Tupla-akkujen jännite-ero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dewpoint, 7.4.2008.

  1. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Japanilaista huumorintajua... Selittäkää tämä

    Kinkäppi (ja pikuppi alias nismo(r) on varustettu jo uutena kahdella akulla..

    + johdot on toisissaan kiinni.. Molempien miinukset on maassa suoraan ja koneenkin kyljessä taisi olla..

    "kuskinpuolen" akulta menee johto startille, vänäriltä menee hehkuille jne ja sitten tietty toisiinsa..

    Nyt kun otan kuskinpuolen akun irti niin kappas, autossa ei tapahdu mitään vaikka toinen akku on kiinni :eek:

    Mutta jos poistaa vänkärinpuolen akun niin sitten pelaa yhdelläkin.. Johto välillä on ehjä ja kaikkea muutakin mahdollista.... Jännite sekä lepo että lataustilassa on täysin sama (taisi kauemmalle akulle olla 0.1 V ero), akut ostettu uusina samaa merkkiä, mallia ja kokoa..
     
  2. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    tassa olis 1 kokemus 25 vuoden takaa, ei kai oo enaan sotasalaisuus..
    Ural merkkisen maastokuorma-auton kaynnistys tuotti vain heikon kilahduksen penkin alta :eek: jossa akkumulaattori sijaitsi, akku tyhja ja r-kioskin kokoinen, puukuorilla, virta-avainta kaantaessa akun metalliset kahvat nousi pystyyn :eek: :eek: :eek: ja aiheutti aanen osuessaan penkin metalli rakenteisiin..varmaankin joku mangneettikentta juttu?? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Jos rupee noi mätänetin akut kyrsimään niin kannattaa suosiolla hakee vähän kalliimpi optima.

    Yellow Top D1000
    12V
    1000 CA
    60 Ah

    Yellow Top D1400
    12V
    1400 CA
    90 Ah


    Lähtee sitten ihan oikeasti "avainta näyttämällä" käymään. :rotfl:
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä olen ostanut kaikki isovirtaiset akut toistaiseksi traktorikaupasta... Tommonen akkutelineeseen hyvin sopiva perinteinen lyijyakku on vielä suht edullinen ja voipi antaa starttivirtaa vissiin semmosen neljänneksen-kolmanneksen enempi kuin tavallinen Ahmu. Toistaiseksi se on piisannut.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Teillä on ihmeellisiä akkuja jos ne tietää toistensa koon ja ämpärimäärän :rotfl: . Minkä kokoinen ja merkkinen akku syö mitäkin kokoa ja merkkiä??
     
  6. T&S

    T&S Gearhead

    Eri ikäisissä ja merkkisissä akuissa on erillainen sisäinen vastus, ja aina pieni jännite-ero, tällöin akkujen välillä syntyy tasoitusvirtoja kokoajan.
    Huonompi akku syö tällöin paremmasta tehoja.
    Hyvän akun laittaminen huonon rinnalle on järjetöntä koska starttausteho kärsii, huonon akun sisäinen vastus pienentää käynnistysvirtaa.
    Hyvä esimerkki tästä on kun annat apuvirtaa kaapeleilla autolle mistä akku on täysin tyhjä, ei starttaa kunnolla ennenkuin toinen akku on hetken latautunut.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jepulis, taannoin oli tupla-akkuisen auton molemmat akut päässeet tyhjäksi.

    Otin eka akkukaapelit irti ensimmäisestä tyhjästä akusta ja kytkin apukaapelit virtaa antavan auton akkuun, käynnistin ja annoin ladata tota tyhjää akkua semmosen vartin.

    Hemmetinmoiset kipinät tuli, kun enemmän tai vähemmän epähuomiossa koitin pistää ton ladatun akun kaapelit kiinni, kun se toinen akku, jossa oli edelleen johdot kiinni, oli vielä tyhjä.

    Kun molemmat akut oli ladattu, ei tullut mitään kipunaa johtoja ruuvaillessa. Ilmeisesti kyseessä oli just toi tasausvirta tai mikä lie tyhjän ja täyden akun välillä.
     
  8. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    tunnettu tosiasiahan on etta jos jos laittaa eri kokoset akut rinnan niin ei mee montaa aikaa kun toinen on soko, pienempi tai huonompi heittaa pyyhkeen kehaan, taitaa olla loppupelissa jotain tekemista kemian kanssa???
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Paskapuhetta leskinen... :p
    Jos sulla on navat toisissaan kiinni niin toimii vaikka toisen irrottais. Sulla on johto poikki eli toinen akku ei koskaan ole käytössä, tai sitten kenkää irroittaessa katkaiset epähuomiossa virrankulun.

    Tai sitten tietysti jos kyseessä on joku idän mystinen ihmeakku jossa -johto kiinnitetään napaan mutta maakontakti hoituu akun rungon/akkutelineen kautta. :rotfl:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen raahannu paattiin "hupi"käyttöön 4 eri merkkistä ja kolmea eri "kokoa" olevia vanhoja akkuja joskus vuosia sitten ja vieläkin kaikissa on virta tallella vaikka ne on koko talven ollut taas toisissaan kiinni :odroll: . Starttiakku on tietenkin täysin irti noista diodilla, mutta ei ne käydessäkään haukkaa laturilta mitään ylimääräistä vaikka muksi on ne tyhjentänyt aika useasti niin tyhjiksi että invertteri rupee huutamaan kuolemaa. Taitaa olla taas niitä myyntipuheita :poff: .

    Tossa muuten just parikuukautta sitten oli jääny platseriin valot päälle ja akut(eri merkkiset) tietenkin aivan tyhjät. Naapurin 3.8pontiacista virtaa kunnon kaapeleilla ja siitä se pärähti käymään heti kun hehkuvalo sammui.
     
  11. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Ei oo :wc:

    Kovasti tuota Vieskan Autosähkössäkin ihmettelivät... Siellä välissä on näet diodi kuulemma tai joku relehommeli.. Että toimii vain kaksi akkua kytkettynä tai jottain.. Eli japanilaista huumorintajua :eek:
     
  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jassoo... No jos siellä on relehässäkkää tai diodia välissä niin eihän ne navat sillon tosissaan ole kiinni. Sitten sen ymmärtää jos noin toimii. Voihan se olla että käynnistys pakkasilla onnistuu paremmin kun hehkut purkaa toista akkua ja startti toista. Mut se on kyllä totta että japanilaiset on melkeen niitä joilta voi tällasia keksintöjä odottaa. Nyt teet niin että vedät kylmän rauhallisesti paksut piuhat akkujen navoilta navoille relehässäköiden ja diodien ohi että homma toimii kuten pitää. Sitten voi nipponiakin melkeen erehtyä luulemaan oikeaksi autoksi. 8)
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mutraserilla on ollut baatissa hyvä tuuri, tai sit et juuri joudu käyttään
    niitä akkuja. Melkos kauan veneilleenä ja kesällä paljon siinä asuvana
    huomaa, että kyllä akuilla on väliä. Ja jopa kytkennällä, miten ne on toisissaan
    kiinni. Tässä aika hyvä juttu, jos enklanti taipuu:
    http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
    Muuten ei pysy kalja kylmänä ja muija lämpimänä.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Vastuksena se toimii se huonompi akku ja jos on paljonkin pienempi toinen akku, vois kuvitella että se huokailis ittensä kuivaksi ensmäisenä... Eli uskottavaa ainakin teoriassa että tarttis olla suht samansorttiset.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En määkään niin tyhmä ole että raahaisin paattiin painoksi mitä tahansa paskaa :rotfl: . Kyllä niitä tulee välillä mittailtua yksitellen ja huonot menee herkästi kiertoon jonkun samanlaisen kaveriksi jonnekkin muualle :rotfl: . Alle 12v lepojänniteakkuja en ole paattiin vienyt.
    Sähköä ei kuluta oikeastaan muu kuin muksu joka tsiikaa piirrettyjä läppärillä jota pyörittää invertteri ja aurinkokenno pitää akuissa ryhtiä päällä.

    Kyllä samanmerkkisissä ja samankokoisissakin akuissa on eroja jos niitä hakemaan alkaa!

    Mulla noi ei vaikuta edelleenkään starttaukseen mitenkään :soosoo: .

    Ja mulla jäähtyy kaljat kaasulla :rotfl: .
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos akut kytketään rinnan, niin silloin ei ole väliä vaikka akut olisivat eri kokoiset, jos ne vaan muuten on suunnilleen samankuntoiset.
    sitten jos akut kytketään sarjaan, niiden pitää olla saman kokoiset, muuten saattaa se pienempi mennä aika nopeesti huonoon kuntoon....
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    Käytännön esimerkki omasta harrastepelistä:
    Astro jossa tupla-akut hiukka erikokoa ja kytketty siten että relehässäkkä välissä ettei tyhjennä molempia akkuja kun Webasto päällä.
    Kun ajossa niin lataa molempia ja startatessa molemmat käytössä.
    Autoon oli vaihdettu uusi akku moottoritilaan mutta Webaston akku oli vanha jossa jo kuivumisongelmia (ladattuna jänniteet oli korkeemmat mutta ei tehoa).
    Käynnistymisen kanssa oli ongelmia kun rikkinäinen akku imi itseensä virtaa samalla kun startti teki työtään. Vaikeaa käyntiinlähtö...
    Ongelmia saattoi myös aiheutaa se että maadoitukset ei olleet akuilla samassa pisteessä vaan oli moottorilla ja rungossa (moottori oli kyllä maadoitettu).
    Tuli sitten heitettyä nuo relehässäkät pois ja laitettua uudet akut samaa kokoa +kunnon kaapelit akkujen välille. Akkujen välille tuli vedettyä + yhteen ja miinukset yhteen. Molemmista akuista - navalta sekä runkoon että moottorille maadoitukset samoihin pisteisiin (lisäksi on vielä tuo vanha maadoitus rungon ja koneen välillä)
    Vain toiselta akulta sitten + sähköt jakoon (samasta pisteestä).
    Nyt käynnistyy ja jänniteet pysyneet tasan....

    Se miten tuossa linkissä noita akkuja kytkettiin eri tavoilla ja laskettiin niiden vaikutusta toisiinsa verrattuna on ihan totta mutta silloinkun laitetaan vain 2 akkua niin ei tuolla ole juurikaan merkitystä
    (ihan oli asiaa kuiteski)

    "URI PUI WUQ QIT WPT" jne... :poff:
     
  19. WSE

    WSE 1st gear

    Siihen kinkabbiinkin kannattaa jättää se diodi paikoilleen. jaappanin insinööri on järkeillyt jotta starttauksessa pakkasella putoaa startille virtaa antavan akun jännite selvästi mutta hehkut jatkavat edelleen täydellä jännitteellä jälkihehkutusta, jolloin lähtö on varmempaa vaikka venyy startti vähän pidemmäksi. Tai jos sitä avainta erehtyy kääntämään ennenkuin hehkuvalo sammuu...

    Akkujen kytkennästä sen verran jotta rinnankytkennässä ei kannattaisi jättää lepoajaksi mitään kytkentää akkujen välille olemaan mielellään, tai sitten on oltava varma molempien akkujen kunnosta, keskinäisellä koolla ei rinnankytkennässä ole niin väliä kunhan siis akut ovat kunnossa.
    Jos rinnankytkentä on vain käytönaikainen eli lataus kytkeytyy releellä tai diodien kautta niin akkujen kuntokaan ei vaikuta toisiinsa.
    Startatessa huonohkokin akku silti yleensä auttaa virranannossa parempaansa, jos tapahtuu päinvastoin akkujen kytkeytyessä rinnan on toinen ollut joko suhteellisen tyhjä tai muutenkin viallinen.
    Koko ajan suoraan kytkeytyneenä oleva viallinen akku kyllä syö parempansa ajan oloon tyhjäksi, ehjä ei merkittävästi tähän vaikuta, ehjän akun lepojännite ei alita 12 volttia, kannattaa toki huomioida mahdollisen jatkuvasti akkuja purkavan kuormituksen suuruus ja kestoaika, kyllä se ehjäkin ajan oloon purkautuu...
    Sarjakytkennässä (24V) akkujen samanlaisuus sen sijaan on hyvinkin tärkeä.
     
  20. dodge73

    dodge73 3rd gear

    talvella heittää kaljat hankeen jos sattuu oleen, ja kesällä juo lämmintä. ei joka asiasta kannata valittaa, sillo on asiat(tai on akka) liian hyvin. kyllä käytetyillä kin akuilla on pärjätty mut nykysin en pidä harraste autossa/autoissa kun optima akkua. ja sillä on monesti tultu kotiin ilman laturin tehoja. nää on niitä omia juttuja, hahaa
     

Kerro tästä muillekin!