Traction bars?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Cam70, 19.2.2003.

  1. Cam70

    Cam70 1st gear

    Tämä ei ole missään nimessä v...lua Spinnerille, mutta nyt on pakko tarkistaa oma epätietoisuus asiantuntijoilta.
    Viimeisimmässä Spinnerissä sivun 10 oik.ylälaidassa puhutaan wheelie barseista(454 Chevelle), mutta eikös nämä ole ns. traction bars?
    Kuinka nämä (traction bars) muuten vaikuttavat kiihtyvyyteen?
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Parantaa pitoa muuttamalla taka-akselin kiertymispyrkimyksen auton keulaa nostavaksi voimaksi -> enemmän painoa takapyörille jossa sitä tarvitaan. Vai oliko tämä nyt sitten se slapper bar?
     
  3. Juha S.

    Juha S. 1st gear

    Ei kai noilla muuta eroa ole kun nimi, traction bars, slapper bars... Sukset ne on!
     
  4. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    eikös wheelie bars ole ne tsydeemit mitkä tulee auton alta ettei auto keuli liikaa ja traction barsit lehtipakkojen alle tulevat tangot jotka estävät taka-akselin kiertymisen kiihdyttäessä..
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Minkähän vuotisessa Chevellessä mahtaa olla lehtijouset?
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    63 ja vanhemmissa...! :smile:
     
  7. 67

    67 1st gear

    hmmm....luulin ettei chevellejä o ku,-64 ja tuoreempia.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    No ei niitä chevellejä ookkaan kuusnelosta vanhempia, eikä niissä ole niitä lehtijousiakaan... kunhan spedeilin.
     
  9. Cuda

    Cuda 1st gear

    Spinnerin artikkelia näkemättä arvelisin tankojen olevan ns. hop stop bars:it, jos kerran kierrejousitetun bolt-on "traction bar" lisäyksistä on kysymys. Niillä pyritään saattamaan kuriin kierrejousitetun perän hyppelytaipumus renkaan pidon vaihdellessa sutivasta melkein pitävään.

    Kaveri testasi sellaisia aikoinaan omaan 1972 396 ElCaminoonsa ja sai niillä perän ravistamisen lähes kuriin. Ei kai niitä GM-keskikokoisiin tarkoitettuja hop stop barseja paljonkaan tosin enää käytössä ole. On kuitenkin vain bolt-on kompromissiratkaisu eikä vastaa jatkettuja perän tankoja tai peräti four linkkejä.

    Lehtijousitettuihin Calvert-tangot taitavat olla se paras ratkaisu. Vaikka ovatkin bolt-on.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä en oikeen noista Calverteista perusta. Kyllähän ne toimii, mutta toimiakseen kunnolla ne vaatii omat jousensa ja iskarit. Mä koitin niitä SS-jousien kanssa ja niiden kanssa ne ei toimineet. Se koko paketti tulee aika lailla hintoihinsa, samaan hintaan saa vaikka jotkut Tri city competitionin lehtijouset jotka toimii ihan yhtä lailla. Ja parhaiten itetysti toimii lehtienkin kanssa kunnon ladderit tai nelilinkit + floatterit.
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No taas kisapuolelle, lupa olisi laittaa "kahdet pitkittäistuet perälle".Kun kyseessä on lehtijouset ja jäykkä taka-akseli, pitänee hitsata korvakko perään ja runkoon auton suuntaisesti ja kumipuslat molempiin päihin jotta joustaa, vai olenko väärässä? Tällä etsittänee perän kiertymisen minimointia, mutta onko kokemusta lieneekö välttämätön, itse en rallikäytössä moista ongelmaa ole nähnyt,ja kaikki lisäpaino on epätervettä.
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Rallieskossa huomattiin kyllä selvä vaikutus kun toinen tanko repesi huonosta hitsistä. Sitä en osaa kommentoida, miten esko olisi toiminut ilman kumpaakaan linkkiä.
     
  13. Mosse

    Mosse Gearhead

    Joo ... Väkästelin tänään duunissa Shelby barsit Mustiin, puslat makso 12 egee ja loput löyty hyllystä. Saas nähä mitä leima mies sanoo. Saakos tommosia ite tehä, eli kun ne tulee lehtijousien lisäks. Jos ei saa, niin pitää kysellä joltain valmistenumeroita, mitä stanssailla... ;)
     
  14. 69

    69 Gearhead

  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On noi ainakin ruman näköset jousen alla roikkuessaan. Koekilemallahan noi asiat selviää. Ite oon joskus tollasia kokeillut ja kyllähän ne toimii siinä kun lukemattomat muutkin ratkaisut. Kaikki pito-ongelmat ei kuitenkaan välttämättä ratkea tollasilla vippasväkäsillä, vaan tietty pitää perusasiatkin kunnossa. Esimerkiks Löijy meni 11.1 aikoja klämpätyillä vakiojousilla 1.61 60 jalkasella eikä sutimista esiintynyt. Ei se siitä muuttunut vaikka sinne löi millasta rautaa alle.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    "Klämpätyt" jouset ja jonkinlaiset perän kiertymisen estävät tangot niin saa jo huomattavan parannuksen pitoon. Eikä ota maahan kiinni eikä oo näköhaittoja.
     
  17. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    "Klämpätyt" jouset? Valistakkaa tyhmää!

    Kiitos!! :eek:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noissa lehtijousissahan on klämppejä, eli pantoja joilla lehdet on "kasattu" yhteen. Niitä on yleensä yks etu ja yks takasektorilla. Klämppäämisellä tarkoitetaan noiden pantojen lisäämistä jousen etusektorille. Yleensä pyritään laittamaan yks panta ennen jokaisen jousen päättymistä jos se vaan on mahdollista. Pyritään siihen, että toi jousen etupää tulee jäykemmäksi ja toimii ikäänkuin itsessään tukivartena.
     
  19. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Juu, onhan tuota itekki tullu tehtyy. Ei vaan tuo harraste sanasto ollu hallus. Kiitos valistuksesta.
     
  20. studio57

    studio57 Gearhead

    wheeliebars = pienet lisärattaat joita näkee isojen poikain autoissa, säädellään auton ns. keulimista.
    antihop bars= välikappale ylätukivarsien takapää nostoon.
    traction bars = tanko joka asennetaan lehtijousien alle mm ehkäisemään perän vääntymistä tarkoituksena vähentää perän pomppimista.
    sway bar= kallistuksen vakaaja
     

Kerro tästä muillekin!