turbo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja esco_73, 3.7.2006.

  1. esco_73

    esco_73 3rd gear

    mihinkähän tehoihin tommonen Garrettin TA-03 piisaa.
     
  2. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    aika monesta asiasta kiinni mut kai se tonne 350 hv nurkille riittää vielä hienosti
     
  3. esco_73

    esco_73 3rd gear

    myyjä veikkas 250hv paikkeille. mutta eihän sitä koskaan tierä
     
  4. America

    America Gearhead

    Itellä ois kanssa semmonen muistikuva että riitäis vaan vähän päälle 250:n mutta satavarma en oo.
     
  5. jylppy

    jylppy Gearhead

    Pro turbon sivuilla kun oli noita garretin T3/4 vempeleitä, niin tehohaitari oli about 200 kaakista 350 kaakkiin asti. Vähän riippuen kokoonpanosta...
     
  6. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    juu.. minimissää toho 250 paikkeille ja maximissaa joku vähä alta 350, riippuu nii paljo että minkänäköset siivet sattuu olee yms, minkä kokonen pakopesä ja semmottia.
     
  7. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Melkein väittäsin että ahtaaksi käy 350 kohdalla. Ei niin etteikö se ois saavutettavissa mutta sulamisvaara alkaa olla jo kohtuullinen. :)
     
  8. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    näihä se o, pakopuoli alkaa olee punasena jatkuvasti :)

    ja pakopaineet katossa.

    - Tosin, ohan siitä hyötyäkin, voi makkaraa paistella turbon päällä aina ku jumittaa kaasua pikkasen päälle vapaalla :rotfl:
     
  9. Juho81

    Juho81 1st gear

    Kyllä se sinne 250hv piisaa, tosin HUONOLLA hyötysuhteella. Alkaa mennä lämmön tuottamiseks.

    Homma joku uudempi GT sarjan fööni. Niinkuin kaveri leikillisesti tuumas: Saman kokonen, herää 1000 kierrosta alempaa ja riittää 100hv pidemmälle. :p
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Nuo tubon piisaavuudet riippu paljolti koneestakin, esim mun lada ei tuollaisella mene kunnolla yli 200hepan hyötysuhde kun laskee rajusti isoilla ahdoilla ja 1.6 huonosti hengittäväkone kun vaatii siihen jo 2bar ahtoa. Jos taas moottorina joku hengittävä 2litrainen joka vaparinakin antais liki 200heppaa niin menis tuolla sen 300 heppaa ja ylikin kun paineet sais olla alle 1bar.
     
  11. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Totta turiset ja olihan tuo heti ensimmäisessä vastauksessa "aika monesta asiasta kiinni" :)

    Uudemman tekniikan ahtimet on tosiaan toiminnaltaan vähän eri maata. Esimerkiksi trendiahdin GT28RS on tosi sivistynyt normiajossa mutta silti jaksaa hönkiä kohtuudella. Tai sitten teettää ahtimen oman koneen ja tarpeen mukaan, itellä hyviä kokemuksia mm. Proturbon 3/4 Garretista.
     
  12. Kuulkaas, pitäisi ihan ekana tietää siipikoot ja turbiinin A/R ennenkuin tollasia essoveikkauksia voi esittää edes sadan hepan tarkkuudella. T3-sarjalaisia ahtimia kun on tehty pikkukiisselikoneisiin ja mm. TransAm turboon ja tuotoissa on melkoinen ero.

    Yleisimpiä T3sia on 200-sarjan Volvon ahtimet joissa on 42-44mm imusiipi ja 0.48 pakopuolen A/R. Tuommoinen piisaa sinne 250hv tienoille järkevästi. 0.63 pakopesällä vähän pidemmälle.
     
  13. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Kyseessähän oli TA-03
     
  14. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

  15. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Joopase joo. :odroll:
     
  16. esco_73

    esco_73 3rd gear

    no siinä on kuulemma imu 40mm ja pako 48
     
  17. esco_73

    esco_73 3rd gear

    niin ja ollu 2.4L riiseli volvossa
     
  18. kole

    kole 3rd gear

    ei kai ta49 ole kolmossarjalainen. Suotta sen sitten ostin. :poff:
    Mutta kyllä kolmosesta saa aika kivasti voimaa. Jos en nyt puhu aivan paskaa turbobuickin vm 87 on just kolmossarjalaisesta tehty ja kyllä vie autoa vakiona melko mukavasti. Kone on 3.8 litrainen ja taitaa sen 280hp puhaltaa. nyt on menossa paikalleen 49 ja kyllä se on garretin nelonen, on vaan sorvattu vääntämään alhaalta että saatas tuo kutonenkin sutimaan :oops:
     
  19. esco_73

    esco_73 3rd gear

    mihinkäs heppoihin tommonen kkk:n k-26 kompura 45 ja pako 55 piisais.
     
  20. äkkiseltään johonkin 250hv kiuluun passeli, voi venyä väkisin ylemmäskin muttei kannata.
     

Kerro tästä muillekin!