Valiantin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja V200, 18.6.2007.

  1. V200

    V200 1st gear

    Eiköhän kerrata vielä toi auton ylimaalaus.

    On kyseessä -63 Valiant joka on hiottu kirkkaalle pellille

    1. kittausta tehtävä kunlokasuojan reunat on vaihdettu ym. muuta.
    Tehdäänkö kittaus kirkkaalle pellille ja minkälaisella kitillä?

    2.Minkälainen pohjamaali laitetaan ja moneenko kertaan?

    3.Täällä puhutaan hiontaväreistä, pitääkö se laittaa, ilmeisesti sit hiottava koko auto

    4. Pintaväri met hohto sininen, tuleeko sen päälle vielä lakka ja missä vaiheessa, heti perään vai pitääkö kuivua välillä.

    Auto on tarkoitus maalata isohkossa autotallissa, ei uunia, aattelin laittaa kevytpeitteen alle ja myös kevytpeitteistä tehdään seinät ympärille.

    Koko autoa en ole koskaan maalannut mutta nyt aattelin kokeilla, jos menee vituiksi niin heitetään hiekkaa päälle.

    Odotellaan kovasti asiantuntevia kannan ottoja sekä hyviä neuvoja. :eek:
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tää ei ehkä ole oikein, mutta näin itsekin tehnyt pressun alla:

    1. Mielellään ruostesuojamaali kitin alle.
    Iso kittaus 2 komponenttisella, ja viimeistely esim. Lakkakitillä.
    2. Peltipuhtaalle ruostesuoja pohjamaali kerran tai kaksi.
    3. Hiontavärinä käy pohjamaali. Vaihtoehtoisesti ruiskukitti...
    4. Metallin hohto lakan seassa. Lakka maalin kuivuttua kosketuskuivaksi.(Eri maaleilla ja lakoilla erilaiset suositukset. Varmista valmistajalta/ ohjeista!)

    Itsellä ollut vain kevytpeitteestä katto ja seinät... Onneksi ei paljoa satanut sen viikon aikana :)
    Tallissa ei ole ollut mitään pressuseiniä. Parempi kun on paljon tilaa niin ei jää maalisumu/ pöly leijailemaan ympärille. Lattia kannattaa kastella (vedellä)ennen maalausta...
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kittaus puhtaalle pellille, kiteissä on aina liottimia mitkä sulattaa maalia -> nousee kittauksesta rajat helposti näkyviin XX ajan kuluttua. Ei välttämättä näy viikkoon eikä pariin.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Kitti saattaa jopa irrota pohjamaalista, motip kitti on pahin mihin olen törmännyt, se sulatti pohjamaalin liisteriksi, soudal kitit reagoi käyttämistäni vähiten.

    1. Lyhytkarvainen lasikuitu vahvisteinen polyesterikitti suoraan peltiin tai jos jotain alle haluaa niin tinaus saumoihin tai epoksipohjamaali, sen pitäisi oleman suht reagoimaton minkään kitin kanssa.
    Oleellisintahan on saada kunnollinen suojaus korjauskohtien takapuolelle, maalia, koteloöljyä, massaa.

    2. Pohjamaalina joku jossa on korroosionestoaineita, esim fosforia, sitä peltipaljaisiin kohtiin, sun tapauksessa koko autoon, ohut kerros riittää.
    Tuo em. epoksi käy hyvin.

    3. Kakskerros metalliväri haluaa alleen 2komponentti hiontavärin kauttaaltaan jos ei halua ongelmia ja tasaisen lopputuloksen (sävyn tasaisuus, massan rypyttyminen jne.), siis jos varman päälle pelaa.

    4. 1 Lakkaa, 2 lakkaa ja 3 kerran vielä lakkaa, jos hienon haluaa niin jatka kohdasta 1, muuta sitten ei tarvitakkaan... :lol:
    Vaatii haihdutusajan metallivärimassan ja lakan välissä, maalikauppiaalta ohjeet ja maalauslämpötilaan sopivat ohenteet ja kovetteet.

    Mä laittaisin tallin lattialle kartonkia jos se on maalaamaton eli pölyävä, maalisumu jää siihen kiinni aika piukkaan eikä siis nouse uudestaan ilmaan kun sen päällä tallustelet.

    Jos ja kun lakkaus menee ketuiksi niin voihan sen aina vesihioa 2000 paperilla ja kiillottaa, kova homma, varaa riittävästi olutta. :lol:

    Itseasiassa tallimaalauksissa tahtoo aina jäädä tasopinnat vähän harmaaksi laskeutuvasta lakkapölystä, tuuletuksesta huolimatta, mutta kiillottamalla siitä kyllä saa hyvän, lähtee samalla osa roskistakin.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    menee maali rahat hukkaan.
     
  6. fullpower

    fullpower Gearhead

    1.Mieluiten kirkkaalle pellille ,mutta jos välttämättä haluat kitata maalin päälle , Otasellainen / pohja väri jonka päälle voi kitata.

    2.epoksi tai happo. itse käytän mieluiten epoksia.

    3. hionta värillä pääset helpommalla. se peittää osan pohja virheistä + naarmuista. ei tartte niin tarkkaan hioa pohjia. 240 kuivana riittää hiomavärin pohjatöille.

    4. kaikkiin metalli väreihin tulee lakka. ruiskutat massan välihaihdutuksilla niin monta kertaa että väri peittää eikä pohjat "kuulla" läpi. Massaa ei saa ruiskuttaa kovin märkänä muuten voi lopputuloksessa näkyä pilveilyä. "metallia pakkautuu erikohtii erimääriä ja se aiheuttaa värin erisävyisyyden silmään. Annat massan kuivua mataksi(n.15min riippuen lämpötilasta) ja ruiskutat lakan päälle välihaihdutuksilla. kuiva->puolimärkä->märkä. tai miten tykkäät. ite runttaan 2 märkää reissua. jaksa mitään töpsytellä. jos lakalla menee liian aikasin värr massan päälle voi kiilto hieman kärsiä. koska massa haihtuu lakan alta vielä.
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmmuoliakaan si

    Kaikki tarvikeliikkeen halpis maalikamat roskiin ainakin ensi alkuun. Ei tarvitse kikkailla puoliakaan niin paljon enää. kysymän vaikka ammattiliikkeestä kunnon aineiden perään. Paskoilla ja yhteen sopimattomilla aineilla on moni muuten asiallinen harraste maalaus mennyt perseelleen.
     

Kerro tästä muillekin!