Tuulilasin leikkaaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Doorslammers, 27.2.2014.

  1. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Mikä on paras tapa leikata laminoidusta tuulilasista siivu pois? youtubessa on joitain tapoja mut ne jotka on leikannu niin vois pikku vinkkejä antaa. Onku joku vetäny timantti rälläkällä? muistelen vaan että sellastakin olis tehty???
     
  2. signet

    signet Gearhead

    Olen nähnyt kun yks Elimäkeläinen Kustom Guru hioi fiiberilaikalla 5cm lasista pois.Oli muistaakseni karkaistua lasia.Kannattaa varmaan harjoitella jollain purkuauton lasilla ensin,oli työtapa sitten mikä tahansa...
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Kaveri leikasi kaupan oven laseista Classic Chevyyn oven lasit. (muutos ilman tuuletusikkunaa olevaksi)

    Lasiveitsellä molemmin puolin ja tenua viiltoon ja sitten vain tuli perään, niin laminaattikalvo paloi pois.

    Hienot tuli!
     
  4. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Laminoidun tuulilasin leikkuu onnistuu, mutta suosittelen leikkaajaksi sellaista jolla on kokemusta laminoidun ym. lasin leikkuusta. Tuulilasi joka on yleensä kaareva on kyllä haastava leikattava. Suora lasi helpompaa työstää. Leikkuu onnistuu "rissalla", lasi leikataan ensin toiselta puolelta ja "viilto avataan" varovasti. Sitten toiselle puolen sama homma. Tenua halkeamaan sopivasti, tulta perään ja hiukan hetkutellaa, saadaan halkeama sen verran auki, että partakoneen terällä saa leikattua laminointikalvo poikki. Sama homma onnistuu myös esim. Makitan akkukäyttöisellä timanttilaikkaleikkurilla jossa on vesi jäähdytys.
    Karkaistun lasin leikkaaminen ei onnistu, urbaani legendaa. Sitä voi reunasta hiukan hioa siinä kaikki. Viittäsenttiä ei pysty hiomaan edes Elimäkeläinen Kustom Guru!
    :D :D :D
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    "ei onnistu"

    entäs veden alla? tavallista 3mm yksikerrosklasia näyttivät noin 10cm uppeluksissa leikkaavan suunnilleen miten huvittaa tavan parturisaksilla.
     
  6. budweiser

    budweiser Gearhead

    Ite oon chopannu laminaatti lasia ihan tavan millisellä laikalla, ei siihen mitään timanttia tarvita. vetäse esim. maalarinteippi leikkauskohtaan molemmille puolille lasia ja sitä pitkin varovasti edeten, ei kerralla läpi vaan "hio" leikkausviiva ensin, molemmille puolille sama juttu, useammassa erässä lasin päästä päähän ja korostan että molemmilta puolilta...ja leikkauksen on parasta olla samalla kohdalla molemmin puolin lasia...älä paina terää, anna vaan hioa vähän niinku itestään...sitten viimeinen milli laminaattiin saakka molemmilta puolilta.

    -älä riehu sen rälläkän kanssa nii ei halkee...
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

  8. vette73

    vette73 Gearhead

    Homma on just niin kun "jalluvaari" kertoi.
    Mutta itsekin muutaman vuoden lasin laminointia ja taivutusta työkseni tehneenä, voin sen verran valottaa, ettei kukaan pysty varmaksi lupaamaan, että se tuulilasi jää ehjäksi leikkuun jälkeen.
    Taivutettuun lasiin jää aina jännityksiä, ja ne sitten ratkaisee kuinka homma onnistuu.
     
  9. patmopile

    patmopile 2nd gear

    Menee rälläkällä hyvin, v...tun varovasti. Jos se leikkaus kohta lämpiää liikaa nii menee p...skaks. Menee puhaltamallakin, tosin en tuulilasia alkais, joku pienempi laminoitu lasi onnistuu ainakin. Joskus yritin lasiveitsellä ja yritykseks jäi.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Täältä ääni budweiserin tekniikalle. Lisättynä vinkillä että laikka kannattaa värinöitten minimoimiseks sisäänajaa eka rautaan, tms. Eli jos just vedetty laikka kiinni rälläkkään niin se ei välttämättä ole ihan keskiössä. Varsinkin jos laikka on uusi. Hiekkapuhallus ok, mutta aika epätarkka ja sotkuinen tapa -> jää paljon hiottavaa.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Pitää varmaan itekkin kokeilla tuota rälläkkä tekniikkaa.
    Ois yks käytetty lasi Furyyn mikä pitäs leikata.
    Jos ei onnistu niin onneks kuttilasta saa käypäsen tilalle :D
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Muutama vuosi sitten leikkasin 1mm tavallisella katkaisulaikalla tuulilasin.
    Kaveri lorotti samalla vettä lasille ja laikkaan. Hitaasti edeten onnistui ihan hyvin, mutta repsikan puolelle jäi särö kun tuli vähän hosuttua sitten liikaa lopussa. Eli malttia vain täytyy olla..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    repsikan puolelle jäi särö

    Elikkä kävi kuin entiselle kirurgille; leikkaus onnistui mutta potilas kuoli! :)

    Hiekapuhallus ja rälläkkä tekniikat perustuvat enempi hiontaan. Samoten tuo mainitsemani timanttilaikka leikkaus perustuu hiontaan. Em timanttilaikkaleikkurin kierrosluku 1000r/min ja rälläköiden kierrosluvut yleensä n 10.000r/min. Timanttilaikassa mukana jäähdytys, rälläkässä ei jäähdytystä. Rälläköidessä suurimmaksi riskiksi muodostuu tuo lämmön tuotto hiontapisteeseen ja sen mukana tuoma suuri rikkoutumis riski. Leikattaessa timanttilaikkaleikkurilla lasi leikkaantuu kerralla läpi eikä leikatessa muodostu suuria lämpötilan vaihteluita. Hiekkapuhallus puolestaan vaatii suht runsaasti aikaa ja hiekkaa ym.

    n. 40 vuoden kokemuksella erilaisista lasin työstöistä suosittelen kuitenkin tuota rissalla leikkausta. Ehdottomasti varmin tapa saada aikaan onnistunut lopputulos, eikä vie osaavalta aikaa montaa minuuttia. Ei vaadi isoja investoionteja, vain lasiveitsi, hyvä ammattilaisten käyttämä malli maksaa vain jokusia euroja. Loppu on kiinni ainoastaan "käden taidosta"-

    Mielenkiinnolla odottelen kokemuksianne rälläkällä leikatuista tuulilaseista. Lasi ei ole niitä kaiki helpoimmin työstettäviä materiaaleja, varsinkaan taivutettu tuulilasi.

    :D :D :D
     
  14. vette73

    vette73 Gearhead

    Edelleen komppaan "jalluvaaria".
    En oikein ymmärrä, että miksi ko. hommaa työkseen tehneen neuvot ei kelpaa, vaan pitää välttämättä yrittää saada homma tehdyksi väärillä vehkeillä.

    Yleisin virhe rissalla leikatessa on,että leikkaaja painaa rissaa liikaa. Siihen auttaa sellainen lasiveitsi, jonka leikkupää on jousikuormitteinen. Sillä leiktaan siten, että rissa painaa lasiin vain jousikuorman verran. Jousta ei siis paineta kokonaan pohjaan.

    Eli kädestä pitäen näin:
    Rissalla piirto lasiin, naputat ALAPUOLELTA lasiveitsen toisella päällä koko piirron auki. Käännät lasin ympäri ja sama homma, piirto ja naputus auki.

    Se piirron aukaisu tarkoittaa lasin katkaisemista. Eli piirto on hiuksenhieno naarmu lasin pinnassa ja kun sitä lasin vastakkaiselta puolelta napauttaa, niin lasi katkeaa piirtoa pitkin. Sen kyllä huomaa, kun sitä tekee.

    Sitten kun molemmat lasit on leikattu, niin jäljellä on enää 0,76mm vahva laminointikalvo. Tenu ja tuli ei ole vältämättömät, mutta helpottaa kovasti. Pelkkä tenukin (ilman tulta) pehmentää kalvoa.
    Mutta jos sitä vaihetta haluaa välttää, niin varovasti lasia taivuttamalla saa mattopuukon terän tai partakoneen terän mahtumaan väliin ja sillä voi leikata sen kalvon poikki.

    Ja kuten jalluvaari jo kertoi, niin tästä pitkästä sepustuksesta huolimatta, ammattitaitoiselta kaverilta tuohon tuulilasin leikkaamiseen voi jopa 5 minuuttia mennä, jos katkaisukohta on siihen jo valmiiksi merkitty.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Meinaakko että suosittelisin jotain mitä en ole itse tehnyt?
     
  16. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead


    En meinaa mitään, enkä tiedä oletko leikellyt tuulilaseja millään tapaa, aiemmasta kommentistasi se ei ainakaan minulle selvinnyt. En tiedä miten olet hiekkapuhaltamalla leikannut lasia kun siitä jää paljon hiottavaa. Oikein käytettynä hiekkapuhallusmenetelmällä jää jäljelle oikein siisti ja hyvä reuna, mikä ei tarvi minkäänlaista viimeistelyä. Mielenkiinnolla odottelen lähinnä sen vuoksi etten yli neljänkymmene vuoden aikana ole yhdessäkään tuulilaseja työstävissä firmoissa ole leikkuu työkaluna nähnyt käytettävän rälläkkää. Ennemmin se mielestäni on tarkoitettu erilaisten metallien työstämiseen.
    Jokainen voi suositella ihan mitä haluaa ja parhaaksi katsoo, minä suosittelen ensisijaisesti rissalla leikkaamista, on kuitenkin se ammattilaisten eniten käyttämä työkalu lasin leikkuuseen.
    Alunperin kysyttiin mikä on paras tapa leikata laminoidusta tuulilasista siivu pois? Sitä en tiedä, kerron vain miten itse olen tehnyt.
    Vuosien saatossa olen oppinut työkalujen käytöstä sen verran, että kun teen työt niillä työkaluilla mihin ne on tarkoitettu, niin onnistumisprosentti kasvaa huomattavasti verrattuna siihen että käyttäisin "kirvestä lapiona" tms.

    :D :D :D
     
  17. kapa73

    kapa73 2nd gear

    räikkä käy vasarasta ihan hyvin :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Syy miksi alunalkaenkaan rupesin aiheeseen sekaantumaan oli asiantuntijan vinkki "vie ammattilaiselle leikattavaksi". Lisäksi toisen ammattilaisen kommentti ettei ammattilainenkaan tiedä etukäteen onnistuuko vaiko ei, ei varsinaisesti hommaan rohkaise. Ainakin kommentti "vie ammattilaiselle" ratkaisee yhdellä vastauksella kaikki harrasteautoiluun liittyvät ongelmat. Pätkä Tex Smithin kirjasta How to chop tops:"Cutting curved windshields and back glass can be done, although the rule of thumb among customizers is 5-1. Meaning that you`ll probably go through five curved glass pieces before you get one that doesn`t break." Tämän luettuani päädyin hiekkapuhallustekniikkaan. Vastoin odotuksia onnistuin saamaan ehjän lasin ensimmäisellä yrityksellä. Seuraavana päivänä lasi putosi auton sisään ja pääsin yritykseen n:eek: 2. Toisen lasin kaatoi kaveri tallin lattialle jo ennen pienennystä. Lasi n:eek: 3:n kohdalla tapahtui vielä suurempi yllätys kuin ensimmäisen kohdalla. Senkin leikkaus hiekkapuhaltamalla onnistui. Hajosi vasta paikalleen asentaessa. Hiekkapuhalluksen ollessa kohtalaisen työläs ja sotkuinen operaatio, kävi mielessä josko homma hoituis jotenkin toisin. Rälläkällä testit roskislasiin jonka jälkeen leikkaamaan "oikeaa" lasia. Yllättäen tämänkin leikkaus onnistui. Lasi piti vielä leikata keskeltä poikki koska kaarevuus ei täsmännyt karmin kaarevuuteen. Tämä leikkaus ei onnistunut, seurauksena halkeama reunaan. Lasi kuitenkin jäi käyttöön. Peli 1-4 vs. kirjan 5-1, mikä oli aika paljon parempi tulos kaltaiselleni aloittelevalle tavalliselle turapetterille kuin olin olettanut. Ja tämä aikana jolloin katkasulaikka jätti 3mm:n railon. Tietysti en edes oleta että suomalaiset lasiveitsiammattilaiset olis yhtä tumpeloita kuin amerikkalaiset kollegansa. Ainakaan tuolloin tosin yksikään firma Riihimäen-Hyvinkään alueella ei halunnut ottaa työtä tehtäväkseen. Ihan vaan kiinnostuksesta, montako kaarevaa lasia jalluvaari on 40-vuotisen uransa aikana leikannut? Käsittääkseni poislukien Kuttilan autolasi, homma ei ole lasiliikkeissä ihan jokapäiväistä huttua. Ja juu, en ole sitä rotua mikä tekee asiat niinkuin ne tehdään vain siksi että "näin ne on aina tehty". Ei liity aiheeseen eikä tarvii vetää herneitä nenään mutta tuolla metalliteollisuudessa ne "mä olen tehny näitä hommia xx-vuotta"-jäärät oli niitä työn edistymisen pahimpia jarruja. :D
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ot:nä pakko sanoa, että kun kaveri heitti tuon em. lauseen sanoneelle vanhalle laivantekijälle telakalla vastalauseen: "Ja oot tehny ne hommat xx vuotta päin vittua." Oli meinannu tulla turpaan ihan oikeasti. :rotfl:
     
  20. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Harrastuspuoleltahan tuo ensimmäinen kaarevan tuulilasin leikkuu lähti. Kaveri kun tiesi, että olin puuhastellut lasien parissa muuallakin kuin paikallisessa, pyysi apua. Kohteena oli teeitse katettu vene. Kaveri oli kattanut veneensä 17m taunuksen katolla ja tuulilasi piti sovittaa nyt muuhun osaan venettä sopivaksi. Ei muuta kuin alareunasta siivu pois, silloin ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto oli työnantajani omaisuutta oleva rissa. Tämän ensimmäisen tuulilasin leikkuun haastavuutta lisäsi vielä se, että 17m;n tuulilasihan on kuin pallo, kaareva joka suuntaan. Homma onnistui, eniten omaksi hämmästyksekseni, ekalla kerralla. Tällöin eleltiin jotain seitkytluvun puolivälin haminoita. Siitä tuo ammattitaito karttui ja vuosien aikana joutui noita tuulilaseja aina sillointällöin muotoilemaan uusiksi. Suurimpana asiakaskuntanani olivat nämä maanmainiot teeitsemiehet jotka rakentelivat autoja ruttutukun romuista. Lasiaukot vaan ei natsanneet valmiisiin tuulilaseihin. En ole pitänyt lukua montako lasia on tullut leikattu, mutta kyllä niitä jokatapauksessa on useita kymmeniä ehkä satoja.

    Suurin edistysaskel tuulilasien ym. leikkuussa oli joskus kahdeksankymmentäluvun lopulla, kun japanin pojilta tuli markkinoille akkukäyttöinen timanttilaikkaleikkuri. Tällä leikkuu tapahtuu samalla periaatteella kun leikkaisit lastulevyä käsisirkkelillä. Leikkujälki on siisti ja kohtuu nopeakin se on. Puutteensa siinäkin, tällä ei pysty leikkaamaan kaarevaa, ainoastaan suoraa leikkuulinjaa. Joten rissa puolusti edelleen paikkaansa. Koska em leikkuri on suht arvokas ja ammattikone, ei löyde edes jokaisesta lasiliikkeestä, niin en suositellut sitä aiemmin harrastus käyttöön. Edellee perinteinen rissa puolustaa paikkaansa. Oppisänäni näissä lasihommissa oli vanhempi ammattimies joka vannoi ainoastaan timantilla leikkuun nimeen. Kokeilin sitäkin, mutta huonoin tuloksin ja totesin tämän edistyksellisemmä välineen istuvan käteen paremmin, siis rissan. Tämän monipuolisempaa lasin leikku työkalua ei vieläkään ole käteeni tullu, toimii missä vaan, ei tarvii sähköä, leikkaa suoraan ja kaarevaa. Sitä tottelee niin pullot, peilit, ikkunalasit kuin tuulilasitkin.

    :D :D :D
     

Kerro tästä muillekin!