(TYHMÄ)Kysymys th2004r

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Cheyenne, 26.9.2007.

  1. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jää turbiinin lukko kiinni kun ajelee"isolla D:llä".
    Aiheuttaa koneen liiallista lämpiämistä...
    Saisiko 4-vaihteen toimimaan ilman turbiinin lukkoon menoa jos ottaisi sähköjohdot irti lootasta.

    Siis kyseinen ongelma on Autossa joka on menossa myyntiin, joten ei kiinnosta alkaa lootaa isommin remppaamaan...
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Jos nyppäät lootan kyljestä kuskin puolelta töpselin irti, niin lukko ei mene enää päälle kun ei saa ohjausta. Ja ylivaihdehan, eli nelonen, toimii ilman lukkoakin.
     
  3. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    onko tosta toimenpiteestä,mitään haittaa pitemmän päälle ?
     
  4. Stance

    Stance Gearhead

    No minä en ajelisi pidemmän päälle jatkuvasti OD:llä ilman lukkoa, mutta ei ole omakohtaista kokemusta lämpeneekö loota jossain tilanteessa liikaa jos ajellaan nelosella ilman lukkoa. Toimenpiteellä saa joka tapauksessa väärin toimivan lukon pois päältä.

    Omassa autossa lukon ohjaus teki ihan samaa ja otin alkukesällä pistokkeen irti. Kesä on tullut ajeltua, eikä loota ole tuosta oireillut, tosin enemmän ajelen D:llä kuin ylivaihteella. Seuraavassa lootaöljyn vaihdossa vaihtuu myös lukon solenoidi.
     
  5. ZF

    ZF 1st gear

    Kesällä riski polttaa laatikko ilman lukkoa on vielä suurempi, mutta jos kuormaa on paljon niin loota kuumenee enemmän johtuen turbiini luistosta.-
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mä mittasin omasta että mihin pistokkeen karvaan tulee 12v ja siihen johdot + katkaisija rattipylvään alle. tuli ajettua lukko päällä vaan ylinopeutta motarilla :rotfl:

    mielummin turbiini luistaa kun pakat
     
  7. Stance

    Stance Gearhead

    Tuosta nelosen/ylivaihteen eli OD:n käytöstä olen kuullut jos jonkinlaista neuvoa, mutta omalla perstuntumalla en tykkää ajella nelosella alle 100km/h nopeuksissa. Saisi vauhtia olla mielummin ainakin 120km/h ja todella suoraa ja tasaista tietä edessä.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite ajelen loikkarilla jo ~60 "nopeuksilla" ja ilman lukkoa tulee päästeltyä koska joku saatanan raketti-insinööri on tehny sähköt ja menee vähän aikaa että pääsee jyvälle :rotfl: . Gummitkin on 35" ja ilmanvastus tiiliskiven luokkaa. Kyllä noi lootat on suunniteltu kestämään myös ilman lukkoa ja ne tuli vasta -80 alkupuolella yleisesti käyttöön. Miettikää jotain vanhempaa isolohkohylsyä jossa 2.4 peräruuvi ja painoa kolmatta tonnia. Ja jopa noissa on turbiinit ja lootat kestäny.

    Kun kaikki säädöt on kohdallaan niin kyllä se loota osaa ihan ite päättää millä vaihteella mennään. Ainoastaan nurkka-ajossa pidän keppiä kolmosella jotta loota ei ottaisi itteensä.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Lukon sekoiluun voi vaikuttaa ECM-ohjatuissa autoissa ainakin kaasuttimen viallinen TPS anturi ja kaiketi myös solenoidin tukkeutuminen (?). ECM autoissa lukolle tulee aina plus ja ECM pätkii miinusta. Painekytkimeltä tulee maadoittuva/aukeava tieto ECM:lle. Sisäänmenoakselin o-rengas on myös tärkeä lukon toiminnan kannalta, mutta ei kai se sitä päälle voi jättää?

    Mulla on 2045 stall turbiini '81 turbo Regalissa. Nyt sain vihdoin sen liitettyä testausmielessä nappiohjauksella, on se vaan mahdottoman mukava kun laittaa lukon päälle, tuolla stallilla ja perävälityksellä (3,41) tulee lukolla ihan selvä viides vaihde. Tuo kombinaatio jaksaa mennä mukavasti 70-80km/h vauhdissakin.

    Laitan sen toimiman silla painekytkimellä (maadoitus) ja sähköohjauksella (plussa) välikaasulla.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No mulla toi vehje kävi korjaamolla (tunnettu jenkkeihin erikoistunut)jossa totesivat että vikaa lootassa/turbiinissa...
    Ja koska en mitään noista kirjaimellisista antureista (kuten mistään muustakaan) en tajua, ja olisi myyntiin värkki menossa (liian uusi= en tykkää) niin en viitsi isommin ihmetellä vikaa...
    Jos kerran ei enempää heti hajoa jos johdot katkaisee, niin se on kohtuullinen toimenpide minun tiedoillani& taidoillani 8)
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuolla piuhalla kun nyt sieltä Paulin tallilta ajelin tähän kotia, niin tuli vähän ristiriitaista kokemusta. Ensin lukko päälle ja V-vuoren jälkeen siihen ylämäkeen kaasulla lukko irtoaa päältä, kuten pitääkin. Sitten tähän kylälle 60km/h rajoitukselle ja OD päällä ja lukko jää päälle. Liikenneympyrään ajaessa lukko edelleen päällä ei irrota virta päällä (kuten sanoitkin) ja virta pois päältä eikä edelleenkään irrota.
    Käytiin kaupassa hakemassa vähän iltapalaa ja sitten siitä kotia. Lukko päälle OD:lla hetimmiten mutta nyt virrat sammuttaessa katkaisijasta lukko irrottaakin. Eli täysin päinvastaista.

    OD:lla ajaessa lukko ja nelonen jää herkemmin päälle mutta jos heittää kolmoselle, niin sitten se enimmäkseen pelaa oikein. Ei ymmärrä.
    Täytyy se painekytkin vielä mitata mutta senhän pitäisi jäädä auki eli tietokoneen luulla auton olevan liikkeellä vaikka ollaankin pysäyksissä, eikö?
    Vai onko se nyt vaan turbiinivika?

    Vai voiko näissä olla erilaisia ECM:iä? Tämä laatikkohan on vissiinkin 1985 oldsista (oliko näin Naxu?) ja auto on 1982. Jaa mutta ei sekään nyt kyllä auta tähän vaivaan, kun tuo nappi katkaisee virrat joka tapauksessa lootalta.

    Niin ja PauliP, pakkoykkönen ja reipas kaasunpainallus, niin tuntuu se vähän matkaa vinkuvan :odroll:
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mikäs sen nyt tuplana laittoi :odroll:
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Älä suotta katkaise, nyppää liitin auki se riittänee, luulisin, ehkä. :lol:
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No juu... Oli vaan epätarkka ilmaisuni. :oops:
    Tietty helpoimmalla tavalla sen katkaisen, eli liitin irti että jos joku tahtoo korjata vikaa niin on helpompaa kun ei tarvii uusia johtoa/juottaa päitä yhteen....
     

Kerro tästä muillekin!