Tullaus netissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 28.3.2011.

  1. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear


    Luulisi että tullissa ei ole resursseja joka lähetystä tarkistaa. Veikkaan että ottavat satunnaisesti tullauksia tarkistettavaksi. Ite maksan mieluummin muutaman euron enemmän kuin alan vääntämään tullin kanssa, jos sattuvat tullaukseni tarkistanaan. Syyttävät pian petoksesta

    Tullijohtajan näkemys
    http://www.youtube.com/watch?v=0jqJPUuFoBY
     
  2. pfp

    pfp 3rd gear

    Nettitullauksessa oli ainakin vajaa vuosi sitten aika erikoinen ominaisuus. Vaikka samassa paketissa olisi eri nimekkeiden alle kuuluvia tavaroita, koko paketin rahtikulut merkataan lomakkeelle vain _kerran_, ensimmäisen tavaran yhteyteen, ja rahtikuluista maksetaan tullia sen perusteella. Toisin sanoen ensimmäiseksi kannattaa laittaa se kampe, jolla on pienin tulliprosentti. Jos se systeemi on tarkoituksella rakennettu näin, olisi loogista, että siinä lomakkeella pääsisi eksplisiittisesti valitsemaan, mihin tavaraan rahtikulut kohdistetaan.... mut ei.

    (Ärsyttävää näpräämistä koko tullijärjestelmä muutenkin. Mulle oli jonkunasteinen kulttuurishokki, kun ensimmäistä kertaa näin koko tuon kategorialistan -- miten v...ssa voi olla yhteiskunnalle hyödyksi, että jokainen maahan saapuva ruuvi ja maapähkinä lasketaan näin autistisella tarkkuudella.)

     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mitenpä ne tarkistaa kun virkailijat eivät tiedä itsekkään mihin ne kuuluu.
     
  4. El 60

    El 60 Gearhead

    No siellä ne nyt makaa takuuosat tullissa /fedexillä.. Ei oo kuittia ei. Onneks on romuja nurkissa kun tää Suomen kesä on niin lyhyt.
     
  5. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Sun pitää ilmoittaa fedexille että ovat takuu osia... Ei niistä uutta tullia makseta. Soittaa sinne virkailijalle ja selittää asian.
    Kaverilla oli vastaava tilanne ja näin onnistui
     
  6. El 60

    El 60 Gearhead

    On laitettu sähköpostilla viestit lähettäjän kanssa joista selviää että on takuu asia.. Lähettäjän yhteystiedot.. Selitetty on ja ihan kun menis kuuroille korville, puhelimen toisessapäässä oleva henkilö ei osannut neuvoa.. inttää vaan kuittia? mistä?
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onpa erikoista... Taitaa olla virkailijasta kiinni kuka asiaa käsittelee..
    Kysy jos lähettäjältä saisit kuitin jossa kyseinen paketti on lahja. Jos et niin kai sitten alkuperäisen ostokuitinkanssa tullaamaan uudestaan. Tyhmää kylläkin mutta jos muu ei auta.
     
  8. JJ

    JJ Gearhead

    Eikös tuo lähettäjä voisi tehdä sulle 0-kuittia, kai se sitten kelpais?
     
  9. crubu

    crubu 1st gear

    Voi joko tilata osan Suomeen Rockautosta, tullata ja maksaa laskun itse tai valita prepaid option ja maksaa etukäteen, jolloin esim. FedEx hoitaa tullauksen. Periaattessahan tullihinnan ja veron pitäisi olla sama. Olen lukenut, että osa olisi joutunut maksamaan tullin kahdesti valittuaan prepaid option ja tullattuaan netin kautta itse, mutta miksi FedEx saisi tavaran tullattua ilman lisäkuluja, mutta tilaaja ei pystyisi siihen, vaan joutuisi maksamaan tullin uudestaan halutessaan hoitaa tullauksen itse?
     
  10. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tilasin kamaa tässä äskettäin ja sain ne viime viikolla. 3 pakettia joista 2 tuli FedExillä ja yksi USPS:n kautta. Laitoin sen pre pay ruksin ja fedexin paketeista tulli meni jo tilatessa, usps:n paketista ei mennyt. Pian fedexiltä tuli toi viesti että haluavat sotun, kuluja ei tullut, saivat sotulla paketit vapautettua tullista. Itella lähestyi usps:n paketin tiimoilta kirjeellä, tullasin netissä itse ja kamat seuraavana päivänä kotona.
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

    ^^^Pari viikkoa makas takuuosat Fedexillä kun mulla ei ollu mitään kuittia niistä. Sitten joku tajus käydä nappaamassa paketin kyljestä lapun jossa luki takuuasia ja arvo 50$. Joku 9€ meni sit tullia. Edelleenkin mulle epäselvää miten asia olis pitänny hoitaa. Ihme kyllä ei kehdannu Fedex laskutta sitä ~13€ käsittelymaksua .
     
  12. Jupe

    Jupe Gearhead

    Oliko siellä nettitullaus - systeemissä valintavaihtoehto: "takuupalautus" tms? Voisiko sellaisen kautta mennä ihan yks yhteen?
     
  13. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Tsekkasin nettitullauksesta ja sieltä löytyy seuraavanlaiset kohdat:

    (x) Korvaava tuote palautetulle tavaralle

    (x) Korjattu tavara, maksuton (esim. takuukorjaus)

    (x) Korjattu tavara, maksullinen (aiheutunut korjauskustannuksia
     
  14. Jupe

    Jupe Gearhead

    No näinhän se olikin, eli jos saat uuden takuuosan, maksat siitä tullin kuitenkin. Mutta jos saat korvaavan palautetun tilalle, tullia ei pitäisi mennä laisinkaan?

    Onko kukaan ponnistanut?
     
  15. Jokisalo

    Jokisalo Gearhead

    No, niin itsekin tein tänään ekan kerran tuon ja kyllä meni aikaa. Tilasin uusia tavaroita siis. 3 tuntia meni että sain kaikki asiat selvitettyä :D. Kerran sivusto kaatui niin ettei se jättänyt mitään talteen ja oli melkein tehty loppuun:mad:. En jaksanut loppuun asti vääntää vaan maksoin kiltisti kalliimmat verot tavaroista. Öljynsuodattimisita virkailija antoi koodin ja sanoi alvin olevan niillä 3%, mutta sitä en mistään saannut käännettyä niin pieneksi. 10% oli pienin luku jonka pystys valitsemaan. En tiedä menikö oikein vai mitä se virkailija sellaisia kertoi. Ohjaustehostimen paineletkulle tuli koodit pyydettyä virkailijalta, mutta se olikin jossakin kumi osastolla:D. Ihan ok fiilis näin ekalle kerralle, nyt sit onkin suodattimet 12 vuodeksi eteenpäin:D. Painon kanssa oli kiva ihmetellä...20 eri tavaraa ja mitään hajua mitä olis yhteispainoksi tullut. No laitettiin yläkanttiin kun painosta ei sentään vielä joudu alveja maksaa:rotfl:.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Meni tullit ja alvit sekaisin.
     

Kerro tästä muillekin!