V8:sin pakoäänet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ripe, 10.6.2005.

  1. ripe

    ripe 1st gear

    En tie onko tätä keskusteltu ennen, mut en löytäny.

    Hei "tietäjät"

    Mua on ruvennu ihmetyttään kasin kaunis ääni. Mihin se perustuu?
    Sylintereiden astekulmaan?
    Onko V moottorissa säännöllisin välein työtahti. Sytkää kun äkkiä katsoo niin pitäs olla, ainakin sytytys tasasin välein :eek:
    Kuinkas sit noi männät, onko niistä yläkuolokohdassa 45 asteen välein aina joku?
    8x45=360 astetta.
    (On sylintereiden astekulmat keskenään mitkä hyvänsä.)

    Suorat mootorithan käy tasaseen.

    Siis johtuuko V8 sulosoinnut siitä kun se käy tasaseen epätasasesti :odroll: johtuen että männät käy ylhäällä kuinka sattuu, eli ei tasasin astevälein?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mikään ei voita kuutiotuumia ei äänissäkään. Ja kyllä se v muoto vaikuttaa.
    Yritäppä saada joku tonninen neloskone käymään alle 500kierrosta minuutis tyhjäkäyntiä, kuten meidän vanikka käy, luulempa ettei onnistu. Se pyttyjen määrä ja asento aiheuttavat käynti äänet. Joku väitti aikoinaan että suorasta kutvosesta saa v-8 äänet .EI onnistu. Suora kutonen on todella hieno käyntiääni mutta....
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tasokampi V8:n äänet ne vasta jotain on....Eipä vaan juuri kuule paitsi kilparadoilla....
     
  4. belair61

    belair61 1st gear

    Kerrotko hieman lisää...en ole ennen edes kuullut tuollaisesta tasokampi systeemistä joten kävi kiinnostamaan. :pinup:
     
  5. supaman

    supaman 1st gear

    Mimmonenkohan saundi olis boxer 8 sissa? Periaatteessahan sekin on v8, kulma vaan on vähän large.Vai onko olemas jo semonen?En oo ainakaa kuullu,et ois.Tasasimman ja hiljasimman käynti äänen oon kuullu Packardin suorasta kasista.Koneen päällä oli vesilasi puolillaan,eikä pinta paljookaan väreilly.Pelkkää vaimeeta suihinaa.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hiljaisin on ollut yks Caddy Tammelassa. Epäilin että rullaavat ohi mutta kävi se. Oikestaan ainoa ääni tuli renkaista.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    rivimoottori ei toimi v moottori toimii , jos rivimoottori ois tehokkain voimanlähde formula 1 käyttäis niitä !!!!! tv marquis
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    tähtimoottori ois paras vaikee autoon soveltaa :lol: tv:marquis
     
  9. Swinger70

    Swinger70 Gearhead

    En oikein usko että pakoäänet on suoranaisesti mitenkään kiinni sylinterien asennosta vaikka olis moottori ylösalaisin. Onko boxereissa sitten yleensä samankaavainen sytkäjärjestys kuin vastaavissa v koneissa. Eiköhän se tule työtahtien sijoituksesta ja putkiston rakenteesta se ääni.
    Oliskohan tuo v painon ja tilansäästön vuoksi useampipyttyisissä vallalla, mutta toisaalta v4 ei paljon nelipyöräisissä ole 96 Saappaan jälkeen näkynyt. Et ei kai se v itessään autuaaksi tee.
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Niinpä. Kannattaas kenties yksinkertaistaa asiaa miettimällä v8:n kahden perättäisen pytyn sytytystä, jotka tapahtuvat kampiakselin kierryttyä 180 astetta...eli totanoin: Esim. 1-pytyn jälkeen tulee 8-pytty, eli kun ykkönen on sytyttänny pitäis kampiakselin kiertyä puoli kierrosta että sais kasipytyn yläkuolokohtaan, mutta kun se kasipytty onkin ykköspyttyyn nähden 90 astetta vinossa ja sattuis tulemaan ykkösen jälkeen (ja kampiakseli pyörii myötäiseen päivään) niin se kasipytty onkin kampiakselilta katsottuna yläkuolokohdassa 180 astetta miinus 90 astetta eli 90 astetta kierryttyään. Ja kun kampiakseli pyörii suunnilleen tasaisesti, niin siittä prutkutus... :D

    Oho, siittä sitä sitten tuota lisää yksinkertaistamaan.

    Kutoskone käy tasaisemmin koska kaikki pytyt saavat kipinänsä kampiakseliin nähden samanvälisesti, vaikka sytkäero onkin 120 astetta.

    Tosiasiassa mää en tiedä mittää, mutta piruuttani rupesin pohtimaan...
     
  11. jyha

    jyha 1st gear

    kannen yläpuolisten nokka-akseleiden ja moniventtiilitekniikan yleistyttyä ei v-muoto ole kovinkaan hyvä. (hirmunen määrä nokkia twin cam ->quatro cam) :p . rivi4 ei kuitenkaan ole kovin kookas.
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tasokampi v8:n kaulajako on 180 astetta (kuten neloskoneissa) jolloin sytytykset saadaan vuorotellen eri lohkopuoliskoille, mutta sytytysväli ei voi enään olla tasan. Tästä muodostuu ihan oma äänensä ja hieman enemmän tehoa kuin normaali 90 asteisella kampuralla. Ei käytetä siviiliautoissa tärinöidensä takia. Käytetään myös nimeä bone crusher.....
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli ne tahdit voi olla vaikka näin.

    vasen-oikea-oikea-vasen-oikea-vasen-vasen-oikea.

    Ja tämä saa sen kuulostamaan niin hyvältä. :lol:
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kah, ain oppi jotai. Bone Crusherista oon joskus lukennu, mut ei silloon kirkastunnu asia...
     
  15. ripe

    ripe 1st gear

    Entäs sit nää HD:eet.
    Onko molemmat kiertokanket samalla kaulalla, jos näin on niin sytytys/työtahdit ei mene kellotarkasti jaolle. (paitsi poxerissa, sylinterilohkot 180 astetta toisistaan)
    Eli kaksi työtahtia on peräsin, sit on pitenpi tauko ja toiset kaks työtahtia peräsin.
    Tätä minä pähkäilin, onko se sama kasissa :odroll: Kaksi kiertokankeehan on samalla kaulalla, tosin kauloja on neljä. voiko niitä saada meneen tasajaolle.
    360 astetta/4 kaulalla= 90 astetta. mut kaksi saman kaulan mäntää ei käy samaa tahtia, vai käykö kun ne saa jaattua neljälle kaulalle.
    En ymmärrä, enkä osaa selittää parenmin mitä tarkotan.
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    jenkkien v8 moottoreissa on sytytys aina 90 asteen välein. esim sbc:n sytkäjärjestys om 18436572 jolloin 84 ja 57 kohdissa tulee peräkkäiset sytytykset samalla lohkonpuoliskolla. Tästä johtuen tuplaputkien kanssa käynti luullostaa hieman "ontuvalta"
     
  17. ripe

    ripe 1st gear

    Kiitos.
    Nyt tuli numeroita. (ovatko yläkuolokohtia? sytytykset puolet harvenmin
    -ennakot)
    Eli ymmärsinkö oikein?
    toinen puoli 84>174>264>354
    ja toinen57>147>237>327

    (Muokattu. Ei ne kai voi mennäkään noin sylinteriryhmiin jos 84 ja 57 on samalla puolen?)

    Nyt ollaan lähellä sitä mitä tarkoitan, jos nyt puolitetaan noi päälinmäiset luvut pitäis alemmat numerot olla seuraavat :odroll:
    39>129>219>309 vai pitäikö?
    (84>174>264>354 Näin välit olis sen 45 astetta)

    Silloin minun käsittääkseni työ tahdit tulis kellotarkasti saman väliajoin.
    Aina SYTKÄ pyörähtäs 45 astetta.

    Mut kun työtahdit tuleekin noiden "Lintta cruiser" antamien lukujen mukaan, mistä sytkä tietää että ei anna sytytystä kellotarkasti saman astevälein joka sylinterille.Vaan sytytyksien välillä aina tiuhenpaan ja välillä harvenpaan :eek:
    Jos näin olisi pitäis sytkä pudottaa paikalleen V-koneessa aina samalle hampaalle ja tulpan johtojen järjestyksen "lähtee" aina samasta paikasta.

    Jos suoran koneen sytkän pudottaa esim. moottorin täyden kierroksen väärin, riittää kun vaihtaa kaikkien tulpanjohtojen paikan puolikierrosta erikohtaan. V-koneen sytytykset olis tehty jakajan sisälle kellotarkasti ja näin ei voisi toimia. Voiko näin olla?
    Onko kukaan purkannut ja katsonut mitä toi V-koneen jakaja on syönyt.

    Olenkohan minä ymmärtäny nää luvut nyt ihan väärin?
     
  18. oldsmoppe

    oldsmoppe 1st gear

    olisikohan jenkkien v8 koneissa v-kiertokankipari samalla kaulalla kampiakselia, samaan tapaan kuin harleyssa ja sytytysjärjestys tästä johtuen plot plot plopoti plot plot plopoti plot.... jne....

    euro v8-koneissa taas ollenevat eri kauloilla nuo sylinteriparien kiertokanget ja täten esim. mersujen ja porshejen v8 koneiden ääni on vähemmän miehekäs tai liiankin tasainen verrattaessa jenkkien veekaseihin.

    voi olla, että olen metsässä, mutta osaan sieltä poiskin kun joku kertoo.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noi 84 ja 57 tarkoittavat sylinterin numeroja ei asteita.Eli kun 8 on sytyttänyt sytyttää seuraavaksi 4 jne..Ovat samallapuolella konetta. kuten 5 ja 7 samallapuolella. Tietysti vois tuntua lookiselta että menis vuorotellen puolelta toiselle mutta näin ei ole jenkki v-8 koneissa.
    Sama systeemi jakajansuhteen kuin suorissakin. tiputa paikalle ja pistä johdot kiinni sytytysjärjestyksessä.
     
  20. jyha

    jyha 1st gear

    eikös se kipinä tule ihan tasasesti. ei vaan jakaudu vuorot tasasesti oikeelle a vasemmalle. sitä se lintta yritti rautalangasta vääntää.
    parilliset toisella puolen ja parittomat toisella. ja järjestys 1 8 4 3 6 5 7 2.
    yhellä torvella ei kuulu kummia, mutta jos moolemmille sylinteriryhmille on oma putki kuuluu toi (epä)järjestys pienillä kierroksilla.
    x-ja h-putki vaimentaa tota efektiä!
     

Kerro tästä muillekin!