Tullaus netissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 28.3.2011.

  1. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Menetettiinkö nyt "halpojen" pakettien tullittomuus? Eli maksetaanko nyt myös alle 10 euron ALVit ja tullit?
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kysyin samaa ja ei menetetty eli se laskee ensin kaikki siihen näytölle ja jos tulli jää alle €10 niin se vähentää sen loppusummasta ja laskee alvinkin ilman sitä loppusummaan.
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. Campala

    Campala Gearhead

    Pakko yhtyä kehuihin. Eilen tullasin ja maksoin maksut kahdesta lähetyksestä 15-16 aikoihin ja tänään yhdeltätoista postimies köijäsi paketit kotiovelle. Sujuvaa ja nopeaa toimintaa.
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kätevä systeemi toden totta.

    Perjantaina maksoin tullin, ja saman tien lähti itellalle tieto että saa paketin toimittaa.

    mutta, nothing happends..

    EMS pikapaketti kyseessä...
     
  5. Buick462

    Buick462 Gearhead

    Juu kätevä on systeemi, mutta Itella ei.
    Viime torstaina maksoin tullin; tieto Itellalle että lähetyksen saa luovuttaa, mitään ei ole tapahtunut. Eilen soitin Itellan huolintaan , ei vaikutusta. Tänään sähköpostia, ei edes vastausta..
     
  6. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Tässä on pakko olla vielä joku juju. nimittäin eilen illalla tullasin netissä, joka oli suht helppoa ja ensikerralla vielä helpompaa ja maksoin samantien ja eikös paketti ollut jo 07.30 tänään oven takana :eek: Siis, jos tässä ei ole sen kummempaa kommervenkkiä mitä en tajunnut tää systeemi on todella hyvä :rotfl:
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos annatte tullille suoraan hyvää palautetta niin malttia siinäkin ettei niillä nouse kusi päähän kun kerrankin tekivat jotain oikein. :D

    Tosin voivat tänkin asian vielä ryssiä niin monella tavalla.
    :)
    - Jani -
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Tulli rocks, itella sucks.

    jos pe aamulla klo 8 tullilta meni tieto itellalle, niin miks hitossa mitään ei tapahdu sille paketille ennen kun mä sinne soitan 5 päivää myöhemmin ?
    nyt sentään on siirtyny jakelukeskuseen stadissa jonnekkin.
    Paketin siirto vauhti noin 10km 5 viidessä päivässä., km/h vauhti ei päätä huimaa . EMS pikapaketti !
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei tarvi käyttää maksullisia tullauspalveluja eikä tarvi käydä virka aikana jonottamassa tullissa, hyödyn määrä riippuu siitä kuinka lähellä lähin tullin toimipiste sijaitsee ja mitä muuta tekemistä sattuu olemaan keskellä päivää (jotkut tekee vissiin jopa töitä)

    Täytyy kyllä kokeilla kun seuraava paketti saapuu
     
  10. RancheroGT

    RancheroGT Gearhead

    No pikapikaahan joku näppärä kerää tänne sticky-listan yleisimmin käytettyjen autonosien tullikoodeista..
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Siis superhelppoo :)

    Eilen maksoin ja tein varmistuksen(älkää unohtako) ja seuraavana päivänä toivat paketin kotio.UPSP standard flat rate box

    Helppous nousi aivan uuteen ulottuvuuteen.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    jos joku on niin näppärä et osaa ne tilata niin varmaan voi itse katsoa koodit niin ei tule sitten muitten tulkinta eroja, eikä mene koodit väärin...

    http://ec.europa.eu/taxation_customs/dd ... e=20110407
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin noissa tullikoodien haussa on se ongelma että jos ei oikeaa koodia ole löytänyt niin ei tiedä että pitääkö jatkaa etsimistä vai käyttää lähinnä vastaavaa koodia. Aikaa menee jos etsii semmoista jota ei olekaan.

    Kunpa joku tekisi nettiin tietokannan esim auton prosenttitaulukon mukaan johon olisi kaivettu jokaiselle prosenttiosille plus puuttuville auton osille oikeat tai vastaavat tullikoodit. Sieltä sitten hakukoneella hakis oikean osan josta katsoisi sopivan koodin helposti.
    Epäilen ettei tulli kuitenkaan tajuaa vastaavaa hakukonetta rakentaa.
    :odroll:
    - Jani -
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Tullausnimikkeiden määrää ja määrittelyjä ihmetellessäni ensin naureskelin, että on työllistävä projekti pikku byrokraateille ollut tämäkin hanke.
    Sitten tajusin, että Kyseessähän on supoYDINsalaliitto, joka kerää kansainvälistä FISSIOverholaskeumatietoa jäsenilleen.

    Oikeasti, mihin tuosta saatavaa noin tarkkaa tilastoa käytetään ja saako tietoa pyydettyä/ostettua, esim. osakauppiaat, jälleenmyyjät?
     
  15. fe390

    fe390 Gearhead

    Eivät tullinimikkeet ole uusi asia. Ennen tietokoneaikaa tullitariffit lisätietoineen olivat kolmessa puhelinluettelon paksuisessa mapissa. Posti toi päivityssivuja viikottain.
    Huolintaliikkeillä oli omat osastot, joiden henkilökunta teki pelkästään tullitariffiointia. Hyvä tariffioija säästi asiakkaan rahoja etsimällä nimikkeen jossa oli mahdollisimman pieni tullimaksu.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mutta kohtalaista maksua vastaan :poff:
     
  17. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Kirjoitanpa kokemuksia nettitullauksesta yhdellä kädellä samalla, kun pitelen toisella korvallani puhelinta, josta kuuluu Tullin puhelinpalvelun jonotusmusiikkia.

    Tullauksen kohteena paketti, joka sisältää erilaisia purkuosia Thunderbirdiin. Myyjänä on amerikkalainen jo tutuksi tullut kaveri, joka myy uusia ja purettuja osia T-birdeihin. Keräsin hänelle listan jonka mukaan kokosi paketin, esim. kojelaudan nuppeja ja kromikehyksiä, ratin tööttikehä, vilkun vipu, rattivaihdevipu, pissapojan katkaisija, pissapojan säiliö, siipparin varret yms. Sain sähköpostissa asiallisen tilausvahvistuksen, jossa näkyy joka tavaran hinta sekä postituskulut.

    Kirjauduin nettitullauspalveluun Säästöpankin verkkopankkitunnuksilla, ja aloitin tullauksen. Syötä tiedot -sivulla jo kompastuin omaan näppäryyteeni tai palvelun kömpelyyteen. Menin hädissäni täppäämään merkinnän ”Muut lähetyksen asiakirjat” -kohtaan vaikka ei olisi tarvinnut, oletin että tieto on pakollinen (eli en siis katsonut tarpeeksi tarkasti, että siinä kohdassa ei ollut pakollisuutta osoittavaa *-merkintää). Huomasin tietysti virheeni, mutta täppiä ei saakaan pois, ja ”seuraava” -napin painaminen aiheuttaa virheilmoituksen, että asiakirjan nimi pitää kirjoittaa. No eihän minulla mitään muita asiakirjoja ollut, enkä päässyt tästä eteen- enkä taaksepäin koska olis kaukaa (tosi kaukaa?) viisaana tallentanut luonnoksen tässä tilanteessa. Ei auttanut muu kuin peruutella ja poistaa koko luonnos, ja aloittaa homma uudelleen.

    Toisella kertaa ymmärsin olla huomioimatta tuon muut asiakirjat -kohdan ja seuraava -napin painalluksesta pääsin täyttämään omat tietoni ja lähettäjän tiedot. Niiden täyttely olikin jo piece of cake, ja seuraavaksi pääsikin täyttelemään tavaratietoja.

    Yleisimmät tavarat -valikoista pääsi kätevästi valitsemaan sopivan (nyt kun en ole enää sillä sivulla, en muistanutkaan enää miten nimike täsmällisesti meni, ja sitten menikin vähän aikaa ennen kuin löysin nimikkeistöt. Tullin sivuilta ei tunnuta olevan halukkaita ohjaamaan nimikekyselyyn, ohjeessa kyllä kerrotaan että Taricista voi tietoja hakea mutta ei sitten ole laitettu linkkiä sinne. Piti hakea linkki Overdrivestä :) eli Moottoriajoneuvojen osat ja tarvikkeet > Korin osat.

    Tavaratietojen täyttely olikin helppoa, hieman hämäsi se kun joka tavaran kohdalla näkyi ensimmäisen kohdalla täyttämäni koko paketin painomäärä, joka toden totta löytyi Itellan saapumisilmoituksesta. Sitten tulikin toppi, kun kymmenes tavara oli syötetty. Tilausvahvistuksessani oli rivejä eli tavaroita yhteensä 16 kpl. Kun olin syöttänyt kymmenennen tavaran, palvelu herjasi että ilmoitukseen ei voi lisätä enempää kuin kymmenen tuotetta. Tästä ei tietenkään ollut mainintaa ohjeissa eikä missään muuallakaan. Hetken asiaa pähkäiltyäni totesin olleeni taas liian huolellinen. Poistelin kaikki muut tavarat paitsi yhden, laitoin sen hinnaksi koko tilauksen loppusumman (ilman postikuluja tietysti) niin homma hoitui.Suottahan noita tosiaan erittelin kun korin osia kaikki olivat. Tähänkin olisi tietysti voinut Tulli opastaa...

    Pienet pulmathan nyt ovat ihan odotettavissa kun palvelu on uusi eikä aina voi miellyttää kaikkia ja arvata miten ihmiset käyttävät nettipalveluja. No, homma tuntui sujuvan, ja lähettäminen onnistui sen kummemmitta kommelluksitta. Vahvistussivulta oli vielä kätevä tarkistaa saapumistunnus ja muut tiedot. Siitä näki myös heti mikä lopullinen maksu on, tullit ja alvit. Vahvistuksen jälkeen näkyviin tuli Tullauspäätös/lasku -sivu, jossa on kätevästi nappi verkkomaksuun. Siitä sitten vain painamaan, ja pettymys oli melkoinen kun verkkomaksuvaihtoehdoissa ei ollutkaan Säästöpankkia. Ohjeessa neuvotaan maksamaan tilisiirtona Tulliin, tilinumero ja viitetiedot löytyisivät tullauspäätöksestä.

    Palasin siis takaisin Tullauspäätös/lasku -sivulle, jossa tullauspäätös on pdf-tiedostolinkkinä. (palvelu ilmoitti tässä kohtaa tuntemattomasta virheestä, mutta pääsin takaisin kun menin taas etusivulle ja kirjauduin uudestaan sisään) Siitä painamaan, ja Internet Explorer antaa virheviestin, että tiedostoa ei voi avata, se ei ole olemassa. Naputtelin edestakaisin, lopuksi pääsivulle, jossa tullauspäätöksen linkki myös näkyy. Sama tulos siitäkin. Tässä vaiheessa otin puhelimen kauniiseen käteen, ja jonotin toistakymmentä minuuttia puhelinpalveluun (kello oli seitsemän illalla kun tätä hommaa aloin tekemään). Lopuksi sieltä vastattiin, ja kun kerroin ensin että ei ole tuota Säästöpankkia verkkomaksuvaihtoehtona, sanottiin sieltä että kun Tullilla ei ole Säästöpankissa jotain verotiliä, siksi ei ole verkkopankkimaksuakaan. No, sitten kysyin tuosta pdf:n aukeamattomuusongelmasta, tuli ripeät ja selkeät ohjeet asian korjaukseen: Explorerin Työkalut -valikosta Internet-asetukset, ikkunasta Lisäasetukset -välilehti, sieltä Asetukset -luettelon loppupäästä Suojaus-otsikon alta piti näpätä rasti kohtaan ”Älä tallenna salattuja sivuja levylle”, lopuksi painetaan ikkunan alareunasta ”Käytä” ja ”OK”. Heti tämän jälkeen pdf aukesi niin kuin pitikin. Erittäin ystävällistä ja asiallista palvelua sain siis tuoltä puhelinpalvelusta.

    Lopuksi maksoin laskun omalla verkkopankillani, ja nyt sitten vain odottelen paketin saapumista. Valitettavasti maksun välitys kestää tällä konstin kauemmin kuin suoraan verkkomaksuna maksettaessa, eli uskoisin saavani paketin vasta ensi viikon puolen välin tienoilla.

    Tämmöinen kokemus siis ekalla kertaa, uskoisin että seuraavat meneekin jo helpommin. Nettitullaus on kyllä tosi toivottu homma, tähän asti on joutunut ajelemaan sata kilometriä tullin konttoriin, ja aina joutuu järjestämään työnsä niin että pääsee sinne virka-aikana. Palvelu on kyllä sielläkin pelannut hyvin.
     
  18. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ei ollu mittään onkelmaa. Toissapäivänä tein tullauksen netissä, tännään hajin paketin postista. Olisivat tuoneet kottiinki, muta olin yllätys töissä.
     
  19. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Morjensta vaan,

    Omasta mielestä näin tullin palvelupisteen paikkakunnalla asuvana, tuntui tuo nettipalvelu aika hankalalta verrattuna entiseen...varmasti auttaa "syrjäkylillä" tai tullittomilla paikkakunnilla asuvia ja on toisella kerralla jo luultavasti helpompi käyttää!

    Loppupeleissä jäi kuitenkin ihan positiivinen kuva vaikka niitä lomakkeita pyöritellessä muutama vittu-perkele suunpielestä lipsahtikin :wink:
     
  20. fe390

    fe390 Gearhead

    Huolitsijat kehittyivät rantarosvoista :D

    Eipä takavalon polttimon maahantuojalle huolintaliikeistä ole hyötyä, mutta jos tavaran tullausarvo on vaikkapa satatuhatta, niin oikealla tullinimikkeellä säästää jo tuhansia.
     

Kerro tästä muillekin!