Uudet sähköt.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 1.11.2001.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ammattini puolesta olen tuijotellut cadia jos toistakin ihan kyllästymiseen asti ja ainakaan minulla ei (enää) riitä kärsivällisyyttä opetella jotain "akuankkacadia" jonkun sähkökuvan piirtämisen takia. Handicad eli kynä ja paperi ovat pikkuhommissa kova sana.

    Kyllä simppelit sähköt kytkee ilman kuviakin, mutta kuten sanoit, vianetsintä helpottuu radikaalisti kun on kunnon kuvat. Satun omistamaan vanhan kilpa-auton, jossa vika oli takuulla "siinä sinisessä johdossa". Koko autossa ei ollut muuta kuin sitä sinistä johtoa... :sad:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2001-11-16 09:52 ]</font>
     
  2. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    :lol:

    Kuulostaa tutulta! Eli kannattaa käyttää kaikkia paletin värejä vetäessä niitä johtoja. Huono idea ei ole laittaa muutamaan paikkaan johtoa pieni teipin palanen jossa lukee mikä se johto on, tai sitten numeroida ne.

    Kun vielä piirtää sen kaavion ja merkkaa siihen johdon värin ja numeron, niin ei pitäisi tulla epäselvyyksiä!!
     
  3. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Niin, CADia kannattaa käyttää vaan silloin kun sitä itse haluaa[​IMG]
    Itsekin ostin hiljan kirpparilta "ManualCAD'in"[​IMG]
    eli siis vanhanajan piirustuskoneen.
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kaikesta huolimatta tuo "akuankkacadi" on asiallinen peli.

    Se millä kaavion piirtää on sinänsä sivuseikka, tärkeintä on se että piirtää.
     
  5. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    En muiista tarkalleen miten hankala käyttää ja onko auto roinaa,mutta sellanen ku elektronic workbench eli ewb ,pitäis löytyy (muistaakseni) netistä. pystyy myös koestamaan ja mittaamaan osa jännitteet ja jotain valmiita symboleita ,muut voi luoda..
     
  6. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Vanhempiin autoihin on sähköjen teko periaatteessa aivan iisiä kauraa. JOS vain ymmärtää kipinän päälle. Ja biileissä joissa on vaikka 4 sulaketta, ketjuuntuu + laitteelta toiselle. Helppoa.

    Eri juttu alkaa olemaan 90-> malliset. Silloin rupee olemaan tietsikkaa sekä sähköhimmeliä jos minkälaista. Niissäkin on perusasiat aika samalla tavalla kuin vanhemmissa.
     
  7. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Veljen kuplaan piti saada pikaisesti "katsastus"-sähköt. Kaikki piuhat uusiksi ja noin 6h meni sisältäen lyijykynäselostuksen + kaavion. Helpoin tapa mielestäni on ku hakee kirjastosta esim. B-kadetin kyt.kaavion ja tekee sen mukaan. Paljon yksinkertaisempaan ei enää pääse :smile:.

    Niin, joo se peräkärrykaapeli on kyllä ihan MUST!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Spitfire 2004-01-19 12:42 ]</font>
     
  8. kahe

    kahe Gearhead

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä vähän vinkkejä.Koe taulun sähköjä en välttämättä lähtis uusimaan kokonaan, vaan johto poikki ensimmäisestä abikoliitoksesta ja juotetaan uusi johto joka viedään käyttö tarkotukseen.Tällöin vältytään näiltä amerikan liittimien purkamisilta, koska niitä ei löydy suomesta.Konehuone on sitte jo ihan eri asia esim.Hessumobiili myy johdin sukkaa joka on alkup.näköistä mutta työläämpää,koska sinne on vaikeampi lisätä johtimia joten ne täytyy olla kaikki valmiiksi mitotettu.Aina kannattaa lisätä 2-3 varajohdinta per nurkka.Sähkö kaavoja löytyy alfameriltä joka myy lähes joka autoon kirjoja ja niissä on yleensä kaaviot.Itse olen tehny jo kuuteen autoon sähköt vastaavalla tavalla eikä ongelmia ole ollut.Johtimia ei kannata ylimitottaa turhaan, koska liitokset vain hankaloituu.Tässä esimerkkejä I=P/U elikä I=ampeerit P=vastus/kuormitus U=jännite.Esim.ajovalot 55w 2kpl 110w/12v=9.16A elikä 8Asulakekin sen kestää jolloin johtimena riittää 1,5mm2 jonka sietokyky on 10A kun taas 2,5mm2 kestää 16A 4mm2 >20A 6mm2 >25A ja niin edelleen.Moparin laturia ei saa lataamaan tyhjä käynnillä kunnolla muuten kuin teettämällä sorvarilla uuden pienemmän siivapyörän, tiedän omasta kokemuksesta.Kannattais harkita jonkun Opelin laturi ne ei ole niin mahd kalliita ja niissä on sisäiset säätimetkin.
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo johtimen vahvuus on suhteellista, eli aina pitäisi ottaa pituus huomioon. Totta on että sähköturvallisuussuositusten mukaiset vahvuudet ovat juuri nuo 1,5 mm2 10A, 2,5 16A jne.. mutta jännitehäviö vakiovirralla (esim. johtimelle suositeltu maksimivirta) johtimen metriä kohti on voltteina täsmälleen sama käytettiin jännitteenä sitten 230 V tai 12 V. Prosentuaalinen eli suhteellinen häviö onkin sitten toista luokkaa mikä sitten vaikuttaa myös suoraan tehohäviöön; esimerkiksi 230 V verkkovirrassa 2 V häviö ei vaikuta vielä mitään mutta 12 V järjestelmässä vaikutus onkin sitten jo huomattavasti dramaattisempi, sen takia kannattaa kyllä harkita vahvempien johtimien käyttämistä esimerkiksi ajovaloille ja muutenkin jos kysymys on pidemmistä vedoista.
     

Kerro tästä muillekin!