Uudemmat Chryslerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja redneck1, 28.4.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Avaruusmuna.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Itseasiassa hyvinkin tomiva juttu. Joskus ajattelin vaihtaa uudemman koko sisuksen, mutta sellasta kokeiltua ei niin enää innostanukaan. Kun sais vaan jonkun -92-93 mittarin.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo oli niin antiikkinen juttu ettei tullut edes mieleen. Nehän oli äärettömän huonoja kolaritesteissä, niinkun kaikki vanhat minivanit. Ne on vasta ihan viime vuosina saatu johonkin kuosiin.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mut oikeen kiva ajolleen ja käyttöpelinä. Kuka sitä nyt kolaria varten auton hankkii?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aika monetkin vertailee testituloksia.

    Jos ajattelee vain itseään, eikä matkustajia, tai muita sillä autolla ajavia, eikä kukaan varsinaisesti huomaa jos huonosti käy, niin sama kai se sit on.
     
    Muokattu: 3.5.2019
    Karpov tykkää tästä.
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    eikös tämä olis ollut moparilta https://fi.wikipedia.org/wiki/Dodge_Durango "sinnepäin" suvi.
    ei vaan tainnut oikein yleistyä...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei toki ole vieras käsite, vaan lähinnä hieman kärjistäen koitin kertoa mitä markkinalla tapahtui. Sitävastoin Kolmella suurella tuntui markkinasegmentit olevan pitkään vieras käsite, autoja markkinoitiin pitkään lähinnä aikuisille miehille. Fullsize-mallien markkinaosuus itseasiassa alkoi pienentyä USA:n markkinoilla jo 50-luvun lopulla samaan tahtiin kun autot kasvoi kasvamistaan, vaikka monesti 60-lukua pidetään amerikkalaisen takaveto-fullsizen kulta-aikana. Moni amerikkalainen autonostaja alkoi kaivata pienempiä autoja, varsinkin naisautoilijat, 50/60-luvuilla yhä useampi toteutti unelmansa omasta talosta lähiössä, ja yhtäkkiä perheessä tarvittiinkin kaksi autoa. Äidille tarvittiin auto millä kuskattiin lapsia ja käytiin kaupassa, ja moni valitsi vaikka pienen Ramblerin valtavan Plymouthin sijaan. Näihin tarpeisiin Big Three vastasi kunnolla vasta 60-luvun alussa, esimerkiksi Fordilla fullsizen myynti putosi osapuilleen saman verran mitä uusi Falcon myi.

    Sotketkohan nyt laatujärjestelmän ja johtamismallin? TPS on pääasiassa tuotantoon liittyvää asiaa, kuten nimi sanookin...Myönnetään tosin että en ole Sloanin johtamismalliin kauheasti perehtynyt, herran suurimpia ajatuksia taisi olla porrastettu hintarakenne eri merkkien välillä sekä vuosittain vaihtuvat mallit (hallittu vanheneminen). Se lienee kuitenkin faktaa että laadullisesti ja tuotannon tehokkuudessa Japanilaiset meni Detroitin teollisuudesta ohi oikealta ja vasemmalta...
     
    leivonharri tykkää tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juu-u, automaattivaihteisessakin voi olla shifteri lattialla, niin on aika monessa USA-autossakin. Sekä usa-autoja että Mercedes-Benzejä on ollut omistuksessa ja ajossa useita, joten uskoisin että on joku haju mistä puhun...
     
    redneck1, sdfsd ja Karpov tykkäävät tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minivaneissakin tosin vaan usa on laahustanut turvallisuudessa (kuten monessa muussakin mallissa) jäljessä.

    Zafirat ja muut euroopan tila-autot oli alunperin jo ihan kelvollisia törmäystesteissä, voja ei pitkään aikaan. Virheellinen oletus pistää vaimo ja lapset muka isoon ja painavaan+ turvalliseen tila-autoon. Paperia. Varsinkin kun nykyään tuo vojankin 1800kg ei anna edes massaetua monessakaan tapauksessa
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tää oli mulle uutta tietoa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta tuokin. Mun muistaakseni kuitenkin absoluuttiset myyntimäärät eivät laskeneet full sizeillä vaikka markkinaosuus pieneni. Tarkottaa lähinnä sitä että full sizeillä oli ostajasegmenttinsä jonka lisäksi syntyi kokonaan uusi markkinasegmentti, mille ei amerikkalaset pystyny ja halunnu valmistaa mitään. Full sizejen segmentti ei "hävinny" mihinkään vaikka osuus pieneni. Se "hävisi" vasta 90- luvulla.

    Ehkä joku laatujärjestelmän esiaste, tohon aikaan ei vielä ollu sellasia laatujärjestelmiä mitä niillä nykysin tarkotetaan. Ne oli jonkunsorttisia johtamismalleja mitkä sitten liitty kaikkeen tuotantoon yms. Sloan mun ymmärtääkseni organisoi GMmän sellaseksi mitä se oli pitkän aikaa kaikkine organisaatioineen, sisäsine laskentatoimineen yms.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    miten ne pärjäsi amerikan testeissä?
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Euroncap 40% keulasta esteeseen ja iihs moderate on sama 40%

    Small overlappia 25% ei euroopassa tehdä. Nämä tulokset näkyy usassakin eriteltynä.




    https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/pontiac/trans-sport-montana-minivan/1997

    https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/chrysler/town--n--country-minivan/2001



    Usan testeistähän nää surkeet tulokset on alunperin huomionsa saaneet ihan usaa myöden. Jännä juttu, että euroopassa sama huono testimenestys jatku...
     
    Powerstroke ja sdfsd tykkäävät tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Pitäisi ihan kaivella jostain fullsize-mallien absoluuttiset myyntilukemat, uskoisin että nekin alkoi jo 60-luvulla laskemaan? En ole katsonut kuinka paljon uusia henkilöautoja Yhdysvalloissa myytiin, mutta voisi kuvitella että 60-luvulla trendi oli vielä pääosin nousujohteinen kun talous voi suhteellisen hyvin, eli fullsizejen pudotus ei tosiaan varmaankaan ollut yhtä radikaali mitä markkinaosuuden väheneminen oli... Pitää toki muistaa että takavetoisia, rungollisia henkilöautoja myytiin vuosittain valtavia määriä ammattikäyttöön, jos tutkitaan ihan mattimeikäläisten ostokäyttäytymistä on erotus fullsize vs subcompact/compact suurempi mitä tilasto näyttää.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sama juttu, piti ihan uteliaisuudesta kurkistaa Euro NCAP-tulokset Voyagerille ja aika huonolta näytti, adult occupant kahta tähteä... Vastaavan ikäinen Renault Espace saanut neljä. Tila-autoista en suuremmin mitään ymmärrä kun ei kyseinen ajoneuvoryhmä ole itselle millään tavalla tarpeellinen, mutta Voyageria joskus ajaneena ei se ollut mikään ihan umpisynkkä esitys, suhteellisen hiljainen ja ok ajoltaan, veekuutonen tosin kuluttaa aika tavalla ja sisusta on samaa skeidamuovia kun muutkin aikakauden Moparit, mutta eipä ne ole käytettynä kovin kalliitakaan.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oon aiemminkin tästä jankuttanut, mutta oleellisen jenkkien turvallisuuskäsityksestä kertoo niskatukien puutteen/surkeuden aika pitkälle vs muut maat.


    Jos haluaa lisää yllätyksiä, kannattaa katsoa jenkkipickuppien kolaritestejä 90-luvulta alkaen. Aika heikkoa... Nämäkin jenkkien omia testejä ettei tarvi sanoa, että euroncap olis paskaa.

    https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/f-150-extended-cab-pickup/1997 autsista

    Kaikenmaailman piiippiä ja summeria ja dummy textejä peileissä mutta turvallisuusasiat jenkeissä niin ja näin (jäljessä) vaikka kuinka katsois propagandaa.
     
    Muokattu: 3.5.2019
  17. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Ei ainakaan Cadillacin tai Lincolnin lukemat, mutta ne on GM/FOMOCO-tietäjien alaa.

    Mopareista sen verran, että ainakin Chryslerin suosio vaan nousi 60-luvun kuluessa. 65 tehtiin yhteensä 188,548kpl ja 69 tehtiin 260,771 Rysyä. 69 oli siis eka vuosi Fuselageille.

    Plymouth Furyt (I-III, Sport, Suburbanit) 65: 303,203kpl
    69 (myös VIP): 259,917kpl

    Nämä siis Allparin ja mukaan.

    Luultavasti enemmän numeroita pyörittelemällä pääsee johtopäätökseen, että full size -mallit kärsivät pienten tarjokkaiden tullessa peliin, joskin notkahdus tapahttui vasta 70-luvun puolella.
     
    redneck1 tykkää tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kurkistin Allparista huvikseni Plymouthien valmistusmääriä, 1959 Plymouth valmisti noin 292000 Savoy/Fury/Belvedereä, vuodelle 1960 ei ole mainittu uuden Valiantin valmistusmäärää mutta vuonna ´61 tehty enää 158000 Fullsizeä ja vastaavasti 133000 Valiantia. Kyllä tossa on mun mielesti selkeästi nähtävissä että pieni malli on syönyt fullsizen markkinaa aika paljon...
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Täh? Turvallisempaa kenelle? Niille 10-20 yritysjohtajalle jotka matkusti Cadillacin takapenkillä?
     
    redneck1 tykkää tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Otahan nyt huomioon että tuollaisessa testissä on aika monta vaikuttajaa, esim. nopeus ja se että osuuko testattava auto esteeseen koko keulan leveydeltä vai vain 1/3-osalla kuten ylimmät kuvat Silveradojen osalta osoittaa... Alakuvan 73-87 Pickup on selkeästi ajettu koko auton leveydeltä esteeseen, kun taas noi uudemmat vain etukulmastaan.
     

Kerro tästä muillekin!