True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Vaikka yleisen lynkkauksen uhkakuvalla,aloitin miettimään mikä voisi olla semmoinen juttu millä uusia/vanhoja saataisiin aktivoitua,palautettua radalle.

    Uudet sikanopeet "tuo ProModisi katukisaan" luokat ei vaan tuo helposti uutta verta,Blacklist ideana hyvä mutta vaatii jo kilpuria jolla heilutaan rajamaastoissa,riipuen miten asioita katsoo,milläkin nimikkeellä.
    Alkuperäinen idea on karkaamassa,saattaa olla että sielläkin on lähivuosina aiheellista katsoa "luokkajakoa".
    Eniweui....se ei kuulu tähän topiikkiin tai keskustelu:mikä on katuauto.EI KUULU TÄHÄN AIHEESEEN!

    Ennenkuin alkaa päässäsi muodostumaan lauseet:taasko joku ehdottaa uutta luokkaa,olemassa olevat luokat on hyviä,tekisit jotain asian eteen,jne jne negatiivista niin vastaan jo näin:
    Olen jo tehnyt,keskustellut kentän kanssa,soitellut kisajärjestäjän edustajien kanssa...olen miettinyt sääntöjä jopa kisajärjestäjän edustajien kanssa.
    Olen ajanut ja tulen ajamaan tulevaisuudessakin,oon ajanut bräketti ja heads upissa,nähnyt siis aidan molemmat puolet.Jo vuodesta -98 oon ollut radoilla mukana,ajamassa tai ruuvaamassa.

    WCSC oli joskus elinvoimainen sarja koko Suomessa,nykyään enää Porissa kalustoa on liikenteessä paljonkin mutta Pohjoisempi ei vaan starttaa.Kalustoahan on,se tiedetään,mutta kilpailuhalu kaatuu ymmärrettävästi siitä että pienintäkään mahdollisuutta ei ole pärjäämiseen nimenomaan siinä heads-upissa,missä ehkä se sydän haluaissi mennä.Usko pois,se bräketti ei vaan kaikille sovi.

    WCSC kuitenkin se sarja mistä niitä tulevaisuuden toivoja pitäisi tulla.

    Edelleen se vaihtoehto bräketistä saattaa ajaa nämä testi porukkaan tai katsomoon..palveleeko se kisa-kulttuuria?no ei ehkä juurikaan,ainakaan kilpailujärjestäjän osalta koska kun kuskikato alkaa,seuraavaksi katoaa yleisö.Se on nähty.
    Kuskit jotka ajaa 5e testivetoja,katoaa kun Eliminaattori alkaa ja maksava yleisö on ymmällään..
    Valitettavasti välillä tuntuu siltä että 10-15v samalla mantralla ei vaan ehkä toimi enää?

    Sieltä puuttuu se ponnahdus ja mahdollisuus niille jotka näkevät Heads-upin heidän jutukseen.

    On tietenkin olemassa Bracket luokkia,mutta valitettavasti on ilmeisesti suuri osa niitä jotka haluavat ajaa heads-up,ja eivät vaan halua taipua brackettiin.Anna heille se ajatusmaailman vaaliminen ennenkuin lykkaat lauseella:se on omasta päästä kiinni,ja asennevamma jos ei kisaaminen maistu.Luokkia on kyllä jnejne..

    Ne on POTENTIAALISIA kisaajia maksuineen ja mahdollisesti tuovat katsojia lisää,olisiko siis tällä mahdollisesti olevalle "massalle" tehtävä jotain,heidän edukseen?
    Ei en tietenkään tarkoita että kaikille omat säännöt joilla voittaa,vaan yhtenevät säännöt luokkaan missä voi nopein voittaa,siis ekana maalissa.
    Tästä eteenpäin kisaamisen ura voi nousta tai jatkaa samassa luokassa seuraavat vuodet.
    Joka tapauksessa huonoimmillaan radoille saatiin uusi kisaaja/kisaajia...?


    Kyllä se kisaaminen siis maistuisi,mutta edelleen siinä heads-upissa.Sitä mikä kuulemma katsojallekkin helpompaa ymmärtää.

    Vanhat parrat voi muistella kulta-aikoja että kyllä mekin ajettiin vaikka ei pärjätty,,,kyllä mutta katsokaa WCSC heads-up tasoa tänäpäivänä!
    Pitää olla 8-9 sek kilpuri että jotain saa aikaan.Ennen vanhaan sillä 12sek autolla oltiin kurkoja,nyt tilanne raadollisempi.

    Kuinka monella on tähän realistista mahdollisuutta?Ei monella ja vielä vähemmällä alkuponnistuksessa olevalla mahdollisuutta.Se vaatisi siis pikkuhiljaa parantamista,on varmaankin luontevaa mutta realistisesti katsottua tällä hetkellä ei vaan ole tälle 15-11 sek autokunnalle oikeen mitään muutakuin bräketti.

    No aloin asiaa enemmän miettimään,mikä voisi olla helppoa tulla mukaan,edullista,ja katsojallekin jopa selkeetä.Ideana on saada se alkumassa liikenteeseen,ei kilpureita.Kylien väliset mittelöt elämään ja kisaamisen riemu sillä lailla takaisin,ilman sitä että osaa katsoa varikolle saapuessaan ja luetella kärki kolmikko suoraan.

    Asiani vein jopa todellakin niin pitkälle että kävin keskustelua kilpailujärjestäjän edustajien kanssa,puhuin tällläisten ruohonjuuri-ajajien kanssa asiasta ja olin yllättynyt mielenkiinnosta!Oliko tälle siis oikeasti tilausta??

    Mietin muutamat sääntökohdat,ja seikat millä kenttää tasataan heads-uppina,niin että 14sek voi ajaa 12sek vastaan kilpailukykyisesti.Niin että pärjäämienn ei olisi automaattisesti 14sek autolla vain siitä kiinni että hajoaako vastustaja,ottaako punavalon.Vaan että sen voisi voittaa jopa ajamalla.Ja kilpailukyvyn lisäämiseen ei vaaditakkaan tuhansia ja taas tuhansia euroja

    Ja ennenkaikkea,opettaa siitä lajista muutakin kuin sen tehon lisäämisen,siellä on muutakin kohtaa mistää aikaa parannetaan kuin se ainainen tehon lisäämisen pakkotunne.Ja kyllä,niitä on WCSC (myös SM)kisoissa usealla opittavana.
    Alustan säätöä..

    -Kisatyyli:Heads-up

    -Kisamatka 1/8 maili

    -Viritys vapaa,mutta vaparit ja kaasuttomat ainakin alkuun?Vai ahdetut mukaan sittenkin?Ilokaasu ei.

    -Vakiotyyppi jousitus,ei 4link tai Ladder alustoja,

    -Vaihteisto OEM,Lenco-Liberty no-no

    -Katsastettu,oltava siis leimallinen peli,jos on 5 paikkanen auto,on oltava penkit kaikille jne..

    -Sallitut kevennykset:konepelti ja takaluukku(pois lukien kuituautot)

    -2wd vetotapa

    -Äänenvaimennus pakollinen,saa loppua putket auton alle

    -ei kisa-autoja,alumiipelliset,ylikevennetyt noup..oltava sisustus?

    -vain normaalit katurenkaat,ei DOT sliksejä,Dragradiaaleja yms pehmee renkaita.

    Vain normaalit vyö-tai radial renkaat.

    -Max rengas vaikka 275 leveydellä

    -Normaali lajittelut,ranking ajan mukaan mutta Eliminaattori joko kaaviorakenteella tai arpomalla..who cares,jos oot hyvä,pärjäät vaikka kuka tulis vastaan ekallla rundilla.Ja pistepakka sekoittuu jos parit arvotaan?

    -Normirenkaalla tehoerot kapenee,ja vaikka voimaa olisi,se hyöty alkaa vastaa 150m-200m kohdalla.Ja kasimailissa lähtö on jo ohi..

    Ja jos 11 sek autolla alkumatkan sudittelet,se 14sek auto voittaa.Eli siitä 15-13 sek katuautosta tulikin potentiaalinen voittaja.Ei tarvitsekkaan ostaa 600-1000e sliksejä kisatakseen heads-upissa ja omistaa 600-1100hv mottia ja vielä pärjätä

    Esim suurin osa ajaa kuitenkin 255-60 tai 275-60 kummilla muutenkin kadulla

    -Kasimaililla nopeudet ei kasva koviksi,helpotusta siis turva varusteisiin ja niiden hankintaan=kulua kisaajalle alemmas.Helpompi tulla mukaan kun aloittamisen kulut lähinnä kypärää,hanskaa,vöitä...Ja ajorytmi nopeaa,katsojalle helppoa seurata kun ekana maalissa voittaa.

    -Kisaamista tulee tiukempaa,aika ikkuna pienenee 11sek vs 14sek.Puolivälissä erot on katukummilla pienempiä.Ja pikku sutiminen voi tiputtaa heti jatkosta...tunne autosi ja säädä olemassa olevalle voimalle...

    -Sen verran asiasta keskustelin Waasalaisten kanssa,jotka järkkäävät Seinäjoen kisat,että katsotaan ensin tälläisessä alkukeskustelussa mielenkiintoa ja jos asia vaikuttaa siltä että kiinnostusta olisi niin laitetaan vaikka kokeeksi Seinäjoen kisaan tälläinen luokka,joku määrä mikä pitää olla kisaajia,vaikka 16-20 kuskia ja katsotaan miten menee.

    Jos homma epäonnistuuu niin sitten käy niin,mutta ainakin on yritetty,tilaisuus järjestetty eikä vaan puhuttu.

    Jopa Pohjoisesta oltiin kiinnostuneita,ja uhattiin tulla ajamaan mikäli tämä toteutuisi,samaa kuulin jo lähialueen kuskeilta jotka ovat lähinnä ajaneet vain testi-ryhmässä.
    Ja tietenkin toivon että jos tilaisuus tulee niin siihen tartuttaisiin,jos tälläinen formaatti kiinnostaa.

    Ja tälläisen kisan rakentaminen ei vaadi hirmu kenttiä,ratoja ei tartte kumittaa tai liimata,vanhoilla kentillä tai leveillä suorilla voidaan ajaa.Kylien väliset?No ajetaan letkasssa kisa-paikalle ja ratkotaan paremmuus.Sillä samalla harrasteautolla millä ajetaan muutenkin,poltetaan kumia kylillä,ajetaankin nyt kisaa,Heads Up ja jopa pärjätään.

    Jos idea lynkataan niin sitten sille käy niin,mutta itse pidin hienona sitä että kisajärjestäjä sanoi että tehtävissä on,jos mielenkiintoa tätä kohtaan ilmenee!

    Keskustelu avoin 3-2-1 GO!!

    T:Vatanen Petteri
    Seinäjoki
     
    Muokattu: 4.10.2018
    valtope, C-Body Polara, Imusihti ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Mukana,säännöt tehdään kerran,ei mulkata,1/8 mile riittää hyvin,vaparimotit.eikä saa ajaa ku manuaalilla.
     
    rallikuski, Jukka 63 ja Catiska tykkäävät tästä.
  3. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Ei paha! täytyy vissiin hommata sit väkisinvaihdettava loota:mad:!
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Vois kiinnostaa.:)
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

  6. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Ei jaksa amatöörien lässytyksiä lukia.
     
    Herje tykkää tästä.
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Mä oon kanssa mietiskellyt että kyllä se on tuo luokkajako mikä mättää aika pahasti tänä päivänä. Siis tämä perinteinen A, B, C, D luokkajako mikä siellä WCSC kisoissa on typistetty yhteen Heads-up luokkaan osallistujien vähyyden vuoksi. Etelän kisoissa pyritään ajamaan edelleen luokat erikseen mutta esim. Kiikalassa tänä vuonna yhdistetty C ja D luokka yhteensä 8 osallistujaa, eli ei hurraamista.


    Nämä säännöt ja luokkajaot joita edelleen tänä päivänä käytetään on tehty joskus 80-luvulla, ja ne palvelivat hyvin sen aikaisen kaluston ja kuskien tarpeita. Tänä päivänä tilanne on täysin erilainen ja kalusto muuttunut niin paljon että säännöt pitäisi todellakin laittaa täysin uusiksi. Nykyään sillä ei ole merkitystä onko autossa isolohko vai pikkulohko, vaan sillä onko siinä ahtimet/ilokaasut ja kuinka rajusti autoa on muutettu.


    Tuomoinen luokka mitä chevy 2 kuvalit olis oikein mainio alimmaksi luokaksi, ja tuon lisäksi kun olis 2-3 ylempää luokkaa rakentelutason mukaan niin hommassa rupeis olemaan järkeä.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ajatus erittäin hyvä ja asiallinen mutta mikä tässä nyt oli että pitäs olla manuaali? o_O
     
  9. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Peukku Petterin idealle,mukana!
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Manuaali tais olla ns huumoria. Tommoseen m+s luokkaan vois osallistuakkin. Manuaalilla tietty!
     
  11. Mitä jos alustan muutoksia rajattaisiin alkuperäisiin tukivarsiin sekä jousitustyyppiin?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Juu tietenkin,jäi muuten se listalta pois,korjaan...
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Asiaa.
    Tämä kilvellisten leimapelien jayhtenäisten/koko maan kattavien sääntöjen True Street tarvitaan Suomeen ehdottomasti, mutta sääntöjä tähän ei pidä tehdä liian monimutkaisiksi ja keinotekoisiksi.
    Perusperiaatteen pitäisi kuitenkin olla ainakin kehykseltään se että se mikä on leimatussa otteessa, on sallittua ja se mitä sieltä ei löydy, ei ole.
    Se että esim.kiellettäisiin modernit vakiot turboautot, tarkoittaisi aika monen nykypäivän vakioauton ”ulostamista”...mutta jos=kun esim.ilokaasua tuskin on kenelläkään otteessa, sitä ei sallittaisi myöskään kisassa.
    Mikäli kisassa alla oleva rengastus pitää löytyä otteesta, se jos mikä tasoittaa myös menoa, kuten ilman muuta tuo 1/8mile matka joka painottaa nimenomaan lähtöä (joka säästää myös tekniikkaa/kilpailukustannukset matalammat).

    Niin, ja tähän kun lisätään ne kaksi ”Race” luokkaa 1/8-mailille jotka ovat niille suomen kaikille muille tämän hetken Street autoille kuin leimapeleille (pääosin Fhra Street ja Blacklist autot), ollaan 100% varmuudella ”uuden edessä”.

    Tuossa tässä kohtaa ajatusten herättäjäksi jenkkilästä suoraan kopioitu Doomsday No Prep True Street säännöt (eli mitä tästä voisi poimia voimassa olevan leiman lisäksi tänne?):

    ....2018 TRUE STREET rules for Doomsday No-Prep Shootout! and Texas True Street Shootout! and all True Street events at NSD!

    1- Stock suspension ONLY, front and rear. Must be the same style suspension that the car came with from the factory. For example- IRS cars must stay IRS, leaf spring cars must stay leaf spring, etc.
    2- Rear coilovers allowed
    3. Bolt in aftermarket suspension parts allowed, must bolt in stock location.
    4. NO Ladder bars or aftermarket 4 links allowed.
    5- Full interior required, Two front seats, carpet, stock dash, stock door panels, rear seat not required if the area is carpeted.
    6- NO lexan/plexiglass or optic armor. Factory glass ONLY. Lexan rear window allowed on a truck if the rear roll cage bars pass threw them.
    7- NO wheelie bars
    8- Stock firewall in the stock location, notching is allowed
    9- Must have WORKING headlights, taillights and brake lights
    10- Fiberglass limited to hood, decklid and bumpers ONLY
    11- Exhaust with mufflers past firewall, turbo acts as a muffler but must go past firewall, exhaust must be inside the body.
    12- NO big chief style heads on a big block.
    13- NO forward facing hood scoops of any kind(cowl induction hoods allowed) NO open turbo inlets
    14- Current tags, inspection, insurance required
    15- Twin turbos limited to 64 mm
    16- Single turbo limited to 88 mm
    17- Procharger limited to F1x-12
    18- Vortech supercharger limited to V30-112a
    19- NO forced induction big blocks
    20- Weights- (with driver)
    Naturally aspirated small block- no weight
    Nitrous small block- 2800
    Naturally Aspirated big block- 3000
    Forced induction small block- 3200
    Nitrous Big block- 3300
    Twin Turbo small block- 3400
    21- Tires- Mickey Thompson ET Street S/S Radial 275/60-15, part number 3453
    22- Cars must race with all body panels including hood
    23- Must cruise on the same tires you race on
    24- Must make 40-50 mile cruise, True Street will go on a seperate cruise longer than the other classes. After the cruise we will pull back into the track and pull directly into staging lanes. Will be allowed 10 minute cool down time and we will run first round. You can NOT go back to your trailer until AFTER first round. Working on the cars in staging lanes IS permitted but will only have 10 minutes!
     
    Muokattu: 5.10.2018
    xarper tykkää tästä.
  14. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Vatanen,pystyyks nää gs runot rajaamaan täältä pois,täyttyy tääkin palsta muuten vitun äkkiä.
     
    chevy 2 ja Jukka 63 tykkäävät tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kaikki tekemiset on tietty hyvästä, mut aina tarvii olla vähän skeptinen. Nykyinen WCC heads up on vähän dead battery. Mistä se johtuu? Siihen on varmaan monia syitä mut yks on se et jostain syystä on ihmisillä sellanen käsitys et pitäis voittaa. Se käsitys ei muuksi muutu, on se ikkuna sitten 7-15 sekuntia tai 11-14. vartilla. Toinen tekijä jolla on ollut vaikutusta suosioon on lisenssipakko. Sekään ei todennäköisesti muutu vaikka luokat ja säännöt muuttuisivat.

    Perinteisest tollanen luokka on alkuun ollut vetävä, tota lisenssipakkoa lukuunottamatta, mut sit pukkaa taas se ongelma esiin et ne jotka satsaa ja osaa pärjäävät. siin ei vie kuin ehkä yks tai kaks kisaa kun se joukko erottuu ja ollaan tas lähtötilanteessa. Jenkeissähän on FAST luokka missä säännöt ovat vielä paljon rajoitetummat, moottorin pitää olla alkuperäinen ulospäin, ja pitää ajaa orkkisrenkailla. Siel nopeimmat painaa varttia ysin puolelle ja 60 jalkasia 1.5.

    Mut toki kokeilemisen arvoinen asia jos vaan rahkeet riittää. Tärkeetä on sit etukäteis tiedotus, somessa ja alan julkaisuissa, ja riittävän ajoissa et siihen osataan valmistautua. Samalla psyykkausta sille et hommaa sen lisenssin, se ei oo mitään VooDoota, ja vaikka erillinen lisenssinajopäivä ennen kautta.

    Turva-asioista tinkaamisesta en tiedä, mä oon ite ajanut jonkinverran ton tyyppistä juttua, kerran porissakin suht tehokkaalla autolla joka vois ryhmään soveltua, kolme lähtöö treenasin ja vartilla ajaks jäi 11.6 205/75/15 renkailla. Vaikkei sitä vauhtia sillä tullutkaan 200 metrillä kuin ehkä se 170, niin vaaratilanteita tulee kun pito on helposti irti koko ajan. Ja toi laite ei ollut milläänmuotoa "purpose built".

    Sit tietty yks miettimisen arvoinen asia on suhtautuminen elektroniikkaan pidon hallinnassa.

    Mut kuten sanottu, varmasti jollain lailla vähintäänkin koekilemisen arvoinen asia ja hyvin toteutettuna toimiva, ainakin ennenkuin sinne tulee "Pro:t".
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt pistit pahan Vatanen!
     
  17. ftms

    ftms Gearhead

    ajatus kuulostaa oikein kannatettavalta. rupesi jo itseäkin kiinnostamaan pitkästä aikaa
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hyvinkin kiinnostaa, manuaalilla toki. Tuossa monessa kohdassa on mietitty miten pohjoinen mukaan, mutta myös idässä on autoja...
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei en etelästäkään kadonneet ole.
     
  20. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Nyt vaikuttaa asialliselta luokalta!!! Meijänkin kylällä noita 13-14 sekan autoja jonkun verran mut lähinnä monella jää kokeilut "streetman" asteelle koska ajatusmaailmassa pyörii se että turhaa touhua alkaa kisaluokissa ajamaan kun vastustaja monta sekunttia ennen maalissa...

    1/8 maili todella mielenkiintoinen, siinä tosiaankin reaktiolla sekä pidon hallinnalla paljon suurempi merkitys kuin täydellä matkalla. Ja ne ketkä vastustaa ajatusta ni käykää esim raumalaisten heads-up street racessa kokeilemassa. Todella hauskaa ja lepposaa touhua. Ajotahtikin todella reipasta ollu sillonkun kelloporukkaa ei oo juotettu edellisenä iltana tappiin...

    Itekki joutunu sitä bräkettiä tahkoomaan ku 1/4 mile heads uppiin ei lompakko ja taidot riitä

    Manuaalimaisteria lainaten ja tota GS nimimerkkiä sivusta pitkään seuraten se vois jättää bullshitin pois kun ilmeisesti jää pelkän jauhannan tasolle kaikki sen ajatukset. Varmasti ihan ok tyyppi ja kilipaakin ajanu oikeestikkin mut näyttäis siltä et se on vähän liikaa kattonu juutuubbia ja katujenkaahareita. Alkaa todellisuus ja youtube-life menemään sekasin eikä taho muistaa et asioitten eteen pitää tehä muutakin ku osata hakee oikeilla hakusanoilla niitä big chiefin keulimisia ""laittomilla"" kadunpätkillä

    Ja sen verran vielä säännöistä et mun mielestä auto tehdään sääntöihin sopivaks eikä sääntöjä autoon sopivaks
     
    chevy 2, Jukka 63 ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!