Uniball-nivelet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Juse, 19.12.2002.

  1. Juse

    Juse 1st gear

    Osaako kukaan aiheesta tietävä neuvoa miten mitoittaa ns. uniball-nivelien koko ja vahvuus.
    Kyseessä on kuplan Mc-pherson etuakselistoon tulevat pitkittäistukivarret jotka kiinnittäisin nivelillä.
    Onko lujuuslaskelmissa otettava huomioon:
    a)auton kokonaismassa
    b)puolet auton massasta
    c)1/4 kokonaismassasta tai "kulmapaino"
    d)jotain aivan muuta
    Mielestäni a) on liikaa vaadittu, mutta 1/4 on taas liian vähän. Jarrutuksessahan suurin osa auton painosta siirtyy etu-akselistolle jne.
    Eli tällaista, löytyykö mielipiteitä?
    Juse
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Oikeastaa on ihan sama mitä noista käytää kunhan laskenta muuten menee oikein. Tarkoitan siis että jousituksen osia (eikä mitään muitakaan) kannata mitottaa staattisen kuorman mukaan kun käyttötilanne on kuitenkin dynaaminen.

    Omasta massasta aihetuvia rasituksia suurempia saattavat olla jo jarruista (jarrusatula->olka-akseli->tukivarret)tulevat voimat. Kaikki kuormathan pitää tietenkin yhdistää jotta saadaan pahin tilanne. Sekään ei ole oikea mitoitustapa vaan mahdollinen väsyminen pitää ottaa myös huomioon sallittuja jännitystasoja arvioitaessa.
     
  3. Juse

    Juse 1st gear

    Eli jos ottaa homman varman päälle, täytyy pyöräntuennan uniballit mitoittaa maksimissaan auton kokonaismassalle?
     
  4. Mosse

    Mosse Gearhead

    Eipä se kokonaismassakaan kait ihan virallinen arvo ole... Tavallaan tukivarsiin vaikuttuvien voimien arvioiminen on erittäin vaikeata. Esim. kuoppaan ajettaessa kiihtyvyydet voivat olla sitä luokkaa ettei auton massasta ole siinä laskussa paljon apua. Esim. matalaprofiilirenkaat, jäykkä jousitus ja iskunvaimennus lisäävät rasituksia huomattavasti.

    Sellaista huhua oli tossa joskus liikkeellä ettei noi katsastusinssit oikein osannut itsekään sanoa minkälaiset lujuus laskelmat pitää olla. Itselleni ajattelin Mussen taka akseli tuentaa tehostaa jonkun toisen auton tukivarsilla (shelby-bars..)

    Onkos noi uniballit edes katuautoon käytettävissä? Mihinkähän käyttöön kuplaa rakennat?

    _________________
    Ford Mustang -66 HT, 351w,4spd, 8" työn alla...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mosse 2002-12-20 15:36 ]</font>
     
  5. Juse

    Juse 1st gear

    "Sellaista huhua oli tossa joskus liikkeellä ettei noi katsastusinssit oikein osannut itsekään sanoa minkälaiset lujuus laskelmat pitää olla."
    Joskus kysyin leimakonttorilla inssiltä mitä mieltä hän oli jos tekisin itse alustan osia. Kaveri ei pitänyt hommaa yhtään pahana, pyysi vaan näyttään saumat ennen maalausta!(Tästä on tosin jo joitakin vuosia.)
    "Onkos noi uniballit edes katuautoon käytettävissä? Mihinkähän käyttöön kuplaa rakennat?"
    Mun tulkinta on että jos uniballeja ym. hiluja käytetään esim. rekisteröidyissä F-ryhmän autoissa, ja voit osoittaa niiden lujuuden, niin miksei niitä hyväksyttäisi katuautoon?
    Rakennan kuplaa ihan katuautoksi, alusta-geometria nyt vain kiehtoo mua.
    Eli löytyykö nyt:
    -käytännön kokemusta alustamuutoksista katuautoon?
    -rakennusvinkkejä kyseisitä pitkittäistukivarsista, samankaltaisiahan löytyy esim. Fordeista?

    Juse
     
  6. Juse

    Juse 1st gear

    No entäs halvempi vaihtoehto uniballeille, eli saako Suomesta vastaavia valettuja niveliä? Käsittääkseni nää on aika tuttua kauraa 4-linkki yms. jengille.
    Eli: STAINLESS STEEL POLY-BUSHED ROD ENDS
    suraavassa osoitteessa:
    http://www.appliedracing.com/_z_final_s ... pdf/47.pdf


    _________________


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Juse 2003-01-03 08:10 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Juse 2003-01-03 08:11 ]</font>
     
  7. Tinde

    Tinde 1st gear

    No heitetään nyt jotain esimerkkiä. Mulla on Mk2 Escortissa katukäytössä omatekoiset 4-link ja panhard (mitat kopioitu tehdastekoisista). Niveliksi valitsin aavistuksen tukevammat kuin ko sarjoissa oli, 4-linkin tangoissa on Asahi JAM 15 ja Panhardissa JAM 18. SKF:llä vastaavat ovat SA 15 ES ja SA 18 ES. Eivätkä pitäisi olla kovin kalliita, pari vuotta sitten maksoi JAM18 muistaakseni noin 300mk.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä mitoituskeskustelussa ei ole vielä kukaan esittänyt sanaa "varmuuskerroin". Kun olet ensin saanut selville kuinka suuret kuormitukset niveleen kohdistuu ja kuinka monta kuormanvaihtelua (onhan se tuttua että väsymislujuus on aivan eri asia kuin staattinen lujuus), pitää sen jälkeen päättää riskitaso. Jos osa on säännöllisessä valvonnassa (särötarkastus) voi käyttää kohtuullisen alhaista varmuuskerrointa, mutta jos se unohdetaan seuraavaksi viideksi vuodeksi auton alle niin kannatta varmaankin mitoittaa varman päälle.
     
  9. Mosse

    Mosse Gearhead

    Kävin kattoon ton linkin, ja hyvän näköistä tavaraa näytti oleva, hinnatkin oli kohdallaan, nimittäin myyjän kantilta...

    Pitäs laittaa -66 musseen shelby-barsit taakse, ja noi 005300-mallin nivelet sopis hyvin, mutta 30 taalaa kappale... Myyvät valmiita tankoja 100 taalaa pari...

    Jos noita löytyis jostain suomesta niin vois olla hinta vähän sopivampi.
     

Kerro tästä muillekin!