V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kotelon askarteluhan se ois isoin homma tommosen kaa, tila kyllä ei ois ongelma varmaan sen puoleen.
    Löytys joku helpommin saatavissa oleva vaihtoehto moiselle mikä virtaa mistä vois vaikka suomesta löyty koteloki valmiina jostai romikselta tjsp.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Teroriassa aivan toteutuskelpoinen kuvio, pakosarjojen osuutta tuossa ei kai huomioida..
     
    xarper tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tommosen uudemman Ramin lyhyet rosterisarjat tuli, maksoko kaikki 123e kuluinee jenkeistä, hyvät aihiot.
    Jotku valmiit turbolle tehyt valusarjat ois ollu tiedos mut aattelin noista askarrella, varmaa himpu paremmat ku valusarjat.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Juu on tullut tehtyä omiin ja muille mahdollisuuksien mukaan iman otto ulkoilmasta, joko alumiinista tai lasikuidusta.
    Jos haluaa oikein asiaan numeroiden valossa perehtyä niin Gale Banksilla on hyvä video aiheesta, vaikka diesel onkin:



    Paljon muutakin tauhkaa videossa mutta noista imuilmasta hyvää juttua lopussa.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sen verran otan takaisin tuosta aiemmin puhutusta K&N filtteristä, älä laita 3" yhteellä, mun mielestä se on liian pieni kun vertaa vaikka turbon yhdettä, joka on 4". Kaikki kun turbon imupuolella on samaa tai isompaa kuin toi yhde niin kaikki ok.
    Pari muutakin muuttujaa on tuossa turbottamisessa mutta aattelin oikaista kuitenkin:)
     
    xarper tykkää tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://afepower.com/media/catalog/...fb8d27136e95/5/4/54-11472a1600.1551224274.jpg

    Tollasia eristys koteloita suodattimelle jossain uudemmissa autoissa.

    Tollanen suodattaa hionompaakin pölyä.

    https://www.ebay.com/itm/Universal-...ntake-Turbo-Mushroom-Air-Filter-/391927327513

    https://www.ebay.com/itm/3-MESH-GRE...-RAM-COLD-AIR-INTAKE-AIR-FILTER-/301620558537
    Piper Crossilla oli muistaakseni joku samanlaine mutta laadukkaampi.
     
  7. Jos tilasta ei ole pula, niin heita sinne joku raskaankaluston suodatin. Ei ole virtaus- eikä puhdistuskykyongelma..:)

    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Nuo sienimallin suodattimet on kyllä kaikkein paskimpia mitä on olemassa.
    Kuivana suodatus teho aivan olematon, ja ahdistaa lisäksi virtausta enemmän kuin perus paperi suodatin. Öljyttynä toki puhdistaa paremmin mutta ei sitten menee ilmaakaan enää läpi. Nuo kn ja muut puuvilla? kankaaseen pohjautuvat virtaa paremmin ja jopa kevyesti öljyttynä suodattaakin hyvin, mutta vakio tyylinen iso paperi suodatin on aina paras kaikessa jos vain saa mahtumaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Tommoneha menis hienosti lokasuojan sisälle piiloon :D
     
  10. Ilman sitä pyörää, joka siellä on jo..:D mut joo tuo oli Volvon ilmanputsari. Jos oikeasti on tilaa, niin kannattaa myös noita raskaankaluston suodattimia katsella. Niitä on pienempiä kuin toi eikä ole yleensä ole kovin kalliitta.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Sisälokasuojat jos laittaa paikalleen ni sinne etupuolelle jää tosi iso tyhjätila B koppasessa, tosin sitä kautta kyl pitää välijäähylle ahtoputket vetää varmaan.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sanos miten sinusta mun pitäis tässä tapauksessa (Omassa muuttaa suodatinta sitten?)
    Kartiosuodatin ei juurikaan voi olla enään isompi. Isoimmasta päästä etsitty ei pitäisi ahdistaa.
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVvSNPFZGgYHkO-mxL

    Olen kuullut että jos ennen ahdinta on pitkä putki ns. aikaa kiihdyttää ilmaa niin turbo tykkää. (Päittäis laakeri ois pitempi ja enemmän vääntöä). Ns pidempi imusarja vähän samaa. Tässä 3" Meijeri rosteria tuo putki mikä tulee ahtimella. Ja syy että suodatin tuotu toiselle puolelle on viilempi ilma ja samalal enemmän tilaa suodattimelle. Suodatin on tuettu päästä.

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPViCFdmFnh5y3qHpet
    Tuossa on tuettu tuollaisella raudalla.

    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVtBKa_jgpTG4r61ZO

    Tuossa maskin sivusta on tuotu kuvan mukainen muoviputki, josta pitäisi tulla kylmää ilmaa ajaettaessa vielä filterille. En kyllä koskaan oikeen tajunnu tuot K&N filterin öljyämistä koska se itsessään ei ime juurikaan öljyä. Olen kaksi kertaa öljynny ja putsannu noin 5-10tkm ajon aikana eikä oo pahemmin likaa ollu suodattimessa.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toi vois olle hiton hyvä! Hieman ruma kyl omaan silmäään mutta toimiva!
     
    Muokattu: 4.6.2019
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    En tiedä mikä siinä nyt sitten vois mekittävästi paremmin?
    Riittävän koikoinen, vaikka nyrkkisääntönä ahtimen yhteen kokoinen imuputki. Sijoitus ulkoilman puolella että saa kylmää ilmaa.

    Imuputken pituus voi varmaan vaikuttaa vaan negatiivisesti, kun se on liian pitkä? En ainakaan keksi mitään hyötyä siitä imuputken pituudesta, josko putken pituus nyt riittävän kokoisena ihan ensimmäisenä haittaiskaan?
    Sinänsä imupuolen kuristaminen turbossa johtaa monesti isoihin ahtimen kierroksiin saavuttaakseen tietyn tuoton, tai ahtopaineen niinkuin moni laitteensa säätää.... Eli jos ahtimessa tuottoa riittää niin vaikka imupuolta olisikin kuristettu niin ahtopaine saavutetaan silti, vaan isommalla turbon pyörintänopeudella.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja kun imupuolta ahdistaa, niin painesuhde kasvaa ja hyötysuhde laskee.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En ole kyllä kuullut, että imuputken pituuden kasvattaminen parantaisi mitään. Ellei imuputkessa ole MAF:ia, jolloin se vaatii jonkun matkaa tai hunajakennon, että ilmanvirta suoristuu ja rauhoittuu.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kun tuolla Kiinassa noi turbot on naurattavan halpoja (voi olla myös laatukin), niin sanokaas jotkut oem turbot, millä voisi ahtaa 6.2d:n. VW 1.9TD, 2 x 6.5td ?????
    Tiedän 6.5td rojut ois helpoin, mutta jostain kieroutuneesta syystä haluan tuplaturbot.
    Tehoja ei haeta mitään älyttömiä, vaan max 200-240hp.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Joku tommonen? https://www.vauhtiputka.fi/tuote/gt3037-t3-500hp-vesijhdytetty-viritysturbo
    Tai GT35 tjsp.
     
  19. Gary Grand ja Fuselage tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

Kerro tästä muillekin!