Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    itse kuitenkin vähän ihmettelen loppumista, pelkäsin ennemmin uuden lehdykän liiallista suosiota alkuperäisen kustannuksella. onhan nuoriso suuri kuluttajaryhmä ja nuoret moottoripäät eivät ilman obd-lukijaa mitään ritsoille teekään. kaikki 85-2000 ikäluokan autot ovat nyt halvimmassa luokassa, ja sillä aikavälillä tarvitaan tietoteknistä harrastuneisuutta aihoita elvytellessä. ja löytyy niistä ihan mielenkiintoisiakin vehkeitä, kuten mobla2000 on osoittanut. ei huisin jännittäviä, mutta järkeviä käyttöharrastelaitteita. tämä lama vaan puri tuon lehden pois. veikkaan talouden reaaliteettien olleen niin ylivoimaiset ettei vain ole kellään nyt ylimääräistä paalua mihinkään lehtiin ja turhiin harraste autoihin
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    V8 ongelma oli joskus se ettei siinä ollut oikeen mitään sisältöä jutuissa. Ne jutut oli sillon että "ostettiin tota osaa tuolta, tätä täältä, toi tyyppi kokosi moottorin, kaveri maalas, tuttu verhoili, tuolla auto kasattiin". Kuvat oli sillonkin hienoja ja hienoja autoja, mutta aika usein jäi ainakin mulla kuvien kattelun tasolle lehden lukeminen. Sitten vielä jos auto oli joku mustang tai charger niin ei oikeen kiinnostanut.


    Ei nuoret mitään mobilisteja lue, saati yleensä oikeen muitakaan lehtiä. Eikä nuorten keskuudessa se museointikaan ole mitenkään muodikasta, enemmänkin tuning. Jos lehtihyllyssä on GTI magazine tai mobilisti 2000, se nuori todennäkösesti valkkaa sen GTI:n. Muutenkin ne nuorten harrasteet on eri autoja mitä tossa mobla 2000 olleet, e36 bemaria, e32(?) bemaria, 240, 740, 940 volvoja yms. varakkaammilla sitten japsi urheiluautoja ja uudempia bemareita ja audeja.
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sanonko,en sano,sanon.. :lol:
    Mielestäni V8 on enempi vitsi lehtenä ja tuon tasoisena toimitettetuna lähinnä ihmettelen miten SE pysyy pystyssä kun vertaa vaikkapa vielä n1980 luvun lopun ja n90-luvun puolenvälin numeroihin joissa oli enempi duunariluokan rahoin+voimavaroin tehtyjä uskomattomia"Suomi Suoautoja"jotka kiskottu jostain mättäiden seasta omaten enempi puutteita kuin tallella olevaa osaa,jotka nekin läpilahoja,ruhjottuja tai kunnostuksen ulottumissa kaikin järkevin keinoin...varsinkaan kun ei ollut nettiosakanavia.

    Löytyipi myös joka numerossa ihan ihmeellisen hienoa uustuontikalustoa laidasta laitaan jotka sitten vaan katosivat tuhansien muiden uitettujen kera johonkin vaan mihin??
    Ruotsiin,romuksi tai jossain jemmassakin taatusti joitain yksilöitä yhä on Ruususen unta viettäen.
    Nehän ne silloin muutti ihan kaiken ja pikavauhtia joka jannulle löytyi halvalla Caddy,Impala,Craisu tai Mustang saati oikein siipivehkeitä joita niitäkin oli joka lähtöön.

    Nyttemmin V8 on ultraohut,kallis ja täysin alta lipan oleva julkaisu jossa jutut USA:sta ym ulkomailta käännöksiä,täynnä "sadan tonnin+tuhannen tunnin"helmiä joiden yhteinen nimittäjä on iso raha ja väh 500hv kaikin kuorrutuksin.
    Matching tai uusi uustuotantomöhkö konehuoneessa oleva bling,bling unelma ja kaikki koneen ympärillä+jatkona olevat komponentit kabiinin kera uutta ja parasta mitä saa,tietysti.

    Erittäin hyvä vaihtoehto on myös ostaa uudenkarhea Challenger&Musse tms lähtökohdaksi ja alkaa siitä "rakennella" :rotfl: :rotfl:

    Ei ihme jos ei oikein tavallinen "hitsari tai myyjä"innostu enää koko harrastuksesta kun haluttu aihiokin maksaa maltaita ja irtotekniikan hintakin jo vuosipalkka triplasti...
    Täytyy ainakin olla iso maatila tai muuten rahaperhe takana Poijjan Amerikantouhuissa=pikkulohkot,kutoset ja tolppasedanit niitä jätejenkkejä taas.

    Noh,meni vähän Mobilistista sivuun,mutta kuulkaa helpotti avautua,mutta ei kuulkaa otaa enää niin "rinnasta" :mad: :mad:

    Mobla on huippulehti kaikenkaikkiaan mistä täällä Suomessa valita,ehkä pikkasen notkahtanut noitten matkastoorien,ylipitkien kääpiöluokan kulkine juttujen kanssa ja ne miljoonaluokan huutokauppajutut on niin loppuunluettua Amerikkaa että yli hops...eikä Vaimon ääni tahdo säännöllisesti enää pysyä luettavuusrajan yläpuolella tekohauskuudellaan vaan onneksi lyhyt palsta.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo noi V8 magazinen autot ei oikeen kiinnosta kun mahdollisuutta sellasen auton mitä niissä käsitellään hankintaan ei ole ainakaan hetkeensä. Just jotain -50 mercury customeita, -59 cadillacceja, mustangeja, chargereita yms. Ilmeisesti noi sitten kiinnostaa sitä suurta yleisöä enemmän mitä jotkut vähän vähemmän arvostetut autot esim. dartit tai noi alle 10 000 saatavat coupe ht mallit tai 70- luvun laivat.

    Tai sitten tää harrastus on vaan suurilta osin mennyt tohon että kauheesti ostetaan kaikkea, ja teetetään jossain muualla. Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta en minä palstatilaa jaksaisi tollaseen harrastamiseen tuhlata kovin paljoa, saati lukea siitä mistä mitäkin on ostettu. Ei noita suosta nostettuja autoja enää kukaan muutenkaan jaksa rempata kun amerikasta saa parempikuntosia ja todennäkösesti halvemmalla mitä joku hönö täällä siittä raadosta pyytää, varsinkaan jos se on joku 4d tolppa valiantti kutosella. Minäkin taidan olla viimesiä mohikaaneja kun noita ladosta löytyneitä autoja (joitten hintalappu on liian suuri ehjänä ja "ilmaseksi" saatuja kun lato täytyy ympäriltä purkaa pois) yms. muita lattiattomia seisoneita paskoja koitan saada liikenteeseen ja ajoon. Välillä kun oikeen noitten kanssa tuskailee kyllä ymmärtää miksei ihmiset tollasta tahdo enää tehdä...

    Yksikin murheenkryyni on tällä hetkellä korjauksessa. Vaihdoin siihen kaikki jarrut, iskarit, nivelet, suojakumit ja hitsasin pohjan kun auton sain. Sitten siitä hajos männänrengas. No, se korjattiin ja kaasarikin käytiin läpi. 100km ajoa ja pakkasnestettä alkaa kulumaan. Vikaa ei löydy mutta kierre on paisuntasäiliössä ja sauhu melkonen. Lopulta vika löytyy hajonneesta alipainetta säätävästä termostaatista. Otetaan se pois välistä ja parisataa km ajoa. Nyt hajos vaihteisto ja vetoniveletkin on alkaneet paukkumaan. Taas kone+laatikko ylös. Vetoniveliä ei saakkaan uusia ja täytyy haalia varaosa-auto pihaan mistä sai paremmat paikalleen. Samalla löydän lisää reikiä autosta massan alta, ei muuta kun hitsaten.

    Ton auton on pakko alkaa olemaan hyvä kun kaikki on vaihdettu mikä vähänkään voisi mennä rikki, halvemmalla olis päässyt jos olis ostanu vaikka 1500 eurolla hyväkuntosen, mutta kun ei sillon ollut sellasia rahoja.
     
  5. M.K.

    M.K. Gearhead

    Puhut asiaa Cocco Bill. Kyllähän se oikea V8 kuoli silloin, kun se yhdistyi Street Racen kanssa. Ei oo paljoa jaksanu lukea sen jälkeen.

    Mobilisti on hyvä, mutta tuntuu vähän että senkin parhaat hetket ovat takanapäin. Toivottavasti olen väärässä.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Minusta Mobilisti on erittäin hyvä edelleen... mutta ymmärrän kyllä ajatuksen siitä, että "paras takanapäin". Miettikää nyt vaikka jotain jenkkiautonäyttelyitä, dragrace-kisoja, cruisingeja... ihan mitä tahansa! En ole mihinkään niistä täysin kyllästynyt, mutta en kiellä, etteikö vuoden 1988 AMCS, 1992 Tre hotrod&Rockshow jäänyt ihan eri planeetalta mieleen, kuin vuoden 2010 näyttely. Vai kävinkö siellä edes 2010, olisko se voinut olla 2011...?
    Eli suhteessä tähän "aina vaan uutta tai samaa" -juttuun, Mobilisti on hämmästyttänyt itseäni pysymällä erittäin luettavana noin viimeiset 20 vuotta, minusta se parani 90-luvulla. Onhan siinä vaihtuneet toimittajat aika ajoin ja ehkä osittain siksi ja osittain tiettyjen vaihtuvien pienten juttujen takia se on kiinnostava.

    Tykkään laiva- ja lentokonejutuista. Tosin tykkään sotahistoriastakin. Mistään muusta julkaisusta en esim. ole lukenut niin tiiviisti ja hyvin Vietnamin sodan motiiveja jne. kuin Mobilisti-lehdestä niiden esitellessä jotain Phantom-hävittäjiä... yleissivistävät lukijoita, jotka muuten eivät lukisi mitään? Historia: väki lukee kyllä päivän sanomalehtiä tajuamatta yhtään, miksi maailmassa soditaan ja sitten uskotaan kaiken maailman salaliittoihin.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Samaa mieltä cocco billin ja mk:n kanssa, paitsi viimevuosina myös nuo kääpiöhäristin jututkin tulee mielenkiinnolla luettua. V8 taidan vuoden alusta perua
     
  8. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä ennen oli kesätkin pidempiä ja leipäkin maistu paremmaalta... Nostalgia on ihan hienoa mutta ihan oikeesti, selatkaapa niitä 20-25 vuotta vanhoja lehtiä nyt. Oliko ne muka niin paljon parempia vai tuntuiko asiat vaan hiukan erilaiselta silloin kun itselläkin oli ikää saman verran vähemmän ? Suosta nostettuja autoja rakenneltiin ja ruostekorjakset tehtiin ihan samalla laadulla kuin käyttis-Taunuksiinkin, ei ollut korjauspeltejä saatavana, ruustukin välissä kanttailtiin peltejä ja takakaaria naputeltiin itse paskoilla kiinalaisilla vasarasarjoilla, englanninpyöräkin tarkoitti Nortonia tai Arielia. Uustuontikalustoa toki tuli maahan jota lainarahalla moni osti myydäkseen laman tullen murto-osaan ostohinnasta, etenkin kuin ensin oli laulettu kesä kylillä ja juoppokuski oli hajoittanut laatikon tms. Maalattiaisissa talleissa pikkupakkasessa roikkalampun valossa rakennettiin nuoruuden innolla, nyt kun katselee tallirakenteluketjuakin niin tuollaisia talleja mitä nyt tuntuu olevan melkein joka jampalla ei ollut silloin edes rikkailla. Osakauppa oli keskittynyt muutamalle harvalle firmalle, jenkeistä itse tilaamisen ollessa jotain ihan käsittämätöntä touhua.

    Tietty siihen aikaan kisat ja näyttelyt kolahti ihan erilailla kuin nyt kun jo muka kaikkea nähnyt. Aika harvoin mikään lehdestä luettu sykäyttää mitenkään erityisemmin. Sen vuoksi ihan mielenkiintoista tsekata joskus oman hiekkalaatikon ulkopuolelle ja lukea esim. Mobilisti 2000:sta. Ihan liian uusia omaan makuun mutta hyvin tehtyjä juttuja jopa sellaisista joiden ei luulisi kiinnostavan ollenkaan. Perus Mobilistikin on juuri kaikessa yllättävyydessään hyvä, kannesta kanteen tulee luettua aiheesta riippumatta. Ihan mielenkiintoista lukea skootterin näpertelystä tai Panhardeistakin.

    Aika monenlaiset ihmiset näitä laitteita harrastavat joten en nyt tiedä miten määritellä "duunariluokan rahoin" rakentelemat autot. Pitkäaikaistyöttömänä "numerottäsmäämuskeliauton" omistajana en ainakaan köyhempiä helpolla löydä. Työtön olin silloinkin kun tuon ostin 1998 säästöjen nippanappa riittäessä tingittyyn ostohintaan, bensarahat toki jouduin lainaamaan että pystyin kotiin ajamaan...

    Yksi syy miksi jutut ovat nykyään lehdissä toisinaan aika tylsiä on ihan tämä nykyinen harrastustyyli. Ei siitä että Erkki ostaa ebaystä auton ja kovasti jännätään pari kuukautta että menikö rahat ja mitä tuli ostettua, sitten tilaillaan osia ebaysta auton saavuttua ja tallissakin ollaan välillä. Lopulta päästään baanalle mutta auto on jo jutun ilmestyessä myyty kun ebaysta löytyi taas uutta tilalle... Jos noista aineksita joku saa hyvän jutun kirjoitettua niin on kyllä ihme.

    Ihan pienenä ajatusleikkinä voisi heittää ilmoille että jos Mobilistin tekijät väsäisivät ihan puhtaasti jenkkiautoaiheisen "rodiraggari" spesiaalilehden niin millainen se olisi jos samalla perusteellisuudella ja tyylillä tekisivät ? Mitä erikoisia Suomi-autoja löydettäisiin lehteen, nostalgiajuttuja harrastuksen historiasta, uustuonnin alusta, autoja joihin liittyy jokin mielenkiintoinen tarina ym ?!
     
  9. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Itse lukien jo Mobilistia 1/79 lähtien ja Kasia 1/78 ja aika jotenkin meni ohi Kasista ja nyt tullut tilattua tuon Moblan rinnalle se seniorikin (K.L.B,n juttujen takia) ja siinäkin jopa asiaa joka kiinnostaa enempi kuin kasin tarinat.
    (niin mitkä tarinat ? )

    Aikansa kutakin ja aika ja ihmiset muuttavat mieltymyksiään moblassa aina yllätyksiä ja joka numerossa siksi yllättää joka kerta positiivisesti.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tottakait nostalgia on tehnyt tehtävänsä niinkuin nykyinen vanhuuskin :(
    Ei ,en minä sitä kritisoi että nykyään on korjauspelteja ja löytyy varaosiakin juuri siihen ko härpäkkeeseen eikä tarvi "mietintämyssyä" miten väärän merkin osa saataisiin toisenmerkkiseen silleen nätisti istumaan&toimimaan,vaan sitä että ennen oli kavereilla intoa surkeissa talleissa+kädet rasvassa ja ihan omin pikku kätösin tehtiin mitä tehtiin kun muuta vaihtoehtoa ei ollut ja korimalli oli mikä oli kunhan Jenkki ja sitämukaa tehtiin kun jostain markkoja kaavittiin.

    Tottamooses nyt on eri ajat joka asiassa,vaan on Suomi yhteiskuntana lipsahtanut suoraan kuin Jenkkilään niin kaluston tasossa,sairaanhoidossa kuin harrastuksen ajatusmaailman osalta eli osa jopa tuodaan valmiiksi rakennettuna tosiaan nettiostettuna eikä siinäkään mitään jos pikkusen vaatimattomalla pelillä uskaltaisi aloitella mutta ei,heti on joku tietoviisas ihmettelemässä miksi tuo vaan tuommoinen perusversio eli pikkasen on kovat kriteerit kun lähtökohta on sama kuin mihin ehkä päästiin aikoinaan pitkät harrastuksen päätteeksi.

    Hienoa myös lennähtää tosta noin kuukaudeksi itse Jenkkilään ja hakea itse tarpeeksi tyyris peli että kansa kohahtaa.
    Ellei vanhat lotjat kolahda niin hyvä idea tuoda se uudenkarhea Challenger&Musse tms "lähtökohdaksi".

    Eikö ole vähän näin vai hourinko?

    Uusia harrastajia on muutenkin vaikea saada,kuoleva keski-iän ja vanhemman sukupolven laji ja näin isoa kynnystä harva nuori hyppää näillä suhdanteilla.

    Tuota ennenvanhaista hintasoa on pikkasen vaikea ehkä käsittää ja suhteuttaa mutta jos 20-40 000mk:lla sai ruosteetonta orkkisautoa siivillä,ilman ja katotta tai viistokatolla mutta tolpatta kumminkin.
    Nyt alle 10tuhannella euroissa ei oikein juhlita.

    Jos lainarahalla osti niin eihän auto ikinä hyvä kohde ole,paitsi tässä tapauksessa jos olit ns pitkän kaavan tosiharrastaja ja olet säilyttänyt autosi hyvin ehkä jopa tähän päivään asti.

    Tähdennyksenä että en kadehdi tms,kukin tyylillään&kukkaronsa mukaan,hyvä kun hienoa&huonoakin kalustoa tullut ja tulee yhäkin,asenteet vaan muuttuneet arvostuksen kera siihen että Trailer Queenit,virheetön matching-peli tai ilmastoiduissa talleissa olevat sijoitusautot on vain jotain noteerattavaa,kuin harrastajien himoitsemat harvinaiset Arabia astiat vitriinissä eli ellet heti aloita esim kaksnokkakannusta et ole oikein mitään.
     
  11. M.K.

    M.K. Gearhead

    Tarkennan hieman: Se alkuperäinen V8-Mag oli nimenomaan mun mieleeni sen vuoksi, että se joku mystinen henki oli niin hyvä siinä lehdessä. Ei ne ajoneuvot ja niiden rakentajat välttämättä aina niin upeita olleet.
    Tämä henki katosi silloin, kun alkuperäiset lehden perustajat jäivät hyvin ansaitulle vapaalle lehdenteosta ja myivät lehden isommalle talolle.

    Jotain samaa fiilistä on pystynyt Mobilisti-lehtikin tarjoamaan jo pitkään. Toivotaan vain ettei mene yliyrittämisen puolelle.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo jos jutut tekee innokas harrastaja itse, niin onhan siinä eri fiilis kuin ammattitoimittajan. Esim. suomalainen Retro on ok luettavaa.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Parit viimeset kommentit on varmasti totta! Omasta mielestäni Mobla on pitkään pitänyt hyvän linjan, joten optimisti sanoo minussa, että kyllä ne varmaan vielä jonkunkin aikaa tuolla konseptilla pystyvät asiansa hoitamaan ja lukijansa pitämään otteessaan. Yksi yhdistävä tekijä muuten niissä wanhoissa 80-luvun V8:ssa ja 2000luvun Mobla-lehdissä ovat hyvät pääkirjoitukset.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Meinaa loppua lukemiset kesken, niin täytyy alkaa etsimään 2k:n korvaajaa. V8 se ei ole, Spinneri voisi ehkä olla, mutta RIP. Klassikko, Retro ehkä vahvimmat ehdokkaat, voisihan sitä Senioriakin vilkaista mutta joskus 10 v sitten ei oikein napannut, toisaalta onhan tässä itsekin 10 v seniorimpi nykyään.
     
  15. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Juu. Aika varmaan kultaa muistot ja ikä tekee tehtävänsä.

    V8:sta itse muistaa poikanöösinä alkuperäisen omistajiston _hyvin kirjoitetut_ jutut -80 luvun alkupuolelta; Pääkirjoituksista jäi mieleen joku moottoripyörien hakumatka Turusta Helsinkiin. Tai sen Cobra Jet -lava-auton osto Ruotsinmaalta. Tai valkoisen Thunderbirdin valtavat hitsaukset ja suomalais-ugrilainen metsäremontti. Reilu 30 vuotta näistä taitaa olla jo...

    Jutut oli kyllä huikean hyvin kirjoitettu, jotain samankaltaisuutta löytyy tämän päivän Mobilistista...

    Itse olen valmis satsaamaan kirjoitettuun harrastelehteen, jos jutut pysyvät tasokkaina. Pelkkien kuvien takia en, netti vaan tekee tehtävänsä...

    AHi
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Mä kun en ole elänyt vielä tuolloin V8 Magazinen alkuaikoina, mutta jokaisen numeron olen lukenut (Paitsi sen ekan joka puuttuu :mad: ), niin täytyy sanoa ettei ne vanhat numerot mun mielestä niiin paljoa parempia olleet. Joo, on mielenkiintoisempaa lukea jostain vanhasta Suomiautosta tehdystä raadosta jossa on pitkä tarina takana kuin siitä eBaystä ostetusta autosta josta on Bolt On tyylillä tehty näyttelyvoittaja. Toki arvostan molempia tekotapoja, mutta ensimmäisestä on paljon hauskempi lukea eikä vain siksi että oma tuleva projekti on myös pitkään seisoneen vanhan Suomiraadon kunnostus.

    Lisäksi noita vanhoja lehtiä on hauska lukea juuri siksi, ettei itse ole silloin ollut mukana kuvioissa. Kuvista saattaa kuitenkin bongata autoja, jotka nykyäänkin pyörii tapahtumissa ja lehdissä näkyy autoja joita ei ole koskaan nähnytkään. Mutta tykkään kovasti myös uusista V8 lehdistä, mielenkiinnolla odotan taas sitä kun uusi numero kolahtaa postiluukkuun.

    Mobilistissa vanhat Euro ja joidenkin Japsiautojenkin esittelyt on ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka ne ei V8:n juttuja mielenkiintoisempia ole (Koska Veekasin aiheet on vaan niin paljon mielenkiintoisempia) Mutta Mobilistissa jotkut skootterit sun muut eivät kiinnosta kauheasti eikä aina kaikki matkakertomuksetkaan nappaa. Se Alaskanreissun juttu sen sijaan oli hyvä!

    Amerikan Rautaa tulee ostettua sillointällöin jos joku todella mielenkiintoinen auto on esittelyssä. Lehdessä on liikaa isopyöräisiä, madallettuja patinalaitteita ja ne ei iske yhtään. Sen sijaan Kari B Mikkosen muistelot on lehden parasta antia!

    V8:n lisäksi parhaat lehdet mun mielestä on Primer ja Old Kool. Primer tulee kestotilauksena ja Old Kool pitää vielä tilailla...Kaikki numerot kyllä löytyy.

    Nää (Me) nykynuoret on kummallista porukkaa...Eipä mun ikäisistä kavereista löydy kuin ihan muutama joita vanhat Jenkit kiinnostaa. Mä en oikein ymmärrä taas mitä hienoa on madaltaa jotain muovisukkuloita ja huudattaa bassoa jossain parkkiksella lippis vilkkuen... :odroll:

    No joo meni vähän ohi aiheen, mut se tuskin haittaa ylläpitoa... :rotfl:
     
  17. stana

    stana 3rd gear

    Ei kaluston tartte olla vimpanpäälle nuoltua että siitä tulee kiinnostavaa. Muutoin pidän kyllä kovasti moblasta mutta nykyään lisääntyneet henkilöhistoriikit tai meksikonmatkajutut ei nappaa yhtään. Hiukka liikaaa on nyt tullut venytettyjä luetteloita joistain jutuista, eli joku on ajanut vuosina 1 ja 2 vehkeellä x ja vuosina 3 ja 4 on ollut alla z jolla on käyty paikassa d..
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Johtuu varmaan siitä kun kovinkaan monella esim. mun ikäsellä ei ole mitään kosketusta jenkkiautoihin. Ei mun lapsuudessa ole kellään ollut amerikkalaisia autoja, eikä niitä teilläkään kauheesti ole näkynyt. Amiksessa vasta tiesin ekan perus jenkin mallinimeltä, tiesin että caprice on se farmari. Sitä ennen ei mulla ole ollut mitään käsitystä mistään malleista, kyllä nyt chargerin, mustangin yms. tiesin. Tein muistaakseni topicinkin tänne sillon joskus kun alottelin ja auton kriteerit oli 60-luku ja iso koko. Kyselin vähän malleja yms. kun on vähän hankalaa ettiä kun ei tiiä mitä hakee.

    Ei noita kunnon jenkkejä ole edes tullut tänne 90-luvun alun jälkeen. Siis sellasia mistä tyhmäkin erottaa että on jenkki eikä eurokippa.

    Muutenkin on aikasemmin tainnut olla jenkit ainuita autoja mistä 160+ hp tehoja on otettu otettu ulos, eikä toi munkaan deltta 140 hp koneella mikään laiska ole muihin verrattuna mitä täällä sillon vuonna 80 on ollut samassa hintaluokassa. Nyt taas vauhtihirmunuorta tuskin tollanen deltta kiinnostaa kun 200hp e34 bemareja saa tonnila. Jos tahtoo kokoa vastaavan ikäluokan seiskoja saa jollain 1500 eurolla v12 koneella. Tonnilla saa ehkä farkun mikä kuluttaa sen pari litraa enemmän ja on laiskempi mitä tollanen bmw. Mistään 350 koneisesta on aika turha uneksiakkaan tohon rahaan. Ei nuorilla ole vaan rahaa kipata epämuodikkaaseen kasarijenkkiin kun samalla rahalla saa bemareita mitkä tarjoo vaan enemmän nuoriso ominaisuuksia ja vähemmän pappaa.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    OT löpinää... Meidän nykyään jenkkejä harrastavien tulee lisääntyä jotta harrasteen jatko taattu... Ja jälkeläiset on syytä het istuttaa turvakaukalosta lähtien takapenkille, sieltä se kipinä lähtee.

    Näin olen itse toiminut ja tytöt 5/3v leikkivät autoilla ja dinnoilla sujuvasti ja ovat het "auttamassa" rassatessa harrasteautoa ja kesän yksi kohokohtia on kun pääsee isin sylissä "ohjaamaan" V8 vehettä. Ja sisälle Mirkkuun pitää päästä istumaan ja vipusia tempomaan harva se viikko.

    Ja tän harrasteen on syytä olla myös ns. kokoperheenharraste jotta toimii ja tulevaisuus taattu.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    OT jatkuu.

    Se harrastus tarttuu jos on tarttuakseen.

    Ei niille tenaville pidä mitään alkaa tuputtamaan, tai helposti syntyy ns vastareaktio, että tota mä en ainakaan haluu.

    Näistä vastoin tahtoaan jääkiekkoiloista, potkupalloiloista kun isi haluu on ihan tarpeeksi esimerkkejä.
     

Kerro tästä muillekin!