TruckMasters OX eli Toyota Hilux kevytkuorma-autona

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja v80, 15.10.2015.

  1. klunssila

    klunssila Gearhead

    Mitenkäs näistä 1500 Rameista on saatu kevytkuorkkeja? Onko resepti sama kuin "hiluksien" kohdalla Truckmastersilla? Samallapa selvisi aikaisempi oma aprikointi, miksi näitä RAMeja oli siinä Sipoonlahden konttorin pihalla. Eivät siis tainneet mennä AutoAreenalle

    Jos haluaa €uroja säästää, niin veljeskansa lahden tuolla puolen antaa parin kymmenen tuhannen säästön (jos auton saa kuorkkina kilpiin?). Näissä hinnoissa on alv ja tullit mukana: http://ameerikaauto.ee/autojen-myynti/v ... t/?lang=fi

    Uusin moottori-lehti osasi kertoa, että Truckmastersin "hiluxeja" on luovutettu 60 kpl asiakkaille ja 300 kpl on tilattuna. Arctic Trucksin kapasiteetti on 500 autoa per vuosi jutun mukaan.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jotenkin tulee tästä trukmestareiden hommista mieleen että vastuu kaikesta kerrotusta on kuulijalla.
     
  3. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Ainakin käytetyn kuorkin tulli eu:n ulkopuolelta on 21% ja oletan että sama on uudessa autossa. Kun katsoo uuden auton hinnan jenkeistä ja lisää siihen rahdin n. 2000€, tullin 21%, alvin 24% ja rekisteröinti/muutostyö kulut niin ei kovin kaukana olla suomi hinnoista. Noiden lisäksi kauppias varmaan haluaa hieman voittoa työstään. Joten ei nuo hinnat mitenkään ihmetytä.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miten se tulli päättää onko se pikkis kuorma-auto vai auto?
    Omasta -031500HD silveradosta meni perus 10% tullia ja kokonaispaino on se 3900kg.

    Eikös se ole auto niin kauan kunnes se on rekisteröity kuorma-autoksi ja sitä ennen siitä on ne alv ja tulli jo maksettu?
     
  5. SB 340

    SB 340 2nd gear

    1,5 vuotta sitten haettiin kaverille japsikinneriä tullista Hangosta ja olin silloin aatellut tuoda RAMin jenkeistä. Näytin lappuja niistä tullivirkailijalle kun oli tarkastamassa kaverin autoa. Silloin ainakin olisi RAMín (2500) tulli ollut sen 10% ei muita kuluja!! No alv. päälle jos olis tullut yksityis käyttöön. Muuten käytetty auto kannattaa tarkastuttaa tuolla tullissa ennen noutoa. Kaveri sai jonkin verran arvon alennusta kutttihintoihin kolhujen, koloutuneiden vanteiden ja paskan siustuksen myötä. Ei paljon mut jotain kuitenkin.
    Ite aloin silloin jo kallistua ton Viron kautta kierrättämiseen, olis siinäkin saanu viä vähän pois RAMin hinnasta.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Käytännössä ei ole merkitystä sillä onko käytetty vai uusi auto vaikka tullinimikkeistössä onkin molemmille oma tavarakoodinsa.

    EU alueen ulkopuolelta tuotavissa, enintään 5000 kg kokonaispainolla olevissa, merkitystä tullin määrään on sillä, onko kipinä- vai puristussytytteinen moottori, mikä on moottorin tilavuus ja mikä on henkilöpaikkojen määrä suhteessa tavarakantavuuteen.

    Jos auto katsotaan pääasiallisesti henkilökuljetukseen tarkoitetuksi, niin tulli on 10%.

    Jos auto katsotaan pääasiallisesti tavarakuljetukseen tarkoitetuksi ja puristussytytteinen moottori on enintään 2500 cm3 tai kipinäsytytteinen moottori on enintään 2800 cm3, niin tulli on 10%. Suuremmilla moottoreilla olevista peritään 22% tullia.
     
  7. Haaga

    Haaga 2nd gear


    Hyvää tietoa! Kiitos.

    Meneekö tuommoinen Dodge RAM 1500 Ecodiesel pitkäkoppisena ja nelivetona suoraan kevytkuorkiksi, vai tarvitaanko siinä jotain Truckmasters pelleilyä?

    Entä em peli bensa V8 Hemi koneella?
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaverilla on Hemi 1500 ja sen kokonaismassa on ihan tehtaan jäljiltä muutaman kymmentä kiloa yli 3.5 tonnin. Syytä kuitenkin tarkastaa mitä tarrassa lukee, kun saattaahan olla että jollain varustelulla ei riitäkään.
     
  9. Haaga

    Haaga 2nd gear

    Muistatko vuosimallia? Crewcap ja neliveto automaatti låådalla?
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Semmoinen juu, vuosimalli -14. En tiedä, että mahtaako noihin olla mahdollista optiona tilata jotain HD/towing tms. alustaa vai onko kaikissa sama kokonaismassa. Jotain erojahan ilmeisesti on, kun ecodieseleissä massa ei riitä.
     
  11. Haaga

    Haaga 2nd gear


    Eli suunnilleen tuommoinen? Tuon hinnan kanssa voisi jo elää, mikäli autoveroa tuohon päälle ei enää tulisi.

    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... eNumber=2#

    Mitä lukemaa ovitarrasta pitää tarkkailla tuon kevytkuorkki- asian kanssa? GVWR lukemaa?
     
  12. Haaga

    Haaga 2nd gear

    http://www.rambodybuilder.com/2014/docs ... up1500.pdf

    Tuon mukaan yksikään RAM 1500 ei GVWR määrältään saavuta vaadittavaa 3500 kg (7716 paunaa) painorajaa, eli periaatteessa kevytkuorkkia noista ei saa.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No niinpä näyttäisi olevan. Omin silmin olen kyseisen auton oven välissä olevasta tarrasta lukeman tavannut, ja oli vielä kilogrammoina ilmoitettu. Ehkä joku on printannut oman tarran...Rekisteriotetta en ole nähnyt, mutta ei ainakaan kaveri ole maininnut, että auton merkki olisi joku muu kuin Ram. Tällainen ja kyseisestä liikkeestä ostettu: http://www.nettiauto.com/dodge/ram/6142221
     
  14. Haaga

    Haaga 2nd gear

    Täysin mahdollista että kertomallasi tavalla asiat ovat. Suomessa kun autoliikkeille onnistuu usein asiat, joista ns. siviili ei voi edes kuvitella. Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tää on aika perinteista. Autoliike saa katsastettua alipainoisia autoja haluamillaan painoilla.
    Katsokaapa -90 luvun puolivälin Metroauton maahantuomia Chev.P-Up 1500 6.5D 4x4, ext.cab lyhyt lavasten. painotarroja.
    Kaikki gm'n epa, dot regulations diibadaabat jotka on jokaisessa chevyssä on XXXXXX merkattu yli, ja kokonaispaino on pompsahtanu 600kg .Kun kysyin asiasta Metrolta , asiaa kieltäydyttiin kommentoimasta millään tavalla. Joskin tekivät mulle omaan autoon vastaavan "painomuutoksen " 800mk hintaan
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Luultavasti nuokin truckmasters muunnoksia, ei kai niihin mitään chryslerin muutospapereita oo olemassa
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samoin taitaa metroauton vanitkin olla tehty. Tutulla oli vanin rekisteriotteessa oliko 3510kg, mutta ovitarrassa aivan eri lukemat. Muistaakseni jotain 3200kg. Miten se on mahdollista?

    Mun mielestä kun katsastin silveradoni maahan niin se katsoi vaan ovitarrassa olevia painoja ja merkkasi ne otteeseen.

    Mites jos tuo tuollaisen 1500 pikkiksen ja käy tarrapainossa teettämässä samanlaisen tarran missä on painoja muutettu sillein että gwvr on 3510kg? Tai käyttää vaikka viron kautta hakemassa eu rekisteriotteen missä on noi painot muutettu?
     
  18. Haaga

    Haaga 2nd gear

    Saako joku tarkastettua tuon rekisterinumeron perusteella onko esim. alla oleva RAM Ecodiesel kevytkuorkki vai henkilöauto, ja onko kyseessä jonkisortin Truckmasters perseily.

    http://www.nettiauto.com/dodge/ram/7587792

    edit: truckmastershan tuokin on. Lukee heti myynti-ilmoituksen otsikossa.

    Lieneekö uudella ovitarralla hoidettu painot kuntoon ihan kotikonstein. En millään usko että noihin taka-akseleita yms ruvetaan vaihtamaan.
     
  19. klunssila

    klunssila Gearhead


    Kenellä on vastuu jos ns."homma kosahtaa?" Ei varmaan liike ole mitenkään vastuussa vaan ostajalle jää p*sk* käteen. Toki toivoisin, että tämä olisi tehty jotenkin järkevästi eikä olisi mitään tarrakusetuksia. Tuollainen ekokiisseli menisi ihan ok.

    Itse alkusyksystä tiedustelin painoja ja kantavuutta, koska ko. värkit kiinnostaa. Edelleen. Vastauksena sain toteamuksen, että kaikki heidän myymät mallit ovat kokonaismassaltaan yli 3500kg ja kevytkuorma-autoja. Kun kyselin vetopainoja, niin vastausta en valitettavasti saanut.
     
  20. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Ainakin ennen oli niin että kantavuutta/kokonaispainoa/runkomuutoksia sai tehdä mikäli oli "lupapaperi" ajoneuvon valmistajalta tai valmistajan edustajalta Suomessa, eli käytännössä maahantuojalta. Mikäli jokin "kosahtaa" vastuu on sillä taholla joka "lupapaperin" on kirjoittanut. Toisaalta on aika turhaa pelätä kosahtamisia jos rämistimeen laittaa 300kg lisää kuormaa... =D

    Testasin kerran omaani 2 säkkiä betonia + muuta roinaa, eikä se tuntunut oikeastaan missään. Mentiin kuitenkin noin 1300kg ylikuormalla.
     

Kerro tästä muillekin!