unisteer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jaketin, 19.2.2008.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    ymmärrän hyvin mitä vipottaja ajaa takaa. varmasti tulee toimeen noilla orkkis systeemeilläkin, ei siinä mitään. itseäni kiinnostaa tuo tehostettu ohjaus. auto, joka mulle tulee, niin siinähän ei ole. dollari kun on nyt edullinen, niin tuon yksikön tilaaminen on mielestäni hyvä juttu.

    varsinkin, jos pitää alkaa etsiä sopivaa, ehjää simpukka,pumppua ja vaatii varmaan toisen rattiputken(?) uudet nivelet, niin veikkaan, että päästään helposti samaan summaan kuin mitä tuo unisteerin jutska maksaa..

    se etukelkka onkin toinen juttu. siihen saisi ilmajousituksen 8)
     
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Totta tuo ,että kukin tekee juuri niin kuin itse haluaa?
    Mutta mites asian vierestä kysyttynä tällainen "hiteckki"mies suhtautuu esim.korinvaihtoautoihin,ehjän auton pilkkomisiin ym"parantaviin" juttuihin?
    Luulen ymmärtäväni tuon vipottajan pointin,vaikken mikään kisakuski olekaan.
    Tuosta pussihousujen kireämmälle vetämisestä:Oletko ihan satavarma tuosta asiasta esim.ns.vanhoillepäivillesi saakka,ettet vaan muuttaisi mielipidettäsi,varsinkin kun ikää tulee lisää?Ai niin,meenas unohtua,eihän sitä tuollaista voi omassa kaveripiirissä sanoa,menee katu uskottavuus.
    Tulee kovasti mieleen omat 20-30:n iässä jääräpäisesti toistetut lausunnot
    jolle ei voi kun :rotfl: :rotfl:
    Nyt ei pidä käsittää väärin,olen vain osapäivä pussihousu,kuitenkin ykkösasu on edelleen nahkarotsi ja spittarit,eikä mitään ongelmaa näiden asioiden yhteen sovittamisella.Oikeastaan ihan mukava viettää tällaista doctor Jekyl ja mister Hyde(vai miten päin se meni?)elämää,kun tuo kaveripiiri vain koko ajan kasvaa :D
    Mites tää nyt liitty tuohon alkuperäiseen asiaan? :eek:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jakettimelle neuvoks; hold your horses; odota nyt eka, että saat sen auton, ennekuin se on kokonaan rakennettu uudestaan. :rotfl: Meinaan, ainakaan ite en pidä sitä tehostamatonta ohjaustakaan minään peikkona, itse asiassa tykkään enemmän tehostamattomasta kuin tehostetusta. Niihinkin saa nopeeta välitystä jne, eikä suositelluilla pyöränkulmilla tarvi mitään kehonrakentajaa ratin vääntöön jos auto vähänkin liikkuu. Kokeile ensin, tilaa osat vasta sitten. Samalla sitten saa apremman kuvan tosta vaikutuksesta jos muutoksen tekee. Ja vielä jatkosaarnaa; jos se haave on kuitenkin se täydellinen K-frame imajousituksilla sun muilla, niin kyllä tolla tehostamattomalla sen aikaa suhaa, että se toteutuu. Nyt jos menee tollasen "välivaheen" kautta, se vain siirtää sen varsinaisen haaveen toteutumista kauemmaksi.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    sitä kun vaan on niin innokas :oops: :oops: :D

    uutta ja kiiltävää tekee mieli :rotfl:

    täytyy tosiaan katsoa, mitä sieltä kontista löytyy :eek:
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    lisäys vielä, että volaren kun aikoinaan ostin, siinä oli tehostamaton ohjaus, joka oli tosi RASKAS ,varsinkin parkkeeratessa :eek:

    tehostin kun tuli asennettua, niin päätin, että kaikissa mun autoissa pitää olla tehostin.. 8)
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ihan totta mitä vipottaja totesi että kannattaa rauhallisesti tutustua koko vekottimeen ja sitten tehdä pläni minkä mukaan edetään. Mutta jos jotku 14" 155 tai frontrunnerit on olleet kevyet kääntää ilman tehostusta niin se ei enää pidä paikkaansa kunnon leveiden eturenkaiden kanssa. Jaketin eiks jotain tätä linjaa ole ajatuksissa 8)

    [​IMG]
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    juuri tuollainen on mielessä 8) 8)

    täytyy tosiaan tarkastaa auton kunto kun se saapuu. ajokuntoinen se on, mutta jos etupäässä pahastikkin väljää nivelissä ja puslissa yms. mahdolliset ruostevauriot, niin se etukelkka kummasti näyttää hyvältä..

    tuota ilmajousitusta havittelen sen takia, että meidän tallin ramppi on jyrkkä, eikä sieltä kovin matalalla autolla helposti pois tulla. volarekin jo raapi sisään/ulos ajaessa.. sitä paitsi matala auto on tyylikäs, ei tässä mitään off roadia harrasteta :D
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo muten ollut meillä missään vehkeessä front runnereita, pienimmät on olleet 205/55 renkaita. Ens kesän osalta on vähän auki, kun ton kokosissa gumeksissa joissa nopeusluokitusta riittää, on valinnanvara aika pientä.

    No niin, jatketaan saarnaa. Matala auto voi olla tyylikäs, mutta noi jousitukset, ja ohjaukset suunnitellaan kokonaisuutena, toimimaan yhdestä asennosta kumpaankun suuntaan, ja pyöräkulmat muuttuu sitten ylös- ja alaspäin mentäessä eri tavalla. Jos nyt sitten orkkisdisainilla pudotetaan laite latuun, voidaan saada aika kummallisia lopputuloksia aikseks. Yleensä jousituksen äärialueita lähestyessä noi muutokset tulee vielä jyrkemmiks, ja jos lähtökohtasesti ollaan siellä äärialueella, niin pienetkin jousituksen korkeusmuutokset voi muokata noita juttuja dramattisesti. Siks oikee tapa muuttaa tota korkeutta on dropatut olka-akselit, eli akseli ala-ja yläpallon välissä on korkeemmalla, jolloin suunnitellut liikeradat ja pyöräkulmamuutokset säilyy vaikka auton korkeus laskee. Toimivissa "väkisin lasketuissa", jousia lyhentämällä tai vääntösauvojen esijännitysruuvia löysämällä, vehkeissä on yleensä myös rajotettu koko jousituksen liikerata olemattomiin, ja kulmat laitettu "kohalleen" siinä. Silloin ne kulmat ei muutu, jos ei jousituskaan just liiku.
     
  9. jaketin

    jaketin Gearhead

    juu, dropattuja spindeleitäkin on jo tutkittu suurella mielenkiinnolla, ettei sen välttämättä tarvii olla ilmajousitus.. olen myös ymmärtänyt, että jos liikaa tuolla ilmajousituksella muuttelee korkeutta, niin ajo-ominaisuudet muuttuu ajo-omituisuudeksi..

    tosin, jos auto olis tontissa, niin ihailis vaan. ei tulisi niitä päästöjä, kun ei ajais :rotfl:
     
  10. Muki

    Muki Gearhead

    Minä kun lienen se besserwisser mihin edempänä viitataan, niin sallittakoon pieni täydennys aikaisempaan raapustukseeni.

    Ajokokemusta mainitulla Valiantilla on nyt noin 1000 km pääosin maantietä ja mutkaisia syrjäpätkiä, mm. Karkkila - Salo välillä ns. "Letkun" tie joka on tyypillinen maisemaa halkova mutka sinne - toinen tänne. Sellaisenaan kelvannee tarkasteluun vaikka tuon enempää en sillä ehtinytkään syksyllä ajella.

    Mitä olen asiasta ymmärtänyt, on autossa huollettu ja nopeavälitteinen tehostamaton simpukka, säädettävät ylätukivarret mallia tubular, runsaammin casteria ja camberia kuin mitä tehtaalta lähdettäessä. Ja toki nivelet kondiksessa, puslat vähän tanakampaa mallia kuin alunperin.

    Aika simppelit muutokset sinällään. Tuollainen ylätukivarsisetti taitaa olla jossain kolmen sadan tietämillä per pari. Muistaisin nähneeni johonkin satkuun myös MoPar Perfin simpukkasatsia, jossa tulisi rojut sisälle ja se iänikuinen mopar performance tarra.

    No joka tapauksessa autossahan on tätä nykyä rautalohkoinen, alukantinen RB. Rengastus edessä on tosiaan jotain 205 leveä suht matalaprofiilinen ja takana tais kieputtaa et street radial 275-60-15 jos kalanaivoni asian tilan oikein muistaa.

    No siitä ajotuntumasta sitten. Se on oikeasti niin hyvä matalissa ja suuremmissakin nopeuksissa, olipa sitten kaarre tahi motarin suora, että tosiaan multa on jäänyt tykkänään tarve pois sitä mitenkään parantaa. Noi trikit mitä löijyyn on tehty ei varmaan ole mitenkään hirmuisen kalliita ja kun ei tarvitse kovin paljoa autoa muutella, ei ole niitä sivukuluja paitsi jos ehkä tulee jano tehdessä.

    Olen tosta ihan satavarma että mun hanskat ei enää riittäis toteamaan parannusta nykyisestä. Vois siinä mielessä mennä vähän hukkaan, ikään kuin helmiä sioille jos tota vielä tosta onnistuis parantamaan. Onhan noita erilaisia a-bodyja tullut suhailtua parinkymmenen vuoden aikana, ja tää on kyllä ihan kirkkaasti ykkönen. Itse asiassa jotain uudenkarheaa oikeaa urheiluautoa lkm. ihan silkkaa nautintoa. Ja aika simppelein toteutuksin, jos kohta niitä lienee aikanaan mietitty vähän enemmänkin.

    Että sikäli mä olen tossa omien ajokokemusten nojalla puhtaasti Jykän kannalla, oikein hyvää syntyy myös ilman hammastankoakin. Voi tietty olla että mun taidot kuskina on niin kyseenalaiset, etten tuntisi ajettavuutta vaikka sellainen puris mua ahteriin (Frank Zappaa vapaasti lainaten).

    Noi löijyyn tehdyt muutokset olis tosiaan gutaa jokaiseen abodyyn, oli siellä sitten slantti tai enempi ärjy kattila. Kulutkaan ei ole ihan hirveät.

    Siitä ohjauksen raskaudesta tehostamattomalla, mä en ole tosiaan mikään habamies mutta en ole kyllä tossa löijyssä millään tavoin kiinnittänyt asiaan huomiota. En missään nimessä haluais "kevyempää" etenkään jos se tarkoittais rahanmenoa tai nykyisen näppituntuman heikennystä.

    Tää threadi muistuttaa hieman kaasari vs ruisku ja ehkä paria muutakin. Ei tää niin vakavaa ole. Joskus vaan pitää tehdä niin kuin itte tykkää, eihän toi löijyn vaihdemäärän vähentäminenkään ihan varauksetonta suosiota ole saanut kaikkien osalta, mutta noin nyt tehdään ja jos menee ihan rankasti pieleen niin katumusharjoituksia kehiin ja paluu lähtöruutuun. No harm done to animals or individual bystanders in the filming of this episode.

    Samoin lienee niin että tässäkin threadissa on kyse asioista, joihin on vaihtoehtoja. Tulokset oletettavasti varsin hyviä lähestymistavasta riippumatta. Hande saattais sanoa - minkä ramblerin sompailulta ehtii - "pääasia että viihtyy".

    Jaketin saa kyllä - jos ei jo entuudestaan ole - maistella tuota löijyn ohjausta suven tullen niin halutessaan, vaikka se nyt eri auto onkin niin lienee niissä riittämiin samaa että jonkinlainen vertailu tai katsaus old skool approachiin on mahdollinen.

    "Simpukalla ohjaan vaikka järven pohjaan"
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla on ollut tässä sen noin 33 vuoden aikana mitä olen auton ajokortin omistanut (en ole siis enää ihan poikanen) sekä eurovalmisteisia autoja varustettuna hammastanko-ohjauksella tehostettuna ja ilman.
    Ja sitten näitä Ameriikan ihmeitä joissa kaikissa muissa paitsi tässä nykyisessä harrasteessa on ollut se tehostettu kuulamutteri.
    Challessa oli tehostamaton.
    Yhteisinä tekijöinä noille Bimmereille ja muille euroautoille oli se että ohjauksessa ylipäätään oli jotain tuntoa, oli tämä nyt sitten hammastangon syytä tai ei.
    Muissa mun jenkeissä on aina ollut varttikierros tyhjää keskellä ja sen lisäksi ei mitään tietoa = tuntoa siitä mihin päin pyörät sojottaa.
    Tehostusta on ollut aina riittävästi.
    Challengerissa oli onnistuttu yhdistämään tuo klappi erittäin hitaaseen ja raskaaseen ohjaukseen, tässä kun on 235 leveät etukumit eikä tehostinta.
    Tähän tietysti joku viisastelee että vaihda kapeammat kumit, en vaihda.
    Ostin tuon Unisteerin tehostetun hammastankosysteemin etupäässä siksi että vanha mies jaksaisi paremmin rattia veivata ja olihan sekin toiveissa että jos vaikka olis kohtuullisemmin tehostettu kuin Moparin omat systeemit niin olis ehken jotain tuntoakin.
    Rallia tai rataa tällä ei ajeta joten muuten sillä ei niin väliä.
    Periaatteessa mulle on se ja sama mikä ohjausvaihteen toimintaperiaate on, pääasia että toimii. Kuulamuttereista on ollut tähän asti huonommat kokemukset kuin hammastangosta joten hankintaa tehdessä se ei ainakaan ollut haitta.
    Niin ja tiedoksi niille jotka on huolissaan tästä mun auton muuttamisesta pois alkuperäisyydestä, tämä on alunperin kutosella ja kolmilovisella väkisinvaihdettavalla laatikolla oleva neekerimalli ilman mitään herkkuja.
    Amerikan Joe oli jo ehtinyt vaihtaa koko tekniikan 360/727/8,75 ja lisäksi silpunnut korin joten mitään tämän suurempaa vahinkoa tuskin minäkään saan aikaiseksi.
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla on hämärä muistikuva, että ainakin 1800 bemarissa ja ehkä myös 2002:ssa olis vielä ollut simpukkaohjaus. Ja sitten ainakin 123-koppaisessa mersussa oli, mahtoiko olla vielä 124:ssakin ? Mutta ne oli silti hyviä ajaa, etenkin se 1800 biimeri. Muutenkin staili vehje.
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    E34 Bemarissakin on vielä simpukka, kuten W124 Mersussakin. Bemarin simpukankin olen Moparissa nähnyt...
    Omassa Satellitessa on varmaan parhaasta päästä "tuntuma" tehostettuna mitä olen näillä kerennyt 10 vuoden aikana ajamaan. Siltikin se on aika omituinen europeleihin verrattuna. Olisi mukava kyllä kokeilla miltä tuommoinen Firm Feelin stage 3 simpukka tuntuu ajossa (greenrtse: koeajo enskesänä? :lol: ), pussihousuhörhönä kun en näihin omiin B-koppeihin viitsi alkaa muuta kuin vakiota laittamaan. Valianttiin voi sitten kyllä soveltaa hampitankoja tai vaikka bmv/mese simpukkaa :)
     
  14. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    tottakai jos yhteen törmätään
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

  16. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    tuota alterktion,ia on tullu katseltua,näyttää pätevältä
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

  18. jaketin

    jaketin Gearhead

    tein tuossa koeostoa, lähes 13" jarrut yms. hintaa tuli 5500 dollaria...

    mutta, nyt jäitä hattuun. ootellaan sitä autoa ensin..

    tuosta varmaan säädetään noita cambereita ja castereita hulluuteen saakka :odroll: :poff:
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Meidän tallissa oli yks tollanenkin, tosin A-koppaseen, vielä pari viikkoa takaperin. Kyllhän se toimii, ja paperillahan noi kaikki näyttää hienolta niinku monet muutkin mainokset, mut en mä sit tiedä, ite en maksais moisesta edes kahta tonnia viidestä puhumattakaan. Sillä kahella tonnillakin saa jo koko vakioalustan sellaseen kuntoon, ohjauksineen, ettei oo ennen nähty.
     
  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    No kerroppa meille osaamattomille että mitä sä sillä kahdella tonnilla tekisit.
     

Kerro tästä muillekin!