turbiinin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rytari, 4.7.2014.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    mulla on "käyttis lavurissa" 4.3 tbi( c1500 89, 2wd 700r4) kone mitä olen ajoittain hieman rassaillut ja muutellut.urheiluautoahan sitä ei ollat ekemässä mutta ei se aivan mikään hiace enään ole, jos oikein väkisin kepittämällä piiskaa niin on sillä pari vuotta tuoreempi 350 pickuppi voitettu kiihdytyksessä :) autolla pääasiassa vain ajetaan ihan normaalia maantieajoa mutta aina vaan olen vakuuttuneempi siittä että laitteen saisi varmasti paljo iloisemmin liikkumaan ja heräämään kun siihen vaihtais hieman korkeamalla stallilla olevan turbiinin...( nythän se jo pyrkii tyhjäkäynnillä etenemään ja kun kone ei oikein hyvin alle 900 sitä tyhjäkäyntiä edes halua vapaalla käydä, vaihteen laittaessa se putoaa sinne 700 tienoille.) mutta kuinka paljon korkeammalla, missä kulkee turbiinien kanssa raja hinta/kiihtyvyys/ajettavuus normikäytössä/kulutuksen nousun kanssa, turbiinin lukolla toki saa matka ajossa sen että luistoa ei ole mutta muuten kyläajossa ja liukkaalta/pehmeältä lähtiessä sen ei toivoisi olevan haitaksi.

    samoin kun 99% kaikkien turbiinien mainos stallit on jotain normaalin pikkulohkon kierroslukuja niin mites tommosen kutosen kanssa kun eihän mulla ole mitään käsitystä sen väännöstä ja kierroksista yms.

    koneessa puristuksia 9.6 tienoilla, edelin 3714 nokka ja performer imusarja, muuten aika vakio, ruiskua toki sääädelty.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi manostallit on aina xxx-xxx jenkaa. Noitten alimpien jenkojen alle ei oikein millään pääse mutta kun on kunnolla vääntöö niin ylemmän yli pääsee helpollakin.
    Mun käyttöhylsyn limpussa on ~3000rpm asti "löysää" ja sen huomaa siittä kun kiihdyttää kevyesti loivaan ylämäkeen niin jenkat on koko ajan 3000 joka vaihteella. Kuitenkin 100 kun ajaa tasaisella niin ilman lukkoa jenkat on 2700rpm. Lukko tiputtaa pois "vain" 200jenkaa. Jos olis painavampi hylsy tai harvempi peräskruuvi niin tota luistoa olis tietenkin enemmän.
    Slikseillä pystyy paikallaan karvan alle 3000 jenkalla, mutta eturenkaat ei enää pidä jos koittaa pikkasen enemmän lähtöjenkaa.
    Niin mulla on 9.5" lowstallattu keksintö.
    Ton vakiolimpun pystyy modaamaan ~2400 jenkalle kun tekee sen ilman ylimääräisiä välyksiä jolloin se ei myöskään luista koko ajan ilman lukkoakaan.
     
  3. timppa50

    timppa50 3rd gear

    Kannattaako,( 70-luvun lopun alkup.(vielä) 400 koneella olevaan lotjaan),
    nostaa stallia, turbiinia hankittaessa????

    LISÄYS: alkup. perän 9 1/4 välitys 3.21; lukolla, 400: een tulee 4kurkkunen edeli( 750)ja 383:n( v:lta -76) valu-imusarja, kun sai halvalla),myöhemmin tupla röörit.(sori aihe, lisäyksessä)


    :T-50
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    mulla kuiteskin on senkinverran harva perävälitys tossa että ei mitään 3000 kierroksia ole muuta pakkovaihteilla kiskoessa, maantiellä kierroksia sen ehkä 1800, motarilla menee muistaakseni 2200 joteen kaikki noi "korkeamman stallin turbiinit" kaupasta menee yli sen. kutosessa on kuiteskin vähemmän vääntöä kun kasissa ja se laskee sitä kierroslukua mutta kun ei mitään käsitystä kuinka paljon, täytyy jossain välissä katsoa mikä ton vakion "brake stall" on, kuiteskin niin alhainen että burnista tolla ei saa jarrun kanssa aikaan kun kierrokset ei vaan jaksa nousta.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Rytarilla tuntui olevan samanlaisen stallin omaava turbaani tuossa pickarissaan kuin mulla Capricessa..
    :odroll:

    Kuinkahan tuo kutosen turbiini käyttäytyy 350 kasin perässä?
    Koneessa vääntönokka, Edelin Performer imari ja peltisarjat. Koitan kuitenkin jatkaa TBI-linjalla... Jos ei onnistu, niin siten heivataan 600:n kaasari koneen päälle.

    Joka tapauksessa siis melko alhaalta vääntävä kone pitäis tuonkin olla, mutta kun tuon turbiinin kanssa pitäis olla ilmeisesti joku traktorin kone, että osuis sopivalle vääntöalueelle?!
    Varmaan stalli nousee, mutta kutonen putos polvilleen heti kaasua tarjotessa. :odroll: Ei vaan päässyt tehoalueelle..

    Ja perähän on mukavan loiva 2.56 välitykseltään. :argue:
    Vaihtunee jossain vaiheessa 3.23:n. Ei pitäis vielä vaikuttaa matka-ajossakaan kulutukseen, mutta nostais sopivasti koneen pois tyhjäkäynniltä 80:n vauhdissa.. :odroll:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kutvoselle ole omaa turbiinia kuin 4l80e toosaan.
    200r4 ja 7sataseen on 4 erilaista.
    "4" kaikkein matalimmalla stallilla ja "5" korkeimmalla.
    "6" ja "7" noitten väliltä niin että "7" on korkeampi.
    Toi "6" on yleislimppu joka löytyy lähes jokaisesta "työ" vehkeestä, eli vanit, pikupit ja farkut koneesta riippumatta.
     
  7. Turnn

    Turnn Gearhead

    Onko numero stanssattu/tarrattu kuoreen? Ostin corveten? turbiinin ,ja en huomaa eroa Astron vastaavaan.
    olenko huijattu vai eikö niissä perstuntumalla eroa?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vetteistä löytyy "5" tai "7" namböördit kehältä orkkiksena mutta saattaa joku olla vaihtanu jonkun muunkin sinne. Ja sitten kun se on ollut vettessä niin sehän on vetten turbiini :D .
    Mihin vehkeeseen sen laitoit?
     
  9. Turnn

    Turnn Gearhead

    ok.Sen (numeron) voi nähdä suojakotelon alta?
    se on vajaa 300hv SBC 2gen camarossa ,jossa 3,73:1 perä.
     
  10. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi vaan siinä tapauksessa että turbiini on irti ja enari tallessa.
    Toi S10 limppu jos se on 2.8 koneisesta ei käy normi 200R4/700 laatikkoon.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onkos muuten ihan hifistelijöitten juttuja ne että pitäis teettää custom-turbaani aina kyseiselle kokoonpanolle,että kaupassa myytävien stallit voi olla mitä sattuu ja se ei sovi just sun autoon jne...? Tuntuis että on kai näitä chevy+th700 kokoonpanoja jo niin paljon että pitäs ruveta löytymään ns.patenttiratkaisuja jo kaupan hyllyltäkin? Olis uuden limpun hankinta ponuun itelläkin edessä,viime talvena koneen laitto söi resursseja niin että tuli siinä kohtaa nuukailtua... suositelkaapa jotain sopivaa 3,23 perälliseen ja 1500 kiloiseen,max.vääntö 588nm/4000rpm, 375hv/5200rpm. Nokan alue 1800-5800 ja imarin 2-6000. Normiajoa tietysti suurin osa.
     
  13. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Jatketaas tähän kun otsikko täsmää.

    Potilas, Volvo bandvagn 202, jossa mersun om 662 moottori etukammioversiona, eli 5-syl. 2.9L diesel. Vaihteistona GM TH-350.
    Moottorissa vääntöä 192nm 2400-2600 rpm ja 95hv/4000rpm. Loota on tiukalla kitillä ja kuuleman mukaan kovasti vahvistettu. Se kun oli menossa 454:n perään maastoajeluihin joskus. Turbiini on valittu jonkun mielestä sopivaksi tuohon aiempaan käyttötarkoitukseen. Harmi vaan, eipä tullut katsottua turbiinista mitään tietoja kun nuo rojut tuonne työnnettiin.

    No, laitteessa on ilmennyt pieni ongelma. Jos ajaa hitaasti pienillä kierroksilla tiukassa kaarteessa (telat jarruttaa aika huolella) ja vielä ylämäkeen, alkaa puhti loppua. Mersu ei jaksa nostaa kierroksiaan paljoakaan yli tonnin, max. 1500 ja lyllertää hissukseen mäen päälle. Luultavimmin tiukempi mäki ja sehän ei liiku enää ollenkaan.

    Eli miedompi turbiini voisi olla paikallaan, kun noi väännöt on suht ylhäällä. (harkinnassa myös pienehkö turbiini pakosarjan päähän alavääntöä lisäämään).

    Minkä vekottimen turbiinia tuohon kannattaisi etsiskellä, 350 käypäisenä toki? ja mitä tietoja nykyisestä turbiinista tarttee kaivaa vaikka matokameralla, josko se helpottaisi arvontaa?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei noista 3 pykäläisen limpuista löydä mitään vaikka kuinka kattelis.
    Koitas mitata halkaisija. Jos siellä on ~13" limppu niin siitä ei saa enemmän "löysää" irti. ~12" saa 500jenkan verran ylöspäin.
     

Kerro tästä muillekin!