Uusien säädösten vaikutus madallukseen

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja moscowiz, 13.5.2019.

  1. moscowiz

    moscowiz 3rd gear

    Huomasinpa että rakentelusäädökset ovat muuttuneet 2016. Madallussarjojen pitää olla tehdastekoiset todistuksineen juuri kyseiseen automalliin suunnitellut. Kenellä näistä on katsastuksessa kokemusta? Mulla on budjettiprojektina ysikutonen saappi, johon choppaus ja tietysti madallus kaupan päälle. Alkuperäinen ajatus oli laittaa ilmapussit taakse ja kierrejousille laikkaa edessä. Taka-akselin pussitus ei enää nykysäädöksillä onnistu, kaikki neljän kulmaa on pussitettava ja oltava ohjaus kaikkien pussien samanaikaiseen säätöön. Ei tuollaiseen kajakkiin kovin kalliita järjestelmiä viitsi ostaa ja asentaa. Eikä ko automalliin varmasti ole saatavilla tehdastekoisia madallussarjoja.

    Tämänhetkinen suunnitelma on että ruostekorjausten yhteydessä jousten yläpäät saattaa vahingossa nousta jonkin verran ylöspäin korissa.

    Laitelkaas tähän kokemuksia madallusten muutoskatsastuksista parin viime vuoden ajalta.
     
    passerby tykkää tästä.
  2. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Ei noin vanhaan tarvi mitään todistuksia vietereistä. Uusien autojen ongelmia nämä ovat.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. moscowiz

    moscowiz 3rd gear

    Uusissa säädöksissä ei puhuttu mitään vuosimalleista, missä noi rajat menee? E-hyväksynnöissä vai missä?
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Taitaa olla helpoin madaltaa kikkailemalla jouset tai rungon vastikkeet sopivaksi. Paineilma avusteisilla iskunvaimentimilla saa laskettua tarvittaessa vähän alemmaksi ja katsastukseen ylemmäksi.:)
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Kaikenikäisille autoille pitää olla joku paperilappu josta selviää että kyseiset osat on tarkoitettu kyseiseen autoon. Ei nyt varmaan kaikkein vaikein homma sellasta saada. Ilmapalkeisiin voi kyllä olla
     
  6. menu*

    menu* Gearhead

    Eikös käytössä ole edelleen "muu selvitys" optio, jos ei sitä ole nyttemmin poistettu.
    "Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille."

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
     
    Muokattu: 14.5.2019

Kerro tästä muillekin!