Vanha kompura

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Dataviilaaja, 19.1.2015.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    On tuollainen vuoden -63 2-sylinterinen kompura pikkuremontin alla, ilmeisesti merkiltään Sabroe, mutta tyyppikilpi on vain säiliössä, eikä ota kantaa kompuraan. Asiallisessa kunnossa edelleen, sylintereissä vielä hoonausjäljet näkyvissä, ja isompia välyksiä muutenkaan ei missään tunnu. Nosti paineita huonosti, mutta muuta vikaa ei löytynyt, kuin toisessa männässä oli renkaiden katkokset samalla kohdalla. Pistän uudet, kun on kerran nyt auki. Ensimmäinen kompura, jonka avaan, ja sillä kokemuksella jännä rakenne, missään ei ole laakereita, vaan kaikki on teräs-pinnoilla. Kiertokangen alasilmän halkaisija hulppeat 90mm.

    https://onedrive.live.com/?cid=52cdcf07 ... mPHVWc3jDc

    Minkälaisilla kierroksilla tuollaista maksimissaan saisi pyöritellä? Moottori ei ole alkuperäinen, niin sen perusteella ei tiedä. Nykyisellä välityksellä pyörinyt jotain 600-700rpm maksimissaan. Öljynä varmaan joku yksiaste 30W-pienkoneöljy ajanee asiansa?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taitaa olla kylmäkoneen kompura. Mulla oli hyvinkin saman näköinen kunnes leikkasi kiinni. Kuumeni jatkuvassa käytössä eli hiekkapuhalluksessa niin että maali vaihtoi väriä kannessa. Pieni tuotto noissa on rautamäärään suhteutettuna, lienevät mitoitettu tekemään kovempaa painetta. Ja ilma oli melko öljypitoista. Mun kompurassa oli tuon imukanavan pohjassa jonkin läppäventtiilin läpi yhteys kampikammioon. Ajattelin että vetää sen kautta öljysumua, mutta ei se reiän tukkimisesta miksikään muuttunut. Kierroksia oli koneessa jotain 750 rpm luokkaa.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Just samanlainen rakenne tuossakin on, eli huohotus imupuolelle läppäventtiilin kautta. Olen kuvitellut säiliön ja kompuran olevan alunperinkin samaa pakettia, koska kompuran kiinnikkeet osuu säiliöön suoraan. Voihan tuo olla sitten kylmäkoneestakin. Ihan älyttömiä en ole saanut tuota kuumenemaan, vaikka on tuollakin hiekkapuhallettu.

    Katsotaan mitä tuosta saa irti uusilla männänrenkailla ja välityksellä, ei ole ainakaan paha sijoitus (alkujaan ilmaiseksi saatu paketti.)
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tutun pakastamon kompuroita kattelin niin oli erikoisen oloista kun niissä oli säiliö normaalisti alla, eli se voi hyvinkin olla alkuperäinen säiliö
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joo, kylmälaite tämä on tainnut olla. Tyyppikilven mukaan säiliö (60l) on koeponnistettu (vai onkohan peräti luokiteltu, en muista tarkkaan mitä siinä lukee) 30bar paineilla, mikä viittaa tuonne kylmiöpuolelle.

    Tuli laskettua välityksetkin. Eihän tämä ole pyörinyt edes viittäsataa kierrosta minuutissa, joten ei ihme, ettei ole pidemmässäkään käytössä paljon kuumentunut.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tarkennetaan vielä, että en tiedä mikä olisi oikea kierrosluku. Mun kompura tuli mulle ilman moottoria, ja välitys oli aluksi sellainen mikä siiva romukaupan moottorissa sattui olemaan valmiina. Kun ilmaa ei tuntunut riittävän, niin lisäsin kierroksia. Monta vuotta kesti tuolla 750 rpm:llä.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Juu, eiköhän tuosta oteta irti se mitä saadaan, ja jos ei kestä, niin hankitaan sitten oikea kompuralohko. 750rpm ihan hyvä lähtökohta, kun sellaisena vastaava on kerran joskus toiminut. Oli se nykyisilläkin kierroksilla selvästi halpispikkukompuraa tehokkaampi. Tuliko koskaan katsottua, mistä se leikkasi kiinni?
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sabroe on laatumerkki kylmäkoneena. Kun toi ammatti on kylmäkoneasentaja niin kas kummaa mullakin on tallin paineilmakompurana vanha kylmäkompressori. Suurimmat ongelmat noissa koneissa on että vaativat ISON öljynerottajan (omassa koneessa lisäksi lauhdutin ennen öljynerottajaa) ja että tuotto on heikko. Painetta kyllä löytyy mutta litroja ei. Ton kanssa kannattaa muistaa kattella ettei mene kuivaksi. Öljyt lähtee oikeesti kiertoon. Öljyksi käy mikä hyvänsä normi öljy.
    Edellinen bizer 4 avokone kierti varmaan 1500r/min että sai tuoton riittäväksi.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kiitos kaikille, eiköhän tuo näillä tiedoilla vielä jonkun aikaa tule puhaltelemaan.
     

Kerro tästä muillekin!