Toyotan sisä jarrupalat kuluu loppuun nopeasti

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Ss18ss, 12.2.2020.

  1. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Toyota auris... Taka sisempi Jarrupalat kuluu noin kolmessa kuukaudessa loppuun. Mitä tehty vaihdettu kummakin puolen palat(hiottu roso reunat pois) uudet liukupinnat metalli hilut laitettu jarrukehtoon ja niihin rasvat, liukutapit+wurt rasva ja kumit, levyt vaihdettu, toisen puolen jarrusatula vaihdettu, .. Jarrunesteen pinta ok, mutta kaikesta huolimatta sisemmät jarrupalat kuluu loppuun nopeasti kummaltakin puolelta yhtä tehokkaasti.
     
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Onko tos kuvassa toisessa liukutapissa oleva kumi paikallaan? Turvonnut?
    https://4mycar.com.ua/parts/TOYOTA/0495202220

    Minä olen ne jättänyt monista pois,menee tavattoman jäykäksi satulan liikkua. Jos ei ole uutta laittaa paikalleen...
     
  3. eilhik

    eilhik Gearhead

    Lämpeneekö jarrulevyt eli jäävät laahaamaan?
    MB 211 ainakin menee satulat vaihtoon kiitos kompostimäntien jotka turpoavat vanhetessaan en uskonut joku vuosi sitten mutta käytti ostattamassa uudet satulat , nykyisin saa pelkkiä mäntiäkin korjaussarjan matkassa.
    Komposiitti on semmoista ja juurikin lämmönjohtumisen johdosta.
    Ei auta liukujärjestelmän muokkaus vaikka mitä tekisi.
    Käytitkö männät pöydällä putsattavana?
     
  4. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Olen kerran jättänyt nämä kumit pois kerran mutta satulasta tulee liian väljä ( eikä vähentänyt sisäpalojen kulumista) Ja nyt kun kumit on paikallaan kyllä tapit liikkuu ihan mukavasti eli ei ole jumissa, pystyy sormin puristaa yhtaan ja heti nousee takaisin.
     
  5. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Vasemmalla puolella vanha mäntä ja uusi mäntä oikealla, eli en mitään muuta kun vaihto. Puristimalla kun puristi mäntiä eilen sisään, ihan mukavasti liikku kummatkin männät.
     
  6. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Unohdin mainita että vanteet ei kuumene missään vaiheessa
     
  7. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    60tkm mittarissa toisessa Auriksessa eikä ole tarvinnu ainuttakaan jarrupalaa itsellä vaihtaa... toisessa 16tkm jarrupalat kuin uudet vaikka molemmat vanhoja jo (2013 ja 2015 mallit)

    Jarrusatulassahan taisi olla vääränkätinen se jenka, se pitää muistaa. Sitten siellä pitäisi olla ne rosteriliuku kappaleet, (suositetellaa vaihdettavaksi joskus). Eipä siinä kyllä mitään ihmeellistä ole, kaksi kertaa olen jarrut aurikseen purkanut kokonaan osiksi. 80tkm ajoi auriksella, että tarvi takaa vaihtaa ekan kerran jarrupalat, etupaloja ei ole vielä vaihdettu mutta veikkaan, että niillä ajaa sen 120-140tkm. Etulevyillä ajaa varmaan sen 150tkm ja takalevyillä 100tkm.
     
  8. Terhonaattori

    Terhonaattori 1st gear

    Onko käsijarru satulassa vai rummussa?
     
  9. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    2015 ja uudemmissa auriksissa on ainakin takanakin levyjarrut ei mitään rumpuja.
     
  10. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Jarrulevyt takana, auton mittarissa 215 tkm liikaa
     
  11. nuffield

    nuffield 3rd gear

    Mitenkä tuossa on kässäri toteutettu voiko siinä olla syy vikaan?
     
  12. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Kässäri menee satulaan kiinni. En kyllä ole koskaan säätänyt mutta voipi olla syy.
     
  13. Terhonaattori

    Terhonaattori 1st gear

    Sitä juuri hain että jos käsijarru on satulassa niin mäntähän pitäisi painaa ja pyörittää sisään. Ja silloin myös paloissa on takana nystyrät jotka täytyy kohdata männän loviin, muuten pala jää vinoon / jumiin. Onko nämä otettu huomioon?

    Tai sitten jos käsijarrulinkku jumittaa?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Sisäpalat kuluu kummaltakin puolelta tasaisesti, ei vinoutta. Sylinteri systeemi on juuri sellainen kun kuvailit. Sylinteri pyöritetään sisään... Ei sitä taida nähdä miten noi nystyrät kohtaa palan millilleen. Käsijarrusta ei voi sanoa mitään, pitää tutkia
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Mistä / milloin tämä ongelma alunperin lähti liikkeelle? Ei varmaankaan uudesta lähtien ole kuluttanut paloja 3kk välein loppuun. Monetko jarrupalat sinne on vaihdettu nyt 3kk välein?

    Fysikaalinen mahdottomuus tuossa tapahtuu siinä mielessä, että jos jarrut eivät laahaa / vanteet eivät kuumene ja kuitenkin jarrupalat kuluvat loppuun 3kk. Jarrupalojen kuluminen johtuu kitkasta joka taasen aiheuttaa lämpöä. Jotta 6-8mm jarrupalan kitkapintaa kuluu tuossa ajassa loppuun niin jarrupalojen pitää kokoajan laahata.
     
  16. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    En edes muista edes monesko palasarja menossa... Jaahas, nostin toisen takapään ylös pyörittelin rengasta ja välillä vedin käsijarrua... Kai se todettava että vähän laahaa ja vähän ottaa jostain kohtaa levyä ottaa enemmän kiinni kun toisesta. Mutta mistä syystä sitä en osaa sanoa. Mutta tänään ajoin 16 km lenkin ja kokeilin jarrulevyä toinen levu oli vain vähän lämmin. Kaikki alkoi siitä kun joudun vaihtaa kaikki navat uusiksi ja jarru osat
     
  17. Akan jariksessa näyttäis olevan vähän samaa vikaa, ei ihan noin nopeesti mene mutta lähinnä vaan sisempi kuluu. Tarvis varmaan vähän perehtyä siihen, mutta hitto kun tulee näppylöitä aina kun siihen joutuu koskeen
     
  18. f34

    f34 Gearhead

    "Tarvis varmaan vähän perehtyä siihen, mutta hitto kun tulee näppylöitä aina kun siihen joutuu koskeen"

    Et kai ny vaan akkaas tarkoita?
     
  19. Ei onneks siitä oo viä tullu :)
     
  20. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    No tuli tutkittua toi käsijarru, se ei jumita.
     

Kerro tästä muillekin!