Tyhjäkäynti mootorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja linc-77, 30.11.2003.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mistä autosta löytyisi sopiva tyhjäkäyntimoottori? Pitäis olla semmonen jota Haltech osaa ohjata (esim neljällä johdolla, 30 ohm bibolaarinen askelmoottori)
    Lisäksi pitäis olla vielä semmonen jonka vois rakentaa letkujen väliin
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    minulla olisi jouten Opelin koneesta peräisin oleva, Motronic-ruutan kanssa kaytetty härveli.
    Merkki on Bosch.
    Uskoakseni haltekin pitäisi hyväksyä tämä kikotin yhteistyöhön, kantsii tietysti selvittää.
    Se on letkujen väliin asennettava ja halpa kun makkara.

    Moottori + alkup.letkua h.45e (uusi maksaa toista tonnia vanhaa rahhaa)

    jos kiinnostus heräsi, niin voin lähettää pulikasta kuvan jos on tarvista.

    -Tommi / 050-3270450
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mä ostin Haltech:n käyttämän GM tyyppisen palikan ja maksoi 10 euroa. Tosin sille piti sorvata runko, johon sen asensi. Ja toi palikka tuli ihan FMI:ltä.
     
  4. linc-77

    linc-77 Gearhead

  5. 454SS

    454SS 3rd gear

    Aika lähelle samanlainen, kuin tossa linkissä. Johtoliitos on erilainen ja kiinnitys tapahtuu kierteellä, kun se tossa näyttäisi tapahtuvan pultilla.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä on tyhjäkäyntimoottori?
     
  7. linc-77

    linc-77 Gearhead

    "Tyhjäkäyntimoottori" laskee ilmaa kaasuläpän ohi, jolloin kierrokset nousee. Käytetään ruiskukoneissa. Nuo ovat yleensä pwm singnaalilla ohjattavia tai askelmoottoreita, molemmissa on kuitenkin sama toimintaperiaate, antaa lisäilmaa koneelle...
     
  8. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Siis jotta kone kävis laihemmalla? Vähän niinku jatkuvatoimiinen lisäilmaluisti?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Masi_K 2003-12-07 12:37 ]</font>
     
  9. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Seos ei välttämättä mene laihalle, koska ruiskulaitteisto lisää polttoainetta samalla.
    Tuo lisäilmaluistin on ns. tyhjäkäyntimoottori. Erilaisia malleja on tuhansia...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lisäilmaventtiilejä on kahdenlaisia:

    1. Sähköllä lämmitettävä, joka sulkeutuu vähitellen kylmäkäynnistyksen jälkeen.

    2. Ruiskun boxin ohjaama tyhjäkäynnin säätömoottori, jolla säädetään koko ajan tyhjäkäyntiä pysymään vakiona huolimatta lämpötilan ja kuormituksen vaihtelusta (esim. kompuran käynnistyminen).

    Seoksen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä, vaan tyhjäkäyntinopeuden.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen aika aloittelija tämän autotekniikan kanssa,joten voisiko joku olla ystävällinen ja kertoa mikä on tyhjäkäyntimoottori/mitä se tekee? Eikö tyhjäkäyntiin riitä ihan auton oma moottorikin..
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    Palikan oikea nimi taitaa olla joutokäynninsäätömoottori. valaiseekohan se enemmän?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei varsinaisesti. Eikö se oikea moottori sitten pysy muka käynnissä pienillä kierroksilla kun siihen tarvitaan avuksi pikkuinen tyhjäkäyntimoottori? Onko se siis oikea moottori(on sytytys,toimii polttoaineella jne.?)vai vaan joku esim.ruiskun suutinosa jota kutsutaan tyhjäkäyntimoottoriksi? En siis mitenkään halua vittuilla,kunhan kysyin kun en asiasta mitään tiedä
     
  14. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Joutokäyntisäädin taitaa olla "virallisin" nimitys. Puhutaan myös tyhjäkäyntisäätimestä ja lisäilmaluistista.

    Mutta yhtä kaikki, tarkoitus on säätää moottorin joutokäyntipyörintänopeutta päästämällä ilmaa tyhjäkäyntiasennossa olevan kaasuläpän ohitse. Ilmamäärämittari havaitsee tämän -> lisää ruiskutusmäärää -> täytös sylinterissä kasvaa -> moottorin pyörintänopeus nousee.

    Sama ketju toimii toiseenkin suuntaan. Joutokäyntisäätimillä saadaan tyhjäkäyntikierrokset niin alas kuin mahdollista -> pienemmät päästöt ja polttoaineen kulutus. Lisäksi joutokäynninsäädin pitää joutokäynnin vakiona moottorin kuluneisuudesta riippumatta. Säätimen toimintaa ohjataan sähköisesti moottorinohjausjärjestelmän käskyjen mukaan. Säätimen toimintaan vaikuttavina suureina ovat yleensä moottorin lämpötila, kaasuläpän asema ja moottorin pyörintänopeus. Säädintä käytetään luonnollisesti hyväksi myös lämpimäksikäyttövaiheessa, jolloin seos on lisäksi rikkaampi kuin normaalissa joutokäyntitilanteessa.


    Joutokäyntisäätimet ovat yleensä (pl. vanhemmat ruiskutusjärjestelmät) joko luisti- tai askelmoottorityyppisiä, kuten edellä jo mainittiinkin.
    Kaksikäämisen, luistityyppisen säätimen luistin avautumiskulmaa ja siten ilmamäärää säädetään saattamalla molemmat käämit vuorotellen jännitteiseksi, jolloin luistiin (toimii ankkurina) indusoituu luistia kääntävä sähkömotorinen voima. Muuttamalla ohjausjännitteen impulssisuhdetta muuttuu myös luistin avautumiskulma ja ilmamäärä.
    Yksikäämisessä säätimessä on vain yksi käämi, joka tuottaa vastavoiman luistia yleensä sulkeutumissuuntaan painavalle jouselle.

    Askelmoottorisäädin lienee kalliimpana ratkaisuna harvinaisempi. Siinä luistia liikutellaan askelmoottorin avulla.

    Huomata kannattaa, että osa joutokäyntisäätimistä jättää virrattomana pienen hätäkäyttökanavan auki, osa taas ei =ei joutokäyntiä vikatilanteessa!
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onpahan noita kaasaripeleissäkin. Lisäksi tyhjäkäyntisähkömoottori säätää sammuttamista, esim. oman Riesan tyhjäkäyntimoottori (eli osa sitä nerokasta Weberia) ei toimi kunnolla ja siksi olen ottanut piuhat irti. Yskii sammutettaessa takaisin, tuo tyhjäkäyntikoneen olisi tarkoitus avata sammuttaessa, niin että päästää höyryt imusarjasta pois, ettei olisi mitä pärskäytellä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kolmaskin toimintatapa taitaa olla. Lisäilman määrää ohjaava luisti toimii moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötilan mukaan. Anturi ja säädettävä luisti koneen kyljessä/kannessa kiinni ja siihen tulle sekä siitä lähtee letkut kaasuläpän molemmille puolille. Lisäilma ikäänkuin kiertää kaasuläpän ohitse luistin kautta, eikä kaasuläppää tarvitse avata silloin lisää nopeamman joutokäynnin aikaansaamiseksi. Myös ilmamäärämittari ymmärtää laittaa mukaan enemmän syöttöä eikä seos laihene, sillä ko. lisäilmakin kulkee tällöin tämän mittarin kautta eikä tule mukaan jostain "matkan varrelta". LE2 toimii usein juuri näin.
     
  17. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Joo, ideahan on edellä mainituissa sama kuten näissä "oikeissa" joutokäyntisäätimissäkin. Lisäilman saantia ohjataan bimetallin tai vahanelementin lämpöreagointia käyttämällä. Näitä luisteja on mm. K- ja L- sarjojen Jettroniceissa.

    Mutta näillä joutokäynnin säätö toimii vain jäähdytysnesteen lämpötilan funktiona, ei moottorinohjausjärjestelmän ohjaamana.
     

Kerro tästä muillekin!