turvakehikko

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja raceman, 13.3.2007.

  1. raceman

    raceman 3rd gear

    mikä on turvakehikon putkien vahvuus?onko se 42*3mm saumaton.pitääkö pääkaari olla vahvemmasta putkesta
     
  2. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Lataapas FHRAn sääntökirja tuolta:

    http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_id=186

    ja lue sivulta 193 alkaen. Jos siis on täys turvakehikko niin se voi olla kokonaan tota 42x3 mutta pelkkä turvaKAARI pitää olla 45x3. Noi on tietysti minimimittoja, jöötimpääkin saa olla.
     
  4. raceman

    raceman 3rd gear

    kiitokset.tuossa äsken koitin ehtiäkki noilta sivuilta mutta ei osunu silmään.pitääpä kahtoa molemmat silmät auki :rotfl:
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mitä tollanen putki maksaa ja mistä niit kandee kysellä? Se paljon kohuttu saumaton hydrauliputki tuntuu oleen joku 48e/m? Eiks se oo aika paljon?
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kuulostaa aika hurjalta hinnalta hydrauliikka putkelle. Virtala racingin sivuilta suoraan lainattu:
    1,625"x0,083 42 mm pituus 5,75 m Hinta 166 mk/M 28,00 EUR/METRI
    Eli tuon mukaan cromo putkikin olis 20€ halvempaa?? Jossain on ny pientä heittoa. Voiskohan tuo olla koko kangen hinta?
     
  7. Chevy ll -65

    Chevy ll -65 1st gear

    pari vuotta sit 42 hydrauliputki oli listahinta jotain 14e metri onnisella.
    Jos muistan oikein.
     
  8. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    suurin piirtei sama hinta tänä päivänäkin.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Oli varmaan sitten koko pituus ton 48e ja mä käsitin väärin.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Toi vaadittava putki on halvatun hintasta kun se on aavistuksen järeempää mitä esim. rata- ja ralliautojen kaarilta vaaditaan. Toi on silleen hölmö juttu että taatusti noi vaatimukset olis riittävät jo niidenkin eli FIA:n mukaisena mut FHRA:n säännöt on kuulemma suoraan käännetty NHRA:n vastaavista ja amerikkalassa putkien mitat on erilaiset kuin täällä joten noikin täyty rakentaa sit hyvin speciaalitavarasta.
    Me tehtiin Novan viime talvena täys kehikko ja mulle on jääny mieleen että jotain 15 - 20€/metri se putki tuli kustantamaan ja tavaraahan täys kehikkoon meni jotain kolmisenkymmentä metriä vai menikö ylikin kun tehtiin siitä sit samalla putket keulaan asti, oviin ristiin putket yms. ylimääräistäkin varmistelua ja tuentaa :wink:
    Tuolla on jokunen foto mistä ne suunnilleen näkyy eli tosta eka kuvasta alkaen ja viitisen seuraavaa otosta:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=108
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    veekasikadettii pitäs kanssa vääntää uudet viralliset kaaret, menee aika määrä putkea. taipuuks tollanen putki hyvin ihan perus taivuttimella vai pitääkö olla pro ettei mee kurttuun? itellä on tollanne kolmen pisteen manuaalimalli mikä painaa keskeltä hydr sylinterillä ja lestillä ja putki tukeutuu reunoille. ainaki tollanen paksuseinämäinen vesijohtoputki meni iha pyöreenä mutkalle..
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    No joo... Asia ei oikein tähän varsinaisesti liity mutta sivuaa jotenkin ja tuli mieleen tuosta B.B.Chevyn vertauksesta ralliautoihin... Olin työni puolesta tekemisissä pari viikoa sitten rakenteilla olevan ralliauton kanssa. Cromoputkesta oli kehikko. Oikein kuulemma sparcolta (muistaakseni) tilattu kyseiseen autoon. Kaikki saumat oli hitsattu migillä...?? Ihmettelin asiaa ja sanoin ettei mulla olis mitään asiaa kisohin tolla kehikolla. Että eikös cromo pitäisi hitsata aina tigillä. Kaverit vaan sanoi että niinhän se pitäis, mut ettei se näissä rallihommissa niin tarkkaa ole... :eek: Lisäksi pääkaaren ja katon välissä oli n. 5-10 mm katkos saumassa kun oli "niin ahdasta"... Sokerina pohjalla kundit rakenti autoa jollekin asiakkaalle. Ja tekevät niitä ihan jatkuvasti... Ja muiden puheitten mukaan ihan pro ukkoja sarallaan huh huh... Ollaan me vaan tyytyvisiä että meillä on tarkat säännöt. Koskaan kun ei tiedä mitä sattuu...

    Useat "narisee" kuinka paljon kehikot ja kypärät ja vyöt jne maksaa... Kuinka paljon ne oikeesti on koko auton hinnasta.?? Ja kuitenkin kysessä on oma henki. Se minkä verran kukakin omaansa arvostaa on sitten toinen juttu...
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mä tein ainakin Valtteriin kehikon tollasella normitaivuttimella. meni ihan ok. Tosin pikkasen painoi jälkeä noiden vastineiden kohdalle kun teki tiukkaa mutkaa... Cromo on sit oma juttunsa...
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Noi ralliautoihin luokitellut kaaret ja esimerkiksi WRC autojen kehikot on niin leluja kuin olla voi. Pieni osuma ja kehiokko muuttuu hengenvaaralliseksi. Siellä muuten sallitaan jopa alumiiniputki. Ja vauhdit näillä rallivehkeillä on kuitenkin jonkin verran hitaampia kuin nopeilla katuautoilla, puhumattakaan tehokkaammista kilpureista ja turbotetuista katuautoista.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Aika yllättävää jos nykyään noin lipsuilevat ralliautojen kaarien kanssa :odroll:
    Aikoinaan istuskelin jonkun verran pelkääjän paikalla kun kaverin kanssa kierrettiin noita juttuja ens A-ryhmän Audilla ja sit N-ryhmän Celicalla ja kyllä niihin ainakin kaaret oli tehty kokolailla papillisesti.
    Ja vaikei niin lujaa kuljekaan kuin noi kiihotusautot loppunopeuksiltaan niin ralleissahan vedetään aika paljon armottomammasa maastossa puiden, kivien yms. välissä ja mitattiinpa muuten meillekin yhdessä kisassa tutkalla kokolailla tarkka 200 km/h kun olivat huvikseen hommanneet tutkan sinne pätkälle kattoakseen millasta vauhtia siellä mennään. Ja toi siis junnu-SM tasolla ja hiekkatiellä 8) Kivaa puuhaa oli sekin :D

    Mut tosiaan nää on sellasia juttuja missä ei kannata tinkiä koska sit jos alkaa tapahtua jotain niin silloin se on jo myöhäistä katua säästämistään.
    Ja siksipä Novassakin ainakin yritettiin tehdä toi kehikko jopa yli vaatimusten niin että siellä on jokunen ylimääräinenkin nimenomaan turvallisuuden kannalta ajateltu putki eikä vaan ne minimissään tollaseen kehikkoon vaaditut. Sitä autoa kun ohjastaa mun ajattelemanani jopa mua itteäni tärkeämpi henkilö :wink:
     
  16. jknR

    jknR 3rd gear

    O.T.

    Asiakas on varmaan tyytyväinen, kun lähtö johonkin kisaan tyssää siihen kun katsastaja huomaa (toivottavasti ennen kuin niitä kaaria tarvitaan) tuon katkoksen hitsaussaumassa. Ne kun kuitenkin pitäis olla hitsattu ihan koko matkalta kiinni. Oli ahdasta tai ei.
     
  17. joteam1

    joteam1 3rd gear

  18. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Alukaaret kiellettiin ralli touhuissa joskus -90-luvun puolivälissä.
    Kaveri siivos taannoin tallia ja ostin sieltä a-ryhmän golffiin tarkoitetun pääkaaren ja siinä olevat vinotuet taakse. Oli kuulemma tilannut ne joskus sparcolta tai joltain muulta tunnetulta kaarien valmistajalta. Mutkat oli kyllä siistiä työtä, mutta kannattais varmaan palkata sinne joku hitsaus taitoinen.
    Kyllä niistä fhra:n leimoilla varustetuistakin kaarista löytyy sanomista, meinaan sellaset löytyy omassa tallissa seisovasta laitteesta, jolla on menty ysejä. Putket on jätetty hitsaamatta yläpuolelta. Olis silloin rakennus vaiheessa ollu helppo tehdä lattiaan reiät ja pudottaa kaaret läpi, niin olis voinu hitsata ympäri asti, mutta nyt meikäläisellä on huomattavasti enemmän savottaa kun korjaan toisten jälkiä. Onneksi ei oo kiire.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä näissä tämänkin päivän WRC autoissa on alukaaret, onko niillä' sitten omat sääntönsä vai mistä lie johtuu. Juuri näitten alukaarien takia WRC onnettomuudet ovatkin päättyneet liian vakavin seurauksin. Yllättävän usein keskeytyksen syynä on ulosaossa pettänyt turvakaari.
     
  20. Jza

    Jza Gearhead

    Olen kohtuullisen paljon eri mieltä tästä asiasta. Mitä tarkoitat lauseeella "....liian vakavin seurauksin"? WRC ralleja ajetaan noin 15 kipaletta kaudessa ja suunnilleen joka kuski on ajanut komeasti jossain kisassa pihalle. Kuskeja on myös aika hemmetin paljon ja tilastojen valossa vakavia onnettomuuksia sattuu harvemmin kuin futismatseissa, joissa kuolee monta ukkoa joka vuosi.

    Vaikka vauhtia on ulosajoiossa ollut parhaimmillaan pari sataa ja puita ja puhelintolppia katkottu tiun verran, niin silti kuskissa ja kartturissa ei ole yleensä ollut naarmuakaan. Se on kokonaan eri asia, jos joku liikennemerkki työntyy lasin läpi ohjaamoon tai muuten vaan on paska säkä. Suoraan ajamiseen kun vertaa, niin enempi niitä kaaria rallikäytössä tarvitaan mun mielestä.
     

Kerro tästä muillekin!