii sellaisella mitoituksella että ei tartte hukkaporttia ollenkaan.

    L koseessa mulla ei ole oikein täydellistä turbo pakettia ollu, mutta 2L pelas kaikkein maukkaiten katuajoon aika isolla holsetin osita tehdyllä jossa pakosiipi 60mm ja ahto 50mm 8numeroisella pesällä, noin 180 hevosta se tuotti ahtopaine nousi jonnekin yli 2bar pakopaineen pysyessä kokoajan alempana. Ruokkimisen hoiti silloin 2L-T koneen pumppu johon vaihdettu 11mm nestepää. Venttiiliseetin irtoaminen kävi sen turbon kohtaloksi, ja ahtimeksi vaihtui hx40 17 numeroisella portillisella pesällä. se toimi vielä vähän paremmin yläkierroksilla, mutta herääminen jo kärsi, pakopaine suurimmillaan 2bar ja ahtopainetta yli 2.5bar mittarin asteikon. Tossa välissä oli pumppuunkin vaihtunu vakion nokkalevyn tilalle muistaakseni vw 1z mootrisen nokkalevy jossa enemmän nostoa kuin toyotan omassa.
    Tehoaja tästä ei koskaan saatu mitattua kuin 210 hevosta eikä silloinkaan kerinny inertiapenkissä nostamaan ahtoja 2bar ylemmäs.

    Se tuplaturbo L aoli paljon tukkoisempi ja huonommin kaasuun vastaava jos ei painetta ollu reilusti enemmän johtuen siitä että pakopaine meni aikalailla tasoissa ahtopaineen kanssa.
    Ensimmäisessä yrityksessä siinä oli pienempänä ahtimena audin 2.5 tdi koneen vnt jolla sai painetta jo 1000rpm kohdalta, mutta vetoja oli silloin todella huonosti. L koneen vakiomännät muuten antautui vasta 3.5bar kohdalla isolla syöttömärällä joten painetta ei näissä tartte pelätä. Kierroksia toyotan männät ei kestä rupeavat halkeilemaan alaosasta 6000rpm jälkeen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. smuige

    smuige Gearhead

    Mulla tosiaan oli turbotettu L kone 70 crownissa aikoinaan. Turbotin itse kun piti hiukan lisää jerkkua saada. Resepti oli d24 volvon ahdin(740 turbodieselistä) missä ylipaineohjattu hukkaportti. Pumppu ekassa versiossa vaan ruuvattu reilulle syötölle mutta savutti aika reippaasti ennen kun ahdoille pääsi. Pistin siihen sitten pajeron pumpusta kannen toyotan pumppuun jolla sai ahdon mukaan säätyvän syötön. Sopii suoraan kiinni ja toimi hienosti. Noi japsipumput aika suoria bosch kopioita joten vw-toyota-mitsu käy ristiin osia. Pakosarjan tein itse, muistaakseni 2l mottiin sai jostain laipan ja se sopi l koneesen kun pisti keskeltä poikki ja käänsi toisen puoliskan ylösalas. Penkissä irtos joku 116hv 1.5bar ahdoilla. Ihan kiva käyttöpeli se oli. Kansipahvi korkkas kerran, muita ongelmia ei ilmennyt. Joku pienehkö ahdin niin kun mullakin oli ois varmaa aika hyvä kun automaatti sulla. Kun ei käytännössä ajossa juuri kierrä niin sais aika alhaalta ahtaa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!