v8 turbottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 16.8.2005.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tuommosen vanhemman kasin ruiskuttamisessa kannattaa varmaan lähteä ensin pelkästään polttoainepuolen hoitamisesta. Eli laittaa MS:n ohjaamaan vain suuttimia. Sitten, kun polttoainepuoli on kunnossa ja systeemi on tullut tutuksi, niin heittää virranjakajasysteemit jorpakkoon ja siirtyy suorasytkään. Tuolleen vaiheittain toimittaessa ei tule haukattua kerralla liian isoa palaa ja oppimiskäyräkin on sopivan loiva.

    MS:n sarjan saa Partcosta tai tilaamalla jenkkilästä. Itselle tuli sarja jenkeistä.

    Ruiskuimusarjan voi hankkia monellakin tapaa. Ehdottomasti helpoin on ostaa semmoinen valmiina, mutta se ei taida kuulua tuohon tee-se-itse-tyyliin. Throttlebody-tyyppinen ruisku on yksinkertainen rakenteeltaan, mutta siinä on normaalit märkäimusarjat ongelmat. Tavallisista kaasari-imareista on tehty monipisteimareita koneistamalla suuttimien paikat runnereihin. Onhan noita vaihtoehtoja.. Tommonenkin on: http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... 0850-002-D

    Imusarja kannattaa varmaankin suunnitella heti sellaiseksi, että se pelittää myös ahdettuna. Throttlebody-tyyppisessä ruiskussa pitää läppäakselit tiivistää tai paineistaa niiden reijät. Muuten bensasumu tule konehuoneeseen akselin vierestä.

    Mulla on Cobrassa Chevyn 305:nen. Tuolta mun kotisivulta löytyy vähän juttua autosta ja pikkasen ruiskustakin. Pitäis varmaan päivittää viimesimmät jutut sinne.
     
  2. kerosene

    kerosene 1st gear

    Ei kylla sen systeemin ymmartaakseni pitaisi olla suht symmetrinen. Turbon valinta on kompromissia siita kuinka nopeasti se heraa ja kuinka alhaalta se ahtaa (pieni) ja kuinka vahan se ahdistaa ylakierroksilla (suuri). Ei tunnu kovin jarkevalta etta toisen puolen pytyt puskee ahdasta turboa vasten.

    Pakopulsseilla on paljonkin merkitysta - ne ovat eduksi. Esim suorissa kutosissa kaytetaan kahta turboa ja oikein jaettuna (kutosessa taitaa olla ekat 1,2,3 ja 4,5,6 omilla turboillaan) voimakkaammat sykaykset kiihdyttavat turbon herkemmin. Kasissa ideaali taitaa olla (perussytkajarjestyksella) kaksi turboa, mutta putkien pitaisi menna ristiin molemmin puolin. Tama ei kaytannossa ole jerkevaa koska putkia ei saa vedetty mitenkaan fiksusti.

    Turbossa ruisku on fiksu valinta koska saatelyyn vaikuttaa useampi asia.

    H
     
  3. dustez

    dustez Gearhead

    en tiä liittyykö 8sin turbottamiseen mutta en viitti tehä uuta topiccii :D

    ens talvena pitäs alottaa 225 slantin turbotus...onko mitään järkee ruveta tollast konetta turbottaan??? tarkotuksena olisi ensin laittaa koneeseen uudet laakerit ja sun muut kulutus osat mutta muuten vakio. kaasariks 600-700 holley painekoteloon. ahtoina olis tarkotus käyttää maks 0.8 bar niin vakio osat "kestäs".pakosarja ihan oma valmisteinen ja väli jäähdytintä ei oo suunnitelmisa .laatikoks meinasin jotn bmween 5 lovista getracia. mutta mikä ton koneen herkin kohta on korkkaamaan ???
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Taisi olla Econo Gasseri Chevyn 283:lla, kyllä sitä näki vielä 90-luvun alkupuolellakin. Jäi vaan mieleen, kun itellä oli samanlainen, siis pirteä 127, kone tosin alle maitotölkin tilavuudella.

    Mutta takaisin asiaan. Miten tuosta MS:stä tullut 3.0 -versio poikkeaa 2.2 mallista. Ymmärtääkö enemmän painetta vai?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos Gti/V8-päivien tuloksia kattoo, niin taitaa rivikutonenkin toimia tuplaturbona:

    29 BMW 316 6syl turbo...........................................10.282 223.83 :D
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näkeepä tota 127 fiattia vielä nykyäänkin Compissa, tosin remmiahdtulla cosworth neloskoneella.

    Jos noita GTi päivien tuloksia kattoo, niin vielä paremman täytyy sitten olla mossen suoran nelosen kahdella taka-akselille sijoitetulla turbolla. Mutta noi on ihan yhtä hyviä johtopäätöksen tekovälineitä kun monet muutkin tulosluettelot.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo siis toimivimmat turbo kutoset ja kasit mitä vastaan on tullut ja ite väkertänyt on ollut tupla turboilla ja jollakin ohjelmoitavalla ruutalla.

    Noin niiku jokapojan rakentamana kahdenturbon systeemin saa jopa hyvin toimivaksi, mutta nää yhdenturbon systeemit saa korkeintaan välttävästi toimimaan (joka kierrosalueella).

    Sekin vaikuttaa valintaan mitä haetaan. Jos on pelkästään race mielessä rakennettu kokoonpano, niin silloin puoltaa tuo yhdenturbon kokoonpano melko vahvasti, mutta jos yhtään autolla meinataan ajaa streettiä, niin silloin tuplat on paikallaan.

    Tuo yhden turbon käyttö vaikuttaa aika vahvasti esim. fyysiseen kokoon. Väkisin tulee tuommoiseen yli 5 litraseen mitoittaa ämpärinkokoinen ilmapuoli jolloin pakopuolikin täytyy rakentaa kohtuu isoksi = viiveet isot = käytettävyys kärsii. Pienemmällä hyrrällä taas ahdistaa niin valtavasti että ennenpitkää kone kuolee.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jaa, enpä osannut muistella viime vuosia, kun puhuttiin 80-luvusta. Tarkemmin ajatellen, näinköhän se viime vuonna Nitro-kisoissa. No, eipä ole paketti ainakaan tullut tavallisemmaksi.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ko. Fiat oli tänä kesänä ainakin nitrokisoissa cossun koneella ja rotrexilla. Tuli varikolla juteltua kuskin kanssa.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead



    Olen omaa V8 turboa ajatellut yhdellä ahtimella.... Tottakai se yksi ahdin on paljon suurempi kuin kaksi...Tuleehan sille yhdelle ahtimelle nyös kaksinkertainen pakokaasuvirta. Nyt täytyisi saada vähän tarkempaa selvitystä??? Täällä kun on helppo nimettömänä huudella vaikka mitä.

    Kyllä toi XXXXXXX firman kaveri meinasi että ihan toimivan saa oikealla ahtimen mitoituksella.

    Ja niinkuin aikaisemmin totesin niin ton alaväännön kanssa ei ole niin tarkkaa kun sitä on "luonnostaankin" vähän enemmän kuin jossain 7 puristuksilla olevassa 2 litrasessa nelarissa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No sama asia ihmetyttää edelleen täälläkin. Ensin koneen v-muodossa on jotain mystistä jonka takia yksi turbo ei vaan voi toimia. Kun perusteluja aletaan pyytämään aletaan selittään jotain älyvapaata koneen koosta...

    Jos se iso kone vaatii "ämpärin kokoisen" turbon, niin laitetaan siihen sellainen! Ja kylläse alkaa pyöriä ihan kunnolla tarpeeksi alhaaltakin oikein mitoitettuna, kas on siellä pakokaasuakin vähän enemmän pyrittämässä. Näyttää joillain "asiantuntioilla" olevan kasitys että iso kone ottaa paljon ilmaa mutta se ei tule koneesta koskaan pois :rotfl: :rotfl:
     
  14. HEMI

    HEMI 1st gear

    *Ja niinkuin aikaisemmin totesin niin ton alaväännön kanssa ei ole niin tarkkaa kun sitä on "luonnostaankin" vähän enemmän kuin jossain 7 puristuksilla olevassa 2 litrasessa nelarissa*

    Ja toinen vielä mikä jeesaa niin jos on tomaatti niin voihan sitä laittaa sellasen turbiinin joka luistaa sinne tehoalueelle asti jos nyt ei muka muuten jaksa liikkua.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    No voi helavata sentään. Ihan niiku täällä olisi muutenkaan kenenkään nimiä esillä sen enemmän kuin nimettömienkään...

    Ja tehkää ne turbotukset ihan niiku lystäätte. Se on aivan sama. Tekisi vaan mieli kysyä montakos olette itse rakentaneet (mm. lintta c yms.) jotta kokemusta kehiin.

    Mun mielipide + kokemuksesta voin sanoa, että v-koneeseen twin ja rivikoneeseen hybridi + molempiin vapaastiohjelmoitava moottorinohjaus + ruutta huolehtimaan bensan saannista.

    Tuolla reseptillä tulee (yksikertaistettuna) hyvä katu mosa ilman mitään kummosempia kikkailuja esim. tuossa edellä ehdotettua turbiiniviritelmää.

    Kokeilkaa ja tutkikaa ja kertokaa viisaampina kaikille sen jälkeen.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

  17. HEMI

    HEMI 1st gear

    Älä nyt hikeenny :lol: Kyllä mäkin tekisin kahdella urpolla.......
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ensimmäistäni olen tekemässä. Edelleenkin haluaisin kuulla jotain konkreettista, muutakin kuin että "kyllä minä tiedän", johon olet perustanut kaikki esittämäsi väitteet. Et ole perustellut yhtään väitettäsi muulla kuin tuolla ed. mainitulla.

    En todellakaan väitä tietäväni asiasta juurikaan "mitään" vaikka puolivuotta olen asiaa opiskellut.

    Jospa nyt vääntäisit tyhmälle amatöörille rautalangasta MIKSI kaksi pienempää ahdinta olisi HUOMATTAVASTI parempi kuin yksi suurempi.

    Voit käyttää vaikka aikaisemmin postaamia oman mosani speksejä esimerkkinä niin tiedän mikä menee pieleen.
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Siis näitä.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    1 vai 2? kas siinä pulma. Nyt ei parane mennä sekoittamaan mukavasti KADULLA ajettavaa itse rakennettua ja Suora-ajoon rakennettua mottia ne kun tuppaa olla tehty yleensä aika lailla radikaalisti eri tarpeiden pohjalta.
    Kadulla ajellessa lähes poikkeuksetta alavääntö ja kaasuun vastaavuus on se millä sadaan ajomukavuutta lisättyä. Radalla useimmiten maksimi teho ratkaisee ja ajetaan koko matka kaasupohjassa, siihen todennäköisesti päästään parhaiten yhdellä mutkalla putkistossa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!