Vanha jenkki työsuhdeautona, verotusarvo

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Slingshot, 23.5.2012.

  1. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Re: Re:

    Kaikki millä saa heiteltyä päähän noita norsunluutornissa eläviä yhteiskunnan elättejä, eli virkamiehiä, on vain hyväksi. Jatka Slingshot samaan malliin.
     
  2. Impalamies

    Impalamies 3rd gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Moikka,
    tsemppiä vaan yrityksellesi saada vastaus selkeisiin kysymyksiin. On hienoa että jaksat selvittää asioita ja taistella oikeusturvasi puolesta. Kun kerran laki määrittelee autoedun verotusarvot hyvinkin tarkasti, ei virkamiehillä pitäisi olla mahdollisuutta kieltäytyä vastaamasta asialliseen tiedusteluun.
    Ja jos saat omalta kannaltasi myönteisen päätöksen, niin sehän tulee avaamaan latua (heh, näin talvikelien aikaan osuva vertaus...) myös muille vastaavassa tilanteessa oleville yrittäjille.

    Älä missään tapauksessa hyväksy auton kokonaiskulujen jakamista kuukausille ja sen käyttämistä verotusarvona. Silloinhan verotusarvo heittelisi mielivaltaisesti riippuen autolle tehtävistä korjaustoimenpiteistä. Eihän näin toimita "normaalien" autoetuvehkeiden kanssa.

    Kunhan käyttäydyt asiallisesti niin mahdollisuutesi saada päätös kasvaa. Ja jos kyseinen virkailija ei halua tehdä päätöstä niin pyydä saada jutella hänen esimiehensä kanssa.
     
  3. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Re:

    Ei tarvitse pyytää anteeksi. Kuten sille käsittelijälle, sinullekin taitaa olla tärkeintä "moraalisesti" oikea lopputulos, lainsäädännöstä viis.

    Kulujen osalta olen samaa mieltä. Poistoja ei ehkä tule lainkaan, koska auton arvo säilyy paremmin, kuin normiauton, ehkä jopa nousee. Eli koska on vähemmän poistettavaa, kuin tavallisesta työsuhdeautosta, niin firmani (=minä, koska kyseessä Ky) maksaa enemmän veroja, kuin työsuhdeautoilija yleensä. Ero voi tulla vain korjauksissa, tarkoitus ei ole parantaa auton tasoa, vaan pitää se ajokunnossa.

    Mitä toimialalla on tämän asian kanssa tekemistä? En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta ehkä muistat, kun 1980-luvun lopulla lanseerattiin vesisänky työsuhde-etuna. Eikä sitä ollut tarkoitettu vain sängyssä töitä tekeville.

    Työsuhdeauto ei tarkoita, että sillä ajettaisiin vain työajoja. Päinvastoin se tarkoittaa, että autolla saa nimenomaan ajaa muitakin, kuin työajoja. Eikä ole väliä, vaikka sillä ei ajettaisi lainkaan työajoa.

    Minulle tulee hyvin vähän työajoa, muutamia satoja kilometrejä vuodessa. Parikymmentä niistä ajoin kesän aikana työsuhdeautolla ja parisataa omalla autollani saaden jälkimmäisistä kilometrikorvaukset.

    Mikäköhän tässä on pelleilyä? Milloinkohan alkaa urputus haitallisista päästöistä? Tällä sivustolla ei ehkä niinkään, mutta muissa keskusteluissa (elävässä elämässä) olen saanut jo tuomitsevia kommentteja niin luontoa kuormittavasta toiminnastani, kuin epäilyjä veronkierrosta. Olen siis pahimman luokan kriminaali.

    Mutta ihan mielenkiintoinen episodi kuitenkin. Eikä onneksi ole kyse vakavasta asiasta.
     
  4. Luokyio

    Luokyio 3rd gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Harvinaisen mielenkiintoista :)

    Ehkäpä ei olisi kovin huono idea tallentaa seuraava puhelu? Esimiehen mukaanvetokin voisi toimia, ei tuo enää kuulosta mitenkään perustellulta toiminnalta virkailijan osalta.

    Verottajalta sain joskus vastauksen museoauton tasearvoon, poistoja ei voi tehdä, vaan käsitellään samaan tapaan kuin sijoitustaulut ym., koska arvo ei oletettavasti tipu.
     
  5. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Tuskin tallentamisesta olisi mitään hyötyä, vaikka eilen ajattelinkin puhelun aikana, että tämä olisi hauska saada nauhoitettua. Sen verran oli hauskoja kommentteja.

    Luulen, että käsittelijä toistaa minulle juuri sitä, mitä hänen esimiehensä on sanonut. Enkä halua käsittelijälle hankaluuksia siitä, että hän puhuu minulle höpöjä puhelimessa. Haluaisin vain ratkaisun. Josta muistui mieleen, että eilen pyysin käsittelijältä nimenomaan ratkaisua. Hän kiljaisi, että "sinä sait sen jo". Hölmistyneenä sanoin, etten ole saanut. Hän jatkoi, että sinä saat verotusarvon todellisten kulujen mukaan. Pyysin, että saisin ratkaisun kirjallisena ja mielellään myös siihen uushankintahintaa koskevaan kysymykseen.

    Sinänsä arvostan sitä, että käsittelijä on soittanut minulle ja keskustellut asiasta. Vaikkei siitä vaikuttaisi olevan mitään hyötyä.
     
  6. Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Kun saat ton tappelun tapeltua ja jos selviät voittajana, niin kannattaa varautua seuraavan parin vuoden sisällä verotarkastukseen. Se on aikalailla varma.

    Yks tyyppi tappeli ennakkopäätöksen henkilöauton ostamisesta pikkufirmalle ja kun sai sen lopulta läpi niin seuraavana vuonna olikin yllättäen verotarkastus niskassa. Siitä tulee pirusti vaivaa ja kuluja vaikkei verottaja mitään moitittavaa löytäisikään
     
  7. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Samaa olen ajatellut. Tulkoon vaan. Ei ole luurankoja kaapissa, mutta vaivaa varmasti tulee.
     
  8. ido59

    ido59 Gearhead

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Seuraan mielenkiinnolla ja toivotan tsemppiä.
     
  9. FurYousFemale

    FurYousFemale 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    1. On siis jätetty ennakkotietohakemus autoedun verotusarvosta.
    2. Verottaja on ehdottanut autoedun laskettavaksi todellisten kustannusten mukaan.

    ”Loppujen lopuksi minulle on sama, miten käy. Yritykseni on kommandiittiyhtiö ja jos verottaja jostain syystä päätyisi verottamaan kaiken todellisten kulujen mukaan, tarkoittaa se samaa, kuin olisin nostanut varat yhtiöstä ja maksanut ne omasta pussista. Mitään tappiota tästä "yrityksestä" ei synny.”


    Mitä tässä nyt vielä ihmetellään?

    Mutta eipä silti, hyvä että virkamiehille järjestetään töitä kun niitä siellä meidän veronmaksajien varoilla pidetään.
     
  10. Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Niin ei kai tossa mitään muuta ihmetellä kuin että verottaja antaisi sen lain mukaisen päätöksen. Eivät vaan halua antaa sitä koska se olisi "liian edullinen" veronmaksajalle ja sen takia koittavat vetkutella.

    Ja kyllä ne virkamiehet itse varmistaa sen töiden järjestämisen, tässäkin tapauksessa olis riittänyt pykälien tarkastaminen lakikirjasta ja päätöksen kirjoittaminen, max tunnin homma.
     
  11. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Niinpä niin, viranomaisilla on kuitenkin ns. ratkaisupakko. Verohallinnon on annettava ratkaisu hakemukseni kysymykseen:

    "1) minkä suuruista uushankintahintaa käytetään määritettäessä kyseisen henkilöauton autoedun verotusarvoa?"

    Ovat huuli pyöreänä, kun joutuisivat venyttämään lain tulkintaa kovin pitkälle. Eipä silti, uskon, että osoittavat joustavuutta tässä tapauksessa ja viittaavat kintaalla laille. Saavatpahan lisää peliaikaa, kun hallinto-oikeus pohtii tapausta seuraavan vuoden. Ja KHO sitä seuraavan. Siis, jos käsittelyt ovat nopeita. Sillä välillä tilkitään lain "porsaanreikä" ja asia on kunnossa.
     
  12. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Vanha jenkki autoetuna, verottajalta ennakkoratkaisua

    Käsittelijästä ei ole kuulunut mitään, vaikka lupasi soittaa uudelleen viime viikolla. Ajan kuluksi kävin katsomassa, mitä siinä verohallinnon päätöksessä sanotaan käyvän arvon käyttämisestä, johon käsittelijä niin sinnikäästi viittasi. Tässä teksti (sama teksti oli viime vuonna):

    "Verohallinnon päätös vuodelta 2013 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista (741/2012).

    26 § Käyvän arvon soveltaminen

    Sellaisen edun raha-arvona, jonka käypä hinta ilmeisesti on tämän päätöksen mukaista raha-arvoa alhaisempi tai jota edellä ei ole mainittu, on pidettävä sen käypää arvoa."

    Eli käypää arvoa voidaan käyttää kahdessa tilanteessa:
    1) edun raha-arvo on alhaisempi, kuin päätöksessä on mainittu (päätöksessä on mainittu asunto-, autotalli-, ravinto-, täysihoito-, auto- ja puhelinedut) tai
    2) edusta ei ole mainintaa päätöksessä.

    Koska autoedusta on mainittu, 2-kohta ei käy. Koska edun raha-arvo lienee korkeampi, kuin päätöksessä mainittu autoedun arvo, ei 1-kohtaakaan voi soveltaa. Eli autoedun kohdalla käytetään näistä alempaa: käypä arvo tai kaavamaisesti laskettu autoetu. Ei korkeampaa.

    Käsittelijä puhui puppua siitä, että tässä tapauksessa voisi käyttää käypää arvoa. Yritin soittaa hänelle ja kertoa asiasta, mutten saanut kiinni.
     
  13. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Sain käsittelijän kiinni. Asia on siirretty ylemmille tahoille ja päätös yritetään tehdä mahdollisimman pian.
     
  14. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Päätös on tehty ja postitettu perjantaina 21. päivä. Käsittelijä lähetti tämän tiedon meilillä perjantaina klo 16 jälkeen, ei kuitenkaan liittänyt päätöstä meiliin, vaikka sitä olin juuri pyytänyt. Lähetin hänelle muutama minuutti myöhemmin meilin,jossa pyysin tietoa lopputuloksesta. Siihen en enää saanut vastausta.

    Viimeisimmän käsittelijän kanssa käydyn keskustelun perusteella panisin rahat likoon sen puolesta, että selätin verottajan. Kaikki on kuitenkin mahdollista ja joulun jälkeen selviää ensimmäisen erän tulos.

    Onko muuten mahdollista vaihtaa tämän ketjun otsikkoa? En löytänyt kohtaa, missä sen voisi tehdä. Parempi otsikko voisi olla "Vanha jenkki työsuhdeautona".
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    muokkaat ekan viestisi otsikkoa, pitäis onnistua.
     
  16. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Onnistui, kiitos!
     
  17. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kunhan saat vastauksen käteesi kerro ihmeessä tulos.
     
  18. Slingshot

    Slingshot 1st gear

    Verottajan päätös

    No niin, hain tänään postista Verohallinnon päätöksen. Oletukseni oli oikea, "voitin" jutun eli verotusarvo lasketaan vuoden 1971 hinnan mukaan. Tässä tapauksessa kelpuutettiin verrokiksi Ford Mustang, hinnaltaan 62 000 markkaa.

    Vapaan autoedun verotusarvo on kuukaudessa (300 km yksityisajolla eli ajopäiväkirjaa pidettävä työajoista) 123 euroa ja käyttöedulla 84 euroa. Ilman ajopäiväkirjaa 375 euroa / 180 euroa. Seisonta-ajalta ei tule verotettavaa luontoisetua. Samoja arvoja sovelletaan kommandiittiyhtiöni vastuunalaiseen yhtiömieheen (eli minuun) ja mahdolliseen työntekijään (jota ei siis ole). Voin selostaa päätöstä lisää myöhemmin. Pääasiat olivat kuitenkin tässä.

    Päätöstä noudatetaan tämän vuoden verotuksessa - mikäli päätös saa lainvoiman, veroasiamies voi ymmärtääkseni valittaa päätöksestä ja sitten tutkitaan asia uudelleen. Koska ensi vuotta koskevat luontoisetusäännökset ovat samansisältöiset (ainakin pikaisella vertailulla), niin ensi vuosikin pitäisi olla turvassa. Koska luontoisetujen laskentaperusteista päättää Verohallinto, tämä järkyttävä "porsaanreikä" tukittaneen vuodeksi 2014. Ellei joku virkamies satu arvioimaan, kuinka suurista rahoista tässä voisi olla kyse.

    En suosittele ketään ryhtymään samaan prosessiin, ellei ensin varmista, että varmasti saa maahantuojalta todistuksen käyttöönottokuukauden myyntihinnasta. Oman kokemukseni mukaan jenkkien kohdalla näyttää varsin heikolta. Ehkä jostain Suomi-autoista voisi löytyä kauppakirja tai ostokuitti, joilla saisi maahantuojan vakuutettua.

    Lopuksi suuri kiitos kaikille, joita olen vaivannut ja erityisesti niille, joilta olen saanut korvaamatonta apua.

    Ja tietenkin hyvää uutta vuotta 2013! Nyt 4-v pojan kanssa raketteja ampumaan...
     
  19. hara64

    hara64 1st gear

    hatun noston arvoinen tapaus.
    hieno lukea ,että yksityishenkilö saa "selätettyä" verottajaa tai yleensäkin tätä demokra....eiku byrokratiaa
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    Todellakin thumbs up! Uskoakseni moni tämänkin forumin lukijoista on joskus ajatellut samaa, minkä sinä toteutit. Respect.

    Saamasi päätös on hienoja uutisia uuden vuoden kynnyksellä :) Kiitos mielenkiintoisesta viestiketjusta. Olisi kiva, jos päivittäisit mahdollisia uusia kuulumisia verohallinnolta.
     

Kerro tästä muillekin!