Turvavyöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja timppa, 16.2.2002.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    saako takavyöt poistaa vm- 78 autosta vaikka ne olis tehtaalta ollu? toinen vyö ei tullu ulospäin ja toisessa ei lukitus pelannu, ja on menny leimasta läpi näinkin. miten on?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pakettiautossa turvavyöt on oltava vuosimallista -84 alkaen. Vuosimalli -83 on siis viimeinen joka kelpaa katsastuksessa ilman turvavöitä. Itselläni oli joskus pakettiauto vuosimallia -74 jossa oli kiinteät käsisäätöiset turvavyöt. Jos ne sääti sen verran kireälle että niistä olisi ollut kolaritilanteessa jotain hyötyä ajaminen muuttui jo aika hankalaksi, mm. vaihdekeppiin ja ratin etureunaan oli mahdoton ylettyä. Koskaan ei poliisi pysäyttänyt vaikkaa ilman turvavyötä ajelinkin. Joskus kysyin asiaa katastusmieheltäkin, turvavyön saa ottaa pois, mutta siihen se ei osannut vastata onko sitä pakko käyttää jos se on olemassa.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mites henkilöautosta, eiks -81 tullu takavyöt pakollisiks? saako ne poistaa vaikka ne olis tehtaalta olluki, vai meenkö varaosakaupasta hakee uudet?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuohon Pontiacin vyöongelmaan käy ratkaisuna tuommoinen 60-luvun lopun systeemi jossa on rullalantiovyö ja erillinen olkavyö joka on jemmassa katon reunan pidikkeissä kun ei ole käytössä. Käyttömukavuus olkavöillä on tosin samaa huonoa luokkaa kuin nelipistevoillä.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Enpä usko että ykskään katsastussetä tai poliisi osaa kaipailla 78 mallisessa autossa takaturvavöitä. Mulla oli käyttöautona olleessa 87 Escortissa toinen reunimmaisista takapenkin vöistä rikki ja keskimmäisestä lantiovyöstä puuttui sen lukituskappale, mutta sen kolmen vuoden aikana mitä auto mulla oli ei siihenkään puuttunut ykskään katsastaja tai poliisit. Tuuriakin ehkä?
     
  6. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Voimaantuloajat "pähkinänkuoressa",
    jos nyt puhutaan HENKILÖ- ja PAKETTIAUTOISTA.
    Eteen turvavyöt tulivat pakolliseksi 1971, (paitsi autokouluautoissa syksyllä 1970).
    Takavyöt tulivat 1981, ja pakettiautoissa tuli olla vyöt 1984 lähtien.
    Vyöt täytyy olla kaikilla eteenpäin suunnatuilla varsinaisilla istuinpaikoilla, eli ei koske tilapäisistuimia, niin henkilö kuin pakettiautoissakaan.
    Jos ko. ajoneuvo kuuluu näihin ikäluokkiin niin vyöt on oltava, tarkastettiin niitä tai ei.
     
  7. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    Ne vyöt on syytä laittaa myös taakse, sillä jos pöläyttää mehtään nih takana istuja lähtee semmoisella vauhdilla edessä istujan niskaan että varmasti henki lähtee kuskilta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin itselläni on kraisussa alkuperäiset lisävarusteena tilatut lannevyöt edessä ja takana. Edessä rullalla.
    Kuplaan taas asensin Biltema (nyt hävettää)rullavyöt vanhojen henkseleiden tilalle. Kävivät heittämällä ilman lisäkiinnikkeitä ja porailuja, käytin vaan alkuperäisistä otettuja pultteja.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko miten vaikea asentaa takapenkille kolmenpisteen turvavöitä 80-luvunalun jenkkiin.-Autossani on lannevyöt takana,mutta miten lie turvallisuus.-Kai nyt romiksilla voisi olla erilaisia rullavöitä eri automerkeistä, jotka sopisivat jenkkiin vai käykö uudemman jenkin takavyöt? Onko kokemuksia?
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kertokaapas miten nuo jenkkivyöt toimii. Itsellä on -84 Buickissa vyöt joissa on lannekiristys ja ainakaan kiskaisemalla ei stoppaa joten onko vyöt pelkät lannevyöt vai lukittuuko vyö vasta kunnon mällissä?

    Voisikos noiden toimintaa tarkastaa mitenkään?

    Capricessa näin semmoisen venkulan ovikarmissa mikä päästää vyön ylös kun avaa oven mutta Buickissa ei moista ole.
     
  11. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Tämä nyt ei ole varmaa tietoa, mutta käsittääkseni siellä vyön kelaosassa on joku kuulasysteemi, joka lukitsee vyön kun riittävä hidastuvuus saavutetaan tai auton asento muuttuu riittävästi.

    Toiminnan kokeilu voisi onnistua, kun jarruttaa oikein voimakkaasti, ja kokeilee samalla lukkiutuuko vyö.

    Korjatkaa jos meni ihan mettään.
     
  12. menu*

    menu* Gearhead

    Joo, vähänkin napakammassa jarrutuksessa vöiden tulisi lukittua.

    Mutta miten on, jos ei kerran esim. -81 pakettiautossa tarvittaisi vöitä, mutta sellaiset on paikallaan, onko niiden käyttö pakollista?
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo pitää kokeilla joskus noita vöitä.

    Laki muistaakseni sanoo että vyötä on käytettävä mikäli semmoinen on ko. paikalla vuosimallista riippumatta.
     
  14. Temppu

    Temppu 1st gear

    Saakos sohvapenkilliseen avoon (-67 Dart) eteen laitettua muita vöitä, kuin lantiovyöt (rullalliset)?

    Olkavöille/3-pistevöille sopivia kiinnityspisteitä ei taida olla?

    Temppu
     
  15. Fordipiru

    Fordipiru 1st gear

    Omassa '65 taunuksessa on lisävarusteena tehdasasenteiset lannevyöt ja kiinnostais tietää että tarviasko niitä lain mukaan käyttää (ne turvavyöthän tuli pakolliseksi eteen 70-luvun alussa) ? Jos jollakin on tästä 100% tieto ni ois mukava saada tietää tai jos joku tietäisi mistä tämän tiedon saisi suht helposti selville (joku muu kuin lakikirjojen läpi selaaminen) niin olisi myös mukavaa saada tietää!
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Turvavöiden käyttöpakko koskee kaikkia autoja joissa on vyöt. Eri asia huomaako lannevöiden käyttämättömyyttä kukaan.
     
  17. Fordipiru

    Fordipiru 1st gear

    *kiittää vastauksesta* :smile:
     
  18. 69

    69 Gearhead

    GT Darttiin laitoin sparco r100 puolikuppipenkit https://www.google.fi/search?q=sparco+r ... B450%3B830 mukavat istua ja kaarteissakin pysyy kyydissä.
    Nyt pitäisi keksiä miten laittaa turvavyöt. Takapenkille pitää päästä myös hyvin ja turvakaarta ei ole. Miten olis jos tekis takakäsikahvojen kiinnikeisiin pultattavan raudan, tolleen poikittain ja siihen vyöt kiinni http://www.laile.co.jp/jpn/products/par ... PBFW-c.jpg
    Alakiinnikkeet lattianläpi kunnon aluslevyillä
    Motonetti myis tämmösiä, mustat sais olla ettei liikaa erotu https://www.motonet.fi/fi/tuote/403291/ ... NEKAYTTOON
    Ja mitä sanois katsastusmies??
     
  19. 69

    69 Gearhead

    Jaa-a googlettamalla löyty et toi poikittais rauta olis jonkinlainen harness bar ralliautoissa turvavöiden ohjaukseen ja in-car kameralle.

    Ja noitten kahvojen kiinnitysmutterit on vaan 1/4 kierteellä.. tosin 4kpl. per puoli. ja jotain 40mm putkee poikittain..
     
  20. 69

    69 Gearhead

    Eihän neljän 1/4 ruuvin pinta-ala taida vastata kuin jotain 12mm ruuvia.
    Lisäks mutterit taitaa olla vaan hepattu hiukan sinne kattoon kiinni.
    Kyllä toi vaatis tukevamman kiinnityksen. Mut ideana...

    Mites muilla vyöt on kiinni?
     

Kerro tästä muillekin!