Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, noissa hinnat alkaen -malleissa on vero sinällään pienehkö, tai no kenelle 10-20% "turhaa" kustannusta kymppitonnien ostoksessa on pieni?

    Punavihreä siipi ja suomalaisten kateus pitää huolen siitä, että "jos on varaa tommoseen autoon, ni on varaa maksaa vähän enemmän veroakin" -vero on ja pysyy meidän ilona ja turvana jatkossakin. Toki, eihän ajoneuvoveroa tai polttoaineveroja silti unohdeta, kyllä nekin saadaan pidettyä tarpeettoman korkealla.

    Onhan se ihan julkisesti lausuttu, että kaikinpuolin autoilijoiden tyytyväisyyttä pyritään laskemaan, jotta porukka alkaisi mielummin käyttää kusen ja oksennuksen hajuisia busseja, jolla matka-aika on vähintään viisinkertainen.

    -JJ-
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Se on jännää, että autoa pitää verottaa semmosella könttämaksulla, ja sitten lisäksi kilometreihin perustuvalla verolla?
    Esim. Käyttövoimaverolla kompenssoidaan Dieselin polttoaineveroa, jotta paljon ajavat pääsisivät halvemmalla. Minä tykkään siinä mielessä käyttövoimaverosta, mutta eihän se oikein ole........ Minun mielestäni. Toki minun mielipiteilläni ei päätöksien tekemisissä ole mitään painoa.
     
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Autovero ja ajoneuvovero pois ja polttoaineen verotus sellaiseksi, että se kattaa liikenteen kulut. Verotus tapahtuisi silloin ainoalla järjellisellä perusteella eli käytön mukaan.

    Julkinenliikenne on hieno homma toimiessaan, mutta valitettavan harvassa paikassa se täällä toimii järkevästi, eikä se sillä parane, että yksityisautoilusta tehdään hankalampaa ja kalliimpaa. Eikä sitä saada näin isoon ja harvaan asuttuun maahan ikinä sellaiseksi, että autoilua voitaisiin vähentää merkittävästi.
     
    duel tykkää tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Ehdottelevat sellasta Yritysdieseliä, josta sais jotain palautusta, jotta ei ammattiliikenne kallistuisi liikaa (noin 10 cnt/Litra). Siis silloin, jos käyttövoimavero poistuisi.

    Jos kaikki vero olis polttoaineissa, niin varmasti moni karsisi turhia ajoja.
    Nyt kiinteiden käyttömaksujen vuoksi siittä ei ole suurta hyötyä, kun maksaa vaikkei ajaskaan.
    Kun verot olis vain polttoaineissa, niin säästyis byrokraattisia valtion kuvioita aika paljon (eli tulis paljon lisää työttömiä?).
     
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Kaikkea turhaa byrokratiaa sietäisikin karsia, niin ei tarvitsisi kerätä veroja sen koneiston pyörittämistä varten. Kuten jo sanoin, niin suurilta osin ne rahat menisivät kuitenkin käyttöön, joten eiköhän sitä myöten avautuisi uusia työpaikkoja työttömille byrokraateillekin.
     
    valpas tykkää tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Samaa funtsin. En usko tuota lukua, vaikka absoluuttista totuutta asiasta en tiedäkään. Mutta jotain osviittaa antaa se, että esimerkiksi Nettiautossa myytävänä olevan kaluston mediaanipyyntihinta on öpaut 10-12 k€. Kuulostaa realistisemmalta.

    Oliskohan ollut Autoliiton edustajalla jonkinlainen ketunhäntä kainalossa?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainoa jos arvioitu autojen keski-iän mukaan ja siitä laskettu vanhemmat autot lähes arvottomiksi mikä sitten kompensois uusien hintoja jotenkin kierosti :poff:
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Muistanettehan,että nämä auto/käyttö ja käyttövoima-verot on VAAN VÄLIAIKAISIA..
    Näinhän meille kerrottiin kun ne tuli voimaan.... Diesel-vero jo 70-luvulla???
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Nehän on väliaikaisia - eihän noi ole voimassa, kuin korkeintaan sen aikaa kun ihmiskunta on olemassa. Kosmisessa mittakaavassa tämä aika tullee olemaan hyvinkin lyhyt, suorastaan pikainen stintti :rotfl:

    -JJ-
     
    valpas tykkää tästä.
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, pakko myöntää että vähän hyppäsi minunkin silmilleni tuo luku. Tosin mainitsemasi 10-12k on sekin mediaanipyyntihinta, ei mediaanimyyntihinta. Ja chattiauton huomioiden, niin istumalihas-tuntumani sanoo, että aika moni kottero lähtee listoilta myymättömänä.

    Tolleen heittämällä räknäten; niin kyllähän tommoseen muutaman tonnin keskiarvoon toki päästään niin, että jos Westendissä joku ostaa 85 tonnin Teslan ja 20 persaukista 100€:n ritsat, niin päästään karvan päälle 4 tonnin keskiarvoon. Joten, olisikin mielenkiintoista nähdä Trafin tilastoja, että minkä verran tällaisista ns. muutaman satasen ritsoista tehdään omistajanvaihdoksia, verrattuna 2010-luvun autoihin. Eiköhän tohon mainittuun lukuun jotenkin tuollaista tilastoa käyttäen ole päästy, voisin ainakin kuvitella.

    -JJ-
     
  11. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Jos raskaskalusto saa polttoaine-edun, niin se tuo vaan väärinkäytöksiä. Niillä korteilla tankattaisiin henkilöautoja. Muutenkin näin lyhyen ajanjakson perusteella on ennenaikaista lähtä suuria muutoksia tekemään.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    En tiedä muista, mutta minun kaikkien autojeni keskihinta on noin 1500 euron paikkeilla, jos joku yleensä niistä Diiseleistä suostuu mitään maksamaankaan....
    Silti noin 50tkm ajellaan vuosittain (kaikilla yhteensä).
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiköhän toi summ ole aika lähelle todellista

    Jos katsotaan paljonko vak.yhtiö korvaa ja se suhteutetaan rekisterissä olevien autojen määrään ja niiden todelliseen hintasuhteeseen

    Tänä päivänä on helppo määrittää auton todellinen hinta
    Rintajoupilla on huutokauppa käyttö autoille ja huutokauppasivustoilla myydään varmaan tuhannen autoa päivässä

    Jos hinta millä vaikka 10kpl -04 avensiksia huutokaupassa vaihtaa omistajaa, eiköhän niiden keski arvo ole aika lähelle sitä todellista hintaa mitä kyseisen mallisissa autoissa on ja se ei taida ihan 12k olla
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tätä ei ihan pysty ymmärtämään...:rolleyes:

    Jos vakuutusyhtiön korvauskantaa haluaisi ylipäätään käyttää autokannan keskiarvon määrittämisen apuna (mikä ei monestakin eri syystä ole oikein hyvä menetelmä), pitäisi varmaan laskea keskimääräinen lunastuskorvaus lunastetuista autoista eikä suhteuttaa koko korvauspottia koko autokantaan.

    Todellinen hinta on se mitä joku yksittäisessä tapauksessa maksaa, huutokauppahinta on just sitä ja sinänsä helppo selvittää. Mutta sellainen objektiivinen käyvän arvon määrittäminen on aika paljon vaikeampaa. Kysy vaikka tullin (ex) autoveroyksiköltä.:D
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos otetaan otanta 10 corollaan vm.95 ja katotaan paljonko niiden lunari arvo on ollut ja lasketaan niistä vm.95 corollalle keskihinta, niin melko lähelle todellista se on.


    chattiauton pyynnit on ihan turhia katella minkä arvosia mitkäkin on tai joku vaihtopörssi
    sattu kerran kohdalle siinä vaihtopörssi lehdessä joku rottelo liikkeessä 5k€ ja sama nettiautossa samalla liikkeellä 3k€
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Vm. 1995 Corollista on öpaut 99 % jo paalissa, eikä sillä muutenkaan taida merkittävää lunariarvoa olla. En oikeastaan ymmärrä, miten tämä esimerkki liittyy auton keskimääräisen arvon määritykseen?

    Hauskasti muuten kuvaa tätä arvonmääritysproblematiikkaa se, että vakuutusyhtiön ja verottajan arpoma käypä arvo täsmälleen samalle autolle ei ikinä ole sama...:D

    Chattiautossa on vaatimattomasti 85000 henkilöauton myynti-ilmoitusta, joten en nyt vähättelisi sen tilastollista merkitystä. Toki ne ovat pyynti- eivätkä myyntihintoja, mutta mediaani on silti kohtuullisen hyvin kuvaava luku.
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, että ette tiedä niitten peurojen ylittämisreittiä, varsinkin jos tuttu tie. Mulla on kymmeniä läheltäpiti-tilanteita nuorempana. Karvoja jäi muistoksi usein.
    Peuroilla on yleensä tietyt reitit, eli tienylityspaikat. Silti piti nuorena kaahata yöllä himaan.:eek:
    Tai sit vaan meillä peurat meni samasta kohtaa.

    Muistan kerran, kun olin tulossa yöllä himaan, ja oli niin älytön sumu, ettei kovin paljon konepeltiä pidemmälle nähnyt, niin osasi laskea nopeuden n. 40kmh., koska tiesi, että siellä saattaa niitä peuroja olla. Ja niin olikin. Lauma juoksi lähes keulan edestä tien yli. Jalka oli jo valmiiksi jarrulla, koska se paikka oli pirun vaarallinen peurojen suhteen.
    Mulla on myöskin peurat juossut kylkeä pitkin samaan suuntaan, kun ei jarrut ollut mitkään hyvät, ym.ym.ym.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Minullakin on tuossa 15km tutulla pätkällä noin 20 paikkaa, jossa olen nähnyt hirven, tai peuran tiellä. Sovitan nopeuteni sellaiseksi, että jotain pystyn tekemään. Manuaalilla vakkari päälle, ja jalka jarrulle valmiina painamaan HETI. Pimeellä kaikkien haukkumat sumarit päälle, niin näkee paremmin sivukulmaan, josta ne tulee. Kun ei ole vielä osunu, niin ihan varmasti osuu jossain vaiheessa, kun kävelyvauhtia ei viittis ajaa.
    Monet tulee takapuskuriin ahdistamaan, useat menee ohikin. Mutkasella 80 huonopintasella asfalttitiellä mulle riittää 70. Sorapätkällä vielä vähemmän.
    Jos vastaantulijan näen tulevan kivisellä pätkällä kovaa, eikä ketään oo takana, niin tarvittaessa oman tuulilasini vuoksi minulla on varaa jopa pysähtyä. Liian kiire ei oo.
     
    viikinki75 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vaihtohinta eri.
     
    peto tykkää tästä.
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    En tiä liittyykö tää oikeen mihinkään, mutta kun rouva haki ittelleen uuden tötterön kaupasta ni jotenkin uusien autojen ketjua tää liipannee.

    Rouva otti ittelleen tommosen 115 heppasen, litraisen Golffin. Mää olin aika skeptinen mokomasta kikkareesta, mutta koeajo yllätti - jos joku ois mulle sanonut 20 vuotta sitten, että litrainen rivikolmonen on kiva ajaa, ni oisin nauranu paskaisesti päin naamaa. Mutta ei jesus auta, että pääsi yllättämään; vaikkei potkua olekaan kuin se 115 hummaa, niin ruutia tuntuu kuin olisi enemmän, kuin aiemmassa 140-heppaisessa Opelixissa! Eikä tolla ny normiliikenteessä jalkoihin jää.

    Positiivinen kokemus kaikin puolin. Ja toinen havainto, että suht perus-Comfortline varustetasossa alkaa olla jopa Volkkarissa vakiona aika mukavasti varusteita. Muun muassa tutkat ja peruutuskamera - just äskönhän noi oli maksullisia lisärukseja liki kaikissa.

    Jutun juoni? Emmäätiä, kunhan tässä puolittaisessa euforiassa hehkutan positiivista yllätystä, tai sitten odotukset Golfin suhteen oli alunperin vain matalalla :D

    -JJ-
     
    KajS, grantorino, Nikuzai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!