Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. Late77

    Late77 1st gear

    Täällähän on aikanaan käyny keskustelu jo melko kiivaaks :D
    Etin ketjun käsiini, kysyäkseni mitä tarkottaa, kun rekisteriotteessa ei kerrota erikseen vähäpäästöisyydestä mitään, mutta on maininta, että käytettävä lyijytöntä polttoainetta? Tarkottaako mitään? Onko sittenkin oltava katit?
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Viittaat varmaan tuohon keskusteluun:
    viewtopic.php?f=8&t=173928&start=30


    [​IMG]

    ...mutta yllä se tärkein taulukko josta selviää kaikki mitä katsastusasemalla tarvii tietää kun taistelee oikeuksiensa puolesta.
    :D
    - Jani -
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Eli -91 auto jossa ei ole otteessa mitään mainintaa kateista ei sellaista tarvitse ja menee tuolla 600HC arvoilla?
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Juuri näin jos ei ole myöskään merkintää vähäpäästöisyydestä otteessa tai Trafin järjestelmässä.
    Jos joku tietää jotain muuta päinvastaista niin "kuuntelen" faktoja silmät kovana.
    :eek:
    - Jani -
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Otteessa ei oo lukenu "vähäpäästöinen" enää moneen vuoteen, yhdessäkään autossa!!! Pitää tarkistaa Trafin järjestelmästä, onko täplää kohdassa VÄHÄPÄÄSTÄINEN :rotfl: :rotfl: , usean auton olen tarkistanut, soitto lähimpään katsastuskonttoriin....
     
  6. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Juurikin näin ja omaa kokemusta viime syksyltä, että on aivan sama mitä rekisteriotteessa lukee tai on lukematta, niin se ratkasee, mitä kaikkivaltiaan trafin listoissa ko. autosta lukee/kirjoitettu.
    Muistaa vaan katsoa, että uusi rekisteriote sisältää samat tiedot autosta, kuin mitä vanhassa lukee esim. muutoskatsastukset jne.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mitä höpisette että vähäpäästöisyyttä ei ole lukenut vuosiin?
    1992 ja uudemmissa ei ole KOSKAAN lukenut otteessa vähäpäästöisyydestä mitään koska ne ovat kaikki vähäpäästöisiä. (poikkeus vahvistaa säännön! joten älä kirjoita tähän että jossain on lukenut!)
    Keskittykää! Kuten tuossa linkitetyssä taulukossa seisoo niin 1987-92 välillä on autoja jotka joko ovat vähäpäästöisiä tai sitten eivät.
    Katsastusmiesten kanssa ottavat monet yhteen jotka eivät tiedä mistä asian tarkistaa. Vanhoista otteista asia selviää juuri kuten kuvassa sanotaan mutta jos TRAFI tai joku katsastusmies pyyhkii tiedot pois otteesta niin asia menee vaikeaksi. Jälleen yksi syy säilyttää vanhoja rekisteriotteita...
    :odroll:
    - Jani -
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On otteissa ennen lukenut VÄHÄPÄÄSTÖINEN, kunnes ne tiedot poistuivat kaikista otteista, olikohan se edellisen mallin otteeseen, ihan en muista enää...
     
  9. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Maininta vähäpäästöisyydestä ei ole tulostunut rekisteriotteelle vuoden 2007 tietojärjestelmä vaihdoksen jälkeen.
    Tuo oli vastaus minulle trafin liikennen turvallisuusvirastosta viime vuoden elokuussa.
    Samalla poistui ajoneuvokohtainen nopeusrajoituskin OMASTA autostani merkintänä rekisteriotteessa, mutta trafin rekisterissä ko. merkintä on ja POLIISIKIN sen tietää :mad:.
    Myöskin sellainen tieto autostani on, että takana lukkiutumattomat RUMPUJARRUT.

    Lisäksi vastauksessa oli seuraavaa:
    "...Ja 1.12.1988 tai sen jälkeen käyttöönotetut autot ovat vähäpäästöisiä jos ne on sitä tehtaalta ulos rullatessaan olleet.
    Kun auto on vähäpäästöinen niin sen pitää pysyä sellaisena koko elinkaarensa. Oikeastaan ainut vaihtoehto millä merkinnän voi poistaa on jos pyydätte valmistajan edustajaa toimittamaan todistuksen, jossa todetaan että auto ole ollut vähäpäästöinen kun se rullasi ulos tehtaalta, jolloin katsastaja voi poistaa merkinnän".

    Myöskin vastauksissa selvisi se, että jos ko. autossa on ollut katalysaattori tehtaalta valmistuessaan on se oltava siinä aina.

    Tuo mitä JANILUO kirjoitti rekisteriotteiden säilyttämisestä on totta jo omankin autoni muutoskatsatus tietojen säilymisen kannalta.
    Omassa kulkineessa -90 maasturipaketti(N1G Bensiini käyttöisiin pakettiautoihinhan katalysaattori pakko tuli voimaan 1993.) on korotukset ja niiden mittauspisteet, regaskoot ja jopa etusuojarakenne merkattuna otteeseen ja vanha ote on hyvässä tallessa odottaen seuraavaa trafin järjestelmä uudistusta :) .

    Nämä kaikki vastaukset koskivat siis vain ja ainoastaan omaa autoani.
    Mutta kuten JAMANT kirjoitti, niin käynti/soitto katastusasemalle, niin jokainen saa autonsa tarkemmat tiedot ym. sieltä tai tuolta: http://www.trafi.fi/palvelut/rekisterit ... ntarjoajat.
     
  10. jyke

    jyke 1st gear

    Silloinhan on ihan oikein sanoa, ettei sitä ole enää vuosiin lukenut.

    Toinen mahdollisuus on, ettei ole enää vuosiin ajanut sellaisella autolla, jonka otteessa se ehkä lukee.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    No mun pointti oli se että onko sillä merkitystä lukeeko vai onko 1992-> uudemmassa autossa lukenut vähäpäästöinen tai ei kun se on joka tapauksessa vähäpäästöinen. (edelleen poikkeuksia lukuunottamatta)
    Yritin sanoa ettei mennä sinne mutta menitte silti.
    Kannattaako sitä edelleen jauhaa vai voidaanko palata takaisin aiheeseen?

    Kyse on otsikon dilemaan liittyen edelleen 1987-92 valisen ajan autoista eli kuten XARPER kysyi että onko hänen 91 mallinen auto vähäpäästöinen vaiko ei?

    Vanhasta otteesta selviää kolme vaihtoehtoa näin:
    1) "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" -> ei ole vähäpäästöinen
    2) "kolmitoimikatalysaattori" -> on vähäpäästöinen
    3) "vähäpäästöinen" -> on vähäpäästöinen

    Minä en ainakaan luota siihen että datanörtit on Trafin uutta tietojärjestelmää tehdessä osanneet ruksata oikean vaihtoehdon...
    :-?
    - Jani -
     
  12. jaketech

    jaketech 3rd gear

    kyselin omasta volkkarista joka on pakettiauto vm1993, diesel moottorilla vähäpäästösyydestä että ite turbottas. eka konttori sano että taitaapi olla vähäpäästönen. sitte kysyin toisesta konttorista ku käytin katastuksessa ni inssi katto koneelta että ei oo vähäpäästönen koska vähäpäästösyys sarakeet on tyhjät koneella ja autossa ei oo kattia.
    kai se on uskottava oman paikkakunnan konttoria.
     
  13. Entäs jos lukee: pakokaasujen saastepitoisuus hyväksytty LM päätöksellä no 2974/70/88. Autossa saadaan käyttää vain lyijytöntä polttoainetta.

    Saako katti lähtiä kattien taivaaseen?
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei saa.
     
  15. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    mulla oli tuolla merkinnällä oleva 88 f-body rapiat 6 vuotta ja siinä oli katin paikalla korvaava tyhjä putki,ilmeisesti vuoden 88 käytännön mukaan piti olla.
    en tiedä huudellanko korvaavan putken perään enää katsastuksessa.
    moneen kun on rakennettu esim. tuplaputkisto pitkille sarjoille tms.
    ...
    jos taas tuollaista autoa esim ahdetaan tai konekokoa suurennetaan,muutoskatsastuksessa saastepitoisuus katsotaan hyväksytyksi
    lisäämällä autoon katalysattori,vaikkei päästörajat mihinkään muutukaan.
    pysyy sinnä hc600jne.
     
  16. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Se on kyllä merkillistä, että otteesta häviää kohta kaikki oleellinen tieto ja sitten katsastuksessa aletaan sekoilemaan niiden jostain ihme kirjasta löytyvien sääntöjen kanssa ja sitten vähän tulkataan miten sattuu, ihan katsastusmiehestä riippuen. Mä käytin keväällä diesel vanin leimalla ja tähän asti katsarit on ollu aina sitä mieltä, että maksimissaan 2/3-osa kaasulla päästötesti. Mutta eipä ollu tänä vuonna. Lappu lattiaan ja sano, ettei TH700:en valmistaja ole ilmoittanut mitään maksimi kierroslukua paikaltaan polkiessa. Ja tokaisi vielä, että täytyyhän se rajoitin näistä dieseleistä testata! Aisia selvä...
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Oma-aloitteisestiko GM:n pitäisi Suomen katsastusasemille näitä ohjeita lähettää?? Autoteknillisen koulutuksen saaneiden katsastusmiesten pitäisi itsekin ymmärtää, mitä vaihdelaatikossa huudatuksessa tapahtuu, mutta kai ne ymmärtävät vain paperilla lukevia asioita...
     
  18. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    No se yksittinen katsastus inssi ei oikeen voi alkaa oman pään mukaan soveltamaan noissa mittauksissa, eli trafin suunnaltahan nuo ohjeet sinne asemalle tulee.

    Aika monen muun merkin maahantuoja on näköjään osannut ohjeita trafille toimittaa, eli onko vika sittenkin chevroletin maahantuojassa???



    http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliiken ... erkeittain
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eli ohjesääntö on järjen korvike.
     
  20. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Näinhän se yleensä lakien kanssa on ollut tapana mennä. Vai meinaatko että Räsäsen mallia pitäis soveltaa tässä kohtaa?
     

Kerro tästä muillekin!